Jump to content
IGNORERAD

Koppla mediaplayer eller dator till Tv'n ?


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Nu finns 100 MB optiskt kabel i lägenheten sen 2 månader.

Nu är det dags att koppla upp sig lite mer.

Om man vill kolla ha möjlighet att kolla lite ...

.random grejer man stöter på typ http://www.linktv.org/programs/trails_vietnam_ep1

... kolla lite på youtube ...

... titta på svenska "play" kanaler SVT, TV3, TV5... etc ...

... ...lyssna på svr play ...

...koppla upp en extern hårdisk med film ... bilder ... musik mm.

..se lite Thai stream kanaler ...

På Tv skärmen så ...

alt 1. mediaspelare funkar inte om man vill ha lite frihet?? typ popcorn, exstreamer ??

alt 2. köpa en till! extra pc att koppla tiil tv'n ?? , verkar jobbigt, man behöver fortfrande ett gränssnitt typ trådlöst tangentbord + extra kostnad för inköp.

ELLER...

alt 3. kan man koppla in sig remote med ordinarie datorn mot tv'n?? , välja vad man vill se och köra mot tv'n???

ELLER???

/mvh

...

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv provat på alla alternativen men kommit fram till att en Xtreamer alt. Popcorn hour är det bästa.

Med en dator Htpc under tv så måste den konfigureras perfekt så att allt funkar,den tar också lång tid på sig att starta upp och flera fall så låter den en del och tar mycket plats.

Med min Xtreamer så kan jag spela upp precis allt som finns den klarar även av Bluray isofiler på 40gb

http://www.xtreamer.nu/xtreamer-spec.htm

Ändrades av MickeSurin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det smidigaste om du vill kolla på web-tv och lite streams på din tv är att köra sk. TV-out.

Det görs med fördel via HDMI-kabel om du har hdmi på datorn och tv'n. Annars är det DVI, eller VGA-utgång som gäller.

Räkna dock inte med så bra bild på på vanliga streams, SVT-play erbjuder dock ganska bra kvalitet även när man skalar upp det.

Annars låter det som att du kanske skulle vilja ha en HTPC För en mycket trevlig helhetslösning.

Själv använder jag mig utav Popcorn Hour. Har satt i en vanlig SATA-disk i den, men använder mig även utav nätverksstödet (streamar från min stationära dator).

Ändrades av Packan
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har själv provat på alla alternativen men kommit fram till att en Xtreamer alt. Popcorn hour är det bästa.

Med en dator Htpc under tv så måste den konfigureras perfekt så att allt funkar,den tar också lång tid på sig att starta upp och flera fall så låter den en del och tar mycket plats.

Med min Xtreamer så kan jag spela upp precis allt som finns den klarar även av Bluray isofiler på 40gb

http://www.xtreamer.reamer-spec.htm

Korkad fråga tror jag??

Vilket gränssnitt kör du då ? tangentbord eller remote???

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkad fråga tror jag??

Vilket gränssnitt kör du då ? tangentbord eller remote???

/mvh

Xtreamer har bara fjärrkontroll, om du behöver tangentbord för t.ex youtube så kommer det upp

ett på tv´n som du enkelt väljer vad du vill skriva med fjärrkontrollen :sFun_comp:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det smidigaste om du vill kolla på web-tv och lite streams på din tv är att köra sk. TV-out.

Det görs med fördel via HDMI-kabel om du har hdmi på datorn och tv'n. Annars är det DVI, eller VGA-utgång som gäller.

Räkna dock inte med så bra bild på på vanliga streams, SVT-play erbjuder dock ganska bra kvalitet även när man skalar upp det.

Annars låter det som att du kanske skulle vilja ha en HTPC För en mycket trevlig helhetslösning.

Själv använder jag mig utav Popcorn Hour. Har satt i en vanlig SATA-disk i den, men använder mig även utav nätverksstödet (streamar från min stationära dator).

Jo det blir ju en 13 meter lång HDMI från 'pc-platsen' till Tv'n , men det är det jag funderar på, då behöver jag inte köpa ngt jag inte har (förutom kabeln :) ) .. Och då vet jag att jag får in "allt" och har stor koll .. jag kan PC'n .. men jag har ingen koll på my utrustning jag köper.

MEN det känns lite ... omodernt??? Trådlöst??

ELLER?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkad fråga tror jag??

Vilket gränssnitt kör du då ? tangentbord eller remote???

/mvh

Är inte säker på hur det är med Xtreamer, men Popcorn Hour styrs iaf med medföljande fjärrkontroll.

Den är smidig med USB-uttag i fronten. Bara lägga över filer till en extern hårdisk, och sedan ansluta den i Popcorn Hour.

Går som sagt även att streama över nätverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Xtreamer har bara fjärrkontroll, om du behöver tangentbord för t.ex youtube så kommer det upp

ett på tv´n som du enkelt väljer vad du vill skriva med fjärrkontrollen :sFun_comp:

tack ...

korkad fråga igen.

kan jag via fjärkontrollen köra:

.random grejer man stöter på typ

... kolla lite på youtube ...

... titta på svenska "play" kanaler SVT, TV3, TV5... etc ...

... ...lyssna på svr play ...

...koppla upp en extern hårdisk med film ... bilder ... musik mm.

..se lite Thai stream kanaler ...

???

I så fall verkar ju det som en bra lösning.

:) Känner mig nog lite osäker att släppa mitt eget tangentbords gränssnittet mot min egen dator. Det gränssnitt jag behärskar!... något så när :):)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett flertal inbyggda tjänster liknande dom du nämde ovan i xtreamer och popcorn som du kommer åt med fjärren.

Flera nya kommer hela tiden som du lätt uppdaterar den med via nätet.

Jag rekomenderar att du läser den länken med info om xtreamer som jag bifogade tidigare inlägg

Det gjorde jag innan jag bestämde mig för Xtremer och är fortfarande mycket nöjd

http://www.xtreamer.reamer-spec.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det finns ett flertal inbyggda tjänster liknande dom du nämde ovan i xtreamer och popcorn som du kommer åt med fjärren.

Flera nya kommer hela tiden som du lätt uppdaterar den med via nätet.

Jag rekomenderar att du läser den länken med info om xtreamer som jag bifogade tidigare inlägg

Det gjorde jag innan jag bestämde mig för Xtremer och är fortfarande mycket nöjd

http://www.xtreamer.reamer-spec.htm

tackar ... :wai:

/mvh

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Nu finns 100 MB optiskt kabel i lägenheten sen 2 månader.

Nu är det dags att koppla upp sig lite mer.

Om man vill kolla ha möjlighet att kolla lite ...

.random grejer man stöter på typ http://www.linktv.or...ils_vietnam_ep1

... kolla lite på youtube ...

... titta på svenska "play" kanaler SVT, TV3, TV5... etc ...

... ...lyssna på svr play ...

...koppla upp en extern hårdisk med film ... bilder ... musik mm.

..se lite Thai stream kanaler ...

På Tv skärmen så ...

alt 1. mediaspelare funkar inte om man vill ha lite frihet?? typ popcorn, exstreamer ??

alt 2. köpa en till! extra pc att koppla tiil tv'n ?? , verkar jobbigt, man behöver fortfrande ett gränssnitt typ trådlöst tangentbord + extra kostnad för inköp.

ELLER...

alt 3. kan man koppla in sig remote med ordinarie datorn mot tv'n?? , välja vad man vill se och köra mot tv'n???

ELLER???

/mvh

...

Det här är ett knepigt problem som jag nu har kämpat i flera år med.

Hur du än vänder, så behöver du följande komponenter:

1) En mediespelare eller motsvarande funktionalitet redan inbyggd i TVn. Moderna TVn tillhandahåller denna funktionalitet för bara en bråkdel av kostnaden, jämfört med en ny mediespelare. När man nu inte har en sådan TV, men en mediespelare på plats skall du glömma alla serverprogram som levereras med denna maskin eftersom de oftast har till uppgift att begränsa dina möjligheter. Se hellre till att din mediespelare uppfyller kraven för UPnP och DLNA och att du har en snabb LAN-förbindelse mellan datorn och mediespelaren (ej trådlös).

2) En dator med snabb access till mediefiler och tillräkligt kraftfull för att kunna driva en mediaström mot din mediespelare även med hjälp av transcoding. Transcoding betyder att man konverterar medieformatet ”on the fly” om mediespelaren inte är kompatibel med mediefilens ursprungsformat. De flesta mediespelare arbetar med en begränsad uppsättning medieformat och är krångliga eller omöjliga att programmera med nya format (codecs).

3) Ett serverprogram som kan transcoda och som integrerar populära medietjänster som Youtube m.fl. och strömmar media till din mediespelare/TV. Ett sådant program är ”Tversity Media Server” och den är dessutom gratis och kan laddas ner från www.tversity.com. Just p.g.a. att den är oberoende, opensource och konfigurerbar på många nivåer gör den i mina ögön så överlägsen alla andra.

4) En fjärrkontroll för mediespelaren som du använder för att navigera i dina mediebibliotek när mediespelaren har identifierat medieserverprocessen via DLNA. Varje serverprocess har sitt eget användargränssnitt som du kan kontrollera m.h.a. remotekontrollen.

Förutom denna ”traditionella” konfiguration enl. ovan finns det en genväg som man kan ha i åtanke när man köper sin nästa notebook:

Lägg till några hundralappar för att få en maskin med HDMI-utgång och Bluetooth eller liknande för trådlöst extratangentbord och mus. Även ett bra grafikkort för HD-TV gör stor nytta. Det finns ett antal notebooks som är konfigurerade efter detta specifika önskemål som t.ex. ACER Aspire TimelineX 4820TG. En sådan maskin har jag köpt förra veckan, just med baktanke att kunna fungera som HTPC. Hittills har jag inte ångrat köpet.

Lycka till!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför krångla till det.

Köp en mac mini, tyst och behaglig att använda.

Tangentbordet kan man ha ståendes framme. Snyggt och fint är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade ner Tversity och kör trådlöst media till TVn via PS3.

Inte för att Tversity behövs, men kul att prova lite nytt.

Körde via WMP (eller dess delningsfunkton i Windows 7) förut och det här är väl i princip samma sak. Ska bara kolla hur det går med filmer som PS3 ratat förut pga filformat mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag beslöt mig för att satsa på en snabb notebook som även förfogade över HTPC funktionalitet (ACER Aspire TimelineX 4820TG) så kollade jag mera renodlade HTPC datorer.

Inte alla har Gigabyte-LAN eller en optisk diskenhet (DVD/Blu-ray) vilket är i mitt tycke en oundbärlig förutsättning för en multimediadator värt namnet. Dessutom är många maskiner fortfarande väldig dyra (>5000 kr) vilket snabbt fick mig att överge tanken på en renodlad HTPC-lösning.

Den enda produkten som kunde kännas värd att satsa några tusenlappar var dock följande maskin som jag tyckte var värd sitt pris:

ASUS EEE Box EB1501P som ser ut så här:

post-3820-007281200 1285879615_thumb.jpg

//Singha711

post-3820-007281200 1285879615_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en Tvix inkl disk på 1.5.tb. Tankar över musik, filmer m.m. Kan läsa mkv, iso osv. Mkt nöjd efter nåt års användning

Vill jag köra internet via teven kopplar jag in en laptop via hdmi. Har ett kalasskönt litet trådlöst tgb jag köpte på kjell & co Den här

Men att sitta och kolla youtube tycker jag inte är nån höjdare på teven. Däremot ex Voddler blir skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en del att välja på.

Här

Kör själv med en laptop och xbmc, men funderar på att byta (om jag hittar nåt bättre).

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju TV apparater idag med internet funktion där man kan kolla youtube direkt mm och då behövs ingen dator kopplad utan bara internetkabel rätt in.

Kommer komma stort nu med TV apparater med bättre utvecklade internet funktioner

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju TV apparater idag med internet funktion där man kan kolla youtube direkt mm och då behövs ingen dator kopplad utan bara internetkabel rätt in.

Kommer komma stort nu med TV apparater med bättre utvecklade internet funktioner

Jag har en sådan TV (Samsung LE-40B679) .

När det gäller att spela mina egna filmer, visa bilder eller spela musik från min dator är den helt suverän.

Att se på Youtube känns krångligt då jag enbart med hjälp av ett skriv-interface och remote-kontrollen kan söka på titlar. Har jag väl fått in en Youtube-snutt så är kvaliten förvånansvärt bra trots den ofta låga upplösningen.

Annat internet-innehåll går bara att få in via widgets som även finns att ladda ner från nätet. Även här saknar jag möjligheten att kommunicera via ett riktigt input-device som ett trädlöst tangentbord t.ex.

Sammanfattningsvis är min bedömning att vi nog få vänta några år tills vi kan få samma multimediala funktionalitet som en PC har, fast direkt i TVn.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Laddade ner Tversity och kör trådlöst media till TVn via PS3.

Inte för att Tversity behövs, men kul att prova lite nytt.

Körde via WMP (eller dess delningsfunkton i Windows 7) förut och det här är väl i princip samma sak. Ska bara kolla hur det går med filmer som PS3 ratat förut pga filformat mm.

Finns det verkligen nån som kör Tversity till PS3 än idag? :) Testa PS3 media server istället. Den är så oändligt mycket bättre, på allt. Sväljer alla format jag kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen nån som kör Tversity till PS3 än idag? :) Testa PS3 media server istället. Den är så oändligt mycket bättre, på allt. Sväljer alla format jag kört.

Tversity har sitt stora värde genom att den går att konfigurera praktiskt taget mot vilken mediespelare som helst med vilket format som helst. Det framgår kanske inte direkt vid första användningen utan man upptäcker subtiliteter och finesser först när man tar sig en titt under motorhuven.

Det krävs förstås en viss vana att hantera kod och tekniska instruktioner och kollar man på diverse tekniska internetforum, så får man uppfattningen att Tversity närmast är bibeln bland mediefreaksen. Där får man faktiskt mycket hjälp med kodexempel som oftast går att kopiera rakt in i Tversitys konfigurationsfiler, som config.xml t.ex.

Man skall inte heller glömma att Tversity även förmår att integrera Youtube och väldigt många andra nätbaserade mediatjänster i samma låda. Den är alltså inte begränsat till lokala media i ditt hemmanätverk utan även hanterar nätbaserade media.

Jag har då fått allting att fungera m.h.a. Tversirty och jag betraktar Tversity mer som en öppen verktygslåda som hjälper mig att integrera vitt skilda hårdvaru- och mjukvarukomponenter till en flexibel och bekymmerfri multimediaupplevelse.

Halleluja!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen nån som kör Tversity till PS3 än idag? :) Testa PS3 media server istället. Den är så oändligt mycket bättre, på allt. Sväljer alla format jag kört.

PS3 Media Server = great.gif

Bästa Media Servern jag provat till PS3 hittills. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen nån som kör Tversity till PS3 än idag? :) Testa PS3 media server istället. Den är så oändligt mycket bättre, på allt. Sväljer alla format jag kört.

njae sväljer INTE alla format, Blir en hel del "korrupta" filer om man har hembrända varor ^^

Men helt klart bland dom bästa jag sett och använt.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...