Jump to content
IGNORERAD

Internetuppkoppling och svensk TV


ban samet

Recommended Posts

hej snart är det dags att åka ner jag skulle vilja få tips om nåt bra internet uppkoppling till min laptop och hur jag ska kunna få in svenska tv kanaler vilket typ av parabol ska man ha bor mellan surin och buriram mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    5

  • Sek Losos uncle

    5

  • roffe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hej snart är det dags att åka ner jag skulle vilja få tips om nåt bra internet uppkoppling till min laptop och hur jag ska kunna få in svenska tv kanaler vilket typ av parabol ska man ha bor mellan surin och buriram mvh

Jag bor norr om Nakhon Phanom och har en sådan här parabol (Ipstar) Inhandlad på TOT, Kostar 2400 Bath/månad. Jag har ej lyckats få in några svenska Tv-kanaler men Svenska radioprogram går att lyssna på när det är bra väderförhållanden.

post-3132-011693600 1284394119_thumb.jpg

post-3132-011693600 1284394119_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nån provat på detta http://www.seteve.se/ Från finland via tvkaista.fi kan man se ett tiotal kanaler, bla mtv, rikskanaler m.fl

Det syns rätt bra om man har en hyfsad internetkoppling och dessutom kan man lagra program i två veckor. Allt detta kostar

ca 1 000 SEK / år och själv är jag nöjd med tjänsten.

Vet någon motsvarande tjänst från Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det du kan se via parabol är SVT World : Detta är en kanal som är sammansatt av program från SVT. Oftast sådant som är producerat av dom själva.

Sedan har vi ju alla dessa play kanaler på internet. Och även Nyhetskanalen.se. Här kan man se en hel del.

Dock, Vissa program är spärrade pga upphovsrätt. Man kan bara se dessa program från en Svensk IP adress. Med Hidemyass.com kan man komma runt detta.

Men det jag ser för det mesta är med min Slingbox. Den sitter hemma i Sverige och jag kan då se kanalerna jag har hemma i Sverige (Man kan ju placera den hos barnen/bekanta om man inte har ett hem med internet i Sverige). http://www.dustinhome.se/pd_5010142482.aspx

Så en dator kopplad till TV'n + internet (ex ADSL) är nummer ett i att bo i Thailand idag.

Sedan internet . Här får man nog kolla lokalt vad som är bäst där du bor. Själv kör jag http://www.3bb.co.th/ i HuaHin

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag bor norr om Nakhon Phanom och har en sådan här parabol (Ipstar) Inhandlad på TOT, Kostar 2400 Bath/månad. Jag har ej lyckats få in några svenska Tv-kanaler men Svenska radioprogram går att lyssna på när det är bra väderförhållanden.

Jag letade lösningar ganska mycket förra året. De "svenska" sateliterna verkar skymda av jordytan allihop. Det närmaste jag kom var en satelit med västerlänska stationer, placerad ungefär över Sri Lanka, så den kan man få in från Thailand.

Då gav jag upp och letade Web-TV-lösningar via Internet istället. Mycket av de svenskproducerade kan man se oftast gratis genom respektive kanals hemsida. (1, 2, 3, 5, 6. 4:an kostar numera.) Det är inte mycket svårare än att surfa på Internet, behöver bara skaffa några gratisprogram, som sköter själva visningen. (Jag kommer inte ihåg i huvudet vad just de här kanalerna använder, men det talar websidorna om bara man försöker starta något program OM man inte redan har det redan. T ex MediaPlayer.) Så den finska servicen behövs inte för att titta på de här. (Jag kollade inte de andra servicarna de hade, om de är värda priset.) De utlänska programmen, som visas på svensk TV, får de normalt inte visa på Internet av rättighetsskäl, men man kan ju få se sådana slags program - utan svensk textning - om man får in (amerikanska) web-TV-kanaler, som visar dem.

Så då gäller det "bara" att få tag i en tillräckligt bra Internetuppkoppling, vilket kan vara svårt att få i delar av Thailand.

Vad får du för de 2400 bahten?

Någon som har koll på vilken Internethastighet, som man behöver minst, för att streaming TV inte ska hacka?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då gäller det "bara" att få tag i en tillräckligt bra Internetuppkoppling, vilket kan vara svårt att få i delar av Thailand.

Vad får du för de 2400 bahten?

Cirka 70 Tv-kanaler, varav jag tittar på, Discovery, National Geographic, Animal planet,Historey channel, True Explore 1, 2, 3, CNN, BBC, 5 engelsktalande filmkanaler, 8 sportkanaler samt cirka 30 radiokanaler med mycket bra musik

Ändrades av Surin P3
citat fixat

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det du kan se via parabol är SVT World : Detta är en kanal som är sammansatt av program från SVT. Oftast sådant som är producerat av dom själva.

Sedan har vi ju alla dessa play kanaler på internet. Och även Nyhetskanalen.se. Här kan man se en hel del.

Dock, Vissa program är spärrade pga upphovsrätt. Man kan bara se dessa program från en Svensk IP adress. Med Hidemyass.com kan man komma runt detta.

Men det jag ser för det mesta är med min Slingbox. Den sitter hemma i Sverige och jag kan då se kanalerna jag har hemma i Sverige (Man kan ju placera den hos barnen/bekanta om man inte har ett hem med internet i Sverige). http://www.dustinhome.se/pd_5010142482.aspx

Så en dator kopplad till TV'n + internet (ex ADSL) är nummer ett i att bo i Thailand idag.

Sedan internet . Här får man nog kolla lokalt vad som är bäst där du bor. Själv kör jag http://www.3bb.co.th/ i HuaHin

hf

Tackar för infon.Får bli nån sådan när vi ev flyttar till Bangsale :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade lösningar ganska mycket förra året. De "svenska" sateliterna verkar skymda av jordytan allihop. Det närmaste jag kom var en satelit med västerlänska stationer, placerad ungefär över Sri Lanka, så den kan man få in från Thailand.

Då gav jag upp och letade Web-TV-lösningar via Internet istället. Mycket av de svenskproducerade kan man se oftast gratis genom respektive kanals hemsida. (1, 2, 3, 5, 6. 4:an kostar numera.) Det är inte mycket svårare än att surfa på Internet, behöver bara skaffa några gratisprogram, som sköter själva visningen. (Jag kommer inte ihåg i huvudet vad just de här kanalerna använder, men det talar websidorna om bara man försöker starta något program OM man inte redan har det redan. T ex MediaPlayer.) Så den finska servicen behövs inte för att titta på de här. (Jag kollade inte de andra servicarna de hade, om de är värda priset.) De utlänska programmen, som visas på svensk TV, får de normalt inte visa på Internet av rättighetsskäl, men man kan ju få se sådana slags program - utan svensk textning - om man får in (amerikanska) web-TV-kanaler, som visar dem.

Så då gäller det "bara" att få tag i en tillräckligt bra Internetuppkoppling, vilket kan vara svårt att få i delar av Thailand.

Vad får du för de 2400 bahten?

Någon som har koll på vilken Internethastighet, som man behöver minst, för att streaming TV inte ska hacka?

Det går inte att kolla på dansk eller norsk tv från Sverige - man får upp ett meddelande om att man

"antagligen befinner sig i ett annat land". Även lokalt producerat material som t.ex. nyheterna.

Kanske är det av samma anledning inte möjligt att kolla på svensk TV från Thailand.

Är det trögt innan så blir det definitivt inte bättre av att gå genom en proxy.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Cirka 70 Tv-kanaler, varav jag tittar på, Discovery, National Geographic, Animal planet,Historey channel, True Explore 1, 2, 3, CNN, BBC, 5 engelsktalande filmkanaler, 8 sportkanaler samt cirka 30 radiokanaler med mycket bra musik

Ingår Internet också? Jag såg att du har IPstar, och vet att de har mobilt Internet uppe i NÖ Isaan.

---

>Gorocco Jag bokmärkte swetv.org för ett bra tag sedan, men får både då och nu meddelandet att registreringen är stängd. (Är det så från hela världen eller bara från Sverige?)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en slingbox som polaren utnyttjar i Thailand och han är mycket nöjd.

Som tips, så kan man ju skaffa en egen extra Viasat/Canaldigitalbox och placera den hos en vän/familj

så slipper man titta på vad kompisen tittar på

Det finns ett nätföretag i EU som man kan köpa svenska kanaler ifrån dock har dem inte betalkanaler

Kommer inte på namnet men ska försöka hitta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingår Internet också? Jag såg att du har IPstar, och vet att de har mobilt Internet uppe i NÖ Isaan.

Nu rörde jag visst till att, Ipstarparabolen har jag ju till internet och till Tv och radiokanalerna har jag en annan parabol. Får väl skylla på Fredagsfyllan.

---

>Gorocco Jag bokmärkte swetv.org för ett bra tag sedan, men får både då och nu meddelandet att registreringen är stängd. (Är det så från hela världen eller bara från Sverige?)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Gorocco Jag bokmärkte swetv.org för ett bra tag sedan, men får både då och nu meddelandet att registreringen är stängd. (Är det så från hela världen eller bara från Sverige?)

Jag märkte förut när jag käkade frukost, att reggen var öppen runt 6-tiden på morgonen svensk tid. Vet inte om den fortfarande är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Nu rörde jag visst till att, Ipstarparabolen har jag ju till internet och till Tv och radiokanalerna har jag en annan parabol. Får väl skylla på Fredagsfyllan.

(Jag går lite offtopic, men passar på att fråga om Internet. Det behöver man ju till många TV-lösningar.)

OK :) Där jag funderar på att bo i en grannprovins till dig är det oftast dålig mottagning med IPstar innifrån byn (skog ivägen mot sändaren) utan parabol, men jag hoppas på att det är tillräckligt bra om man bygger på andra sidan skogen, så den inte stör, plus använder parabol för Internetmottagningen.

Hur bra kvalitet får du med din Internetparabol?

Fungerar det nästan alltid eller är det mycket avbrott?

Hastighet? Pris?

Edit: Jag kanske ska förtydliga. De tror även IPstar kommer från en mast nära Muang Sakon Nakhon för dem. Riktigt att IPstar Internet kommer från mast och inte från satelit?

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag märkte förut när jag käkade frukost, att reggen var öppen runt 6-tiden på morgonen svensk tid. Vet inte om den fortfarande är det.

Från Thailand eller Sverige?

(Kanske släpper de inte in då det är svenska IP-adresser?)

Både nu, tidigare idag, och då jag kollade för några för månader sedan får jag, då jag klickar på "Registrera", meddelandet:

Registreringen stängd!

Registreringen är för tillfället stängd!

För att bli registrerad på denna sida måste du få en inbjudan från en befintlig medlem eller försöka igen senare.

Du kan även skicka in en inviteförfrågan till oss och få en invite om du har tur, se denna sida.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag går lite offtopic, men passar på att fråga om Internet. Det behöver man ju till många TV-lösningar.)

OK :) Där jag funderar på att bo i en grannprovins till dig är det oftast dålig mottagning med IPstar innifrån byn (skog ivägen mot sändaren) utan parabol, men jag hoppas på att det är tillräckligt bra om man bygger på andra sidan skogen, så den inte stör, plus använder parabol för Internetmottagningen.

Hur bra kvalitet får du med din Internetparabol?

Fungerar det nästan alltid eller är det mycket avbrott?

Hastighet? Pris?

Edit: Jag kanske ska förtydliga. De tror även IPstar kommer från en mast nära Muang Sakon Nakhon för dem. Riktigt att IPstar Internet kommer från mast och inte från satelit?

Min internetparabol fungerar helt okay inga avbrott som det ständigt blev när jag använde mobiltelefon och bluetooth.

Betalar 2400 Bath/månad, hastigheten kommer jag inte ihåg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag har en slingbox som polaren utnyttjar i Thailand och han är mycket nöjd.

Som tips, så kan man ju skaffa en egen extra Viasat/Canaldigitalbox och placera den hos en vän/familj

så slipper man titta på vad kompisen tittar på

Nu bor jag i ett Comhem hus så här har vi 15 analoga kanaler att se på. Och till slingboxen har jag kopplat en 15 år gammal VCR som mottagare som tar emot dessa 15 kanaler. Fungerar perfekt. Och denna gamla VCR fanns t.o.m i Slingbox lista av enheter så man slapp leta efter vilken fjärrkontroll kod som den använda.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Någon som har koll på vilken Internethastighet, som man behöver minst, för att streaming TV inte ska hacka?

Har en känsla att det inte är hastigheten på internet inom Thailand som är begränsningen. Jag har kollat slingbox och ex TV4Play på en lina (hos en bekant) på 1 Mb,

Utan problemet är kopplingen Asien/Europa. För mig som är morgonmäniska fungerar det nästan alltid på morgonen/förmiddag/tidig eftermiddag. Ser ex TV4 Nyhetsmorgon på vardagar via nyhetskanalen.se . (12:00-16:00 Thaitid på vintern) Fungerar relativt bra. Däremot på kvällen kan det ibland vara segt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Har en känsla att det inte är hastigheten på internet inom Thailand som är begränsningen. Jag har kollat slingbox och ex TV4Play på en lina (hos en bekant) på 1 Mb,

Utan problemet är kopplingen Asien/Europa. För mig som är morgonmäniska fungerar det nästan alltid på morgonen/förmiddag/tidig eftermiddag. Ser ex TV4 Nyhetsmorgon på vardagar via nyhetskanalen.se . (12:00-16:00 Thaitid på vintern) Fungerar relativt bra. Däremot på kvällen kan det ibland vara segt.

hf

Det kan kanske vara olika problem för olika situationer, olika leverantörer och vad man själv har för utrustming.

Ibland blir streamingen väldigt hackig för mig, fastän jag är i Sverige och har 2 Mb ADSL. Vet inte vad det beror på. Kanske cacheminnet behöver tömmas efter att jag har haft flera program öppna tidigare (men stängde då startar web-TV)?.

Min internetparabol fungerar helt okay inga avbrott som det ständigt blev när jag använde mobiltelefon och bluetooth.

Betalar 2400 Bath/månad, hastigheten kommer jag inte ihåg.

2400 baht för TV-kanalerna + 2400 baht för Internet också?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kollar på speedtest.net så kan man jämföra flödet till olika server världen runt.

Sittter i Södertälje och detta fick jag mot Bangkok nu 23.10 svensk tid men på dagen

brukar det ligga runt 0,5 Mbps

952048013.png

Till andra ställen får jag avservärt bättre resultat. Så det ligger en heldel på att det är kabeln

Europa - Asia som är problemet. Det var nnån leverantör som kör omväg så man får bättre flöde.

Fråga inte vilken, för det minns jag inte.

Edit: På den finska tjänsten står det att minst 300 kbps bredband. Kan man ladda filmer

från youtube utan buffring klarar man även tv tjänsten. Så det krävs inte extremt mycket.

Använde EDGE (256 kbps9 för tre-fyra år sen men det räckte inte för youtube, utan man fick

ladda ner det först och titta sen.

Ändrades av loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan kanske vara olika problem för olika situationer, olika leverantörer och vad man själv har för utrustming.

Ibland blir streamingen väldigt hackig för mig, fastän jag är i Sverige och har 2 Mb ADSL. Vet inte vad det beror på. Kanske cacheminnet behöver tömmas efter att jag har haft flera program öppna tidigare (men stängde då startar web-TV)?.

2400 baht för TV-kanalerna + 2400 baht för Internet också?

Nej, 1400 Bath/månad för Tv-parabolen, True vision

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Se favoritsåpan med tv på webben

Det här kan kanske vara något för svensk-TV sugna i Thailand

Telia planerar att börja sända vissa kanaler direkt via internet

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.353192/se-favoritsapan-med-tv-pa-webben

Dock tydligen ej SVT, vilket borde finnas tillgängligt. Åtminstone för de som betalar svensk tv-avgift.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...