Jump to content
IGNORERAD

Vi söker par till dokumentärserie!


Cast

Recommended Posts

Själv vill jag bara bli lämnad ifred med min thailändska fru.

Jag vill inte belysas i TV som det "lyckade experimentet".

Det är nog inte mer problem bland svenskar/thai än det är bland svenskar/svenskar eller andra nationella konstellationer så varför detta fokus på just svensk/thai?

Är det bara för att de uppkomna problemen är av en annan natur och därför lite mer exotiska och publikvänliga som de ska belysas?

Men det är väl upp till var och en om man vill medverka i ett sådant program och jag önskar dessa par lycka till.

Wille och hans fru kan väl anmäla sig.

Jag och min fru vill dock avstå (jag har faktiskt frågat henne och hon sa bestämt nej).

Ni behöver nog varken medverka eller titta på dokumentärserien om den nu blir av.

Själv dömer jag ingen på förhand, inte ens journalister ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    5

  • noBuzz

    3

  • Maitan

    3

  • Cast

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan vara med om ni istället hjälper mig att hitta en trevlig fru av thailändsk härkomst.

Spelar gärna in på plats i Thailand B) Hör av er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nu är det ju viss skillnad på att raljera och såga initiativet och anmäla sig som frivillig. Det vet du ju självklart för övrigt!

Sen har ju jag och Alisa ingen nämnvärd åldersskillnad och jag har dessutom ett mkt tvivelaktigt anlete så det är nog inte aktuellt för oss...

Visst kan man hålla truten om man inte finner programidén kul och lockande.

Men jag tycker att det är bättre att man som jag

talar om (ev raljerar) och i klartext då berättar

varför man ställer sig skeptisk till att medverka

i ett sådant ”hemma hos reportage”.

Jag är också övertygad om att ett mindre fördelaktigt anlete bara förhöjer intresset hos TV-tittarna.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer kännas underbart att få sitta i TV inför hela Sverige, i en mörk soffa i ett mörkt rum, som fet medelålders och säga att ens 25-år yngre fru faktiskt älskar en.

"På riktigt, jag lovar!" :)

Vad gör man inte för sina 15 minuter. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna tänka mig att vara med.

Mitt arvode är 2,5 miljoner svenska kronor. Jag kan tänkte mig att gå ner lite.

Skall fråga gumman också.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jag skulle vilja se att Clion ställde upp. Skulle bli helt fantastiskt! :):)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju mycket möjligt att de har en god tanke med programmet så det är lite löjligt att såga dem på det här stadiet. Samtidigt håller jag med S-N och någon mer; måste man bevisa att man är normal så är man oftast onormal, oavsett om det är fel eller inte.

Jag hoppas att de hittar några vettiga par som kan förbättra bilden av oss losers som gift oss med thailändskor, själv skulle jag dock aldrig ställa upp då jag givetvis inte är, och inte vill bli förknippad med, någon loser ;) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var värst vad mycket negativt som rasslade fram. Visst kan en dokumentär faktiskt vara bra - för att belysa både positivt och negativt.

Själv har jag skaffat en Norsk dvs, från norsk TV (inspelad i Norge alltså, från ett ställe med många Thailändska kvinnor). Den blev mycket uppskattad som dokumentär i Norge ( ett par år sedan).

"Et lite stykke Thailand". Jag köpte den på Bokus tror jag det var. Köpte denna eftersom jag själv är ganska ny med att ha ett förhållande med en thai-kvinna. Ville se om det fanns nyanserade beskrivningar av en del av dessa förhållanden. Det var en synnerligen finstämd skildring av olika förhålladen med många ömma scener och alls inga vansinniga schabloner. Nej,. fram för goda dokumentärer!

Hälsar / cpo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv vill jag bara bli lämnad ifred med min thailändska fru.

Jag vill inte belysas i TV som det "lyckade experimentet".

Det är nog inte mer problem bland svenskar/thai än det är bland svenskar/svenskar eller andra nationella konstellationer så varför detta fokus på just svensk/thai?

Är det bara för att de uppkomna problemen är av en annan natur och därför lite mer exotiska och publikvänliga som de ska belysas?

Förstår vad du menar men det finns onekligen några problem som vi svensk/thai-par har till skillnad mot svensk/svensk. Dels de fördomar som man kan utsättas för i blandäktenskap som att han inte kan få en kvinna i Sverige och att hon bara gifter sig för pengar. Sedan finns ju alla de praktiska problem som uppstår med visum och att bråka med myndigheter om det ena eller andra. Sådant slipper man per automatik i helsvenska förhållanden.

Själv så tänker jag inte döma dokumentären innan jag sett den. Om jag nu kommer att se den. Låter inte så spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fokusera gärna en TV-serie på förebilder och framgångsrika Thailändskor/Thailändare i Sverige,

eller på framgångsrika svenskars liv och göremål i Thailand, men skippa för en gångs skull

den tragikomiska och romantiska vinklingen av udda parförhållanden.

Men det är kanske ett fokus som strider mot både "jantelagen" och lättköpt publikfrieri?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fokusera gärna en TV-serie på förebilder och framgångsrika Thailändskor/Thailändare i Sverige,

eller på framgångsrika svenskars liv och göremål i Thailand, men skippa för en gångs skull

den tragikomiska och romantiska vinklingen av udda parförhållanden.

Men det är kanske ett fokus som strider mot både "jantelagen" och lättköpt publikfrieri?

Hur kom jantelagen med i bilden? Dvs förutom att det är ett värdeladdat ord att slänga in för att få något verka negativt i allmänhet.

Klart det är visst publikfrieri - kärlek och relationer lockar. Folk kollar på udda hollywoodfruar men skulle nog strunta blankt i en dokumentär om framgångsrika dataprogrammerare i USA tex. En förkrossande andel av de thailändare som kommer till Sverige och har kommit de senaste 20 åren har kommit som anhöriginvandrare pga att de träffat en svenska partner. Inget annat land kan mäta sig med de siffrorna när det gäller blandäktenskap - är inte det ett intressant fenomen eller?

Ändrades av wille
stavfelsnisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Fokusera gärna en TV-serie på förebilder och framgångsrika Thailändskor/Thailändare i Sverige,

eller på framgångsrika svenskars liv och göremål i Thailand, men skippa för en gångs skull

den tragikomiska och romantiska vinklingen av udda parförhållanden.

Men det är kanske ett fokus som strider mot både "jantelagen" och lättköpt publikfrieri?

Håller med, All form av publicitet kommer ses negativt och spä på fördomarna även om dokumentären är positivt vinklad

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jantelagen nämnde jag därför att fokus inte tycks ligga på den invandrande partnens

framsteg i Sverige utan istället på udda kärlekskonstellationer och på belysning av vardagligt uppkomna fördomar som drabbar dessa par.

Jag har sett liknande TV-program om konstellationer som dvärg/långskånk, tjockis/benrangel, islamist/blond förortsvenska m.m.

Jag gillar inte denna form av lyteskomik,

men det står andra fritt att medverka eller titta på dessa shower.

ps. svarar lite segt då jag nu ligger badet och surfar med HTC-mobilen.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer kännas underbart att få sitta i TV inför hela Sverige, i en mörk soffa i ett mörkt rum, som fet medelålders och säga att ens 25-år yngre fru faktiskt älskar en.

"På riktigt, jag lovar!" :)

Vad gör man inte för sina 15 minuter. :)

Fet 55 årig, medelålders tjeckisk man, 145cm lång och 53 kg. :giggle:

Det är inte längden som gör det, utan vikten. :wai:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen nämnde jag därför att fokus inte tycks ligga på den invandrande partnens

framsteg i Sverige utan istället på udda kärlekskonstellationer och på belysning av vardagligt uppkomna fördomar som drabbar dessa par.

---->

ps. svarar lite segt då jag nu ligger badet och surfar med HTC-mobilen.

SN

Har man dessutom den här artikelserien i någorlunda färskt minne så finns det all anledning till en viss skeptisism.

De sökte också efter par för att ge en rättvis och seriös bild och resultatet av det blev något helt annat.

Förhoppningsvis får de tag i medverkande och gör ett program man kan uppfatta som rättvisande och sevärt.

Ändrades av Welder
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dessutom den här artikelserien i någorlunda färskt minne så finns det all anledning till en viss skeptisism.

De sökte också efter par för att ge en rättvis och seriös bild och resultatet av det blev något helt annat.

Förhoppningsvis får de tag i medverkande och gör ett program man kan uppfatta som rättvisande och sevärt.

Hade inte riktigt läst de där artiklarna helt noga tidigare - framförallt inte de sista i serien. Kan väl hålla med om att det inte blev så lyckat kanske eller iaf inte som man kunde ha hoppats. Jag är den förste att revidera min tidigare halvrabiata hållning och medge att en lagom dos skepticism är rimligt i detta läge. Kanske är jag för ung och naiv och endast fläckvis cynisk så jag hoppas fortfarande att jag har rätt även om oddsen för det stiger i rask takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är jag för ung och naiv och endast fläckvis cynisk så jag hoppas fortfarande att jag har rätt även om oddsen för det stiger i rask takt.

Kanske det?

Men du kan trösta dig med, och se fram mot, att ungdomens naivitet bara är en tillfällig fas i livet. Innan du vet ordet av det så är även du en fullfjädrad skeptiker och ser på världen med en cynism av Guds nåde.

;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fet 55 årig, medelålders tjeckisk man, 145cm lång och 53 kg. :giggle:

Det är inte längden som gör det, utan vikten. :wai:

Piss. avslöjad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ser väl inget direkt fel med en sådan programserie, det finns ju program om allt möjligt och det påverkar åtminstone inte mig att ändra min uppfattning om saker och ting, men ett felaktigt vinklat upplägg kan förstås späda på hos de som redan har sin trångsynta uppfattning klar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer kännas underbart att få sitta i TV inför hela Sverige, i en mörk soffa i ett mörkt rum, som fet medelålders och säga att ens 25-år yngre fru faktiskt älskar en.

"På riktigt, jag lovar!" :)

Vad gör man inte för sina 15 minuter. :)

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var värst vad mycket negativt som rasslade fram. Visst kan en dokumentär faktiskt vara bra - för att belysa både positivt och negativt.

Själv har jag skaffat en Norsk dvs, från norsk TV (inspelad i Norge alltså, från ett ställe med många Thailändska kvinnor). Den blev mycket uppskattad som dokumentär i Norge ( ett par år sedan).

"Et lite stykke Thailand". Jag köpte den på Bokus tror jag det var. Köpte denna eftersom jag själv är ganska ny med att ha ett förhållande med en thai-kvinna. Ville se om det fanns nyanserade beskrivningar av en del av dessa förhållanden. Det var en synnerligen finstämd skildring av olika förhålladen med många ömma scener och alls inga vansinniga schabloner. Nej,. fram för goda dokumentärer!

Hälsar / cpo.

Ja, "Et lite stykke Thailand" är sevärd. Även den danska dokumentären "Fra Thailand till Thy" är välgjord och balanserad. Nu väntar jag på att svensk TV ska åstadkomma något liknande!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de inte börjat filma ännu kanske lite konstruktiva tips eller tankar om vad vi skulle vilja se i denna dokumentär vore på sin plats istället för att klaga på vad ni tror resultatet kommer att bli.

Bara en fundering liksom. Så kom igen.

Låt oss höra vad ni skulle ha i denna dokumentär. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Varför inte följa några av de hitresta thailändska ungdomar som idag

studerar på olika högskolor runt om i Sverige?

Det kunde vara intressant att höra hur de ser på sitt

studentliv i Sverige och på svenskarna som de möter och umgås med.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...