Jump to content
IGNORERAD

Öppna bar.


nissefisk1

Recommended Posts

Bry dig inte om olyckskorparna Nisse,klart du ska öppna bar...sköt dina kort rätt så är du miljonär före nyår :clapping:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    12

  • Soengsang

    7

  • peerhan

    6

  • Vaxet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det kan väl tyckas att många svar är negativa, men jag tänker ändå efter mina år i Thailand sticka ut hakan.

Är det någon som känner en svensk som öppnat bar och som har lyckats, och då menar jag inte några år eller att man kom ut ur projektet på typ plus minus noll.

Att lyckas är enligt mig att driva en verksamhet och när man blir lite äldre kan sälja och leva som pensionär på pengar man tjänat, men det har jag aldrig hört talats om bland farangbarägare i Thailand.

Håller med . varit i samma tankar men lyssnat på dom som ´vet´ dvs.sk.olyckkorpar som kraxar

Men dom säger inte dont do it utan vetskap tyvärr så låter det så lättvindigt att öppna alt köpa en bar

men öppna kl 2 stänga kl 05 om det finns kunder vill säga å packad varje kväll,det är förödande i längden

GARANTERAT

Dom som jag iaf pratat med är inga dumskallar utan med erfarenhet vill avråda med all välmening

Du kan mkt väl lyckas.

Men chansen är nog tyvärr låg om man ska tro på dom som försökt tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan väl tyckas att många svar är negativa, men jag tänker ändå efter mina år i Thailand sticka ut hakan.

Är det någon som känner en svensk som öppnat bar och som har lyckats, och då menar jag inte några år eller att man kom ut ur projektet på typ plus minus noll.

Att lyckas är enligt mig att driva en verksamhet och när man blir lite äldre kan sälja och leva som pensionär på pengar man tjänat, men det har jag aldrig hört talats om bland farangbarägare i Thailand.

Låter lite konstigt tycker jag, men det beror väl kanske på hur högt man lägger ribban.

Jag vet flera som jag tycker har lyckats ganska bra, till och med några som lyckats extremt bra. :great:

Med rätt ideer, lite affärstänkande och en stor portion självdiciplin - så tycker jag chanserna är minst lika stora att

lyckas i LOS, som i Sverige. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har på gång att köpa (tanten) en bar-hotell,

jag tror de kommer att fungera, men de kommer

inte att bli en guldgruva (tror jag), men att

leva gott tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Helt klart att människor har olika ambitioner på vad det är att lyckas. Har sett barägare i forum som anser sig ha en lyckad bar trots att omsättningen är lägre än man som vanlig anställd i Sverige kan spara per månad. Det är under mina ambitioner. Men vem vet, att lyckas kanske inte alltid mäts i pengar. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tja.

Helt klart att människor har olika ambitioner på vad det är att lyckas. Har sett barägare i forum som anser sig ha en lyckad bar trots att omsättningen är lägre än man som vanlig anställd i Sverige kan spara per månad. Det är under mina ambitioner. Men vem vet, att lyckas kanske inte alltid mäts i pengar. :)

/mvh

Nej lycka mäts inte i pengar.

Bra gemenskap, ett arbete man trivs med och en bra miljö att vistas i är nog viktigare än pengar.

Är en människa olycklig i sin miljö och i sitt sociala liv så hjälper det nog inte att ha miljoner på bankkontot.

De som vågar ge sig av till Thailand och starta om är värda all respekt.

Sedan att jag inte tror att man som barägare lever ett liv man blir lycklig av i längden är en annan sak,

men det finns ju andra sysselsättningar i Thailand än att äga en bar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, man kan väl prova med att jobba lite som sutenör i Svedala innan man öppnar eget i LOS.

Yrkesvägledaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har herr Farang tagit vägen? Han bjöd ju stundtals på riktigt underhållande läsning :)

Farang har tagit en break från internet överhuvudtaget meddelar han via telefonkonversation med mig. Han har viktigare saker att ta i tu med. Men det är möjligt att han kommer tillbaka!

Maitan vet :) Om jag fattat rätt så får han jobba hårt. Jag tror att han klarar sig på att han gillar att träffa en massa folk.

Då jag funderat på vilka sorters jobb det kan vara intressant att satsa på i Thailand, så ska det vara något som få thailändare kan klara själva, för annars ska man ju konkurrera med många, som är vana att tjäna bara en bråkdel av vad vi är vana att tjäna. Man behöver alltså ha någon stor fördel jämfört med thailändarna d v s kunskaper eller kontakter. Bara finansieringskapacitet räcker INTE, eftersom det finns rika thai, som kan starta samma sorts verksamhet och leja någon att sköta det om de inte vill göra det själva.

Exakt. Maitan har ett koncept som thailändare inte kan kopiera, hur gärna de än vill. Kan ju bara tänka mig alla avundsjuka blickar på Maitans som har gott om gäster medan thaigrannens hotell är tomt... Svagheten är väl då att stället står och faller med Maitan, att köpa stället är kanske ingen bra ide. Ursäkta mig Maitan för min uppriktighet!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang har tagit en break från internet överhuvudtaget meddelar han via telefonkonversation med mig. Han har viktigare saker att ta i tu med. Men det är möjligt att han kommer tillbaka!

Exakt. Maitan har ett koncept som thailändare inte kan kopiera, hur gärna de än vill. Kan ju bara tänka mig alla avundsjuka blickar på Maitans som har gott om gäster medan thaigrannens hotell är tomt... Svagheten är väl då att stället står och faller med Maitan, att köpa stället är kanske ingen bra ide. Ursäkta mig Maitan för min uppriktighet!

Herr Chang har talat.

Man skall vara uppriktig Herr Chang, att köpa stället sant alldrig. Konceptet jag har har lyckats men har varit många och långa

timmar. Mina föresättningar var när man öppna att detta skall gå runt inget annat, rik kan man alldrig bli på en sån här rörelse.

En sak är klar att driva ett företag som farang, är inte lätt.än så länge älskar jag vad jag gör. Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Baren kommer ha 2-4 ägare,den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Som en del här inne säger så tror jag det finns många bittra människor som har blivit tok blåsta här inne och bara vägrar se nåt annat än vad dom själv råkat ut för.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Mvh Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Baren kommer ha 2-4 ägare,den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Som en del här inne säger så tror jag det finns många bittra människor som har blivit tok blåsta här inne och bara vägrar se nåt annat än vad dom själv råkat ut för.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Mvh Nesse

Lycka till då, även om jag tror att dessa 2-4 människor skulle få det roligare om de satt "på andra sidan bardisken"(där kommer de nog att få sitta ändå pga arbetstillstånd etc etc) och det är nog definitivt billigare att sitta på andra sidan bardisken.

Varför skulle någon tro att det var pengar ni var ute efter det är väl ingen?, de växer ju på träd och det kommer nya hela tiden!

Nej minsann jag säger bara så här "Vet inte om jag ska skratta eller gråta".

Ha det så roligt ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bar med två danskar.

Kom in som delägare fem år sedan.

Vi har den som en hobbyverksamhet, vi varken vinner eller förlorar pengar.

Däremot dricker vi för inköpspris.:drinks:

Vi har alla andra verksamheter vid sidan av.

Att bara köra en bar hade jag nog varit körd nu.

Så om du bara ska ha den som en kul grej som jag, gör det. :great:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baren kommer ha 2-4 ägare,den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Mvh Nesse

Har några av di andra ägarna brancherfarenhet månne?

Är man 4 st så bör man ha följande kompetenser: sutenör, dålig flicka, suputism och rörmokeri.

Kompetenscoachen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en som lyckats med sin bar/restaurang/guesthouse/biluthyrning/MC uthyrning.

Ericsons Wärsdhus i Hua Hin.

Rummen fullsatta hela säsongen, restaurangen går bra, hyr ut en hel våning till div. aktiviteter t.ex. Hua Hins brigdeklubb, återkommande grillfester veckovis osv osv.

Tipset: De har endast öppet säsongsvis. När kunderna försvinner åker de till Sverige och jobbar.

Inget drickande helårsvis med några få kunder, vilket man i regel endast förlorar pengar på i alla fall.

Både hälsa och plånbok sparas på detta vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

P3:s inlägg är nog det enda som jag tror på, det är inte lätt att driva enbart barverksamhet utan något annat i bakgrunden, här kommer några exempel på vad som en del av mina vänner i Udon sysslar med.

Bar-reataurang med BRA farangkäk samt utbredd cateringverksamhet. Går bra, blir faktiskt några bath över.

Bar-rastaurang med bageri som levererar bröd till andra barer-restauranger, går också bra.

Bar-Guesthouse med ralation till svenska researrangörer (i Patong) Funkar OK.

Bar-Guesthouse-Massage (utan happy ending) i ett farangtätt område i Hua Hin, Går riktigt bra...

Så visst, har man ett bra koncept och ett någorluna vettigt läge och en krets av villiga "inkastare"så kan det gå, annars tveksam till en verksamhet som gör att man måste slanta in istället för casha ut.

Lycka till, men räkna minst två tre gånger på alla eventualiteter, kan bli en dyrköpt erfarenhet om man inte har hundra koll på de andra delägarna.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

P3:s polares koncept är nog helt rätt...

Men nu var ju inte TS ute efter att tjäna pengar, de var ju bara 2-4st som skulle ha lite kul, inget fel i det..ha kul vill väl alla ha!!.

Och vad jag förstår ville han bara ha dessa "nöjes-tipps" via PM.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spridda skurar till svar i tråden!

Tycker inte Nisse förtjänar en paj i ansiktet bara för att han ställer frågan. Det är ju intressant eftersom man inte allt för sällan hör folk säga att de vill öppna en bar i Thailand. Kanske har de en dröm om att arbeta i värmen och kunna ta sig ett järn när man så önskar, kanske har de en mer välgenomtänkt fundering i botten vad gäller utbildning, förkunskap, kontakter, rutiner, kapital, planering och allt vad det kan innebära att ha eget i annat land.

Jag misstänker, rent spontant, att det kan vara tufft att komma dit och starta bar och gå med ekonomisk vinst. Dels för att vi inte talar språket och inte känner till alla habrovinklar i rätts-och regelsystemet, dels för att det redan finns så ohyggligt många som redan startat barer. Jag skulle tro man har större chans att tjäna pengar om man finner en verksamhet som inte är lika vanligt förekommande (har ett par tankar kring detta men säger inget för då hinner du öppna det före mig ;-)

om det nu är ekonomisk vinst man är ute efter.

Men det är klart, har man ett startkapital som man kan tänkta sig att använda som läropengar så kan man ju alltid åka ner och köra något (exempelvis bar) och sedan utvärdera efter ett år eller så om man vill gå vidare och i sådana fall, med vad.

Lycka till med vad du företar dig!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man bara driva en bar för att ha kul är mitt tips:

Hyr en bar på en bra plats, ha kul så länge pengarna räcker.

Ha helgalna evenemang, sälj ölen/alkoholen/snacksen så billigt det bara går osv. Var annorlunda.

Ha roligt. Tror detta är en bra väg till framgång för baren också med tanke på hur många sura och ledsna barägare det finns.

Visar ägarna äkta glädje och har roligt kommer även kunderna att ramla in.

Som jag ser det så den dagen det blir allvar och pengarna måste in annars är livet slut, också är slutet för barkarriären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spridda skurar till svar i tråden!

Tycker inte Nisse förtjänar en paj i ansiktet bara för att han ställer frågan. Det är ju intressant eftersom man inte allt för sällan hör folk säga att de vill öppna en bar i Thailand. Kanske har de en dröm om att arbeta i värmen och kunna ta sig ett järn när man så önskar, kanske har de en mer välgenomtänkt fundering i botten vad gäller utbildning, förkunskap, kontakter, rutiner, kapital, planering och allt vad det kan innebära att ha eget i annat land.

Jag misstänker, rent spontant, att det kan vara tufft att komma dit och starta bar och gå med ekonomisk vinst. Dels för att vi inte talar språket och inte känner till alla habrovinklar i rätts-och regelsystemet, dels för att det redan finns så ohyggligt många som redan startat barer. Jag skulle tro man har större chans att tjäna pengar om man finner en verksamhet som inte är lika vanligt förekommande (har ett par tankar kring detta men säger inget för då hinner du öppna det före mig ;-)

om det nu är ekonomisk vinst man är ute efter.

Men det är klart, har man ett startkapital som man kan tänkta sig att använda som läropengar så kan man ju alltid åka ner och köra något (exempelvis bar) och sedan utvärdera efter ett år eller så om man vill gå vidare och i sådana fall, med vad.

Lycka till med vad du företar dig!

s

:-)

sånna här komments e trevliga på ett forum + :drinks:

Ändrades av jb21
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och Knasen är lite sugna att köpa denna bar som ligger i centrala Tashkent :great:

Mjo, jag läste om den. Det är den som saknar toalett.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Baren kommer ha 2-4 ägare,den köps INTE in för att ge vinst utan mer bara som en kul grej och att ha nåt att göra och tänka på under våran långa vistelse där nere. Ni trodde direkt att att det va pengar vi va ute efter så då la jag ner tråden.

Som en del här inne säger så tror jag det finns många bittra människor som har blivit tok blåsta här inne och bara vägrar se nåt annat än vad dom själv råkat ut för.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Mvh Nesse

Tänk vad mycket lättare det hade varit om du förklarat det där från början.

Ta och gråt en skvätt, det passar din sura personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...