Jump to content
IGNORERAD

Anställningsintervju i Thailand


Marlon

Recommended Posts

Tänkte försöka få till ett par anställningsintervjuer när jag är i Thailand nästa gång. Är det ok att gå på dessa när man är där på turistvisum? Avsikten är ju inte att arbeta under den tiden jag är där utan eventuellt längre fram.

Vidare, är det något speciellt man ska tänka på vid en anställningsintervju i Thailand förutom allt det där andra vanliga?

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte försöka få till ett par anställningsintervjuer när jag är i Thailand nästa gång. Är det ok att gå på dessa när man är där på turistvisum? Avsikten är ju inte att arbeta under den tiden jag är där utan eventuellt längre fram.

Vidare, är det något speciellt man ska tänka på vid en anställningsintervju i Thailand förutom allt det där andra vanliga?

/Marlon

hej. se till att få så bra lön som möjligt + få till så mång förmåner som möjligt ? typ fritt boende eller fri bil o.s.v...

lyckat till.ps. du kan gå på ditt turistvisa, behövs inget annat visa, men sen när du ska arbeta så får ni hjälpas åt att ansöka om arbetsvisa, kolla gärna på www.thaikonsult.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en intressant fråga och den ställer kulturskillnaderna på sin spets.

Eftersom jag är invandrare själv är jag van att betrakta olika företeelser ifrån olika håll för att hitta en optimal strategi. Inte sällan hittar man en lösning genom att VÄNDA på frågeställningen. I detta fall genom att fråga sig:

"Vad är kännetecknande för en SVENSK anställningsintervju?"

Nu är du på hemmaplan och du behöver bara plocka bort de faktorer som är TYPISKT SVENSKA för att få en bra utgångspunkt för ett thailändskt anställningsintervju.

Böja med att plocka bort JANTELAGARNA. De finns förvisso också i Thailand men tillämpas i första hand för att hålla de lägre sociala skikten på mattan. Du som farang däremot förväntas INTE att vara ödmjuk, utan du anses snarare som svag om du inte kryddar dina meriter till närmast osmaklighet, både i ord och skrift. Ingen falsk blyghet där.

En annan mycket viktigt egenskap för thailändarna är din förmåga att utstråla känslan av KONTROLL. Ju högre befattningen är desto viktigare blir denna egenskap. En anställd som "förlorar ansiktet" är närmast en katastrof. Att härvid handla fel i objektiv bemärkelse är av underordnad betydelse för de flesta asiater.

Och kom ihåg en viktig sak: du är och förblir farang för thailändarna. Att "spela" thai är dömd att misslyckas. Thailändarna är ute efter de i sitt tycke "positiva" egenskaper en farang har i DERAS föreställningsvärld. Dessa behöver inte vara positiva för dig och inte heller finnas i verkligheten.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

.

.

Thailändarna är ute efter de i sitt tycke "positiva" egenskaper en farang har i DERAS föreställningsvärld. Dessa behöver inte vara positiva för dig och inte heller finnas i verkligheten.

Lycka till!

//Singha711

Klart som korvspad! :great::)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna är ute efter de i sitt tycke "positiva" egenskaper en farang har i DERAS föreställningsvärld. Dessa behöver inte vara positiva för dig och inte heller finnas i verkligheten.

Troligen mycket bra råd, extremt intressant vore även att utveckla lite vad dessa egenskaper troligen är också :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Och kom ihåg en viktig sak: du är och förblir farang för thailändarna. Att "spela" thai är dömd att misslyckas. Thailändarna är ute efter de i sitt tycke "positiva" egenskaper en farang har i DERAS föreställningsvärld. Dessa behöver inte vara positiva för dig och inte heller finnas i verkligheten.

Tack för dina tips, kommer helt klart att ha lite svårt för en del grejor. Jag är ju en helylle kille :) . Beskriv gärna mer om de "positiva" egenskaperna man som farang ska besitta enligt thai.

Sen får man se vilka man möte på en anställningsintervju, är i första hand amerikanska företag (ev. japanska men har inte lagt någon kraft på dem ännu). Kan ju vara så att HR inte är thai utan amerikan (eller japan). Komplicerar ju det hela en del.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...