Jump to content
IGNORERAD

Pattaya förändras enligt New York Times.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Jag är benägen att hålla med, men kan ändå bekräfta att en viss förändring har skett i turistbilden.

Det är, sedan några månader tillbaka ett väldigt stort inslag av araber (Iran) samt folk med indiskt utseende och från högtalarna inne på Mikes Shoppingmall strömmar indisk "musik" och det luktar gammal inpyrd svett i labyrinterna.

Västerländska turister är i klar minoritet.

Jag vet inte om det är viktigt eller inte. Men det är väldigt liten minoritet av Iranier som är Araber, de kommer från en ganska fattig liten del av landet så det är nog inte så många av dem som åker till Thailand.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    7

  • Jive

    6

  • pigge01

    5

  • Sam sip sam

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sex D and R&R på besök i Pattaya ,bilden tagen från Pattaya Mail

Kan det vara Oldsberg & Keith Richard i här är ditt liv :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Turismen i Thailand har ökat med 13.79% de första sju månaderna detta år, jämfört med samma tid förra året.

Dock är det inte europeerna, utan asiater och ryssar som står för den största ökningen.

Informationen kommer förstås från turistbyrån, Tourism Authority of Thailand

Turisten Arne

Ja det säger inte så mycket!

Hur är det mot sifrorna före USA krashen??

Det kan vara intersant att veta!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att Pattis har förändrats dom sista 10 åren,men det kommer aldrig att bli rumsrent på

prostitution,droger osv för mycket korruption i polisväsendet för att dryga ut lönen!

Men pattis är väl inte själv på listan detta problem/industri finns ju utspritt i hela LOS där

det finns torskar som betalar ,pengarna styr så enkelt är det.

Men Pattis är ju inte bara "brudar,fylla & hoabalo" finns så mycket annat att göra & se!

Har även sett att det kommit mycket Koreaner dom sista åren.

Nä åker man till Pattis bara för att Festarunt missar man mycket!

MVH SVAMPEN :wai:

Vilken stor turistort i Thailand är Rumsren?? :crazy:

Inte vet jag! :ironi:

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även på Walking Street?

Mest araber och afrikaner på Walking nu för tiden.

Ändrades av Rickard

www.infinita.biz - Grafik och webb i Thailand

www.infinitaonline.se - Grafik och webb i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är viktigt eller inte. Men det är väldigt liten minoritet av Iranier som är Araber, de kommer från en ganska fattig liten del av landet så det är nog inte så många av dem som åker till Thailand.

Jag brukar klippa håret i en salong som ligger på bottenplanet av VC-hotell, som ligger i Pattayas arabkvarter och det var hårfrisörskan där som sá att det var många här från Iran just nu, men det är ju möjligt att de inte är araber.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken stor turistort i Thailand är Rumsren?? :crazy:

Inte vet jag! :ironi:

pigge01

Pigge det är ju just det jag säger!!! :whistle:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar klippa håret i en salong som ligger på bottenplanet av VC-hotell, som ligger i Pattayas arabkvarter och det var hårfrisörskan där som sá att det var många här från Iran just nu, men det är ju möjligt att de inte är araber.

Det är bara en eller två procent som är Araber i Iran, många tror att Iran är ett Arabland. Vilket det ju inte är alls :) Iraner brukar bli förbannade om man kallar dem Araber hehe

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge det är ju just det jag säger!!! :whistle:

Ja!

Det har kanske fastnat ett och annat korn på över 35resor på 11år. :ironi:

Jag har lagt all min semester de senast 11 åren på Asien resor.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja!

Det har kanske fastnat ett och annat korn på över 35resor på 11år. :ironi:

Jag har lagt all min semester de senast 11 åren på Asien resor.

pigge01

Yes Pigge same same har väl ett o annat korn själv! :whistle:

Ha det Pigge :great:

Mvh Svampen"Före detta" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trivs man inte med mängder av kineser och indier runt omkring sig så är nog både Pattaya och andra etablerade thailändska turistorter om ett par år helt omöjliga, en ökning av turister med 20% per år från dessa länder är nog inte omöjligt ifall nya oroligheter uteblir. Mitt helt gratis råd till någon Isaanrelaterad medlem är att omvandla ett par fiskodlingsdammar till bassänger och sätta upp ett par öltält, det kan nog locka till sig en väldig massa budgetmedvetna västerlänningar när billigaste hotellen i Pattaya om ett par år kostar 1,000 Baht/natten och en Chang närmar sig 100 Baht.

Ett ställe på 2:nd road erbjuder rum för 180 bath/natt. Inga prisökningar i sikte, snarare tvärt om :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya har förstörts fullständigt av en massa seriösa turister.

Nej Nej Nej! :kort:

Pattaya är ganska dött numera! :bag:

Inte samma gå längre!

Det kommer på tok för lite folk numera!

Vi var nere över midsommar och det är mindre turister totalt sett!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ökar inte turismen i Pattaya precis som i övriga Thailand? Ändå så läser man att intrycket är att turismen minskar. Kan det inte vara så att turismen spridit sig och inte längre är koncentrerad till några få platser (eller som i Pattayas fall - få gator). Pattaya har ju växt något enormt och kommer väl att fortsätta utvecklas i alla områden och åt alla håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Nej Nej! :kort:

Pattaya är ganska dött numera! :bag:

Inte samma gå längre!

Det kommer på tok för lite folk numera!

Vi var nere över midsommar och det är mindre turister totalt sett!!

pigge01

Jo Jo Jo :kort:

Det var mycket trevligare i Pattaya på slutet av 80-talet. Då var det mest k.lgubbar och inte en massa barnfamiljer och vita kärringar

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ökar inte turismen i Pattaya precis som i övriga Thailand? Ändå så läser man att intrycket är att turismen minskar. Kan det inte vara så att turismen spridit sig och inte längre är koncentrerad till några få platser (eller som i Pattayas fall - få gator). Pattaya har ju växt något enormt och kommer väl att fortsätta utvecklas i alla områden och åt alla håll.

Precis allt det sk roliga du har inne i Pattaya finns på andra sidan sukhumvit numera om man så vill

Turisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis allt det sk roliga du har inne i Pattaya finns på andra sidan sukhumvit numera om man så vill

Turisten Arne

Stämmer bra (som vanligt från 33:an) och hit har ännu inte araberna hittat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis allt det sk roliga du har inne i Pattaya finns på andra sidan sukhumvit numera om man så vill

Turisten Arne

Ja 33an!

Du har rätt som vanligt!

Det är lättare att tala om vad som inte finnes i Pattaya!!

Är att förklara vad som finnes!!

PIGGE01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis allt det sk roliga du har inne i Pattaya finns på andra sidan sukhumvit numera om man så vill

Turisten Arne

Det var ju trevlig information, men det vore ju bättre om barnfamiljer och vita kärringar kunde vistas där istället för att vara på Beach Road och Second road

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju trevlig information, men det vore ju bättre om barnfamiljer och vita kärringar kunde vistas där istället för att vara på Beach Road och Second road

Där håller jag inte med dig Ölandsbroder ,tycker gott dom kan vara där finns så mkt sköj på annat håll nu för tiden

Nydaningen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som tusan att Pattaya kommer att ändras om det är vad myndigheterna vill. Det går sakta men tänk efter själv. Hur många hade kunnat tro att barnfamiljer skulle semestra i Thailand överhuvudtaget för säg 20-30 år sedan? Första gången jag var i Pattaya 2002(4veckor :crazy: ) såg jag ett par farangtjejer och nån av dem gick med en thaitjej kommer jag ihåg. Kolla iin Pattay nu. Heeelt annorlunda och ombyggt med köpcentra osv.

Den dagen som skylten "Pattaya the extreme city" försvinner, då är det dags att lägga benen på ryggen :whistle: Tillägg:OM man gillar dagens Pattis vill säga.

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ökar inte turismen i Pattaya precis som i övriga Thailand? Ändå så läser man att intrycket är att turismen minskar. Kan det inte vara så att turismen spridit sig och inte längre är koncentrerad till några få platser (eller som i Pattayas fall - få gator). Pattaya har ju växt något enormt och kommer väl att fortsätta utvecklas i alla områden och åt alla håll.

Här i södra Pattaya har det i alla fall skett en dramatisk minskning dom senaste åren. Gästhusen och hotellen slåss om kunder genom att sänka priserna.

Trots det så byggs det nytt hela tiden. B.l.a ett nytt sjukhus bara ett stenkast från där jag bor och det känns ju bra.

Dom matställen jag besöker är jag inte sällan ensam gäst på även om det börjar skönjas en liten uppgång.

Experter på barlivet som jag talat med säger att hålligånget håller på att flyttas upp från dom berömda soierna vid stranden till Soi Buakhau.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

S.N.åla!

Jag tycker Pattaya är tillräckligt stort för alla sorter och det är ju det som är så bäst med de här stället!

För gubbsen som vill ha det preciiiiis som det var för 20-30 år sedan är det bara att krypa in i ett beerbarområde modell äldre så är tidsresan avklarad och för de lite mer städade barnfamiljerna kan man mycket väl upplåta stranden och kvarteret upp till 2nd Rd? Nattuddarna skiter ju fullständigt i havsutsikten ändå och en sådan här segregering kan väl göra alla lyckliga?!

Och bara för att det kommer fler korttidsturister så försvinner inte alla billiga alternativ för långliggarna. Så länge löneläget är som det är bland thaiare kommer priserna på mat, dryck och boende kunna hållas nere. Och med tanke på att thaiarna är så många och har så låg utbildningsnivå har jag svårt att tro att det blir någon drastisk skillnad på detta inom de närmaste 10-20 åren. Men för eller senare kommer större löne och prisökning ske även här förstås.

Jag tycker många lite felaktigt kritiserar Thailand för att ha blivit för dyrt och att de därmed inte tänker inte på turisterna. Har det verkligen blivit det? Jämför vi inte mest med vad vi fick för den svenska kronan för 20-30 år sedan? Då för tiden kunde man som svensk åka över halva världen och vara kung kung i baren och Sverige betraktades som ett mycket dyrt land att semestra i. Nu är det snarare tvärt om och Thailand det enda billiga stället kvar (med tillfredställande infrastruktur, sjukvård och rättsäkerhet) som vi kan åka till.

Araber och Indier är för visso mer synliga nu men håller sig fortfarande på sin kant. Det har även tyskar, engelsmän, finnar och svenskar en tendens att göra då det är smutt att kunna komunicera på sitt eget språk bland likasinnade.

Ryssarna tycker jag börjar få social kompetens och de som vågar sig ända upp i våra kvarter är både välanpassade och trevliga och de vassa armbågarna är bortlagda.

Vill man besöka en annan kategori semesterfirare eller långliggare så är man alltid välkommen men vill man stanna i sin egen lilla nich så går det bra det med. Up to You!

Men man kan inte förneka att staden växer och sådan är världens gång och är svår att stoppa. Även Stockholm, London, och NewYork har vuxit. Och Grums...

Jag tror liksom Joints inte att turismen till Pattya sjunkigt ett endaste dugg. Tvärt om. Men eftersom Pattaya, och hela regionen, blivit så stor så är alla utspridda och vad vi ser är snarare en uttunningseffekt! Det kommer helt säkert ta minst 5 år innan Pattaya har vuxit i sina nya stora galoscher. Det är bara att hoppas att Pattya kan bevara sin karaktär av småstad - stor småstad.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara en eller två procent som är Araber i Iran, många tror att Iran är ett Arabland. Vilket det ju inte är alls :) Iraner brukar bli förbannade om man kallar dem Araber hehe

Iranier är perser och inget annat, kallar du dem araber blir de heligt förbannade. Nästan lika förbannade som de hade blivit om du kallat dem judar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...