Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk polis sköt två ifrån Canada och slog ijhäl sin 18 åriga fru.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Högre löner = Mindre korruption

Så där har du helt rätt, Och vad som skulle göras i Thailand är att höja lönerna rejält för både domstolar och polis.

Samt att regeringen måste ta hårdare tag mot korruptionen, Tyvärr så ser jag väldigt lite görs från nuvarande regering.

Så höjning av lönerna räknas inte in i detta? Är detta inte en bra början? Man kan inte hinna med allting på en och samma dag.

Men det är klart... Det är väl fel regering som gör förändringarna, då blir ju allt fel. Fast det är rätt whoco5.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Isaan Butterfly

    19

  • Serath

    16

  • Tallviking

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så höjning av lönerna räknas inte in i detta? Är detta inte en bra början? Man kan inte hinna med allting på en och samma dag.

Men det är klart... Det är väl fel regering som gör förändringarna, då blir ju allt fel. Fast det är rätt whoco5.gif

Höjning av lönen är bara ett steg, Vad som krävs utöver det för att det ska funka är att folk verkligen blir bestraffade om dom blir påkomna.

Tjänar man bra och samtidigt riskerar att förlora sin inkomst så är man mindre benägen att ta mutor.

Men det är klart, du tycker ju allt är tipptopp i Thailand med nuvarande regering :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, gör du? :)

Skulle vi kunna få en liten redogörelse för vad de har gjort, som är "för lite".

Och vad de skulle ha gjort annorlunda?

:)

Jadu vad tycker du själv?

Roligt att se en gulbanan tänka för en gångs skull, Och inte enbart lyssna på Abhisit och CRES. :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu vad tycker du själv?

Roligt att se en gulbanan tänka för en gångs skull, Och inte enbart lyssna på Abhisit och CRES. :whistle:

Var det för svår fråga för dig att svara på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu vad tycker du själv?

Roligt att se en gulbanan tänka för en gångs skull, Och inte enbart lyssna på Abhisit och CRES. :whistle:

Tja... nu var det du som påstog att de gjorde för lite. Därav att jag frågade den lilla solstrålen som har "koll". :)

Så.. berätta nu.. vad har de gjort som är "för lite"?

Eller... vet du egentligen inte alls om de gjort något överhuvud taget och har ingen koll heller?

Jag har nämligen ingen aning och vill gärna veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det här fallet får uppmärksamhet beror ju "tyvärr" på att två av offren för denna galning är faranger, hade alla varit thai eller från Burma, laos eller Kambodja hade det inte ens blivit en notis om det.

Den thailändska poliskåren är en skam för landet!

Kan bara hålla med :diablo: Om inte det görs något åt poliskorruption kommer det att gå åt helvete för turistnäringen bl.a.men det är väl för många munnar att mätta för att någon ska ta tag i detta :kort: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MaiChai, Serath och Born41

Ja visst är det skrämmande att sånt här inte stoppas, och det här fallet är ju långt ifrån unikt på något sätt förutom att det var två utlänningar han sköt.

Och det visar hur korrupt rättssystemet är och vilka konsekvenser det får, så det finns onekligen en hel del för politikerna att jobba med.

Även born41,s berättelse är skrämmande och så vanligt förekommande att jag t.o.m tror att dom flesta som har släkt i Thailand känner till liknande fall, där meningsskiljaktigheter med en polis leder till att denne tar till vapen och oftast inte straffas för detta.

Det är en anledning till att jag numera inte umgås med poliser mer än nödvändigt privat, jag håller god min och tar emot en grogg om dom insisterar och kan själv bjuda på något om jag hamnar i ett läge där detta förväntas av mig, och det är nog ungefär så som dom flesta bybor hanterar det.

Vi har ju en släkting som är lite chef i närmaste större samhälle (stad) och han driver en resturang tillsammans med sin fru och dom har även några karaoke rum och några prostituerade som jobbar där, så där måste vi ju göra ett besök ibland för att det förväntas av oss och för att vi kan komma att behöva hans hjälp någon gång i framtiden sånt är systemet och maten på resturangen är ju ganska god faktiskt.

Mvh Isan Lover

Det är väl den inställningen:"att vi kan behöva hans hjälp"som gör att det inte händer nåt :diablo: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Högre lön hit eller dit, nu sköt han ju killen då han låg ner ett skott i ansiktet samt ett i bröstet om man läser vad rättsmedicin hade kommit fram till av dömma av skadorna.

en stödsida

http://www.justiceforleo.com/

Tycker bara att det tragiskt att dom inte satte dit han för mord på en gång utan bara sköt fram rättegången hela tiden så han hann slå ihjäl en till.

Och många thai som jag har pratat med säger samma sak polisen i vårt land är no good som dom säger, dom tillåts göra hur dom vill.

Kan tala om när vi åkte till hembyn och vips så var det en poliskontroll han sa direkt ni körde i 120 km/h men ingen radar eller laser hade han men han såg att vi körde i 120 km/h

Och det var inte bara oss dom tog in och sa samma sak, och 100 baht kostade det utan kvitto

Och när vi skulle åka hem till Korat igen från byn så åkte vi in på bensinstation och tanka, och när vi skulle svänga ut på vägen igen så var det en kontroll precis utfarten från bensinstationen

Och vips så åkte vi in vi hade kört för fort, men då sa vi ifrån och undra hur i helvetet vi skulle ha kunnat kört för fort då vi kom från bensinstationen, hade ju knappt kommit upp i 20 km/h innan dom vinka in oss.

Då kom det fram en högre polis som titta på oss och sa nåt till den polisen som vinkat in oss då sa dom bara åk vidare den högre polisen tyckte väl att det var pinsamt då vi kom från bensinstationen släppte iväg oss.

Hon som körde sa att så är det hela tiden, spelar ingen roll om man kör för fort eller ej blir invinkad så är det bara att betala och vi denna gång hade bara tur att vi slapp.

det spelar ingen roll om det är i stan på landsvägen så är det 100 baht som gäller sa hon, och tänker man på hur många dom vinkar in så är det en jävla bra extrainkomst.

Och måste bara hålla med om får dom högre lön samt omedelbart avsked om det kommer fram att dom tar mutor så kanske dom får ordning på det hela.

Ett annat krav måste väl vara att kolla upp personens psyke och kompetens innan dom blir antagna till poliskolan eller har dom någon sådan

I så fall hade dom upptäkt den polisen som sköt ihjäl en kanadensare samt skadesköt en annan farang samt slog ihjäl sin fru innan han han göra det i egenskap som polis (fast han var civil då det hände)

Jag tycker om Thailand men ibland undrar jag vilket pajasland det är då en mördare kan gå fri eller alla dessa korrupta poliser statstjänstefolk som måste ha lite på sidan för att hjälpa till med olika saker.

Om hur falanger blir blåsta i alla lägen då det är en trafikolycka där en falang är inblandad, om alla dessa så kallade självmord då dom inte kan sin sak eller vill utreda.

Och om hur stolta dom är med så alla kallade uppklarade fall, men vi vet ju att är du falang så är det du som har gjort fel och man erkänner bara för att få halva strafftiden/billigare böter.

Och så ser man hur alla skriker om SD att dom har kommit in i riksdagen, men dom är inte en tiondel så rastiska som thai är och slutar dom med det samt slå sig på bröstet och säga att dom är bäst i världen samt tänka mer än en dag framåt så kommer nog få ordning på landet också.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara som i Sverige att en man har mycket små möjligheter att få vårdnad om barn om inte mamma mycket grot har misskött sig i sin roll som förälder och han insåg vilka små möjligheter han skulle ha att vinna, oavsett advokat eller inte ?

Pappan hade ju i detta fall vårdnaden om barnen pga när dem skilldes hade frugan inget arbete så han fick vårdnaden.

Så han borde ju haft en bra chans att fortfarande fått ha vårdnaden men han kom som sagt inte till domstolen. Vad jag tror beror på att han inte hade råd med advokat och kände sig slagen på förhand.

Om vem som normalt får vårdnaden i Thailand, mamman eller pappan är jag inte säker på men jag tror att pappan ligger bra till. (inte säker på detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu ska vi nog ta och skilja på "världsdelarna".

Helt utan tvivel är att den rika alltid vinner över den fattiga, i alla fall i de områden som vi befinner oss i, därvidlag råder inget som helst tvivel, har fått berättat för mig så många händelser under de 6 år jag vistats i Udonområdet att någon tillfällighet är det inte.

I det mer mediabevakade delarna av Thailand är det förmodligen en annan situation, där är det nog inte helt enkelt att slippa undan om det blir för stor uppmärksamhet.

Så ta nu och tänk på att landet är stort och erfarenheterna olika och beskyll inte varandra för "osaklighet" när det finns "erfarenhet", om än med olika utfall.

Hej

Det här håller jag med dig om, det är fullt möjligt att detta varierar runt om i landet, och jag kan som vanligt bara uttala mig om Petchabun, Nong Khai, Korat och Udon Thani områdena och där är det omöjligt att vistas utan att lägga märke till detta otrevliga fenomen att den rike alltid vinner.

Och jag misstänker att det inte är dom enda provinserna i landet som har det på detta sätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jasså, gör du? :)

Skulle vi kunna få en liten redogörelse för vad de har gjort, som är "för lite".

Och vad de skulle ha gjort annorlunda?

:)

Hej

Vad dom har gjort skulle även jag vilja veta, för varken Bangkok Post eller Nation har skrivit något om detta, och jag har inte hört talas om några åtgärder som folk har märkt i Thailand heller, och korruptionsindex har ju faktiskt gått upp något sedan Thaksin kuppades bort, och själv är jag övertygad om att den kommer att stiga även i år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det här håller jag med dig om, det är fullt möjligt att detta varierar runt om i landet, och jag kan som vanligt bara uttala mig om Petchabun, Nong Khai, Korat och Udon Thani områdena och där är det omöjligt att vistas utan att lägga märke till detta otrevliga fenomen att den rike alltid vinner.

Och jag misstänker att det inte är dom enda provinserna i landet som har det på detta sätt.

Mvh Isan Lover

Anser du fortfarande att det beror på att de rika mutar "åklagare och domare" som du hävdat flera gånger tidigare i denna tråd ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du fortfarande att det beror på att de rika mutar "åklagare och domare" som du hävdat flera gånger tidigare i denna tråd ?

Hej

Jag måste nog göra dig besviken och svara ja på den frågan, enligt mig går det att muta alla myndigheter och instanser i landet ända upp på regeringsnivå.

Det gäller naturligtvis inte alla personer men jag tror inte att det finns någon statlig eller provinsiell myndighet som är fri ifrån detta elände.

Pressen tar ju upp en del fall men jag tror att det bara är toppen på isberget som hamnar där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett flertal flickor i giftasvuxen ålder har sagt till mig" Dom flesta flickor drömmer om att gifta sig med en polis för dom kan alltid skaffa pengar"

Ta bara det med hjälmtvång vid färd med moped.Stod och tittade på en poliskontroll nära Chantaburi och dom stoppade ett 20 tal medan jag var där. Hälften betalade till polisen, hälften tog en ticket.

En bekant,kvinna 43år, har fått många ticket som hon inte pröjsat för och jag misstänker att hon "sonat" sitt brott på annat sätt. :whoco5:

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Högre lön hit eller dit, nu sköt han ju killen då han låg ner ett skott i ansiktet samt ett i bröstet om man läser vad rättsmedicin hade kommit fram till av dömma av skadorna.

en stödsida

http://www.justiceforleo.com/

Tycker bara att det tragiskt att dom inte satte dit han för mord på en gång utan bara sköt fram rättegången hela tiden så han hann slå ihjäl en till.

Och många thai som jag har pratat med säger samma sak polisen i vårt land är no good som dom säger, dom tillåts göra hur dom vill.

Kan tala om när vi åkte till hembyn och vips så var det en poliskontroll han sa direkt ni körde i 120 km/h men ingen radar eller laser hade han men han såg att vi körde i 120 km/h

Och det var inte bara oss dom tog in och sa samma sak, och 100 baht kostade det utan kvitto

Och när vi skulle åka hem till Korat igen från byn så åkte vi in på bensinstation och tanka, och när vi skulle svänga ut på vägen igen så var det en kontroll precis utfarten från bensinstationen

Och vips så åkte vi in vi hade kört för fort, men då sa vi ifrån och undra hur i helvetet vi skulle ha kunnat kört för fort då vi kom från bensinstationen, hade ju knappt kommit upp i 20 km/h innan dom vinka in oss.

Då kom det fram en högre polis som titta på oss och sa nåt till den polisen som vinkat in oss då sa dom bara åk vidare den högre polisen tyckte väl att det var pinsamt då vi kom från bensinstationen släppte iväg oss.

Hon som körde sa att så är det hela tiden, spelar ingen roll om man kör för fort eller ej blir invinkad så är det bara att betala och vi denna gång hade bara tur att vi slapp.

det spelar ingen roll om det är i stan på landsvägen så är det 100 baht som gäller sa hon, och tänker man på hur många dom vinkar in så är det en jävla bra extrainkomst.

Och måste bara hålla med om får dom högre lön samt omedelbart avsked om det kommer fram att dom tar mutor så kanske dom får ordning på det hela.

Ett annat krav måste väl vara att kolla upp personens psyke och kompetens innan dom blir antagna till poliskolan eller har dom någon sådan

I så fall hade dom upptäkt den polisen som sköt ihjäl en kanadensare samt skadesköt en annan farang samt slog ihjäl sin fru innan han han göra det i egenskap som polis (fast han var civil då det hände)

Jag tycker om Thailand men ibland undrar jag vilket pajasland det är då en mördare kan gå fri eller alla dessa korrupta poliser statstjänstefolk som måste ha lite på sidan för att hjälpa till med olika saker.

Om hur falanger blir blåsta i alla lägen då det är en trafikolycka där en falang är inblandad, om alla dessa så kallade självmord då dom inte kan sin sak eller vill utreda.

Och om hur stolta dom är med så alla kallade uppklarade fall, men vi vet ju att är du falang så är det du som har gjort fel och man erkänner bara för att få halva strafftiden/billigare böter.

Och så ser man hur alla skriker om SD att dom har kommit in i riksdagen, men dom är inte en tiondel så rastiska som thai är och slutar dom med det samt slå sig på bröstet och säga att dom är bäst i världen samt tänka mer än en dag framåt så kommer nog få ordning på landet också.

Mvh

Nerike

Instämmer! Pajasland eller Bananmonarki. Same, same - but different.

Det är bl.a av dessa anledningar, det inofficiellt accepterade och utbredda maktmissbruket bland statstjänstemän i allmänhet och polismaktsmissbruket i synnerhet som Thailand fetfaller bort i framtida tänkt boende. Enough is enough var för några år sedan då mutor krävdes till höger och vänster för att få tillstånd att buteljera kristallklart dricksvatten från djupborrad brunn kombinerad med senaste maskinell utrustning.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt att en polis får gå fri för mord.

Att inte politikerna kan eller vågar göra något åt detta är ju nästan lika illa. korruptionen är ju en cancer för Thailand och hoppas nån har medicin för det innan det gått för långt.

Lite mer uppmärksammade mord kanske kan få upp ögonen internationellt innan nån vågar ta tag i problemen med thailands poliskår.

Tyvärr så har det redan gått för långt.

Tragiskt nog så blir det värre och värre med tiden, ingen bättring verkar finnas inom överskådlig framtid.

Frugan och jag överväger nu att för första gånger på många år att skippa vår traditionella Thailandsvistelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har det redan gått för långt.

Tragiskt nog så blir det värre och värre med tiden, ingen bättring verkar finnas inom överskådlig framtid.

Frugan och jag överväger nu att för första gånger på många år att skippa vår traditionella Thailandsvistelse.

Det som skulle sätta fart på regeringen att ta tag i korruptionen är ju just att turismen minskar pga problemen, Eller att det är mycket negativa skriverier i tidningar utomlands.

Tyvärr så det enda som skrivs om är ju nästan bara "sex turismen" att folk blir rånade, Lurade eller dödade är mindre viktigt idag känns det som.

Dock så är väl mord och dom riktigt grova brotten ganska ovanliga bland turister i Thailand?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fullkomligt avskyr den thailändska poliskåren. Det finns säkert en och annan polis som vet vad yrket går ut på och strävar efter det men de är då verkligen inte i majoritet.

Måste även säga att jag är förvånad över att en del nu skriver ner samma poliskår som de på samma gång i en annan tråd hyllar för att de under enbart tre otroliga månader lyckades göra Thailand fritt från droger. Något som ingen annan poliskår i hela världen lyckats med någonsin. Hur ska ni ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fullkomligt avskyr den thailändska poliskåren. Det finns säkert en och annan polis som vet vad yrket går ut på och strävar efter det men de är då verkligen inte i majoritet.

Måste även säga att jag är förvånad över att en del nu skriver ner samma poliskår som de på samma gång i en annan tråd hyllar för att de under enbart tre otroliga månader lyckades göra Thailand fritt från droger. Något som ingen annan poliskår i hela världen lyckats med någonsin. Hur ska ni ha det?

Jo men det är ju en jävla skillnad förstår du väl? Jag förstår det visserligen inte men har vi tur är det någon klok som kan förklara skillnaden för oss...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag fullkomligt avskyr den thailändska poliskåren. Det finns säkert en och annan polis som vet vad yrket går ut på och strävar efter det men de är då verkligen inte i majoritet.

Måste även säga att jag är förvånad över att en del nu skriver ner samma poliskår som de på samma gång i en annan tråd hyllar för att de under enbart tre otroliga månader lyckades göra Thailand fritt från droger. Något som ingen annan poliskår i hela världen lyckats med någonsin. Hur ska ni ha det?

Hej

Själv tror jag att polisen bara är en del i hela det ruttna rättssystemet och att övriga inblandade är lika korrumperade, och hade så inte varit fallet hade säkert rättssystemet inte accepterat polisernas korruption och uppträdande, utan motarbetat och stoppat den för länge sedan.

Enligt mig är det ganska uppenbart att folk högre upp i rättssystemet också har olagliga "sido inkomster".

Vad det gällde Thaksins krav på resultat i knarkbekämpningen så berodde detta nog hans vetskap om hur insyltade poliserna är i denna bransch och deras ovilja att ingripa mot den verksamhet som ger inkomster åt dom varje månad, men det har vi ju diskuterat förut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag måste nog göra dig besviken och svara ja på den frågan, enligt mig går det att muta alla myndigheter och instanser i landet ända upp på regeringsnivå.

Det gäller naturligtvis inte alla personer men jag tror inte att det finns någon statlig eller provinsiell myndighet som är fri ifrån detta elände.

Pressen tar ju upp en del fall men jag tror att det bara är toppen på isberget som hamnar där.

Mvh Isan Lover

Verkade vara svårt för Takky som förlorade 46 stulna miljarder i senaste rättegången :great:

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkade vara svårt för Takky som förlorade 46 stulna miljarder i senaste rättegången :great:

/SatanG

Eller så är det bara möjligt för gula (dvs icke-röda) att muta domstolar och åklagare. :rotfl:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är det bara möjligt för gula (dvs icke-röda) att muta domstolar och åklagare. :rotfl:

Kan du förklara humorn, visserligen satt du dit en smiley för att påvisa humorn i inlägget, fattar ändå inte vad som var roligt.. :huh: gubben (smileyn) är ju blå???

Färgblinde Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara humorn, visserligen satt du dit en smiley för att påvisa humorn i inlägget, fattar ändå inte vad som var roligt.. :huh: gubben (smileyn) är ju blå???

Färgblinde Baa

Fråga en röd-kramare och invertera svaret så förstår du.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Verkade vara svårt för Takky som förlorade 46 stulna miljarder i senaste rättegången :great:

/SatanG

Hej

För det första vet vi inte att dom är stulna eller förtjänade på börsuppgång vilket inte är olagligt.

Sen var det nog ett beställningsjobb ifrån Kungen närstående rådgivare, juntans Generaler och landets regering så inga pengar i världen kunde nog ändra på den dommen, som var ganska given beroende på det politiska läget.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...