Jump to content
IGNORERAD

Spara inspelade program av digitalboxen?


Kenja72

Recommended Posts

Hej!

Vi har nödgats skaffa en Samsung DCB-P7702Z digitalbox, med USB. Det verkar inte som att det går att plocka ut inspelade TV- och radioprogram från boxen genom USB. Är det bara stillbilder (jpg) och musikfiler (Mp3) som kan överföras genom USB-porten.

Vi blev grymt besvikna, då vi trodde att man skulle kunna tanka ned inspelade TV-program och t ex kunna bränna en DVD på datorn. Ibland vill man ju spara intressanta program/filmer och video är väl någonting som är utdött. Banden blir slitna och det tar mycket plats.

Kanske någon har ett tips, om det nu är möjligt?

Tacksam föt all hjälp!

"- Vad kännetecknar en tolerant person?

- Det är en person vars intressen inte är hotade."

Link to comment
Dela på andra sajter

Usb-porten är endast en ingång, du kan inte tanka ut något från den. Kanske går det att ansluta boxen till

datorn via en scart-utgång.

mvh Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi har nödgats skaffa en Samsung DCB-P7702Z digitalbox, med USB. Det verkar inte som att det går att plocka ut inspelade TV- och radioprogram från boxen genom USB. Är det bara stillbilder (jpg) och musikfiler (Mp3) som kan överföras genom USB-porten.

Vi blev grymt besvikna, då vi trodde att man skulle kunna tanka ned inspelade TV-program och t ex kunna bränna en DVD på datorn. Ibland vill man ju spara intressanta program/filmer och video är väl någonting som är utdött. Banden blir slitna och det tar mycket plats.

Kanske någon har ett tips, om det nu är möjligt?

Tacksam föt all hjälp!

Det som spelas in på HD är copyright skyddat. Det enda sättet är att plocka ut hårddisken och koppla den till datorn och föra över filerna. Sedan gäller det att hitta rätt codec.

Finns en del forum som behandlar detta ämne. Själv har jag en Samsung DCB-P850Z som jag funderar på att byta hårddisk till en större.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Inte för att strö salt i såren men en sån funktion kan man inte per automatik tro att den ska finnas.

Tror inte ens det går att plocka ur hdd och sätta den i en dator för inspelningen är krypterad.

Så du får helt enkelt leva med att det inte går

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du får helt enkelt leva med att det inte går

Dreambox eller liknande med linux som spelar in programmen i okodade i lämpligt format..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Dreambox eller liknande med linux som spelar in programmen i okodade i lämpligt format..

Ja men då måste han byta box men han måste leva med det med den han har.

Inte så kul att vara tvungen att slänga ut 4-6000:- igen bara för en funktion som man saknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för svaren!

Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara upphovsrättsliga bekymmer, det finns ju inspelningsbara DVDer.

"Tror inte ens det går att plocka ur hdd och sätta den i en dator för inspelningen är krypterad."

Synd att det inte går. Såg någonstans att boxen använder MPEG2 (det är väl det som kallas DivX eller Xvid) och det hade funkat fint på datorn.

Vi köpte boxen begagnad, så riktigt så dyrt som 4-6000 blev det inte. För hälften av de summorna hade hade jag nog letat efter inspelningsbar DVD istället (skall försöka undersöka vad en Dreambox kan ge - tack för tipset).

BB - kan du ge förslag på några av de forumen du nämnde skulle finnas? Jag har googlat lite, men inte kommit "rätt".

"- Vad kännetecknar en tolerant person?

- Det är en person vars intressen inte är hotade."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har sökt runt lite och det är många som frågar samma sak men det finns inga direkta svar.

Utan det ser ut som ett omöjligt uppdrag för dom begränsningar som tillverkarna satt på boxarna.

Ett litet citat från en som har samma "problem" som du

allt som spelas in krypteras (eller kodas) på något vis och kan bara spelas upp med samma digitalbox som man spelade in med, och förmodligen gäller detta samtliga digitalboxar på marknaden. Att säkerhetskopiera till någon annan hårddisk eller (tror jag) till skivor skulle tydligen gå bra, men materialet var man tvungen att tanka tillbaka till den ursprungliga digitalboxens hårddisk igen för att kunna se på det.

Du kan kolla på dom här forumen men jag tycker Googles sökfunktion är nästan bättre för att hitta information.

minhembio

Dvd forum

Avsforum

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej!

Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter så här långt. Jag har köpt en sådan här på Kjell & Co:

------------------------

Plexgear Video Grabber

Komp+S-vid+ljud till USB 2.0

Digitalisera dina egna filmer och videoklipp. Anslut enkelt en videokamera eller VHS-spelare till digitaliseringsomvandlaren och vidare till ledig USB 2.0 port. Med medföljande program importeras filmklippen (både bild och ljud) och lagras på hårddisken varefter de vid behov kan redigeras i valfritt program (exempelvis Windows Movie Maker som levereras gratis med bl.a. Windows XP och Vista Home Premium). Dubbel RCA-anslutning för ljud och antingen S-Video eller komposit för bild. Real-tids MPEG-1/2/WMV-komprimering (720x576 PAL DVD). Levereras med USB-kabel, drivrutiner och programvara. Stöd för Microsoft Windows XP (service pack 2), Vista och 7.

Förekommer i olika utförande, beroende på vad som finns tillgängligt på lager.

Hur stora blir filerna?

Programmet klarar av att komprimera i olika format och kvaliteter. Ju högre kvalitet du önskar desto mer plats tar det. I bästa kvaliteten blir det ca 4,3 GB för 60 minuter. I lägsta kvaliteten blir det drygt 100 MB för samma klipplängd. Med normala inställningar blir det minst 1 GB per timme.

------------------

Hitintills har jag ägnat mig åt att spela in mina gamla VHS-band, men det funkar även att ansluta sig till boxens scartkontakt och spela in, med MPEG2-kvalitet, direkt till datorn. Så, med lite bök, är det faktiskt hanterbart att spara på intressanta TV-program.

Ett bekymmer som dock återstår att hantera, är att ljudsynken verkar tappas när jag försöker redigera en MPG-fil. Försöker f n att först koda om filerna till Xvid, för att därefter göra redigeringar. Kanske någon har förslag på hur man enklast hanterar MPG-problematiken?

Mvh

"- Vad kännetecknar en tolerant person?

- Det är en person vars intressen inte är hotade."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tv kort i datan är oxå bra Hade 1 för flera år sedan förde över Videoband lite stul med ljudet i början

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Hur är kvaliten med Video Grabbern ?

Har du tillgång till HD-kanaler så passar denna eller något liknande.

VU hus Almsat

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kenja72,

Jag vet inte vad du använder för program till MPG-filerna. Jag använder TMPGEnc 4.0 XPress (http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/index.html), inte ett gratisprogram men fungerar mycket bra för redigering och konvertering till t ex divx-format.

Mvh

BBJ

:wai:

Jag har i första hand använt mig utav Handbrake för att "bygga om" filerna till Xvid. Vid mina försök att redigera har jag använt Avidemux2.5 Även gjort misslyckade försök med Avidemux att bygga om filen.

Hur är kvaliten med Video Grabbern ?

Har du tillgång till HD-kanaler så passar denna eller något liknande.

VU hus Almsat

Grabbern klarar nog rätt hög kvalitet?

Specification:

��Complies With Universal Serial Bus Specification Rev. 2.0.

��Supports NTSC, PAL, Video format.

��Video input: One RCA composite, One S-Video.

��Audio input : Stereo audio (RCA)mm.

��Supports high quality video resolution.

PAL: 720 x 576 @ 25fps

��Supports Windows XP, Vista 32bit, 64bit.

Om det är HD-kvalitet vet jag inte, men det motsvarar åtminstone MPEG-2 (kallas väl också för S-Video?), snäppet högre än VHS, som väl är MPEG-1?

Det kommer nog att bli aktuellt med MPEG-2 när jag försöker mig på att kopiera från Digitalboxen, men än så länge är det bara VHS/MPEG-1 som jag strular med.

Tackar för svaren!

"- Vad kännetecknar en tolerant person?

- Det är en person vars intressen inte är hotade."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...