Jump to content
IGNORERAD

Är du sympatisk?


Herr Chang

Översättning thai till svenska eller engelska  

72 röster

  1. 1. Behöver din thaipartner hjälp med översättning?

    • Ja.
      27
    • Ibland
      28
    • Nej
      7
    • Har ingen thaipartner
      10


Recommended Posts

Kan inte låta bli att berätta om att fru Chang idag ringde och frågade vad "song saa" betyder på svenska och engelska. Min första reaktion var att "varför frågar du mig, du kan väl thai bättre än mig?".

Men det är givetvis så att hon vet vad det betyder på thai, fast vet inte hur man säger det på engelska eller svenska.

"Slå upp det i din ordbok då fru Chang!"

"Det är för jobbigt, du kan väl kolla på internet som jag sett dig göra förr!"

Fru Chang syftar nu på Google Translate, som för all del verkar fungera hyfsat. Jaha, gör väl ett försök med "song saa", men det blir inte bra. Då får fru Chang skicka SMS med uttrycket skrivet med thailändska bokstäver. Sen får jag försöka få in denna text i min dator... men det går ju bra:

http://translate.google.com/#th|sv|สงสาร

Skickar SMS tillbaka vad gäller motsvarande svenska och engelska ord. Vad betyder sympatisk egentligen? Ett ord med många betydelser, men man kan väl säga att jag var sympatisk som hjälpte fru Chang med detta ;)

Dessa situationer inträffar ganska sällan med mig och fru Chang, hur är det för er? Svara gärna i omröstningen ovan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp?? Glöm det! Det får hon klara bäst hon vill! Finns väl ingen anledning att hjälpa sin kärring som masat sig hit från andra sidan jordklotet! Bah, ensam är stark!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta..

Kan du inte fråga om ordet "empati"?

Fråga Magrood hon kan säkerligen förklara på thailändskt vis.

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

Sympatisk för mig är en trivsam människa som är lätt att tala med som lyssnar på andra och som ställer upp och hjälper andra människor utan att kräva något i gengäld.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Svar Nej.

av den anledningen att min thai är mycket begränsad och min gummas svenska är ganska bra. Jag har helt enkelt inte den kompetesen som behövs för att hjälpa henne.

Däremot hjälper jag henne dagligen att rätta hennes svenska. Innan hon skickar ut ett mejl till sina medarbetare så brukar hon skicka ett ex till mig och jag brukar då ögonblickliogen ta 30 sekunders paus från ordinarie arbete och rätta ev småfel och mejla tillbaks. oftast fel prepositioner el dylikt. men det gör jag gärna!!

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

bara ordet"sång saan betyder inte aympatisk, tror att den här översättnibgen kommer närmare http://www.thai2english.com/dictionary/19429.html

vad det gäller "lagom så kommer "พอดี/"på di hyfsat nära

http://www.thai2english.com/dictionary/29449.html

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sympatisk för mig är en trivsam människa som är lätt att tala med som lyssnar på andra och som ställer upp och hjälper andra människor utan att kräva något i gengäld.

Då är jag en väldigt sympatisk person, allt stämde in på mej. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

bara ordet"sång saan betyder inte aympatisk, tror att den här översättnibgen kommer närmare http://www.thai2english.com/dictionary/19429.html

sång saan betyder väl tycka synd om, pity osv men song saa ?

vad det gäller "lagom så kommer "พอดี/"på di hyfsat nära

http://www.thai2english.com/dictionary/29449.html

Varför inte en klassiker "lagom" försök förklara den du gubbe! :)

haasip haasip :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars har just bhuddismen en bra förklaring till just "lagom" i Bhuddas "den gyllene medelvägen"

Gautamo lär ha hört, under sin asket period, en lärare som förklarade för sin elev att, om du spänner strängen för mycket så brister den och om den är för slak får du inga toner, mitt emmellan (lagom) blir bäst.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag en väldigt sympatisk person, allt stämde in på mej. :great:

ja sedär...allt som behövs för att vara sympatisk är lite gammal hederlig välvilja :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt vad Herr Chang var frågvis den här veckan :ironi:

Jo, nog försöker jag hjälpa henne om/när jag kan. Om hon inte kan beskriva vad hon menar i andra ordalag så försöker vi tillsammans via Internet, mha thaitangentbord och Google translate tex. Vi har nog inte gått bet än så länge, vad jag kan komma ihåg. :giggle:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag en väldigt sympatisk person, allt stämde in på mej. :great:

Kycklingen är nog den mest sympatiska kyckling jag någonsin träffat.

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sympatisk för mig är en trivsam människa som är lätt att tala med som lyssnar på andra och som ställer upp och hjälper andra människor utan att kräva något i gengäld.

Stämmer ju bra in på mig :ironi:

Sympatiske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt vad Herr Chang var frågvis den här veckan :ironi:

Jo, nog försöker jag hjälpa henne om/när jag kan. Om hon inte kan beskriva vad hon menar i andra ordalag så försöker vi tillsammans via Internet, mha thaitangentbord och Google translate tex. Vi har nog inte gått bet än så länge, vad jag kan komma ihåg. :giggle:

Mvh

BBJ

:wai:

Bra där BBJ!

Visst är jag lite frågvis när andan faller på ;)

Skulle dock önska att fru Chang lärde sig lösa sådant på egen hand... å andra sidan är det trevligt att få en känsla av att vara oumbärlig!

Fru Chang verkar inte vara intresserad av att själv ens lösa triviala saker via internet... och jag förstår inte varför.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där BBJ!

Visst är jag lite frågvis när andan faller på ;)

Skulle dock önska att fru Chang lärde sig lösa sådant på egen hand... å andra sidan är det trevligt att få en känsla av att vara oumbärlig!

Fru Chang verkar inte vara intresserad av att själv ens lösa triviala saker via internet... och jag förstår inte varför.

Herr Chang har talat.

Kanske för att hon gillar kontakt med människor irl och dej mer än datorer.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

สงสาร (song san) = att tycka synd om

นิสัยดี (Ni saj di) = att vara trevlig eller sympatisk (talspråk)

อัธยาศัยดี (attaja sai di) = att vara trevlig eller sympatisk (skriftspråk)

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

สงสาร (song san) = att tycka synd om

นิสัยดี (Ni saj di) = att vara trevlig eller sympatisk (talspråk)

อัธยาศัยดี (attaja sai di) = att vara trevlig eller sympatisk (skriftspråk)

Mvh

SN

Ojdå, Google Translate inte mycket att lita på alltså? Fast man kan kanske hävda att vara sympatisk innefattar tycka synd om?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, Google Translate inte mycket att lita på alltså? Fast man kan kanske hävda att vara sympatisk innefattar tycka synd om?

Herr Chang har talat.

Nej men att ha empati "förstå o engagera sej " :friends:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...