Jump to content
IGNORERAD

Thailand bara 2:a i vinter


Changnoi

Recommended Posts

Spanien förbi Thailand som vinterns resmål nr 1

Spanien och Kanarieöarna är vinterns stora vinnare.

Den gamla svenskfavoriten har gått förbiThailand som vinterns mest efterlängtade resmål.

I fem år har Thailand och Phuket toppat resebyråkedjan Tickets stora undersökning om svenskarnas resvanor.

Men inte inför den vinter som väntar.

Den spanska ökningen är sensationell, plus 38 procent mot bara plus 17 för Thailand.

”Vinterns vinnare”

Går man sedan till enskilda destinationer är ökningen och skillnaden ännu mera markant.

Gran Canaria är plus 49 procent jämfört med i fjol och Teneriffa plus 31 procent. För de thailändska konkurrenterna ser det mera blygsamt ut, plus 20 procent för Phuket och plus nio för Bangkok.

– Kanarieöarna är vinterns vinnare. Efter några hårda vintrar med färre bokningar är Kanarieöarnas revansch ett faktum, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Överlag har bokningarna av charterresor och reguljärflyg inför vintern ökat med 37 procent jämfört med förra vintern, enligt Ticket.

– Generellt är det ett fantastiskt tryck just nu, säger Martin Durnik.

Miljöfrågan iskall

Tickets bedömning är också att charterbolagen ökat sitt utbud av resor i vinter med cirka 12–15 procent.

En rend är också att fler reser från mindre flygplatser utanför storstadsområdena i Sverige. Omkring 10 procent av ökningen av kapaciteten i vinter sker från mindre flygplatser.

Däremot tycks frågan om resor kontra miljö, som var brännhet för några år sedan, nu vara iskall. Få frågar om resans miljöpåverkan och väldigt få klimatkompenserar.

– Svenskarna tar semester även från miljöfrågan när de reser på vintern. Tyvärr är det så, säger Martin Durnik.

Fem-i-topp destinationer:

1. Gran Canaria, Spanien (2)

2. Phuket, Thailand (1)

3. Teneriffa, Spanien (4)

4. Bangkok, Thailand (3)

5. Hurghada, Egypten (5)

Fem-i-topp länder:

1. Spanien (2)

2. Thailand (1)

3. Egypten (3)

4. USA (4)

5. England (6)

http://www.aftonbladet.se/resa/article7902722.ab

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i Phuket har det tydligen minskat ganska mycket med turister. Många hotell som är halvtomma,massor med lediga lägenheter och bungalows enl. mina bekanta där nere. Själv har jag märkt dom sista åren i alla fall i barerna så är det väldigt tomt med folk på kvällarna,men på eftermiddag förkväll så är det fullt med folk på matrestaurangerna. Phuket kanske har blivit ett familjeresemål?? Dagarna så ser man massor med folk,men på kvällarna blir det nästan öde. Själv tycker ja det är ganska skönt o kunna sätta sig i en bar då det inte är så mycket folk :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gamla svenskfavoriten har gått förbi Thailand som vinterns mest efterlängtade resmål.

Om Kanarieöarna är mer efterlängtade än Thailand kan ju spekuleras. Gissar att Spanien vinner mer på kortare flygtid och framförallt billigare resor.

Ja i Phuket har det tydligen minskat ganska mycket med turister. Många hotell som är halvtomma,massor med lediga lägenheter och bungalows enl. mina bekanta där nere.

Enligt texten ovan har ju bokningarna ökat med 20 % gällande Phuket. Det du har sett kanske är ett resultat av överetablering plus skiftade turistflöde gällande årstider. Jag reste upp och ner längs Andamankusten senaste högsäsongen och på vissa platser var det svårt att hitta lediga hotellrum. Den som ska åka på egen hand till vintern gör nog bäst i att boka sina favorithotell i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i Phuket har det tydligen minskat ganska mycket med turister. Många hotell som är halvtomma,massor med lediga lägenheter och bungalows enl. mina bekanta där nere. Själv har jag märkt dom sista åren i alla fall i barerna så är det väldigt tomt med folk på kvällarna,men på eftermiddag förkväll så är det fullt med folk på matrestaurangerna. Phuket kanske har blivit ett familjeresemål?? Dagarna så ser man massor med folk,men på kvällarna blir det nästan öde. Själv tycker ja det är ganska skönt o kunna sätta sig i en bar då det inte är så mycket folk :drinks:

Det är väl för att vi hänger i kata/karon :) Åker man till patong så är det fortfarande fullt ös på nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Scandinaviancorner

Det är väl för att vi hänger i kata/karon :) Åker man till patong så är det fortfarande fullt ös på nätterna.

Hänger gör jag aldrig i någon bar. Utan står eller sitter skrikar, skrattar, klappar kärringarna i rumpa ibland tar jag dom på pattarna

men Hänger Aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Verkar som det pensionärerna som ställer till det. Phuket verkar leda alla kundsegment utom pensionärer och totallistan.

/mvh

Tio-i-topp destination

1. Gran Canaria, Spanien (2)

2. Phuket, Thailand (1)

3. Teneriffa, Spanien (4)

4. Bangkok, Thailand (3)

5. Hurghada, Egypten (5)

6. Krabi, Thailand (6)

7. Sharm El Sheik, Egypten(8)

8. London, England (-)

9. New York, USA (-)

10. Fuerteventura, Spanien (9)

Tio-i-topp land

1. Spanien (2)

2. Thailand (1)

3. Egypten (3)

4. USA (4)

5. England (6)

6. Mexiko (-)

7. Australien (5)

8. Italien. (-)

9. Vietnam (7)

10. Sydafrika (9)

Tio-i-topp 18-25 år

1. Phuket, Thailand (2)

2. Bangkok, Thailand (1)

3. Gran Canaria, Spanien (3)

4. Hurghada, Egypten (4)

5. London, England (9)

6. Krabi, Thailand (7)

7. New York, USA (-)

8. Teneriffa, Spanien (6)

9. Sharm El Sheik, Egypten (5)

10. Miami, USA (8)

Tio-i-topp 26-40 år

1. Phuket, Thailand (1)

2. Gran Canaria, Spanien (3)

3. Hurghada, Egypten (5)

4. Bangkok, Thailand (2)

5. Krabi, Thailand (4)

6. Teneriffa, Spanien (6)

7. Sharm El Sheik,Egypten (7)

8. New York, USA (-)

9. London, England (-)

10. Cancun, Mexiko (-)

Tio-i-topp 41-60 år

1. Phuket, Thailand (1)

2. Gran Canaria, Spanien (2)

3. Hurghada, Egypten (4)

4. Teneriffa, Spanien (5)

5. Bangkok, Thailand (3)

6. Krabi, Thailand (6)

7. Sharm El Sheik, Egypten (8)

8. London, England (9)

9. New York, USA (-)

10. Miami, USA (7)

Tio-i-topp 61+

1. Gran Canaria, Spanien (1)

2. Teneriffa, Spanien (2)

3. Phuket, Thailand (3)

4. Hurghada, Egypten (4)

5. Bangkok, Thailand (5)

6. Sharm El Sheik, Egypten (-)

7. Fuerteventura, Spanien (9)

8. Krabi, Thailand (6)

9. Cypern (7)

10. Lanzarote, Spanien (8)

Tio-i-topp barnfamiljer

1. Phuket, Thailand (1)

2. Gran Canaria, Spanien (2)

3. Hurghada, Egypten (3)

4. Bangkok, Thailand (4)

5. Teneriffa, Spanien (6)

6. Krabi, Thailand (5)

7. Sharm El Sheik, Egypten (7)

8. Fuerteventura, Spanien (9)

9. London, England (-)

10. Lanzarote, Spanien (10)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...