Jump to content
IGNORERAD

Öppna bar.


nissefisk1

Recommended Posts

Jag förstår inte Nisses reaktion. MPR är ett forum och där vill folk diskutera, självklart kan man be folk skicka PM om man har en känslig fråga men det var det ju knappast frågan om.

Det är klart att Nisse ska öppna en bar om det är det han vill, jag är dock intresserad av resonemanget som jag också sett tidigare. En snubbe åker till en turistort han trivs på och vill stanna en längre tid. Han tycker dock inte stället är så roligt för han känner redan innan att han behöver något mer att göra så han bestämmer sig för att starta ett företag som han är nästan säker på att han kommer förlora pengar på och som dessutom med all säkerhet kommer innebära en massa bekymmer. Om det nu vore så att företaget han tänker starta fyller ett tomrum så kunde jag kanske förstå det men på Phuket måste det ju finnas 10,000 barer och det måste väl vara roligare att kunna gå och sätta sig i den baren man vill istället för att sitta och gagga med samma 3 danskar varje kväll i sin hyrda bar?

Ska också tillägga att det finns många Faranger som tjänar stora pengar på sina företag i Thailand så det är absolut möjligt, dock är det förmodligen bra mycket svårare än i Sverige så har man misslyckats där eller aldrig ens försökt så är nog chansen att tjäna nog med pengar för att ha råd med det man har råd med i Sverige väldigt liten.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    12

  • Soengsang

    7

  • peerhan

    6

  • Vaxet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

dock är det förmodligen bra mycket svårare än i Sverige så har man misslyckats där eller aldrig ens försökt så är nog chansen att tjäna nog med pengar för att ha råd med det man har råd med i Sverige väldigt liten.

Huvudet på spiken där, men nu ville ju TS konstigt nog inte tjäna pengar utan endast ha lite roligt med sina 2-4 vänner.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Baren kommer ha 2-4 ägare, den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Mvh Nesse

Hej,

Jag är lite fundersam på varför det skulle vara ”kul” att driva en bar i Thailand.

Men förmodligen har den som går i funderingar på att öppna en bar i Thailand vissa

förhoppningar om att driften av baren ska innehålla vissa specifika moment

av spänning, munterhet och andra glädjeämnen som man inte kan få som gäst i baren.

Det är bara ett stilla konstaterande att jag på gott och ont har många års

erfarenhet av att sitta som gäst i olika former av barer i Thailand.

Det har oftast varit både härligt, avslappnande och framför allt kul att vara bargäst i Thailand.

Däremot har jag hittills aldrig träffat på någon västerländsk barägare som har tyckt

att han finner tillvaron mer härlig, avslappnande eller kul som barägare än då han

tidigare var en obunden gäst och fri turist.

De allra flesta av barägarna som jag har språkat med eller suttit och ”lyssnat” på

har istället mestadels klagat på tillvaron i stället för att hylla den.

Då gäller gnället bland annat detta:

Krångel med licensierande myndigheter.

Krångel med korrupta och snyltande poliser.

Krångel med leveranser av varor.

Krångel med en landlord som höjer hyror och kommer med andra märkliga krav.

Krångel med att uppgjorda arbetstidsscheman inte följs av delägarna (vissa jobbar & andra slappar).

Krångel med avundsjuka konkurrenter.

Krångel med gnälliga och snåla gäster.

Krångel med ohederlig personal som nallar ur kassan.

Krångel med barbrudar som inte kan hålla sams med varandra.

Krångel med gäster som inte kan hålla sams med barbrudarna.

Krångel med gäster som baktalar, och inte kan hålla sams med varandra.

Krångel med att vissa av delägarna börjar ”smyggöka” de anställda barbrudarna.

Krångel när eventuell vinst ska fördelas beroende på delägarnas olika arbetsinsatts.

Krångel när kassorna börjar variera för mycket beroende på vilken av delägarna som har haft skiftet.

Krångel när någon av delägarna super och nallar mer än de andra ur barförrådet.

mm. mm. mm.

Så därför vill jag be dig Nissefisk1 att berätta lite om vad det nu kan vara

i dina drömmar som verkar lockande och "kul" med att driva en egen bar i Thailand?

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en som lyckats med sin bar/restaurang/guesthouse/biluthyrning/MC uthyrning.

Ericsons Wärsdhus i Hua Hin.

Rummen fullsatta hela säsongen, restaurangen går bra, hyr ut en hel våning till div. aktiviteter t.ex. Hua Hins brigdeklubb, återkommande grillfester veckovis osv osv.

Tipset: De har endast öppet säsongsvis. När kunderna försvinner åker de till Sverige och jobbar.

Inget drickande helårsvis med några få kunder, vilket man i regel endast förlorar pengar på i alla fall.

Både hälsa och plånbok sparas på detta vis.

Hua Hin Bridge Club spelar sen en längre tid på Thipurai City Hotel.

Hua Hin Bridge Club

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Siam-Nilsson beskriver det hela har jag också uppfattat de.

Har inte sett eller hört någon barägare som verkar tycka det är så roligt.

Dom verkar mest uttråkade å vill bli av med eländet så fort de går.

Antalet barer till salu verkar öka snabbt i Chiang Mai nu.

Turisterna minskar hela tiden.

Så de tål nog att begrunda noga innan man ger sig in i cirkusen

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mja, varför inte köpa ett munspel, betydligt billigare och väldans kul.

Tipsaren Arne

Eller en tandborste för att hålla ordning bland alla bartender?

Mvh

Stolt bärare av SN-Placketten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag och Knasen är lite sugna att köpa denna bar som ligger i centrala Tashkent :great:

Kan det ha varit någon av gubbarna på bilden som har lättat på trycket?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar Nilsson. Där hade vi lite faktiska detaljer med vad det kan innebära att driva bar i Thailand. Svart på vitt, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Bra svar Nilsson. Där hade vi lite faktiska detaljer med vad det kan innebära att driva bar i Thailand. Svart på vitt, så att säga.

Det var i alla fall ett försök till att belysa nackdelarna med att behöva ansvara i en öl-bar i Thailand.

Det finns säkert positiva saker också med ett barägande,

men i mina öron så låter det minst sagt märkligt om man

satsar en massa sparade tusenlappar på att gå in som delägare

i en bar om nu syftet är att få dricka alkohol till inköpspris.

Den pyttelilla ”vinst” som man tycker sig skapa vid varje öl eller grogg som man

häver i sig under en 6-månadersperiod lär väl knappast stå sig när man har räknat

av den initiala summan som man satsade vid övertagandet av bar-kontraktet.

Man lär ju få dricka närmast ofantliga mängder alkohol för att det skulle löna sig.

Då borde det vara mer lösamt (och hälsosamt) att bara vara vanlig betalande gäst i baren.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Baren kommer ha 2-4 ägare,den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Som en del här inne säger så tror jag det finns många bittra människor som har blivit tok blåsta här inne och bara vägrar se nåt annat än vad dom själv råkat ut för.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Mvh Nesse

Jo just det, känns ju alldeles oerhört normalt att man bara för att ha lite kul vill skaffa sig en bar och fast att man redan från början räknar med att inte tjäna några pengar överhuvudtaget, så gör man det ändå.

När sedan några påpekar just svårigheten med att driva en bar med vinst så snöar man direkt in och tycker dessa negativa själar är idi*ter, som självklart borde ha förstått att projektet med baren inte var p,g,a, ekonomiska fördelar, utan bara för att ha skoj.

Jag undrar dock vad det är som verkar vara så skoj med att hyra ut unga och fattiga tjejer per natt, till äldre och ofta fulla faranger.

Och är inte farangerna fulla så gör man först så gott man kan för att göra dem det genom att försöka sälja på dem diverse drinkar, och som avslutning så är det perfekta affärs-avslutet alltså att man som affärsidkare mot 40-50 kronor per natt lyckas hyra ut någon av sina "servitriser" och låta henne behandlas efter vad farangen anser vara ok.

Vore intressant att få veta vad Nissefisk finner som är så kittlande spännande med att driva en sådan affärsverksamhet, är det verkligen så som han själv skrivet "bara för att det vore kul, inte för att tjäna pengar"?

Och jag citerar Nissefisks sista rad där han till oss som inte tycker som han skriver "jag vet inte om jag skall skratta eller gråta" för så känner jag själv precis när jag läser Nissefisk.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan man inte prova att öppna en bar-hotell-mm

de verkar som att nästa alla på mpr, har

haft en bar mm, bara minus trådar, inga +++++

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just det, känns ju alldeles oerhört normalt att man bara för att ha lite kul vill skaffa sig en bar och fast att man redan från början räknar med att inte tjäna några pengar överhuvudtaget, så gör man det ändå.

När sedan några påpekar just svårigheten med att driva en bar med vinst så snöar man direkt in och tycker dessa negativa själar är idi*ter, som självklart borde ha förstått att projektet med baren inte var p,g,a, ekonomiska fördelar, utan bara för att ha skoj.

Jag undrar dock vad det är som verkar vara så skoj med att hyra ut unga och fattiga tjejer per natt, till äldre och ofta fulla faranger.

Och är inte farangerna fulla så gör man först så gott man kan för att göra dem det genom att försöka sälja på dem diverse drinkar, och som avslutning så är det perfekta affärs-avslutet alltså att man som affärsidkare mot 40-50 kronor per natt lyckas hyra ut någon av sina "servitriser" och låta henne behandlas efter vad farangen anser vara ok.

Vore intressant att få veta vad Nissefisk finner som är så kittlande spännande med att driva en sådan affärsverksamhet, är det verkligen så som han själv skrivet "bara för att det vore kul, inte för att tjäna pengar"?

Och jag citerar Nissefisks sista rad där han till oss som inte tycker som han skriver "jag vet inte om jag skall skratta eller gråta" för så känner jag själv precis när jag läser Nissefisk.

Nu blir jag så där jävla trött igen. Vart hittar du i min text att vi ska ha bar tjejer ????? Sluta nu och hitta på saker. Skaffa dig ett eget liv så slipper du hitta på ett till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är svårt att försörja sig på Barverksamhet i Thailand som Farang!

Däremot kan man tänka som jag och syssla med flera olika saker och att varje sak ger en liten inkomst som tillsammans ger en tillräcklig inkomst.

Man kanske oxå skall fundera över varför man vill öppna tex bar i Thailand? är det bara för att man är trött på det enformiga livet i Sverige och hoppas på ett intressantare liv någon annanstans?

Jag tex köpte en kiosk/gatukök som mycket ung pga att jag var trött på det jobb jag hade då, det slutade med att jag fick jobba fler timmar med sämre lön + att jag upptäckte att min personlighet inte stämde överens med att stå och le och vara trevlig för att sälja en grillad i bröd för en tjuga!

Ångrar jag att jag gjorde det? Nej jag är glad för att jag testade och detta lärde mig mer om mig själv och även hur annat fungerar i världen.

Så vill du få en livserfarenhet till så JA starta eller köp Bar, är det detta som skall vara din Brödföda, NEJ om du inte har något alldeles extra att erbjuda :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just det, känns ju alldeles oerhört normalt att man bara för att ha lite kul vill skaffa sig en bar och fast att man redan från början räknar med att inte tjäna några pengar överhuvudtaget, så gör man det ändå.

När sedan några påpekar just svårigheten med att driva en bar med vinst så snöar man direkt in och tycker dessa negativa själar är idi*ter, som självklart borde ha förstått att projektet med baren inte var p,g,a, ekonomiska fördelar, utan bara för att ha skoj.

Jag undrar dock vad det är som verkar vara så skoj med att hyra ut unga och fattiga tjejer per natt, till äldre och ofta fulla faranger.

Och är inte farangerna fulla så gör man först så gott man kan för att göra dem det genom att försöka sälja på dem diverse drinkar, och som avslutning så är det perfekta affärs-avslutet alltså att man som affärsidkare mot 40-50 kronor per natt lyckas hyra ut någon av sina "servitriser" och låta henne behandlas efter vad farangen anser vara ok.

Vore intressant att få veta vad Nissefisk finner som är så kittlande spännande med att driva en sådan affärsverksamhet, är det verkligen så som han själv skrivet "bara för att det vore kul, inte för att tjäna pengar"?

Och jag citerar Nissefisks sista rad där han till oss som inte tycker som han skriver "jag vet inte om jag skall skratta eller gråta" för så känner jag själv precis när jag läser Nissefisk.

Tycker att Vaxet blivit bitsk, negativ och arg sedan han kom till Sverige (börjar han bli försvenskad tro?) ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag så där jävla trött igen.

Du blir tydligen trött rätt snabbt, säker på att allt krångel med att driva en bar i Thailand (vare sig det är ett hobbyprojekt eller inte) är nått för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag så där jävla trött igen. Vart hittar du i min text att vi ska ha bar tjejer ????? Sluta nu och hitta på saker. Skaffa dig ett eget liv så slipper du hitta på ett till mig.

Oroa dig inte jag försöker inte skaffa dig ett liv, jag har fullt upp med mitt eget. Men skriver man på ett forum för man väl också räkna med svar, Särskillt om man som du ställer en fråga i en ny tråd, men så här långt har du ju bara blivet arg för de svar du fått.

Mitt antagande att du skulle starta en bar och då en Beeerbar är ju inte så långsökt, de är ju typ i antal något(säkert 100 ggr) fler än andra typer av barer.

Tycker att Vaxet blivit bitsk, negativ och arg sedan han kom till Sverige (börjar han bli försvenskad tro?) ;)

Inte mer bitsk av Sverigeflytten, men mycket rakare i mina svar efter mer än 10 år på thaiforum och mina år i Thailand. Och vem tjänar på att vi förskönar eller rent av ljuger om hur sakers tillstånd är.

Det är precis idag som det var för 10 år sedan, de som inte bor i Thailand vill inte se några problem med att flytta dit och driva en verksamhet. De som redan bor där eller har bott där har en helt annan synpunkt och vet hur och vilka svårigheter affärsidkande i detta land innebär.

Och precis idag som för 10 år sedan så ogillar de som inte flyttat dit att få svar om hur svårt det kan vara, man vill nämligen inte att det skall vara svårt.

Att driva verksamhet i Thailand innebär att man måste vara MYCKET välplanerad och kunnig i det man företar sig.

Man skall dessutom ha tur, helst redan ha en jättemassa pengar och dessutom att ha råd att förlora dessa.

Min erfarenhet är att det är folk med lång Thailandserfarenhet/boende som lyckas leva eller mer på sina företag emedan i praktiken varenda nyanländare som startar företag snabbt, ja tyvärr ofta mycket snabbt, får bita i gräset och åka hem.

Inte kul men sant, så varför hymla med detta?

Kombination hotel/bar/gusthouse har några lyckats med, men då hade de pengar, rejält, att investera redan när de kom till Thailand.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just det, känns ju alldeles oerhört normalt att man bara för att ha lite kul vill skaffa sig en bar och fast att man redan från början räknar med att inte tjäna några pengar överhuvudtaget, så gör man det ändå.

När sedan några påpekar just svårigheten med att driva en bar med vinst så snöar man direkt in och tycker dessa negativa själar är idi*ter, som självklart borde ha förstått att projektet med baren inte var p,g,a, ekonomiska fördelar, utan bara för att ha skoj.

Jag undrar dock vad det är som verkar vara så skoj med att hyra ut unga och fattiga tjejer per natt, till äldre och ofta fulla faranger.

Och är inte farangerna fulla så gör man först så gott man kan för att göra dem det genom att försöka sälja på dem diverse drinkar, och som avslutning så är det perfekta affärs-avslutet alltså att man som affärsidkare mot 40-50 kronor per natt lyckas hyra ut någon av sina "servitriser" och låta henne behandlas efter vad farangen anser vara ok.

Vore intressant att få veta vad Nissefisk finner som är så kittlande spännande med att driva en sådan affärsverksamhet, är det verkligen så som han själv skrivet "bara för att det vore kul, inte för att tjäna pengar"?

Och jag citerar Nissefisks sista rad där han till oss som inte tycker som han skriver "jag vet inte om jag skall skratta eller gråta" för så känner jag själv precis när jag läser Nissefisk.

dålig stil att antyda att Nisse skall vara hallick därnere - :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroa dig inte jag försöker inte skaffa dig ett liv, jag har fullt upp med mitt eget. Men skriver man på ett forum för man väl också räkna med svar, Särskillt om man som du ställer en fråga i en ny tråd, men så här långt har du ju bara blivet arg för de svar du fått.

Mitt antagande att du skulle starta en bar och då en Beeerbar är ju inte så långsökt, de är ju typ i antal något(säkert 100 ggr) fler än andra typer av barer.

Inte mer bitsk av Sverigeflytten, men mycket rakare i mina svar efter mer än 10 år på thaiforum och mina år i Thailand. Och vem tjänar på att vi förskönar eller rent av ljuger om hur sakers tillstånd är.

Det är precis idag som det var för 10 år sedan, de som inte bor i Thailand vill inte se några problem med att flytta dit och driva en verksamhet. De som redan bor där eller har bott där har en helt annan synpunkt och vet hur och vilka svårigheter affärsidkande i detta land innebär.

Och precis idag som för 10 år sedan så ogillar de som inte flyttat dit att få svar om hur svårt det kan vara, man vill nämligen inte att det skall vara svårt.

Att driva verksamhet i Thailand innebär att man måste vara MYCKET välplanerad och kunnig i det man företar sig.

Man skall dessutom ha tur, helst redan ha en jättemassa pengar och dessutom att ha råd att förlora dessa.

Min erfarenhet är att det är folk med lång Thailandserfarenhet/boende som lyckas leva eller mer på sina företag emedan i praktiken varenda nyanländare som startar företag snabbt, ja tyvärr ofta mycket snabbt, får bita i gräset och åka hem.

Inte kul men sant, så varför hymla med detta?

Kombination hotel/bar/gusthouse har några lyckats med, men då hade de pengar, rejält, att investera redan när de kom till Thailand.

Vaxet man ska inte anta något,speciellt när du inte känner mig,så lägg ner och anta det blir bara fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

jag vill åter igen ställa frågan till nissefisk.

vad är det som är så kul att driva en bar i Thailand

i föhållande till att var gäst i densamma?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill åter igen ställa frågan till nissefisk.

vad är det som är så kul att driva en bar i Thailand

i föhållande till att var gäst i densamma?

Vet inte om det är så kul,vi vill nog bara ha nåt att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...