Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

cpo

Nybyggda hus i Udon T

Recommended Posts

cpo

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Så köpa begagnat eller nybyggt är nog det enda rimliga i mitt fall.

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

UDON-CHARLIE

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

Ditt förslag, eller tjejens?

U-C

stefan5300

Hej!

3,35 miljoner THB

Tacksam för era råd!

/cpo

Du kan ju kolla in denna sida, där finns det lite hus och mark till salu.

http://www.udonrealestate.com/

stefan5300

Hej!

3,35 miljoner THB

Tacksam för era råd!

/cpo

Betalade cirka 80,000 Bath för detta.

post-3132-0-88020200-1288329029_thumb.jp

post-3132-0-35561800-1288329073_thumb.jp

cpo

Hej igen:

Vems förslag - bådas.

Först var det miningen att hon skulle komma och bo i Sverige (det var egentligen hela meningen med henens besök här då jag träffade henne, hon var hos sin mor här). Men efter att ha varit här 2 ggr - hon vill inte. Anser att vi blir så negativt bemötta. "Swedish woman not like Thai". Och det värsta är att min dotter inte alls velat träffa henne - och det vet hon om. "Not even your daughter wants to meet me". Dock är det lite mildare nu, så med lite övertalning har jag fått henne (dottern) att acceptera att träffa den nya kvinnan,,,,men nu vill inte "min" kvinna. "She don´t like me - I don´t like her". Härligt!!!

Då kom frågan upp om jag skulle kunna bo i Thailand eller ej. Är rädd för det pga värmen. Men kanske jag kan vara där uppåt 8 mån om året (inte april-juni/juli). Jag vill inte bo i huset hon nu bor i (på längre sikt) eftersom det är mammans hus - och hon kommer dit av och till. Alltså - lägenhet eller hus. Hon vill då ha hus för att ha en trädgård, säger att det inte finns lägenheter på det sättet som i Sverige. Jag bor här i en bostadsrätt. Alltså kolla hus.

Hmesidan: var det inte den firman som inte var så bra enligt tidigare inlägg på forumet?

Jag har även kollat "Udon Thani Houses" - har bra objekt tycker jag en del verkar.

Köket ser ju jättefint ut!! Är kostnaden det med arbetskostnad för installation?

Mvh cpo

Mvh

/cpo

stefan5300

Hej igen:

Hmesidan: var det inte den firman som inte var så bra enligt tidigare inlägg på forumet?

Jag har även kollat "Udon Thani Houses" - har bra objekt tycker jag en del verkar.

Köket ser ju jättefint ut!! Är kostnaden det med arbetskostnad för installation?

Mvh cpo

Mvh

/cpo

Hittar du en händig hantverkare så kostar det inte över 1000 Bath att sätta upp det köket.

UDON-CHARLIE

Lycka till! Om Du tänker köpa något, tex ett hus eller en bil.

-Se då till att det blir du som blir ägaren.

U-C

cpo

Hej!

Ja, jag har förstått att marken ska ägas av kvinnan och jag ska äga själva huset. Regleringen mellan oss (mark och husägare) kan ske med "usurfract" (någonting dylikt) har jag läst här på forumet. Det är väl korrekt uppfattat av mej? Och så måste man ha en advokat med i spelet innan man ens börjar förhandla om köpet med försäljare har jag förstått också..

Hälsar/cpo

Baa

Det producerar mängder av hus i Udon, men du kan omöjligt få en bild av hur det ser ut i repektive omgivningar om du inte är på plats, finns jättefina hus i småhusområden för under 2 mille och vill man ha lite stööre tomt o.s.v. finns det etableringsområden lite varstans med priser på runt 2-3 mille.

Som Du själv skrev, inne i Udon är priserna "löjligt" uppskruvade men bara en 2-5 km utanför ringvägen är priserna stundtals rena drömmen.

MEN.köp ingenting på distans, i mina ögon är det ett absolut måste att vara här i nån månad eller så och bekanta sig med omgivningana och inte minst besöka alla de etableringsplatser som finnes.

Tror att risken för besvikelse är betydligt mindre om du är på plats och bedömmer själv hur och var du vill leva.

Lycka till.

Baa

Kenneth4618

Betalade cirka 80,000 Bath för detta.

Var köpte du detta kök Stefan ?

stefan5300

Var köpte du detta kök Stefan ?

I Ubon, men butikerna finns i flera av Thailands större städer.

http://www.indexlivingmall.com/

cpo

Hej igen.

Jovisst ska jag åka till Udon. Kommer att åka dit 13/12 och vara till cirka 15/1. Kommer då att bekanta mej lite med staden och omgivningarna, så då hoppas jag få se ett flertal olika områden med rimliga hus.

Mvh

cpo

nissefisk1

Jag hade hyrt hus ist i ett par år för att vara på den säkra sidan så inte 3 mille flyger ner i damens ficka.

Avregistrerad clion

Hej igen.

Jovisst ska jag åka till Udon. Kommer att åka dit 13/12 och vara till cirka 15/1. Kommer då att bekanta mej lite med staden och omgivningarna, så då hoppas jag få se ett flertal olika områden med rimliga hus.

Mvh

cpo

Pma baa han bor där.tycker du ska hyra först

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy