Jump to content
IGNORERAD

6-12 månader i thailand


Leho

Recommended Posts

Hej alla!wink.gif

Det är så att jag och min flickvän planerar att åka ner till Thailand under en lite länge period!

Men det är många saker vi båda undrar över.. och misstänker att mycket kan besvaras här!

Vi är båda unga 21 & 23 år så jag antar att lättast för oss är dubbel entry turist visumet? Som jag förstått det som ska ge 60+30+60+30 (180) dagar man får vistas i Thailand bortsett från dom 2 utresorna, rätta mig gärna om jag har fel!

Detta visum är som sagt för ett halvår, vilket nog är det längsta vi kan stanna där?

Och låt oss då säga att vi ska stanna i Thailand i 6 månader, vart rekomenderas 2 ungdomar bosätta sig om man gillar sol&bad, fest å shopping till bra priser?

Och hur mycket ska man ha i månadsbudget?

Vi har tänkt oss hyra lägenhet med AC. som ser relativt fräsht ut,

och somsagt shopping för en kille + tjej med lite festande å shopping

och såklart testa på några av alla aktiviteter som kan stötas på!smile.gif

Hyra eller köpa moped vet inte vilket av alternativen man tjänar på?

å mat + dryck såklart!

Och sen så undrar vi lite om vaccination och andra kostnader!

Är det olika från person till person om vilka vaccinationer man behöver eller får alla som åker till Thailand samma? isåfall vad ligger priset på detta kalas?

och hur mycket kostar visum ansökningar och all där runtomkring totalt?

Vart en hel del frågor såg jag nu! och har läst runt rätt mycket på nätet senaste månaden om allt kring Thailand, men hittar aldrig fakta som stämmer överens med allt annat man läst..sFun_duh.gif

Är väldigt tacksam på alla svar ni kan ge oss så vi kan få en prisbild i huvudet vad vi kommer behöva för vår drömresacool.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det är er första resa till Thailand ? Skulle isf rekomendera en 1 månaders resa först så ni kan resa runt lite och känna er för vart ni trivs bäst. Thailand har väldig många olika sidor på olika platser. Shopping, party, sol och bad så rekomenderar jag Pattis, men hoppas ni har ett starkt förhålande isf... frestelserna är många :whistle:

Kolla med läkargruppen, dom har koll på vilka vaccinationer ni behöver. Är väl twinrix som är den viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Prata med volontärer om ni känner några - de brukar väl vara nere ca ett halvår i stöten och ha samma "profil" som ni.

Kan inga organisationer på rak arm men Googla på "volontär i Thailand" så får ni säkert napp.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Visumansökningar är gratis just nu. För att stanna ett halvår blir väl dubbel entry 60+30, 60+30 bra.

Vaccinationer är i stort sett bara grunskyddet + hepatit a+b (twinrix) som ni behöver, men hör med en vaccinationscentral för exakta råd

Jag tycker inte ni ska planera för mycket. Åk ner till Bangkok och sedan till Kho san road som hyser dom flesta yngre budgetresenärerna. Där får ni alla tips och råd ni behöver av medresenärer. Det finns massor av 'nya' öar som är populära bland ungdomar, tyvärr är det nog bara ett få medlemmar här som har koll på vad som finns. Jag har inga bra råd men det kanske kommer i tråden.

Om ni vill hyra hus eller lägenhet för en längre tid är det också bättre att bestämma sig på plats för att få en bättre uppfattning om prisbilden. hyr absolut inget på Blocket för det är för det mesta överpriser.

Personligen skulle jag nog trots att jag älskar Thailand inte rekommendera er att stanna hela sex månader i Thailand. Passa på att se laos, Vietnam, Kambodja mm, medans ni är i området.

Ha en bra tripp!!!

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag nog trots att jag älskar Thailand inte rekommendera er att stanna hela sex månader i Thailand. Passa på att se laos, Vietnam, Kambodja mm, medans ni är i området.

Jag hänger med mbfpk, finns mycket att se hos grannarna.

Jag skulle köra med " Open Plan"!

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ni ska börja ert äventyr i Pattaya. Det är ju trots allt den platsen som ligger närmast flygplatesen, förutom Bangkok då såklart. Men BKK kan vara en lite tuff början kanske. Pattaya är ju också av någon oförklarlig anledning den billigaste och (största!?) turistorten i Thailand. Här finns mycket fastboende utlänningar som ni kan fråga om råd. Här finns som tidigare sagt allt inom shopping, nöjen och bad. Nu är väl badlivet finare på Phuket och Samui, men Phuket är enligt min uppfattning och smak det klart sämsta stället i Thailand.

Det bästa är som du säger att söka visum i Sverige. Ni kan ju alltid försöka att dra en fuling och fösöka få 3 entries istället för 2. Av och till har dom faktiskt utfärdat det på konsulat lite här och där i världen. Kan vara lite knöligt i Sverige kanske. Men ni kan ju alltid argumentera att det är dåligt med turister i landet nu för tiden:).

Budget är såklart omöjligt att avgöra. Man kan leva från otroligt billigt till värsta lyxlivet. Vad hade ni tänkt er för budget?

Det finns hur många platser som helst att besöka i Thailand och ni har god tid på er. Ha en bra resa.

www.infinita.biz - Grafik och webb i Thailand

www.infinitaonline.se - Grafik och webb i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Koh Samui (Chaweng Beach) passar bra in på era önskemål. Ska ni stanna så länge ska ni absolut resa runt lite, finns en massa schysta öar utanför Samui.

Gällande budget, jag bodde på Samui (Lamai)i 8 månader för några år sen min budget var 18500 SEK i månaden. Man klara sig säkert för en betydligt mindre summa och givetvis så går det att bränna mer än dom 18500.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, vi har själva tänkt oss en budget på ungefär 10.000kr / mån.

å då ska det va boende, mat, dryck samt nöje till oss båda två!

Vissa säger att på den summan lever vi som prins å prinsessa andra säger att det blir knapert.. men klarar man sig på 10000kr månaden i sverige hyffsat så borde det väl bli liiite bättre där!

är man där 6 månader blir det väll inte shopping å annat varje dag i veckan färhoppningsvis!

Samui har vi pratat lite kring och det värkar lockande, och såklart så kommer vi "testa" på olika ställen för att känna efter vart man trivs, men lite riktlinjer är givetvis alltid kul att ha!great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok m khao san är ju en början om man e ny och ung.

koh samui/phangan/tao har alla mycket att erbjuda. krabi, phi-phi samt att luffa runt på öarna ett tag är ju kul.

missa inte norra Thailand, chiang mai/rai.

missa heller inte närliggande länder; laos, kambojda, vietnam. malaysia kan ni gott hoppa över tycker jag personligen.

kan inte se vad ni skall till Pattaya att göra om ni inte är intresserade av sexturism och fula stränder.

snålar ni klarar ni er på dryga 10k sek i månaden men jag hade rekommenderat det dubbla.

ha en jättekul resa, håll inte på med knark och var försiktiga om ni skall köra moppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha ett skapligt boende så prismässigt så är månadsboende klart bättre och ni kan spara en del pengar där. Även moppepriser går ner ordentligt om ni hyr månadsvis. Skulle också rekommendera några dagar på khaosan road först och träffa likasinnande och få lite tips och ideér. Annars som någon annan nämnde så är Samui en stor ö med mycket utbud, kanske en bra start, tåg, buss eller flyg går dit, beroende vad ni vill betala. Har ni tur kanske ni kan få ett bra rum/hus för runt 7000-10000 bath i månaden och en moppe från 3000-4000 bath i månaden.

Gorocco

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

http://www.thaiembassy.se/documents/TR10swe.pdf

jag har en fråga angående detta:

2.Dubble Entry (Dubbel inresa) inresa måste ske inom 180 dagar efter viseringen. Datumet för viseringen

(issue date) börjar när ni lämnar er ansökan Med Dubble Entry får man resa in 2 gånger under 180 dagar

och man får stanna i max 60 dagar varje gång man kommer in i landet. Man får ej stanna 120 dagar i ett

sträck annars måste man betala böter vid utresa från Thailand.

Jag måste vad jag förstår åka ut dag 59 och komma tillbaks dag 60, då har jag kvar 30 + 60 +30 = 120 dagar. Sedan efter ytterligare 59 dagar så gör jag om allt igen, stämmer det?

Sedan måste jag åka ut igen som ovan om jag fattat texten ovan rätt.

Måste jag stanna över natten om jag t.ex. åker in i Kambodja kan jag i princip bara få en stämpel i Passet och vända tilllbaks igen? Kostar dessa 30-dagarstämplar några THB?

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thaiembas...nts/TR10swe.pdf

jag har en fråga angående detta:

2.Dubble Entry (Dubbel inresa) inresa måste ske inom 180 dagar efter viseringen. Datumet för viseringen

(issue date) börjar när ni lämnar er ansökan Med Dubble Entry får man resa in 2 gånger under 180 dagar

och man får stanna i max 60 dagar varje gång man kommer in i landet. Man får ej stanna 120 dagar i ett

sträck annars måste man betala böter vid utresa från Thailand.

Jag måste vad jag förstår åka ut dag 59 och komma tillbaks dag 60, då har jag kvar 30 + 60 +30 = 120 dagar. Sedan efter ytterligare 59 dagar så gör jag om allt igen, stämmer det?

Sedan måste jag åka ut igen som ovan om jag fattat texten ovan rätt.

Måste jag stanna över natten om jag t.ex. åker in i Kambodja kan jag i princip bara få en stämpel i Passet och vända tilllbaks igen? Kostar dessa 30-dagarstämplar några THB?

gubben

De 30 dagarna köper man på immigrationen och de kostar 1900B

Gränsstationen till Kambodja tar 1100B för visum och du kan återvända till Thailand efter typ 2-3 sek.

Trevlig resa :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

De 30 dagarna köper man på immigrationen och de kostar 1900B

Gränsstationen till Kambodja tar 1100B för visum och du kan återvända till Thailand efter typ 2-3 sek.

Trevlig resa :)

Tack för det snabba svaret Thaisigge

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thaiembassy.se/documents/TR10swe.pdf

jag har en fråga angående detta:

2.Dubble Entry (Dubbel inresa) inresa måste ske inom 180 dagar efter viseringen. Datumet för viseringen

(issue date) börjar när ni lämnar er ansökan Med Dubble Entry får man resa in 2 gånger under 180 dagar

och man får stanna i max 60 dagar varje gång man kommer in i landet. Man får ej stanna 120 dagar i ett

sträck annars måste man betala böter vid utresa från Thailand.

Jag måste vad jag förstår åka ut dag 59 och komma tillbaks dag 60, då har jag kvar 30 + 60 +30 = 120 dagar. Sedan efter ytterligare 59 dagar så gör jag om allt igen, stämmer det?

Sedan måste jag åka ut igen som ovan om jag fattat texten ovan rätt.

Måste jag stanna över natten om jag t.ex. åker in i Kambodja kan jag i princip bara få en stämpel i Passet och vända tilllbaks igen? Kostar dessa 30-dagarstämplar några THB?

gubben

Om jag har fattat rätt så ska du inte åka ut dag 59 utan köpa 30 extra dagar då (1 900 baht) och i stället åka ut dag 89 och då ha kvar 60 dagar + 30 dagars förlängning när du är tillbaka i Thailand.

//mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ju dock inte att Pattaya är något för ett ungt par!! Sen är ju badet skit me!! Allting har ju med budget att göra men jag hade nog testat Samui istället! På eran budget så får ni nog sikta på bussresor så skit i Pattaya och ta ett par nätter på Khosan o sen bussen till Samui!

Min rekommendation iaf!

Hemma bra men borta bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...