Jump to content
IGNORERAD

Vilken årstid är bäst att ta ”UT” lilla Noi från LOS?


oldthaimer

Recommended Posts

Hej.

Om NOIs UT blir beviljat inom en rimlig tid så har vi höst, vinter och vår att välja på.

1. Hösten med regn och rusk.

2. Vintern med kyla men kanske med snö för första gången i hennes liv.

3. Våren med längre dagar och annalkande värme.

Bakgrund.

Noi kommer ifrån ”landet” (en liten by utanför Sakhon  Nakhon) hon har jobbat på sina föräldrars risfält och är van att ta i. Det är en flicka med fötterna på/i jorden. Hon verkar ha lätt att finna sig tillrätta men är väldigt mycket ”Thai” (fast vilken thaitjej är INTE det?!?) Eftersom hon är uppväxt i nordöstra Thailand är hon van vid varierat klimat med regnperioder. Då det gäller regn då snackar vi REGN med stora bokstäver. Någon vinter i vår bemärkelse har hon aldrig upplevt. Jag har förvisso visat ”snöiga bilder” hemifrån men det är nog inte lätt att sätta sig in i.

Mina funderingar är att:

å ena sidan vill jag inte skrämma henne med vårt trista klimat men

å andra sidan är allt annat ändå ”nytt” så vädret kanske inte är så viktigt då. Vädret blir ju trots allt bättre….

Skulle vi vänta tills fram på vårkanten är vädret bättre och dagarna längre. Sommaren närmar sig och allt är bara fint. Men hösten kommer….

Hjälp! har ni några erfarenheter av detta? Jag är tacksam för tips.

Mvh oldthaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Jag förstår att du räknar med att hon på sikt skall bo hos dig i Sverige ?

Ta hit henne när det är som värst, så finns godsakerna kvar.vår o sommar.

Alla är ju olika, men jag gjorde så med min gumma.

Vi började med hösten fram till december.

Nästa gång juni till september.

Där efter med UT visa i december.

O fan vet om hon inte klagar mest på sommaren, som denna med extrem hetta.

Stå på bara.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar vintern, att få se snö för förstaga gången!

Men se till att hon har varma kläder när ni ska ut i "frysboxen"

Hösten är bara mörk och tråkig! Men om hon gillar att sitta inne och lösa böcker se på tv m.m.

så är/kan höstmörkret mysigt.

Om hon kommer på sen vintern kan hon ha tur att få några riktigt fina vårdagar också.

Min tjej gillar inte hösten med allt regnrusk. Hon tycker att sommaren är bäst. Men en klar vinterdag med -10 grader

har hon inga problem med.

Mitt tips vintern!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut i Slutet på maj, början på Juni...det är starten på sommaren då man kan åka runt och titta, fota, sitta med en härlig bira på uteserveringarna med vänner, fara runt i landet på thaifester mm mm.absolut att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst och best vet jag inte!

Ta hit damen illa kvickt om du är kär i henne!!

Min tjej och hennes två barn kom 10 dagar efter UT var klart!!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om NOIs UT blir beviljat inom en rimlig tid så har vi höst, vinter och vår att välja på.

1. Hösten med regn och rusk.

2. Vintern med kyla men kanske med snö för första gången i hennes liv.

3. Våren med längre dagar och annalkande värme.

Mina funderingar är att:

å ena sidan vill jag inte skrämma henne med vårt trista klimat men

å andra sidan är allt annat ändå ”nytt” så vädret kanske inte är så viktigt då. Vädret blir ju trots allt bättre….

Skulle vi vänta tills fram på vårkanten är vädret bättre och dagarna längre. Sommaren närmar sig och allt är bara fint. Men hösten kommer….

Hjälp! har ni några erfarenheter av detta? Jag är tacksam för tips.

Mvh oldthaimer

Ta hit henne så fort det går :yes:

När min kom hit första gången var i 7januari 2006, det var snö och kallt, första veckan så låg hon under en filt och frös  :he: men efter ett tag så började hon att gilla kylan och sen fick hon även känna på värmen innan hon åket hem.

Det är bättre att hon ser "det värsta vädret" än att komma hit på våren och åka hem när hösten kommer.

För ska hon flytta hit så gäller det att känna av det kalla och mörka årstiden som inte går att beskriva med ord.

mvh

Gunnar

bild från gatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Mitt råd är: Februari!

Finns möjlighet att hon får känna på lite snö, men det är hyggligt långa dagar och det blir bara ljusare för varje dag. Dessutom hinner hon inte tröttna på vintern innan våren är här.   :yes:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Min kom till Sverige i februari 2005 för första gången och hon bara älskar det svenska klimatet...  :crazy:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack samtliga för era råd och tankar.

Skall förklara lite mer bakgrund. Det vi försöker med nu är att Noi skall få uppehållstillstånd direkt utan att passera "gå" (besöksvisum) Dvs hon har inte varit i Sverige ännu. Vi har levt ihop i Thailand en tid. Detta anför vi som skäl till UT direkt.

Till Thaifiskaren: ja, det är meningen att hon skall stanna i Sverige OM hon trivs. (och för den delen även jag)

Till MangeE: jo, vintern är nog att föredra före hösten.

Till 113Bom: Visst e de gött me "hänt i veckan".

Till Vikingen73: Precis som min första tanke: i början av det kanske finaste som finns: den svenska sommaren, men tankarna har gått vidare, därav att jag ber om råd.

Till Pigge01: Visst e jag kär. Men tillräckligt gammal för att försöka undvika att göra fort men fel... Men visst finns det dagar då jag funderar på att ta bilen till LOS för att hämta hem henne.

Till Lundström6: Även detta har varit min tankegång, har vi upplevt det värsta kan det bara bli bättre...

Till UT006 och Grevenigrevie: Jag fattar fördelar med Februari.

Avslutningsvis ligger den viktigaste faktorn hos Migrationsverket. Därefter kommer det an på oss. Men återigen tack för råd och dåd.

Mvh /oldthaimern

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst e vel att hon kommer vår-sommartid :crazy:

För på vintern edu inte hemma :D

Då är du i thai & badar :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

oldthaimer: Du säger att hon kommer på UT!! har hon aldrig varit här på turistvisa tidigare så hon vet om hon vill leva här?

Link to comment
Dela på andra sajter

:crazy: ELR som Dansken sa vaer gang :D

Ta hit Fröken Noi du :he:

Om hon gillar dej så inga PomPlem :rules:

Min kompis har en isan lady PÅ svalbard :D & hon gillar honom än?? :aff:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...