Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk polis sköt två ifrån Canada och slog ijhäl sin 18 åriga fru.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste att en Thailändsk Polis som sköt två personer ifrån Canada 2008 varav en av dom dog, och polisen har inte straffats för detta.

Nu har han mördat igen, och den här gången var det hans 18 åriga fru som var gravid sefdan 4 månader som blev offret, hon slogs ijhäl av mannen.

Hela historien går att läsa på länken nedan och det är ännu ett exempel på att det Thailändska rättssystemet inte fungerar.

From ANDREW DRUMMOND, Bangkok,

September 20 2010

A Thai policeman who gunned down two Canadian backpackers in northern Thailand has killed again.

Police Sergeant Uthai Dechawiwat, 39,(left) who killed 25-yr-old backpacker Leo Del Pinto, 25, and seriously injured his companion Carly Reisig, has now been accused of clubbing his pregnant teenage bride to death.

The latest incident also happened in the small picturesque northern Thai town of Pai in Thailand’s Mae Hong Son province where the Canadians were gunned down n January 2008.

A Thai police spokesman confirmed today that Sergeant Dechawiwat was being held for the murder of Wanta Dechawiwat at the police married quarters in Pai on Saturday last week.

He had only been married to his 18-yr-old bride for two weeks. She was reported to be four months pregnant.

http://www.andrew-drummond.com/2010/09/20/killer-thai-policeman-kills-again/

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Isaan Butterfly

    19

  • Serath

    16

  • Tallviking

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kommer väl ihåg den här storyn från när den var aktuell 2008, att korruptionen inom polisen i Thailand ger sådana här personer en sorts frikort att döda är skrämmande.

Vi får hoppas att han inte släpps mot någon borgen den är gången, skulle vara intressant att veta vem som stod för borgen sist?

Pai är ju en gränsstad mot Burma så att det är någon som tjänar på smugglingen över gränsen som ligger bakom är väl knappast alltför långsökt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt att en polis får gå fri för mord.

Att inte politikerna kan eller vågar göra något åt detta är ju nästan lika illa. korruptionen är ju en cancer för Thailand och hoppas nån har medicin för det innan det gått för långt.

Lite mer uppmärksammade mord kanske kan få upp ögonen internationellt innan nån vågar ta tag i problemen med thailands poliskår.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tailändske väns bror blev mördad i Thailand. Dom var på ett "folkets hus" och dansade och en kille blev gruff på honom,

gick hem och hämtade en pistol,kom tillbaka och sköt honnom. den dödade killen var en i Thailand välkänd fotbollsspelare

35 år, och efterlämnade fru och 2 minderåriga barn.

Polisen tog honom och sedan han betalat 600 000 Tbh till polisen samt 400 000 Tbh till änkan så gick han fri.

Killen bor fortfarande kvar i samma by som änkan.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai, Serath och Born41

Ja visst är det skrämmande att sånt här inte stoppas, och det här fallet är ju långt ifrån unikt på något sätt förutom att det var två utlänningar han sköt.

Och det visar hur korrupt rättssystemet är och vilka konsekvenser det får, så det finns onekligen en hel del för politikerna att jobba med.

Även born41,s berättelse är skrämmande och så vanligt förekommande att jag t.o.m tror att dom flesta som har släkt i Thailand känner till liknande fall, där meningsskiljaktigheter med en polis leder till att denne tar till vapen och oftast inte straffas för detta.

Det är en anledning till att jag numera inte umgås med poliser mer än nödvändigt privat, jag håller god min och tar emot en grogg om dom insisterar och kan själv bjuda på något om jag hamnar i ett läge där detta förväntas av mig, och det är nog ungefär så som dom flesta bybor hanterar det.

Vi har ju en släkting som är lite chef i närmaste större samhälle (stad) och han driver en resturang tillsammans med sin fru och dom har även några karaoke rum och några prostituerade som jobbar där, så där måste vi ju göra ett besök ibland för att det förväntas av oss och för att vi kan komma att behöva hans hjälp någon gång i framtiden sånt är systemet och maten på resturangen är ju ganska god faktiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom systemet är som det är så ser ganska många familjer till att ,om det finns möjlighet, få en av den närmaste släktens döttrar att bli polishustru.

Vad tror Ni detta kan bero på, endast en gissning per person. :crazy:

Hur vet jag nu detta?...Inte alls, bara en erfarenhet jag skaffat mig och helt obevisat är det också, inga länkar som bekräftar.men likförbannat, det finns väldigt många i denna situation i vår närhet, kan vara en tillfällighet men...njaaaäää.. :lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det här fallet får uppmärksamhet beror ju "tyvärr" på att två av offren för denna galning är faranger, hade alla varit thai eller från Burma, laos eller Kambodja hade det inte ens blivit en notis om det.

Den thailändska poliskåren är en skam för landet!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det här fallet får uppmärksamhet beror ju "tyvärr" på att två av offren för denna galning är faranger, hade alla varit thai eller från Burma, laos eller Kambodja hade det inte ens blivit en notis om det.

Den thailändska poliskåren är en skam för landet!

Jo om turister blir dödade så blir det nyheter i hemländerna och att en ambassad klagar hos utrikesdepartementet gör ju att pressen blir större på ett land att utreda brotten.

Var det inte på 80 talet som florida hade extrema problem med kriminalitet där framför allt turister blev utsatta, Det togs ju krafttag att komma ifrån problemen eftersom turistnäringen hade blivit drabbad av negativ publicitet.

Hur ska man komma tillrätta med poliskåren i Thailand?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att det här fallet får uppmärksamhet beror ju "tyvärr" på att två av offren för denna galning är faranger, hade alla varit thai eller från Burma, laos eller Kambodja hade det inte ens blivit en notis om det.

Den thailändska poliskåren är en skam för landet!

Hej

Det kan vi vara överens om, och glöm inte dom domstolar som friar poliserna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan vi vara överens om, och glöm inte dom domstolar som friar poliserna.

Mvh Isan Lover

I många fall "köper" man sig fri från åtal, därför kommer tyvärr alltför få brott dithän.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I många fall "köper" man sig fri från åtal, därför kommer tyvärr alltför få brott dithän.

Hej

Det förekommer ju också ofta, och går inte det så går ju faktiskt att muta både åklagare och domstol, det vet ju alla fattiga som inte har råd att betala och får dommen skyldiga även om dom är helt oskyldiga.

Just att domstolarna går att muta är nog en anledning till att många medborgare tar pengarna istället för att ta risken att åtala och låta domstolen avgöra, dom tar helt enkelt för givet att dom ska förlora beroende på motpartens position.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det förekommer ju också ofta, och går inte det så går ju faktiskt att muta både åklagare och domstol, det vet ju alla fattiga som inte har råd att betala och får dommen skyldiga även om dom är helt oskyldiga.

Just att domstolarna går att muta är nog en anledning till att många medborgare tar pengarna istället för att ta risken att åtala och låta domstolen avgöra, dom tar helt enkelt för givet att dom ska förlora beroende på motpartens position.

Mvh Isan Lover

Har du själv upplevt detta eller är det något som "alla vet"

Att det går att muta sig fri under förundersökninsskedet när polisen driver ärendet har jag hört många prata om men att muta åklagare och domare känns som en helt annan nivå och betydligt mer avancerat och drastiskt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med de två skjutna farangerna hade fallet inte ens hamnat i domstolen ännu, polisen var inte klar med sin "utredning" ännu. Så ingen domstol har hunnit fälla eller fria polisen ännu.

Påminner lite om Chalerm Yoobamrungs son som sköt ihjäl en polis, tog väl ett halvår innan Chalerm hade skrämt/köpt alla vittnena så att sonen kunda frias från mordet.

Det största ansvaret ligger ju på polisen, det är de och inte domstolarna som utför utredningen och domstolen kan ju bara dömma efter de bevis som polisen lägger fram.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du själv upplevt detta eller är det något som "alla vet"

Att det går att muta sig fri under förundersökninsskedet när polisen driver ärendet har jag hört många prata om men att muta åklagare och domare känns som en helt annan nivå och betydligt mer avancerat och drastiskt

Hej

Ja det är självupplevt och jag tror att alla som har fruar eller flickvänner ifrån Thailand kan få detta bekräftat via olika exempel, jag känner faktiskt inte till ett enda fall i min omgivning sen 1985 där en vanlig fattig medborgare har fått rätt emot någon polis, myndighets person eller rik människa ifrån socialgrupp ett i någon rättslig tvist, jag tänker då på trafikolyckor, våldtäkter, misshandel, utpressning, marktvister och t.o.m mord det låter hårt och sorgligt men så är det faktiskt.

Dom enda undantag jag känner till är när media har uppmärksammat något enskilt fall ovanligt ömmande fall, då först finns det en chans att något händer, men inte ens då är det någon garanti.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är självupplevt och jag tror att alla som har fruar eller flickvänner ifrån Thailand kan få detta bekräftat via olika exempel, jag känner faktiskt inte till ett enda fall i min omgivning sen 1985 där en vanlig fattig medborgare har fått rätt emot någon polis, myndighets person eller rik människa ifrån socialgrupp ett i någon rättslig tvist, jag tänker då på trafikolyckor, våldtäkter, misshandel, utpressning, marktvister och t.o.m mord det låter hårt och sorgligt men så är det faktiskt.

Dom enda undantag jag känner till är när media har uppmärksammat något enskilt fall ovanligt ömmande fall, då först finns det en chans att något händer, men inte ens då är det någon garanti.

Mvh Isan Lover

Och du VET att detta beror på att de alla har mutat domare och åklagare ?

Jag vet att många traditioner och kulturen styr mycket hur man resonerar etc

T.ex en farang är alltid skyldig och det har inget som helst med mutor eller korruption att göra utan helt enkelt en rättslig praxis

Personligen är jag väldigt tveksam till att domare och åklagare mutas för att nå dessa resultat utan tror mer att det styrs av gamla föråldrade värderingar, praxis, kulturella aspekter, gamla hierarkiska principer etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi nog ta och skilja på "världsdelarna".

Helt utan tvivel är att den rika alltid vinner över den fattiga, i alla fall i de områden som vi befinner oss i, därvidlag råder inget som helst tvivel, har fått berättat för mig så många händelser under de 6 år jag vistats i Udonområdet att någon tillfällighet är det inte.

I det mer mediabevakade delarna av Thailand är det förmodligen en annan situation, där är det nog inte helt enkelt att slippa undan om det blir för stor uppmärksamhet.

Så ta nu och tänk på att landet är stort och erfarenheterna olika och beskyll inte varandra för "osaklighet" när det finns "erfarenhet", om än med olika utfall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med nya "system" när det kommer till domstolar och domare, med löner på över 100.000 i månaden blir det svårt att muta domarna i de flesta fall.

Med de nya systemet kan man som ung person bli domare rätt så snart. Det krävs alltså inte en alltför lång karriär innan man faktiskt kan bli domare, i motsats till förut.

Finns inte många domare som vill riskera sina jobb genom att ta emot mutor längre.

Visst finns det extremfall även idag, men jag vill nog påstå att de flesta fall som hamnar i domstol och inför domare blir dömda på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tror jag också

Sedan är det naturligtvis mycket svårare för en låg- eller o-utbildad risbonde utan pengar att hyra en bra advokat enormt svårt att vinna mot en stor, välutbildad rik affärsman som har råd att hyra mycket kompetent advokat i rätten

Mest för att affärsmannen kan presentera sin bevisföring eller sak på ett helt annat sätt än risbonden och på ett sätt som domaren gillar och förstår

Men att säga att domare och åklagare är mutade känns väldigt fel för mig och jag har mycket sårt att se att det skulle vara på det viset.

Problemet ligger nog mest i att poliser går att muta så ärendet "läggs ner" innan det kommer till rätten från början

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tror jag också

Sedan är det naturligtvis mycket svårare för en låg- eller o-utbildad risbonde utan pengar att hyra en bra advokat enormt svårt att vinna mot en stor, välutbildad rik affärsman som har råd att hyra mycket kompetent advokat i rätten

Mest för att affärsmannen kan presentera sin bevisföring eller sak på ett helt annat sätt än risbonden och på ett sätt som domaren gillar och förstår

Men att säga att domare och åklagare är mutade känns väldigt fel för mig och jag har mycket sårt att se att det skulle vara på det viset.

Problemet ligger nog mest i att poliser går att muta så ärendet "läggs ner" innan det kommer till rätten från början

Exactemente...man köper helt enkelt en brottsmisstankesnedläggning, (WOW långt nytt ord) och ger några allmosor till den drabbade, sen går livet vidare utan skuldkänslor. :diablo:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi också påpeka att de "extremfall" jag nämner är de som faktiskt är de farligaste av dem alla.

Det borde ses till att dessa extremfall försvann först av alla, eftersom det är de som gör mest skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med nya "system" när det kommer till domstolar och domare, med löner på över 100.000 i månaden blir det svårt att muta domarna i de flesta fall.

Med de nya systemet kan man som ung person bli domare rätt så snart. Det krävs alltså inte en alltför lång karriär innan man faktiskt kan bli domare, i motsats till förut.

Finns inte många domare som vill riskera sina jobb genom att ta emot mutor längre.

Visst finns det extremfall även idag, men jag vill nog påstå att de flesta fall som hamnar i domstol och inför domare blir dömda på rätt sätt.

Högre löner = Mindre korruption

Så där har du helt rätt, Och vad som skulle göras i Thailand är att höja lönerna rejält för både domstolar och polis.

Samt att regeringen måste ta hårdare tag mot korruptionen, Tyvärr så ser jag väldigt lite görs från nuvarande regering.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är självupplevt och jag tror att alla som har fruar eller flickvänner ifrån Thailand kan få detta bekräftat via olika exempel, jag känner faktiskt inte till ett enda fall i min omgivning sen 1985 där en vanlig fattig medborgare har fått rätt emot någon polis, myndighets person eller rik människa ifrån socialgrupp ett i någon rättslig tvist, jag tänker då på trafikolyckor, våldtäkter, misshandel, utpressning, marktvister och t.o.m mord det låter hårt och sorgligt men så är det faktiskt.

Dom enda undantag jag känner till är när media har uppmärksammat något enskilt fall ovanligt ömmande fall, då först finns det en chans att något händer, men inte ens då är det någon garanti.

Mvh Isan Lover

Kan nämna ett exempel. Min fru som inte hade vårdnaden om sina två barn men ville att dem skulle till henne i Sverige såklart.

Hon åkte då till Thailand och hämtade barnen under skoltid och tog dem med sig till deras mormor där hon bodde under sin resa.

Det tog inte lång tid innan pappan var där för att hämta ungarna och det blev såklart ett väldans liv. Granne till mormor bor en polis som självklar tog frugans parti och det lungnade ner sig.

Pappan åkte iväg men sa att han skulle återkomma. Frugan åkte då till Stadens domstol för att få tvisten avgjord i domstol och tid bokades för prövningen och frugan skaffade sig en advokat.

När pappan fick reda på det infann han sig inte veckan/orna senare när det skulle avgöras i domstol och frugan fick ensam vårdad.

Om detta att frugan hade en advokat och pappan kände sig chanslös pga detta kan ju diskuteras men det är ivf vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt att regeringen måste ta hårdare tag mot korruptionen, Tyvärr så ser jag väldigt lite görs från nuvarande regering.

Jasså, gör du? :)

Skulle vi kunna få en liten redogörelse för vad de har gjort, som är "för lite".

Och vad de skulle ha gjort annorlunda?

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nämna ett exempel. Min fru som inte hade vårdnaden om sina två barn men ville att dem skulle till henne i Sverige såklart.

Hon åkte då till Thailand och hämtade barnen under skoltid och tog dem med sig till deras mormor där hon bodde under sin resa.

Det tog inte lång tid innan pappan var där för att hämta ungarna och det blev såklart ett väldans liv. Granne till mormor bor en polis som självklar tog frugans parti och det lungnade ner sig.

Pappan åkte iväg men sa att han skulle återkomma. Frugan åkte då till Stadens domstol för att få tvisten avgjord i domstol och tid bokades för prövningen och frugan skaffade sig en advokat.

När pappan fick reda på det infann han sig inte veckan/orna senare när det skulle avgöras i domstol och frugan fick ensam vårdad.

Om detta att frugan hade en advokat och pappan kände sig chanslös pga detta kan ju diskuteras men det är ivf vad jag tror.

Det kan inte vara som i Sverige att en man har mycket små möjligheter att få vårdnad om barn om inte mamma mycket grot har misskött sig i sin roll som förälder och han insåg vilka små möjligheter han skulle ha att vinna, oavsett advokat eller inte ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...