Jump to content
IGNORERAD

Lära sig thai från grunden, bästa sättet?


andye

Recommended Posts

Tja på er.

Detta blir mitt fösta inlägg här på forumet, Är en vanlig grabb på 27år som har förälskat sig i Thailand och tänkte nu lära mig språket

Jag vet att det kommer bli en överjävlig uppgift men jag ska alla fall testa, Kommer att lägga en minst 1-2timmar om dagen alla fall.

Kanske något mer när jag är ledig osv, eftersom jag lätt kan slösurfa en 6-7 timmar vissa dagar borde jag kunna ägna den tiden åt annat bättre.

Men hur ska jag börja? Jag vill både kunna läsa o skriva, Läsa alla fall, Men skriva vore ju häftigt med, Och tala såklart.

Så hur ska jag lägga upp själva studierna? Första blir ju att bli 100% säker på alfabetet. Vilket består av lite fler bokstäver än oss så det lär blir en svårt uppgift. Sen alla dessa långa , korta stavelser, indikationer och special markeringar :)

Någon som vet en sida som visar hur man skriver själva bokstäverna?

Eller ska jag helt enkelt struna i och lära mig läsa,skriva för att bara lära mig tala språket? Var tror ni? Jag har fått för mig att allt kommer flyta på bättre om man lär sig hela paketet så att säga. Visst blir det mycket jobbigare i början men jag tror man får tillbaka det senare och förstår och lär sig språket hunda gånger bättre om man kan ser sambanden mellan allt.

Kom med tips nu. Särskilt ni som kan thai. Om ni skulle börja studera språket nu hur skulle ni lägga upp det?

Och kom gärna med bra tips på internetsidor och program osv..

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja på er.

Detta blir mitt fösta inlägg här på forumet, Är en vanlig grabb på 27år som har förälskat sig i Thailand och tänkte nu lära mig språket

Och kom gärna med bra tips på internetsidor och program osv..

/Andreas

Kolla på ditt bibliotek så finns det streamade ljudböcker för att lära sig thai

http://www.elib.se/library/search.asp?sok=thai&lib=73&option=&searchtype=sound_simple&typ70=70&typ71=71&typ75=75&lang=SE

Bra eller dåligt vet jag däremot inte.

"Så kan du kolla på piratebay om samvetet är rymligt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa www.thaiskolan.se om den fortfarande funkar där kan du lära dig alfabetet.

Eller varför inte www.learningthai.com

Ändrades av Changnoi

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på länksidan, där har jag lagt upp en 10 tal olika sidor

jag har precis som du lärt mig på egen hand, jag rekomenderar verkligen

att du lär dig alfabetet och att prata samtidigt. du får gärna PM:a

mig om du har några frågor, jag tror att man lär sig lika mycket om

man hjälper någon som att bli hjälpt. Jag kan idag läsa, skriva o prata

på en 6-7 årings nivå, och gör som du lägger nån timma på internet per dag. :sFun_comp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns även mycket på youtube.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svaren :)

De flesta av era länkar har jag ju redan skummat igenom som sagt, man man vet ju aldrig om de finns någon gömt

guldkorn så att säga.

Pingislover : Vore roligt att veta hur lång tid det har tagit för dig att lära dig thai som du sägar på en 6-7årings nivå.

Hur fort man lär sig är ju som sagt väldigt individuellt men ändå.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa www.thaiskolan.se om den fortfarande funkar där kan du lära dig alfabetet.

Eller varför inte www.learningthai.com

Tack för sidan den verkar vara bra:))) ++++

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svaren :)

Pingislover : Vore roligt att veta hur lång tid det har tagit för dig att lära dig thai som du sägar på en 6-7årings nivå.

Hur fort man lär sig är ju som sagt väldigt individuellt men ändå.

/Andreas

Andreas

Jag har aldrig bott heltid i Thailand

inte haft någon fru här i Sverige

så det har tagit låååång tid, skulle

tro att det från och till tagit 6-7 år.

Som alla anfra skulle jag vilja bo där

heltid och läsa/plugga/lära mig thai.

Idag kan jag läsa skyltar och korta ord.

Du kommer att lära dig att typsnittet är

superviktigt för att kunna läsa. Däremot

är mitt uttal väldigt dåligt eftersom jag

aldrig haft något "facit" som rättat mig :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på länksidan, där har jag lagt upp en 10 tal olika sidor

jag har precis som du lärt mig på egen hand, jag rekomenderar verkligen

att du lär dig alfabetet och att prata samtidigt. du får gärna PM:a

mig om du har några frågor, jag tror att man lär sig lika mycket om

man hjälper någon som att bli hjälpt. Jag kan idag läsa, skriva o prata

på en 6-7 årings nivå, och gör som du lägger nån timma på internet per dag. :sFun_comp:

Nja ja tror inte en 6-7 åring kan så många "fula ord" så du kan :whistle:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tid så finns ju http://www.plugga-i-Thailand.se/

om du läser mer än 13 veckor så får du även CSN-stålar!

Jag kommer nog testa utbildningen någon gång, tydligen är utbildningen mellan 8-14, Mån till Fre så det är ju ett bra alternativ till en "vanlig" semester :)

Roligt att du nämde den. Jag har faktiskt kollat in den sidan redan. Starka funderingar på att gå en kurs där nästa höst/vinter.

Hade gärna gjort de nu men thailands resan är redan inplanerad med ett par kompisar i vinter så det får räcka. Problemet är ju att man vill resa flera gånger under året och har "bara" 5v semester. Man känner ju att man gärna drar iväg många gånger om man ändå har cash men då däger chefen stop hehe. Men om man studerar så är de ju fritt fram så att säga. Kombinera nytta med nöje. Tex (ca 21 200 kr) för 21v ser jag nästa som rena klippet. Nästa ett halvår i Thailand är ju inte fel :) Sen kan man ju fundera på hur det är att vara på Koh lanta så länge. Visst är man där för att plugga men kan tänka mig att tristessen kommer efter ett tag.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att du nämde den. Jag har faktiskt kollat in den sidan redan. Starka funderingar på att gå en kurs där nästa höst/vinter.

Hade gärna gjort de nu men thailands resan är redan inplanerad med ett par kompisar i vinter så det får räcka. Problemet är ju att man vill resa flera gånger under året och har "bara" 5v semester. Man känner ju att man gärna drar iväg många gånger om man ändå har cash men då däger chefen stop hehe. Men om man studerar så är de ju fritt fram så att säga. Kombinera nytta med nöje. Tex (ca 21 200 kr) för 21v ser jag nästa som rena klippet. Nästa ett halvår i Thailand är ju inte fel :) Sen kan man ju fundera på hur det är att vara på Koh lanta så länge. Visst är man där för att plugga men kan tänka mig att tristessen kommer efter ett tag.

/Andreas

Jag kommer förr eller senare gå denna utbildning.

Nu är det som så att jag har (ett litet) hus på Phuket så det är ju enkelt att ta sig mellan lanta o phuket (går båt från phuket city bland annat), så på helgerna kan jag ju åka till phuket och det kan ju du göra oxå om tristessen blir för svår :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i test

Jag går på Medborgarskolan i Sth.

Nu andra terminen så kan jag, räkna, klockan, dagar, jag bor/heter/dricker/pluggar/går/mår bra/är trött/sover. Fordon, färger, frukter, byggnader, klädesplagg.

Och läser och skriver 11 konsonanter och 3 vokaler.

Kan konstruera meningar som tex. I dag är det söndag, i dag ska jag inte till jobbet, jag stannar hemma. I morgon ska jag till en marknad och köpa saker.

Totalt kan jag nog drygt 100 ord.

Har då gått 13 lektioner a 1,5 timme var, totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går på Medborgarskolan i Sth.

Nu andra terminen så kan jag, räkna, klockan, dagar, jag bor/heter/dricker/pluggar/går/mår bra/är trött/sover. Fordon, färger, frukter, byggnader, klädesplagg.

Och läser och skriver 11 konsonanter och 3 vokaler.

Kan konstruera meningar som tex. I dag är det söndag, i dag ska jag inte till jobbet, jag stannar hemma. I morgon ska jag till en marknad och köpa saker.

Totalt kan jag nog drygt 100 ord.

Har då gått 13 lektioner a 1,5 timme var, totalt.

Det låter bra... skall kanske kontakta Medborgarskolan.. men tyvärr så reser jag rätt mycket i mitt arbete så då kanske det skiter sig i vilket fall :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du känner att Koh lanta kan bli lite tråkigt i längden så kan du ju studera i Patong istället :whistle:

Finns ju csn godkänd skola där oxå :giggle:

http://phuket-languageschool.com/

http://www.studin.se...-plus/Thailand/

Jag vet, Men när jag tänker efter så är det ju som BaBoo säger ganska enkelt att ta sig ifrån lanta till phuket. 21veckor i patong för mig tror jag faktiskt inte skulle sluta så bra.

Blir svårt och hålla sig ifrån bangla road och därmed svårt att komma i tid till lektionerna och det gynnar ju inte studierna precis. Men att ta en tripp till phuket på helgerna ibland skulle nog vara bättre, alla fall för mig.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tja på er.

Detta blir mitt fösta inlägg här på forumet, Är en vanlig grabb på 27år som har förälskat sig i Thailand och tänkte nu lära mig språket

Jag vet att det kommer bli en överjävlig uppgift men jag ska alla fall testa, Kommer att lägga en minst 1-2timmar om dagen alla fall.

Kanske något mer när jag är ledig osv, eftersom jag lätt kan slösurfa en 6-7 timmar vissa dagar borde jag kunna ägna den tiden åt annat bättre.

Men hur ska jag börja? Jag vill både kunna läsa o skriva, Läsa alla fall, Men skriva vore ju häftigt med, Och tala såklart.

Så hur ska jag lägga upp själva studierna? Första blir ju att bli 100% säker på alfabetet. Vilket består av lite fler bokstäver än oss så det lär blir en svårt uppgift. Sen alla dessa långa , korta stavelser, indikationer och special markeringar :)

Någon som vet en sida som visar hur man skriver själva bokstäverna?

Eller ska jag helt enkelt struna i och lära mig läsa,skriva för att bara lära mig tala språket? Var tror ni? Jag har fått för mig att allt kommer flyta på bättre om man lär sig hela paketet så att säga. Visst blir det mycket jobbigare i början men jag tror man får tillbaka det senare och förstår och lär sig språket hunda gånger bättre om man kan ser sambanden mellan allt.

Kom med tips nu. Särskilt ni som kan thai. Om ni skulle börja studera språket nu hur skulle ni lägga upp det?

Och kom gärna med bra tips på internetsidor och program osv..

/Andreas

tjena.

jag har köpt pimsleur engelsk-thai konverationskurs. kommer inte ihåg var jag hittade den, men kör den i bilen i bland och man lär sig att lyssna och uttala hela meningar, i konversationer.

som tex att fråga efter matställen och att bjuda ut en tjej? men iaf så e den helt ok.

kan nog komma på något sätt att dela med mig om du kontaktar mig.

ha det o lycka till.

tänker själv leta upp en kvällskurs en dag.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...