Jump to content
IGNORERAD

Ålders skillnad kan missuppfattas, eller?


Vaxet

Recommended Posts

Sen tror jag inte så många människor har problem med hur kärleken uppkommer och mellan vilka eller utifrån vilka grunder. Jag tror däremot många helt enkelt inte tror att det handlar om kärlek öht. utan enbart är ett arrangerat bytesförhållande.

Tro för man göra i kyrkan, att däremot kategoriskt slänga skit över någon man inte känner är dumhet.

OBS. Inte riktat till Wille, men delar av citatet passar.

Baa, med lycklig och fattig hustru.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 241
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    19

  • Sangwal

    18

  • måne

    17

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Knappast en vettig jämförelse. Det handlar knappast om att man måste välja. Bara för att jag inte vill att min dotter skall träffa en narkoman så innebär det inte att jag hellre ser henne med en dömd mördare. Menar du på allvar att man måste välja?

Det är inte jag som säger att man måste välja.

Men om en person säger att en tjej aldrig ska vara tillsammans med en vars ålder skiljer sig för mycket, så blir min fråga om detta aldrig verkligen betyder aldrig.

Jag menar bara att jag hellre ser min dotter komma hem med en snäll 90 åring än en elak 22 åring.

Fast det får jag tydligen inte välja...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte jag som säger att man måste välja.

Men om en person säger att en tjej aldrig ska vara tillsammans med en vars ålder skiljer sig för mycket, så blir min fråga om detta aldrig verkligen betyder aldrig.

Jag menar bara att jag hellre ser min dotter komma hem med en snäll 90 åring än en elak 22 åring.

Fast det får jag tydligen inte välja...?!

Slåss väderkvarnarna tillbaka? Har någon påstått att du inte får välja det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slåss väderkvarnarna tillbaka? Har någon påstått att du inte får välja det?

Precis, det är ingen som tvingar någon..

Själv ser jag hellre min dotter med en trevlig ung man, än med en trevlig äldre man..

Inget konstigt med detta eller??

Sen får ni ha andra åsikter...

Sen om ni väljer att ha en yngre flickvän och mår bra av detta...bra..

Men att ni förundras av folks blickar, förstår jag inte...Alla människor har fördomar, det ni tycker är helt normat, är onormat i andras ögon..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är ingen som tvingar någon..

Själv ser jag hellre min dotter med en trevlig ung man, än med en trevlig äldre man..

Inget konstigt med detta eller??

Sen får ni ha andra åsikter...

Sen om ni väljer att ha en yngre flickvän och mår bra av detta...bra..

Men att ni förundras av folks blickar, förstår jag inte...Alla människor har fördomar, det ni tycker är helt normat, är onormat i andras ögon..

Rock on!

Då återstår det bara att fråga dottern.

Men det kanske inte hör till er familjetradition att räkna in hennes åsikt.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Då återstår det bara att fråga dottern.

Men det kanske inte hör till er familjetradition att räkna in hennes åsikt.

Kan du läsa någonstans där jag uttrycker mig att stå över min dotters beslut??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GD,det är inte ofta du får plus av mig men nu är det dags.En mycket replik på Sangwai:s något konstiga inställning.Mvh Måne som respekterar min dotters val men inte alltid instämmer

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

det där tycker jag verkar knepigt ursäkta mig men om killen är 10-15 år äldren än tjejen om hon skulle vara svensk så skulle ingen jävel bry sig men är dom asiatiskor så verkar dom flesta bry sig som fan å ta illa upp. jag personligen tror att det beror på att dom igentligen är avundsjuka å inget annat.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är kvinnors medellivslängd 6 år längre än männens så därför dorde alla män gifta sig med 6 år äldre kvinnor så behöver kvinnorna inte vara änkor så länge. :whistle:

born41 som inte lever som han lär :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är ingen som tvingar någon..

Själv ser jag hellre min dotter med en trevlig ung man, än med en trevlig äldre man..

Inget konstigt med detta eller??

Sen får ni ha andra åsikter...

Sen om ni väljer att ha en yngre flickvän och mår bra av detta...bra..

Men att ni förundras av folks blickar, förstår jag inte...Alla människor har fördomar, det ni tycker är helt normat, är onormat i andras ögon..

Rock on!

Förstår inte GammalDanskens inlägg?

Vill du säga att Sangwal står över sin dotters beslut?

Då har du svårt med läsförståelse.

Och det där med att som förälder välja för barnens räkning, det funkar inte.

Men om min dotter kommer hem med en 46 åring när hon själv är 19.

Då får jag först och främst rannsaka mig själv. Och mina egna tankar på det hela.

Det kanske visar sig att det är rätt för dom. Men jag tror inte på ett sådant förhållande i ett längre tidsperspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är åldersskillnaden en knepig fråga,för många verkar det mer acceptabelt när det är stor ålderskilland om man säger typ 65-35 än typ 50-övre tonåren,,är själv av den åsikten,kanske lite dubbelmoral.

Men fuktum är ju att en 30årig tjej är lite mer mogen än en tonåring,,och sen kan man ju fundera på varför man dras till så unga i första steget..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt tidigare, hoppas ni har samma förståelse när era döttrar kommer hem med en äldre man.

För åldern har ju ingen betydelse..20 år hit eller dit.. Blir nog roligt när han är kanske t.o.m är äldre än er själva.

Rock on!

Nu har jag ju inte yttrat mig om ålderskillnad utan menar alltså att jag inte har något att göra med andra vuxna människors kriterier vid val av partner. Tycker generellt att det är alldeles för många tyckare på läktarplats och det gäller inte bara ålderskillnader utan i allmänhet.

Vad gäller min dotters framtida vuxna partnerval så tror jag inte hon kommer att lyssna på förmaningar av mig utan jag får nog snällt acceptera samt försöka trivas med den partner hon väljer.

Men naturligtvis så kommer den värdegrund jag och omgivningen (skola, kompisar mm) ger henne under uppväxten även att styra en del av hennes val i vuxenlivet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju inte yttrat mig om ålderskillnad utan menar alltså att jag inte har något att göra med andra vuxna människors kriterier vid val av partner. Tycker generellt att det är alldeles för många tyckare på läktarplats och det gäller inte bara ålderskillnader utan i allmänhet.

Vad gäller min dotters framtida vuxna partnerval så tror jag inte hon kommer att lyssna på förmaningar av mig utan jag får nog snällt acceptera samt försöka trivas med den partner hon väljer.

Men naturligtvis så kommer den värdegrund jag och omgivningen (skola, kompisar mm) ger henne under uppväxten även att styra en del av hennes val i vuxenlivet.

Det är detta jag är ute efter, det är lätt att vara fördomfri, när det gäller andra, men när det kommer till sin egna familj, så blir det svårare att ha samma värderingar..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Frågan är vem som har rätt att döma ett förhållande och vad det baseras på?

Vem som helst får självklart tycka vad de vill.

Om jag är nöjd med att min fru bara vill åt mina pengar. Hon är nöjd med det.

Båda är vi lyckliga.

Vem har då rätt att döma vårt förhållande? Och varför skulle någon vilja döma det förhållandet?

Har ni för lite att göra och måste lägga er i hur andras liv ska levas?

Eller finns det regler som säger att om man inte älskar varandra på riktigt, då får man inte vara tillsammans?

Inte döma just ditt förhållande, men jag dömer alla, som gör "vad som helst" för pengar. Om det inte finns någon kärlek alls i förhållandet, så är det ju bara som prostitution, och ett sådant förhållande kan ju omöjligt vara bra. Om man räknar ett sådant kärlekslöst förhållande som bra, så vet man inte vad ett bra förhållande är...

Förtydligande:

Inte OK:

Göra vad som helst för pengar på överflödsnivå. Det gäller giftemål då bara pengarna tycks om. Det gäller bedrägerier. Det gäller dörrknackarförsäljare, som lurar på gamlingar svindyra dammsugare... :)

Däremot OK:

Då det gäller att överleva och lite till, så är det OK att göra en hel del mer än annars. Om man gör det för att andra ska klara sig, så är det t o m ett bra personlighetsdrag.

Sedan är det säkert ofta så att gränsen flyttas p g a pengar då val av maken sker, d v s en del räknar säkert kärleksfaktorn och sedan kanske "tvåan" väljs för att han har bättre ekonomi. Det tycker jag också är OK så länge kärleksfaktorn är stor.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte döma just ditt förhållande, men jag dömer alla, som gör "vad som helst" för pengar. Om det inte finns någon kärlek alls i förhållandet, så är det ju bara som prostitution, och ett sådant förhållande kan ju omöjligt vara bra. Om man räknar ett sådant kärlekslöst förhållande som bra, så vet man inte vad ett bra förhållande är...

Förtydligande:

Inte OK:

Göra vad som helst för pengar på överflödsnivå. Det gäller giftemål då bara pengarna tycks om. Det gäller bedrägerier. Det gäller dörrknackarförsäljare, som lurar på gamlingar svindyra dammsugare... :)

Däremot OK:

Då det gäller att överleva och lite till, så är det OK att göra en hel del mer än annars. Om man gör det för att andra ska klara sig, så är det t o m ett bra personlighetsdrag.

Sedan är det säkert ofta så att gränsen flyttas p g a pengar då val av maken sker, d v s en del räknar säkert kärleksfaktorn och sedan kanske "tvåan" väljs för att han har bättre ekonomi. Det tycker jag också är OK så länge kärleksfaktorn är stor.

Min stilla undran är bara: Vad har du (eller vem som helst) med andras förhållanden att göra och vad de baseras på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Min stilla undran är bara: Vad har du (eller vem som helst) med andras förhållanden att göra och vad de baseras på?

Det har jag ju redan svarat på

Inte döma just ditt förhållande, men jag dömer alla, som gör "vad som helst" för pengar

d v s jag ser ner på alla, som tycker att pengar är viktigast (utöver att ha till ett hyffsat liv alltså). Speciellt föräldrar som jobbar en massa för prylar, istället för att vara med barnen efter att ha fått ihop till det nödvändigaste. Det finns massor med olyckliga rikemansbarn p g a det...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag ju redan svarat på

d v s jag ser ner på alla, som tycker att pengar är viktigast (utöver att ha till ett hyffsat liv alltså). Speciellt föräldrar som jobbar en massa för prylar, istället för att vara med barnen efter att ha fått ihop till det nödvändigaste. Det finns massor med olyckliga rikemansbarn p g a det...

Må så vara, Du får ha vilka värderingar du vill.

Undra om de fattiga barnen tycker rikemansbarnen är olyckliga? Hur många "fattiga" familjer är det förunnat den lyxen att få vara med sina barn så mycket de önskar?

Blir dessa barn lyckligare för att dom har fattiga föräldrar som tvingas jobba 10-12 timmsr om dygnet istället för förmögna som går på teatern med sina "rika" bekanta och lämnar barnen med X-box och 54 tum TV..Njaaääää

(nu är det OT, vad har det med ålderskillnaden att göra, det är trots allt detta tråden handlar)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Må så vara, Du får ha vilka värderingar du vill.

Undra om de fattiga barnen tycker rikemansbarnen är olyckliga? Hur många "fattiga" familjer är det förunnat den lyxen att få vara med sina barn så mycket de önskar?

Blir dessa barn lyckligare för att dom har fattiga föräldrar som tvingas jobba 10-12 timmsr om dygnet istället för förmögna som går på teatern med sina "rika" bekanta och lämnar barnen med X-box och 54 tum TV..Njaaääää

(nu är det OT, vad har det med ålderskillnaden att göra, det är trots allt detta tråden handlar)

Värderingen har att göra med om det är rätt att förhållanden bygger bara på pengar, och det är säkert vanligare då det är mycket stor åldersskillnad.

(((Barnbehandlingen var bara ett annat exempel på då pengar blivit för viktiga. De fattiga är ju normalt mer med sina barn, i alla fall med bra känslor. De fattiga barnen vet att långarbetande föräldrar gör sitt bästa, medan rikemansbarnen vet att föräldrarna långt ifrån prioriterar barnen högt... I Thailand brukar f ö ju barnen vara mer med föräldrarna/närstående. De minsta är t ex med mor-/farföräldrar eller tas med till jobbet. Då de blir lite äldre får de vara med och hjälpa till med jobbet (jordbruk/eget småföretag). Såklart är jag emot barnarbete då de inte hinner med att vara barn, men att som vissa I-landsorganisationer vara helt emot barnarbete är ju fel, för barn mår bra av att känna sig nyttiga, så länge det inte blir för stor mängd tvång.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

De fattiga är ju normalt mer med sina barn, i alla fall med bra känslor. De fattiga barnen vet att långarbetande föräldrar gör sitt bästa, medan rikemansbarnen vet att föräldrarna långt ifrån prioriterar barnen högt...

??? Underliga generaliseringar. sad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tantens gammla granne från där hon bodde när vi träffades, har precis varit och hälsat på tillsammans med sin 23 åriga dotter.

Vid middagen så gled samtalen in på relationer, och modern var väldigt bestämmd.. :)

Modern vill inte på några villkor att hennes dotter skall ha en Thaiman (dom bara springer på Karaoke ställen och letar efter unga tjejer). Nej en Farang skall det vara! Men absolut inte en ung Farang!! ;) Nej säger hon till dottern, skaffa en äldre Farang och hon menar att för "dom har lekt färdigt och är trogen dig och tar hand om familjen"

Kan säga att det är inte första gången jag har hört detta argument för att skaffa en farang som är äldre, och förmodligen inte sista heller. ;)

Allt är inte pengar!

Ha en bra kväll!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...