Jump to content
IGNORERAD

Bärbar Dator


jan44a

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte skicka pengar till väninnan på hennes födelsedag så hon kan köpa en ny bärbar dator. Naturligtvis inte för dyr och inte heller för liten. 14-16 tum tror jag är lagom. Hon skall använda den för att surfa, se på film och och tjatta med webcam. Windows 7 antar jag. Inte för slö så det bör väl inta vara någon Atom-processor. Den skall väl ha 3-4 Gb internminne. Hyfsad grafik. Ingen överdrivet stor hårddisk behövs. Hon finns nu i Pattaya hos sin syster så Tukcom ligger väl bra till för inköp??? Hon måste bara veta vad hon skall ha. Vet man inget så prackar de bara på henne "dyrast och sämst" Hon kan även tänka sig något begagnat. Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tänka mig att en netbook med Atom-processor inte skulle räcka till för de ändamål som du uppger.

Det som begränsar hastigheten i Thailand är oftast nätens kapacitet, inte datorn. Och skall hon bara kunna surfa, mejla, spela musik, visa film och använda webcam, finns det många väsentligt billigare alternativ på marknaden. Tänk också på att ett mindre format (10 tum tex.) har betydligt längre batteritid, är lättare och därigenom mera portabelt.

Som exempel på prisvärda netbook rekommenderar jag Acer Aspire One 532 eller dyl. De säljs i Sverige för ca. 3000.- kr. och man får 1 års garanti. Men det finns många andra netbooks med både bra pris och bra prestanda.

Vidare tycker jag att det är väldigt viktigt med en fungerande och tillförlitlig garanti. Speciellt i Thailands höga luftfuktighet tenderar många känsliga datorkomponenter att krångla till efter några månader. Utan fungerande garanti återstår det oftast enbart att slänga en obrukbar dator på tippen, såvida man inte är en kunnig datorfixare själv.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag hypernöjd med min Samsung NC 10, mest pga grym batteritid. Dock bara 10" men det passar mig perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen. Avsikten är att datorn skall inköpas i Thailand med de garantier som finns där. Hon reser inte omkring så mycket så att den skall vara extra lätt är inget krav. Den kommer mest att användas med strömkabeln i väggen så någon superlång batteritid är inte heller något krav. Däremot så skall webkameran vara av god kvalitet (om de nu finns olika kvalitet på inbyggda sådana) samt att skärmen skall ej vara för liten. Inte kul att titta på film på en 10 tummare. Kommer man upp på 17-18 tum så blir det för stort och kanske dyrt. ca 15 tum tror jag är ok. Kanske fler förslag när detta är klargjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen. Avsikten är att datorn skall inköpas i Thailand med de garantier som finns där. Hon reser inte omkring så mycket så att den skall vara extra lätt är inget krav. Den kommer mest att användas med strömkabeln i väggen så någon superlång batteritid är inte heller något krav. Däremot så skall webkameran vara av god kvalitet (om de nu finns olika kvalitet på inbyggda sådana) samt att skärmen skall ej vara för liten. Inte kul att titta på film på en 10 tummare. Kommer man upp på 17-18 tum så blir det för stort och kanske dyrt. ca 15 tum tror jag är ok. Kanske fler förslag när detta är klargjort.

Glöm INTE att köpa en datakylare, annar håller den inte så länge, en platta som du ställer datorn på som har en kylfläkt som derivs från datorn Pris 150-300 Tbh

Billigt och ett måste.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nån som är nere eller ska ner kunde ju hjälpa till med inköpet av datorn så hon inte blir lurad

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...