Jump to content
IGNORERAD

16 år för heroin


Sam sip sam

Recommended Posts

Thailand: Norrman dömd till fängelse

En 40-årig norrman har dömts till fängelse i 16 år i Thailand efter att ha gripits med 40 gram heroin och ett skarpladdat vapen. Mannen, som bosatte sig i Pattaya i Thailand för fem år sedan ska bland annat ha arbetat som frivillig turistpolis och varit personlig rådgivare åt den lokale polischefen.

40-åringen, som greps redan förra året, nekar och hävdar att han att han blev lurad i en fälla. Enligt VG Nett har han redan överklagat domen.

Nett) Den 40 år gamle nordmannen arbeidet som frivillig politimann i Thailand. Nå er han dømt til fengsel etter å ha blitt tatt med heroin og våpen.

Les også:

  • Thailand-arrestert: - Jeg er lurt i en felle siger mannen, som utvandret til Pattaya for fire år siden, var en kjent skikkelse i det norsk-thailandske miljøet i byen. Han drev eget firma som hjalp til med oversettelser, visum og arbeidstillatelser.

    40-åringen arbeidet også som frivillig i turistpolitiet i Pattaya, og skal ha vært personlig assistent for politisjefen i byen. I Norge er han uføretrygdet.

    Tatt med narkotika

    I september i fjor ble han pågrepet av tjenestemenn fra det føderale narkotikapolitiet. Politienheten hvor han selv arbeidet skal ha vært uvitende om pågripelsen.

    Narkotikapolitiet aksjonerte mens nordmannen satt på restauranten El Paso i Pattaya. Der skulle han angivelig møte en annen person. Da politiet ransaket ham, fant de en pistol med ti skarpe skudd, 40 gram heroin og penger i en konvolutt.

    I dommen er heroinmengden endret til 14 gram, siden det var det stoffet utgjorde i ren form. Etter pågripelsen ble nordmannen fraktet til Bangkok og satt i varetektscelle i hovedstaden.

    Bistand fra UD

    Torsdag denne uken ble han dømt til 16 og et halvt år i thailandsk fengsel. Etter det VG Nett får opplyst, har 40-åringen anket dommen. Han har tidligere forklart til VG Nett at han ble lurt i en felle.

    - Vi har fulgt opp mannen siden han ble pågrepet i september i fjor, og kjenner til dommen. Vi har vært til stede under rettssaken og besøkt ham i fengsel, sier kommunikasjonsrådgiver Kjetil Elsebutangen i Utenriksdepartementet til VG Nett.

    Han kjenner ikke til om det er aktuelt å forhandle med thailandske myndigheter om en soningsoverføring av dommen. Norge har en avtale som gjør det mulig, men den straffedømte må uansett sone deler av straffen i Thailand.

    - Dette er et mareritt, det verste jeg har opplevd, sa nordmannen da VG Nett møtte ham i fjor.

    Kan overføres til Norge

    Thailandske fengsler er beryktet for dårlig standard, spesielt Bang Kwang-fengselet utenfor Bangkok, som har fått kallenavnet Bangkok Hilton. Fengselet har 7.000 innsatte. Det er 50 ganger flere fanger enn fengselsvoktere, noe som gjør at eventuelle uenigheter mellom fangene blir gjort opp uten at vaktene involveres.

    De innsatte får utdelt en bolle med ris hver dag, og resten av maten må de kjøpe selv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingos

e du vaken!? i svedala nu kanske... men visst lät det som "Ingemar Johansson" om man säger så...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit händer, blev han tagen med heroin, så får han väl se framemot 16 år i LOS, på statens bekostnad.

Somnamna, eller "orange water face", som min frus dotter säger, när hon översätter det Thailändska uttrycket för "skyll dej själv".

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Täffade en norrman här i Pattaya för nån dag sen som sa att "Ingos" har tappat nästan 30kg kroppsvikt sen han blev inlåst.

iofs har han ju en hel del att ta av. Men skönt att höra att han fick ett långt straff

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

e du vaken!? i svedala nu kanske... men visst lät det som "Ingemar Johansson" om man säger så...

Det fanns ett ställe på 3:rd road i Pattaya i närheten av där jag bor som hette "Ingos" och drevs av en norrman.

Jag var aldrig in där men det fanns en del bilder på boxaren Ingemar Johansson.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ett ställe på 3:rd road i Pattaya i närheten av där jag bor som hette "Ingos" och drevs av en norrman.

Jag var aldrig in där men det fanns en del bilder på boxaren Ingemar Johansson.

Fritz..

Hade gott krubb och norrmannen var trevlig o tjöta med, undrade alltid om maten var ok o så där.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gott krubb och norrmannen var trevlig o tjöta med, undrade alltid om maten var ok o så där.

Goda köttbullar gjorde han. :great:

Man var alltid glad när man gick därifrån. ;)

PS. Är i Svedala på obestämd tid nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goda köttbullar gjorde han. :great:

Man var alltid glad när man gick därifrån. ;)

PS. Är i Svedala på obestämd tid nu.

Ja de tro fan med den typen av "skorpmjöl".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Goda köttbullar gjorde han. :great:

Man var alltid glad när man gick därifrån. ;)

PS. Är i Svedala på obestämd tid nu.

Vad hade han i köttbullarna som gjorde dig glad :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ett ställe på 3:rd road i Pattaya i närheten av där jag bor som hette "Ingos" och drevs av en norrman.

Jag var aldrig in där men det fanns en del bilder på boxaren Ingemar Johansson.

Fritz..

Japp och så visade han matchen då Ingo blev världsmästare

Boxaren Ane

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte norrmannen, men känner däremot den thailänska polisen och har han i egenskap av frivillig turistpolis trampat på en öm fot hos en lokal maffiaboss ( BiB ) och upptäck och rapporterat något som han inte skulle sett så är det inte alls omöjligt att någon har planterat bevis på honom. Har han däremot hanterat skiten i ett land som Thailand så finns väl inte mycket mer att säga än som nam naa

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp och så visade han matchen då Ingo blev världsmästare

Boxaren Ane

Det måste varit första baren i Pattaya om han visade Ingo 1959 B) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...