Jump to content
IGNORERAD

Öppna bar.


nissefisk1

Recommended Posts

Vaxet man ska inte anta något,speciellt när du inte känner mig,så lägg ner och anta det blir bara fel.

Mest fel blev det nog ändå för TS som ber om hjälp

"Hej där! Finns det nån här som har erfarenhet av att öppna bar ? Skicka gärna ett pm.

"

Men sen plötsligt så är det inte bra när forumets skribenter engagerar sig.

Men iofs så sammanfattar TS rätt bra själv "Vet inte om jag ska skratta eller gråta."

Frågan är hur TS aka Nissefisk ska ha det?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    12

  • Soengsang

    7

  • peerhan

    6

  • Vaxet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mest fel blev det nog ändå för TS som ber om hjälp

"Hej där! Finns det nån här som har erfarenhet av att öppna bar ? Skicka gärna ett pm.

"

Men sen plötsligt så är det inte bra när forumets skribenter engagerar sig.

Men iofs så sammanfattar TS rätt bra själv "Vet inte om jag ska skratta eller gråta."

Frågan är hur TS aka Nissefisk ska ha det?

Han ska ha det gott i 6 månader nere i Thailand. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var i alla fall ett försök till att belysa nackdelarna med att behöva ansvara i en öl-bar i Thailand.

Det finns säkert positiva saker också med ett barägande,

men i mina öron så låter det minst sagt märkligt om man

satsar en massa sparade tusenlappar på att gå in som delägare

i en bar om nu syftet är att få dricka alkohol till inköpspris.

Den pyttelilla ”vinst” som man tycker sig skapa vid varje öl eller grogg som man

häver i sig under en 6-månadersperiod lär väl knappast stå sig när man har räknat

av den initiala summan som man satsade vid övertagandet av bar-kontraktet.

Man lär ju få dricka närmast ofantliga mängder alkohol för att det skulle löna sig.

Då borde det vara mer lösamt (och hälsosamt) att bara vara vanlig betalande gäst i baren.

Mvh

SN

Instämmer i din lista, visserligen var det långt tillbaka i tiden jag var med i de svängarna, det var inga delägare med i det fallet så delägarproblemen fanns inte. Åtminstonne på den tiden fanns en sammanhållning mellan barägarna där man stötade varandra och gav varandra tips och utbytte erfarenheter. Alla var inte med i den gemenskapen utan det fanns även en viss rivalitet mellan olika falanger av farangbarägare. Upplevde dock detta som ett mindre problem än alla andra som ska sko sig på verksamheten eller bara ställa till bekymmer.

Just umgänget med de andra barägarna var väldigt positivt och betydde mycket för att få en att orka med. Så det finns positiva saker med att ha en bar. Vi var ofta efter stängningstid ute på festligheter i andra grannskap och hade väldigt roliga upptåg, men aldrig på den egna bakgården. Samtidigt kunde det bli jobbigt när någon i gänget började supa ner sig, ofta kände man själv också att det blev för mycket, men att man var tvungen att hänga med. Idag har jag inte kvar kontakten med någon i det gänget. En i gänget drog sig tillbaka tidigt och har avlidit av naturligt åldrande vet jag, de övriga blev ganska nedkörda och orkade inte fortsätta.

Det finns naturligtvis olika orsaker att skaffa en bar, men ska man minimera bekymren så ska man se till att inte ha delägare och barbrudar som ska gå shorttime. Att ha bra rådgivare och en advokat man kan lita på är ett måste, en bra relation till de anställda är ett annat måste. Har man bra anställda löser de många problem, men att bygga upp och vårda den relationen kräver också en viss insats och fingertopskänsla.

Är det för att få billigt supa är det definitivt fel orsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ägt bar i Thailand kanske kan vara kul att ha i sitt personliga CV.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Oroa dig inte jag försöker inte skaffa dig ett liv, jag har fullt upp med mitt eget. Men skriver man på ett forum för man väl också räkna med svar, Särskillt om man som du ställer en fråga i en ny tråd, men så här långt har du ju bara blivet arg för de svar du fått.

Mitt antagande att du skulle starta en bar och då en Beeerbar är ju inte så långsökt, de är ju typ i antal något(säkert 100 ggr) fler än andra typer av barer.

Inte mer bitsk av Sverigeflytten, men mycket rakare i mina svar efter mer än 10 år på thaiforum och mina år i Thailand. Och vem tjänar på att vi förskönar eller rent av ljuger om hur sakers tillstånd är.

Det är precis idag som det var för 10 år sedan, de som inte bor i Thailand vill inte se några problem med att flytta dit och driva en verksamhet. De som redan bor där eller har bott där har en helt annan synpunkt och vet hur och vilka svårigheter affärsidkande i detta land innebär.

Och precis idag som för 10 år sedan så ogillar de som inte flyttat dit att få svar om hur svårt det kan vara, man vill nämligen inte att det skall vara svårt.

Att driva verksamhet i Thailand innebär att man måste vara MYCKET välplanerad och kunnig i det man företar sig.

Man skall dessutom ha tur, helst redan ha en jättemassa pengar och dessutom att ha råd att förlora dessa.

Min erfarenhet är att det är folk med lång Thailandserfarenhet/boende som lyckas leva eller mer på sina företag emedan i praktiken varenda nyanländare som startar företag snabbt, ja tyvärr ofta mycket snabbt, får bita i gräset och åka hem.

Inte kul men sant, så varför hymla med detta?

Kombination hotel/bar/gusthouse har några lyckats med, men då hade de pengar, rejält, att investera redan när de kom till Thailand.

nu ska ni lyssna på vaxet gubbs.för det som herrn skriver om är tyvärr dagens sanning

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det inte fortfarande att man måste ha en pålitlig Thai som skriver på kontraktet när det gäller hyra eller köpa en Bar?

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda jag känner till som har drivit en beer bar någon längre till är väl Nicke på Mai Tai bar och Kenta på Shooters Bar, båda i Patong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är så kul,vi vill nog bara ha nåt att göra.

Köp ett plockepinn, det kan man spela på fyra personer.

Förslagne Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite konstigt tycker jag, men det beror väl kanske på hur högt man lägger ribban.

Jag vet flera som jag tycker har lyckats ganska bra, till och med några som lyckats extremt bra. :great:

Med rätt ideer, lite affärstänkande och en stor portion självdiciplin - så tycker jag chanserna är minst lika stora att

lyckas i LOS, som i Sverige. :wai:

Tycker det är lite väl negativ inställning i den här tråden.

Att det inte är lätt att starta upp verksamhet i Thailand är nog något som vi alla är överens om.

Men, jag citerar mig själv, då jag vidhåller att det inte alls är så omöjligt som en del påstår.

Däremot så vill jag tillägga att de som lyckas, troligtvis lyckats oberoende av land de startat sin bar i.

Samma sak med många av de som misslyckas - de hade nog misslyckats även på annan plats än LOS.

Här är min kamrat Mario, han faller definitivt in i katergorin "en som lyckats", och han är inte ensam om att ha lyckats, :dance1:

post-7567-081376500 1287002726_thumb.jpg

post-7567-081376500 1287002726_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag så där jävla trött igen. Vart hittar du i min text att vi ska ha bar tjejer ????? Sluta nu och hitta på saker. Skaffa dig ett eget liv så slipper du hitta på ett till mig.

vad är det här Nisse,blir det inga brudar i baren :rtfm:

MPR-rabatten då..hur stor blir den???

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tycker det är lite väl negativ inställning i den här tråden.

Att det inte är lätt att starta upp verksamhet i Thailand är nog något som vi alla är överens om.

Men, jag citerar mig själv, då jag vidhåller att det inte alls är så omöjligt som en del påstår.

Däremot så vill jag tillägga att de som lyckas, troligtvis lyckats oberoende av land de startat sin bar i.

Samma sak med många av de som misslyckas - de hade nog misslyckats även på annan plats än LOS.

Här är min kamrat Mario, han faller definitivt in i katergorin "en som lyckats", och han är inte ensam om att ha lyckats, :dance1:

Nu är jag ingen affärsman men det är klart att ju mer stålar man har innan man köper ett place i Thailand ju mer vinner man på det.

Kan man köpa ett ställe som tidigare gått bra och som har en fast kundkrets så är det ju klart att mycket är vunnet.

Då vet man ju vad man får.

Men det är väl så med allt att ju mer pengar du kan satsa ju mer vinner du.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroa dig inte jag försöker inte skaffa dig ett liv, jag har fullt upp med mitt eget. Men skriver man på ett forum för man väl också räkna med svar, Särskillt om man som du ställer en fråga i en ny tråd, men så här långt har du ju bara blivet arg för de svar du fått.

Mitt antagande att du skulle starta en bar och då en Beeerbar är ju inte så långsökt, de är ju typ i antal något(säkert 100 ggr) fler än andra typer av barer.

Inte mer bitsk av Sverigeflytten, men mycket rakare i mina svar efter mer än 10 år på thaiforum och mina år i Thailand. Och vem tjänar på att vi förskönar eller rent av ljuger om hur sakers tillstånd är.

Det är precis idag som det var för 10 år sedan, de som inte bor i Thailand vill inte se några problem med att flytta dit och driva en verksamhet. De som redan bor där eller har bott där har en helt annan synpunkt och vet hur och vilka svårigheter affärsidkande i detta land innebär.

Och precis idag som för 10 år sedan så ogillar de som inte flyttat dit att få svar om hur svårt det kan vara, man vill nämligen inte att det skall vara svårt.

Att driva verksamhet i Thailand innebär att man måste vara MYCKET välplanerad och kunnig i det man företar sig.

Man skall dessutom ha tur, helst redan ha en jättemassa pengar och dessutom att ha råd att förlora dessa.

Min erfarenhet är att det är folk med lång Thailandserfarenhet/boende som lyckas leva eller mer på sina företag emedan i praktiken varenda nyanländare som startar företag snabbt, ja tyvärr ofta mycket snabbt, får bita i gräset och åka hem.

Inte kul men sant, så varför hymla med detta?

Kombination hotel/bar/gusthouse har några lyckats med, men då hade de pengar, rejält, att investera redan när de kom till Thailand.

Kan tycka att det är rätt deprimerande att det är likadant idag som för 10 år sedan :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen affärsman men det är klart att ju mer stålar man har innan man köper ett place i Thailand ju mer vinner man på det.

Kan man köpa ett ställe som tidigare gått bra och som har en fast kundkrets så är det ju klart att mycket är vunnet.

Då vet man ju vad man får.

Men det är väl så med allt att ju mer pengar du kan satsa ju mer vinner du.

BTT

Nja, det beror väl också på hur mycket det var tidigare ägaren som lockade. Ta till exempel Maitans...

Om en helt okänd person köper hans ställe är jag lite osäker på hur det skulle gå.

Fast om du och jag köper det går det kanske bra ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det beror väl också på hur mycket det var tidigare ägaren som lockade. Ta till exempel Maitans...

Om en helt okänd person köper hans ställe är jag lite osäker på hur det skulle gå.

Fast om du och jag köper det går det kanske bra ;)

Herr Chang har talat.

Helt klart så är det många olika kriterier som spelar in om man ska lyckas eller ej.

I kamrat Marios fall, så spelade förre ägaren mindre roll(jag kände honom också).

Han drev sitt eget koncept och lyckades över förväntan.

Baren som han idag driver är med stor säkerhet en av de mest framgångsrika i Thailand. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det beror väl också på hur mycket det var tidigare ägaren som lockade. Ta till exempel Maitans...

Om en helt okänd person köper hans ställe är jag lite osäker på hur det skulle gå.

Fast om du och jag köper det går det kanske bra ;)

Herr Chang har talat.

BTT som delägare!!! skall ni förvandla Maitans place till en beerbar då får du nog passa dig så att din kompanjon inte utnyttjar personalen och springer iväg på shorttimes hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart så är det många olika kriterier som spelar in om man ska lyckas eller ej.

I kamrat Marios fall, så spelade förre ägaren mindre roll(jag kände honom också).

Han drev sitt eget koncept och lyckades över förväntan.

Baren som han idag driver är med stor säkerhet en av de mest framgångsrika i Thailand. :great:

Vad heter baren som Mario driver?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Mario's Austin Powers Dance Bar i Lamai kanske! Sjukt poppis bland backpackerkids och charterturister alike.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Den heter Ark Bar och finns på Chaweng Beach, Koh Samui. :)

denna månne ... /mvh

post-5592-031898300 1287055265_thumb.jpg

post-5592-031898300 1287055265_thumb.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en jättebra idé ifall nissefisk skulle vilja öppna en bar. Det är han värd! :giggle:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Jag och Knasen är lite sugna att köpa denna bar som ligger i centrala Tashkent :great:

Men var är tjejerna.:crazy:

Undrar

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tycker det är en jättebra idé ifall nissefisk skulle vilja öppna en bar. Det är han värd! :giggle:

Visst ska han prova på att driva en Bar, om han nu vill det.

Jag är dock lite fundersam på barens "tema" eftersom den inte ska han några barbrudar.

Kan det vara en sådan där bar med bara manliga servetriser? :huh:

Eller ska det vara självbetjäning via ölautomater i lokalen?

- Ja det är mycket man inte riktigt förstår gällande hans Thailand-bar,

men hela upplägget är kanske en väl förborgad affärshemlighet.

Vi får ge oss till tåls, tills vidare.

Tidigare inlägg från nissefisk1:

http://www.maipenrai.se/forum/t/11105-oppna-bar/page__view__findpost__p__235000

"Nu blir jag så där jävla trött igen.

Vart hittar du i min text att vi ska ha bar tjejer ??

Sluta nu och hitta på saker."

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...