Jump to content
IGNORERAD

Tåkigt besked!!


hawk68

Recommended Posts

Hej

Idag fick vi en riktigt tråkigt besked frugans dotter har varit sjuk nån månad med feber och sånt och har varit i sjukhuset ofter för att letar vart det var!!! Nu för 10 min sen kom beskedet från Thailand hon har Thalassemia ( hon producera inte vissa blodcellar i kroppen)! Är det här vanligt i Thailand? Men jag har ingen koll vad det har betyder för henne men har ni hort talas om det har?

Mvh Hawk

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polares frus mamma hade samma sak. det va illa ett tag men va jag vet nu så har hon blivit bättre.

hoppas det går bra *kramsmiley*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är inte insats i det.

Men efter vad jag har förstått så är det en blodbrist sjukdom som förekommer mer i Thailand än i Sverige.

Läkarna i Thailand verkar vara insatta i det eftersom det förekommer ofta där.

Med bra behandling tror jag man kan hålla sjukdomen under kontroll och leva ett ganska normalt liv.

Har träffat ett par tre personer med den sjukdomen. De verkar kunna leva normalt - fast kanske lite tröttare pga att blodbrist. Röda blodkroppar dör snabbare än vanligt.

De verkar har mycket information på thai på Wikiepedia

http://th.wikipedia.org/wiki/ธาลัสซีเมีย

På svenska kan du bara klicka på länken till höger.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har också Thalassemi..inga problem alls.enligt henne är det fördelningen vita/röda blodkroppar som är i obalans.

Pelle

Krögarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite mer med frun...det finns olika thalassemi, och en viss del är mer besvärlig och då får man byta blod ibland.hoppas det i detta fall är en enklare variant.

Pelle

Krögarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla och tack för alla inlägg med era stöd

Lilla tjejen mår ok just nu men känner sig trött väldigt ofta, vi har inte haft nåt bra förklaring från lakaren i Bkk (men vi jagar på)  bara att hon måste kolla igen om 3-6 månader. Jag och frugan dra ner till LOS i Nov och hämta henne så vi får ser till att vi får alla info innnan vi dra därifrån tillbaka tills Sverige,och förhoppningsvis mår hon bättre av den rena svenska luft och natur.

Mvh Hawk  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Thalassemia finns i två varianter, minor och major. Beror på en ökad nedbrytning av de röda blodkropparna och man får en brist av dessa (=anemi). Finns alltså lindrig och lite svårare typer av denna sjukdom. Försök ta reda på vilken hon har och om den behöver behandling nu eller om det räcker enbart med fortsatta kontroller.

Kan vara bra inför hemkomsten till Sverige ( hon skulle komma hit, va?) att få med kopior på undersökningar, ev behandling etc.

Hoppas det går bra för tjejen!

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...