Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk polis sköt två ifrån Canada och slog ijhäl sin 18 åriga fru.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Lagändringen som gjorde det skattefritt att sälja aktier till utlandet genomfördes när Thaksin var PM, men naturligtvis var det inte Thaksin som tog beslutet.

Förslaget till lagändring lades fram av Thaksins regering, men beslutet togs av parlamentet.

Intressant i samanhangät är att opositionspartiet, med Abhisit som ledare, int eröstade mot förslaget.

Abhisit hade tidigare argumenterat för denna lagändring.

Han tyckte också att försäljning av aktier till utlandt skulle vara skattefri.

Fördelen är att dessa försäljningar tar hem utländsk valuta till Thailand.

När familjen Thaksin sålde sina aktier kom således en stor summa pengar till Thailand från köparna i Singapor.

Om de inte hade sålt aktierna hade dessa miljarder baht stannat i Singapor, och familjen Thaksin hade fortfarande ägt Shin Corp.

Den största vinnaren på denna lagändring blev troligen kungahusets markbyrå, som därmed också kunde sälja aktier skattefritt. De var den näst störste ägaren i

Shin Corp.

Är det någon som vet om denna lag, som godkänndes av parlamentet fortfarande gäller?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Isaan Butterfly

    19

  • Serath

    16

  • Tallviking

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Varför drog dom sig ur, visste dom att deras bud var för lågt? Hade dom inte råd att bjuda över? det vet vi väl egentligen inte.

Skulle något oegentligt ha inträffat vid markköpet borde väl den säljande myndigheten reagerat och stoppat köpet?

Mvh Isan Lover

Vem basade över den säljande myndigheten? :whistle:

Som sagt en ren slump att alla de andra drog sig ur när Potjaman lade sitt bud. En ren slump att hon fick köpa statlig mark av sin man värderad till 2.3 miljarder för 780 miljoner. En ren slump, joru såatte...

Skönt att det fortfarande finns folk som är så oskuldsfullt naiva.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem basade över den säljande myndigheten? :whistle:

Som sagt en ren slump att alla de andra drog sig ur när Potjaman lade sitt bud. En ren slump att hon fick köpa statlig mark av sin man värderad till 2.3 miljarder för 780 miljoner. En ren slump, joru såatte...

Skönt att det fortfarande finns folk som är så oskuldsfullt naiva.

2,3 miljarder för 33 rai? och detta 2003

Tillåt mig tvivla, Men du har säkert bevis för likvärdiga tomter sålts för dom beloppen.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagändringen som gjorde det skattefritt att sälja aktier till utlandet genomfördes när Thaksin var PM, men naturligtvis var det inte Thaksin som tog beslutet.

Förslaget till lagändring lades fram av Thaksins regering, men beslutet togs av parlamentet.

Intressant i samanhangät är att opositionspartiet, med Abhisit som ledare, int eröstade mot förslaget.

Abhisit hade tidigare argumenterat för denna lagändring.

Han tyckte också att försäljning av aktier till utlandt skulle vara skattefri.

Fördelen är att dessa försäljningar tar hem utländsk valuta till Thailand.

När familjen Thaksin sålde sina aktier kom således en stor summa pengar till Thailand från köparna i Singapor.

Om de inte hade sålt aktierna hade dessa miljarder baht stannat i Singapor, och familjen Thaksin hade fortfarande ägt Shin Corp.

Den största vinnaren på denna lagändring blev troligen kungahusets markbyrå, som därmed också kunde sälja aktier skattefritt. De var den näst störste ägaren i

Shin Corp.

Är det någon som vet om denna lag, som godkänndes av parlamentet fortfarande gäller?

Och att kungens män var rådgivare samt kungens bank som storfinansiär av affären ter sig märkligt att det inte nämnts nått vidare i pressen... oj glömde då åker man i fängelse.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

2,3 miljarder för 33 rai? och detta 2003

Tillåt mig tvivla, Men du har säkert bevis för likvärdiga tomter sålts för dom beloppen.

Skulle jag ge mig på en gissning, så om man skulle köpa 33 rai här uppe i Surin, precis utanför stan (fast 45 mil ifrån BKK) så kan man normalt sätt få betala 6.000.000 Baht per rai.

Det blir 198.000.000 Baht för 33 rai. Priserna har kanske gått upp med 5-10% på 7 år så säg 178.000.000 Miljoner Baht i Surin år 2003.

Att 33 rai i BKK skulle kosta nästan 13 ggr mer är för mig inte bara tänkbart utan också troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag ge mig på en gissning, så om man skulle köpa 33 rai här uppe i Surin, precis utanför stan (fast 45 mil ifrån BKK) så kan man normalt sätt få betala 6.000.000 Baht per rai.

Det blir 198.000.000 Baht för 33 rai. Priserna har kanske gått upp med 5-10% på 7 år så säg 178.000.000 Miljoner Baht i Surin år 2003.

Att 33 rai i BKK skulle kosta nästan 13 ggr mer är för mig inte bara tänkbart utan också troligt.

Jag tvivlar på den värderingen i alla fall, Men kanske det är så högt och jag är definitivt ingen expert på markpriser i Thailand.

Men eftersom priserna stigit med 80% bara mellan 2007-2008 i bkk så borde väl dagens pris då ligga på 33.333.333.333.333.333.333 per rai... eller nått sånt.. För i bkk har inte priserna stigit med blygsamma 5-10%

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på den värderingen i alla fall, Men kanske det är så högt och jag är definitivt ingen expert på markpriser i Thailand.

Men eftersom priserna stigit med 80% bara mellan 2007-2008 i bkk så borde väl dagens pris då ligga på 33.333.333.333.333.333.333 per rai... eller nått sånt.. För i bkk har inte priserna stigit med blygsamma 5-10%

Här har ni en tomt på 2668 m2 eller ca 1,67 Rai för 530 000 000 Baht. Inte billigt i Bangkok, hypotetiskt skulle då 33 Rai kosta 10,5 Milijader år 2010.

http://www.ddproperty.com/property/show/40869

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath, du kan inte på allvar mena att alla tometers värde i Bangkok ökat med 80%?

Visst, enstaka tomter med positiv utveckling i området lär ha ökat i värde, men knappast ett genomgående fenomen med 80% ökning av tomtpriset i Bangkok.

Fast det är ju bara vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

2,3 miljarder för 33 rai? och detta 2003

Tillåt mig tvivla, Men du har säkert bevis för likvärdiga tomter sålts för dom beloppen.

Så Serath bygger sina ställningstaganden på okunskap om markpriser i Bangkok 2003?

Imponerande! :)

Bank Of Thailand sammanställer ett index baserat på mark och huspriser etc.

Via detta index får man ett hum om prisförändringen sedan 2003.

Nu är detta index bara indikativt men ger en total prisförändring generellt på ca 30% mellan 2003 och 2009.

http://www2.bot.or.th/statistics/ReportPage.aspx?reportID=408&language=eng

Som en aktuell prisjämförelse på Ratchadapisek kan nämnas att AIA köpte en markbit på Ratchada, i år, som såldes av den Thailändska börsen.

Man betalade 1.6 miljarder baht för 9.6 rai. Källa: http://www.thailandrealestateforum.com/tag/Bangkok-property-prices/

Alltså 165 miljoner baht per rai. Vilket då ska jämföras med det pris Pojaman betalade vilket var ca 23 miljoner per rai.

Om man då utgår från en 80% prisökning i år, och 30% sedan 2003 så borde motsvarande plätt på Ratchada gå för ca 70 miljoner per rai 2003.

Och med det priset skulle alltså Pojamans mark då ha varit värd ca 2,3 mijarder år 2003.

Betydligt troligare i mina öron än Seraths "äh - tillåt mig tvivla". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En nutida (juni 2010) markaffär på Ratchadaphisek Road, alltså samma område som den aktuella marken.

"The largest deal was a 9.66-rai plot on Ratchadaphisek Road owned by the Stock Exchange of Thailand. The insurer AIA purchased the land for 1.6 billion baht at an auction last month. Mr Patima said the deal set a new benchmark of 480,000 baht a square wah for land on Ratchadapisek, up from 300,000 baht."

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Högermänniskor är väl per definition förvirrade! :whistle:

Du har missförstått. :diablo: Politiskt förvirrade människor=Vänstermänniskor :rotfl: Finns några såna här t.ex S.h :suicide:

Mvh :crazy:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Så den samlade markexpertisen här menar att 2.3 miljarder 2003 var ett klart rimligt pris för marken? Bara Serath som tvivlar, det är kanske till och med så att den onämnbaras hustru betalade för mycket för marken?

Det var hon som blev blåst av sin egen man? Inte konstigt de är skilda vid det här laget.

Det är ju skillnad på 33 rai risfält i Nakhon Nowhere och 33 rai beläget i ett av Bangkoks hetaste områden för boende. Trodde det var en självklar sanning?

Sen, den här 80% stigningen, var kommer den ifrån? I så fall borde min hyresvärd snart höja min hyra rejält och det har hon inte aviserat, kan Serath sprida lite ljus över de siffrorna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

2,3 miljarder för 33 rai? och detta 2003

Tillåt mig tvivla, Men du har säkert bevis för likvärdiga tomter sålts för dom beloppen.

Hej

Ja det låter lite märkligt att en del värderar marken lika högt på inköpsdagen som flera år senare, marken skulle inte ha stigit en enda baht på flera år med

det resonemanget, det normala är väl att man köper den till ett lägre pris och sedan stiger priset för varje år.

Och så verkar ju vara fallet även här.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag kan tillägga att frugan och jag har köpt mark i vår by som har stigit mellan 100-150% på 3-4 år, alltså mer än vad Fru Thaksins mark i Bangkok.

Det är väl inte förbjudet att göra bra affärer så länge både säljare och köpare är överens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det låter lite märkligt att en del värderar marken lika högt på inköpsdagen som flera år senare, marken skulle inte ha stigit en enda baht på flera år med

det resonemanget, det normala är väl att man köper den till ett lägre pris och sedan stiger priset för varje år.

Och så verkar ju vara fallet även här.

Mvh Isan Lover

Eftersom affären bedömdes som olaglig av domstolen ska hon väl knappst tjäna på den värdestegring som skett på marken under tiden?

Hon får ju tillbaka det hon betalat plus 7.5% i ränta på pengarna hon betalt inte på vad marken var värd då eller är värd nu.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom affären bedömdes som olaglig av domstolen ska hon väl knappst tjäna på den värdestegring som skett på marken under tiden?

Hon får ju tillbaka det hon betalat plus 7.5% i ränta på pengarna hon betalt inte på vad marken var värd då eller är värd nu.

Hej

Enligt Generalerna och Apishit är nog det här en bra affär, och undrar vem som kommer att bli slutgiltig ägare till denna mark efter ett tag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt Generalerna och Apishit är nog det här en bra affär, och undrar vem som kommer att bli slutgiltig ägare till denna mark efter ett tag.

Mvh Isan Lover

Hon får vä försöka köpa den igen, men nu i en rättvis budgivning där hennes ex-man inte är säljare och de andra budgivarna inte hastigt drar tillbaka sina bud efter att hon lagt sitt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hon får vä försöka köpa den igen, men nu i en rättvis budgivning där hennes ex-man inte är säljare och de andra budgivarna inte hastigt drar tillbaka sina bud efter att hon lagt sitt?

Hej

Det var en fristående myndighet med eget ansvar som sålde marken till högstbjudande och Thaksin kunde inte påverka dom andras spekulanternas bud.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det låter lite märkligt att en del värderar marken lika högt på inköpsdagen som flera år senare, marken skulle inte ha stigit en enda baht på flera år med

det resonemanget, det normala är väl att man köper den till ett lägre pris och sedan stiger priset för varje år.

Och så verkar ju vara fallet även här.

Mvh Isan Lover

Värderingen 2,1-2,3 miljarder gjordes inför försäljning 2003.

Värderingen motsvarar 175.000 bath/sw. Vid den försäljningen jag hänvisade till i ett inlägg ovan var priset på mark i samma omgivning var priset 480.000 bath/sw i nutid.

Thaksins frun betalade ca 58.000 bath/sw.

Vilket pris låter vettigt?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Värderingen 2,1-2,3 miljarder gjordes inför försäljning 2003.

Värderingen motsvarar 175.000 bath/sw. Vid den försäljningen jag hänvisade till i ett inlägg ovan var priset på mark i samma omgivning var priset 480.000 bath/sw i nutid.

Thaksins frun betalade ca 58.000 bath/sw.

Vilket pris låter vettigt?

Poffa

Hej

Vem värderade marken, var det den säljande myndigheten med detta som ansvarsområde eller var det PAD och dom politiska motståndarna som tog fram denna siffra?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vem värderade marken, var det den säljande myndigheten med detta som ansvarsområde eller var det PAD och dom politiska motståndarna som tog fram denna siffra?

Mvh Isan Lover

2003 fanns inte PAD och Sonthi var fortfarande polare med biografvaktmästaren.

Det trodde jag faktiskt att du visste?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

2003 fanns inte PAD och Sonthi var fortfarande polare med biografvaktmästaren.

Det trodde jag faktiskt att du visste?

Hej

Han hade politiska fiender redan då, och dom flesta återfinns numera i PAD och var även med och bildade denna organisation.

Men Sonthi hade väl helt riktigt inte bytt sida ännu.

Men min poäng var att det har betydelse vem som sätter ett värde på marken, myndigheten har en uppfattning och dom politiska motståndarna till Thaksin har en annan av förstålig anledning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Han hade politiska fiender redan då, och dom flesta återfinns numera i PAD och var även med och bildade denna organisation.

Men Sonthi hade väl helt riktigt inte bytt sida ännu.

Men min poäng var att det har betydelse vem som sätter ett värde på marken, myndigheten har en uppfattning och dom politiska motståndarna till Thaksin har en annan av förstålig anledning.

Mvh Isan Lover

Som många andra påpekat i denna tråd så värderas mark enligt ett antal olika parametrar och de flesta med någon som helst insikt värderar marken år 2003 till mellan 2.1 och 2.3 miljarder. Potjaman betalade 772 miljoner för marken då, ungefär en tredjedel av dess dåvarande värde efter att sju andra budgivare dragit tillbaka sina redan lagda bud.

Men du ser bara en gigantisk konspiration av en organisation som inte var bildad då och ledd av en person som var bundis med biografvaktmästaren på den tiden?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en tråd för diskussioner om thailändsk politik "Detta händer just nu".

Vänligen flytta dit när ni vill diskutera detta ämne.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...