Jump to content
IGNORERAD

Åkermark


SSS

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Det spelar egentligen ingen roll om du har en advokat med i spelet eller inte.

Konsekvenserna blir de samma ändå, om man en dag får för sig att behålla marken om lånet inte betalas tillbaka.

Det här handlar ju mera om det personliga planet än om huruvida man kan lagmässigt göra det eller inte.

Ja, behålla marken medans andra nyttjar den gratis eller kanske hyr ut den typ andrahandskontrakt.

Kan dom inte "sälja" till någon rik Thai om det är ett så lukrativt erbjudande?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • Herr Chang

    7

  • Jive

    5

  • Maitan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det spelar egentligen ingen roll om du har en advokat med i spelet eller inte.

Konsekvenserna blir de samma ändå, om man en dag får för sig att behålla marken om lånet inte betalas tillbaka.

Det här handlar ju mera om det personliga planet än om huruvida man kan lagmässigt göra det eller inte.

Har du inte ett juridiskt riktigt kontrakt så kanske du hamnar i en situation när dom bara tar tillbaka marken utan att lämna tillbaka några pengar överhuvudtaget. Så utan ett juridiskt riktigt kontrakt ska du överhuvudtaget inte fundera på att ge dig in i några affärer.

Själv har frugan åkt på pumpen då vi lånat ut pengar och inte haft ett riktigt kontrakt. Det var inte så mycket pengar att det var värt att gå vidare. Men enligt polisen var inte kontraktet dom hade gjort juridiskt riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte ett juridiskt riktigt kontrakt så kanske du hamnar i en situation när dom bara tar tillbaka marken utan att lämna tillbaka några pengar överhuvudtaget. Så utan ett juridiskt riktigt kontrakt ska du överhuvudtaget inte fundera på att ge dig in i några affärer.

Själv har frugan åkt på pumpen då vi lånat ut pengar och inte haft ett riktigt kontrakt. Det var inte så mycket pengar att det var värt att gå vidare. Men enligt polisen var inte kontraktet dom hade gjort juridiskt riktigt.

Vi pratar inte om samma sak.

Det jag menar är att det blir svårt på det personliga planet att göra någonting i form av att ta marken av de som inte betalar av sitt lån om man befinner sig i samma by.

Kan bara se till mig själv och om jag skulle, pga ett obetalt lån, ta marken ifrån någon i vår by, skulle ingen egentligen se mig som en trevlig prick.

Allra minst jag själv.

Sen att det är en juridisk möjlighet om man han ett bindande kontrakt är en helt annan sak, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar inte om samma sak.

Det jag menar är att det blir svårt på det personliga planet att göra någonting i form av att ta marken av de som inte betalar av sitt lån om man befinner sig i samma by.

Kan bara se till mig själv och om jag skulle, pga ett obetalt lån, ta marken ifrån någon i vår by, skulle ingen egentligen se mig som en trevlig prick.

Allra minst jag själv.

Sen att det är en juridisk möjlighet om man han ett bindande kontrakt är en helt annan sak, enligt mig.

Visst är det olika saker.

Ska han göra det ska han göra det på ett juridiskt riktigt sätt. Det är första steget. Görs det inte rätt från början, blir det lätt skit i slutändan.

Det kan finnas olika skäl till att de vill!

De kan ha skäl att göra det för att hjälpa den som behöver pengarna.

Det kan finnas andra anledningar till att de vill.

Den som har marken har kanske mera mark som de kan sälja till ett vettigt pris för att betala tillbaka de 100 000. Om de då inte betalar tillbaka, behöver de inte stå och bara låta marken gå tillbaka.

Nu sa han ju visserligen att det var marken han var ute efter i början, men som jag tolkade det som, visste han inte bakgrunden då. Dom hade tidigare kommit över mark på samma sätt. Då kanske de inte har de spärrarna, men nu är de i varje fall medvetna om vad som kan bli följderna.

Om de inte får tillbaka pengarna efter 2 år har de med ett riktigt kontrakt bättre möjligheter att göra något åt saken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte annat än hålla med Surin P3. Undvik denna typ av lån. Det må vara hänt att att det finns korrekta juridiskt bindande avtal, men stigmatiseringen från thaisläkten vid tvångsförsäljning skulle antagligen göra det outhärdligt att vistas i hembyn och på marken det gäller.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Låt bli!

Det finns inga guldgruvor lätt tillgängliga. Så är det bara.

Om du har en summa som du inte vet var du skall göra av den så sätt in den på banken i stället. Åtminstone medan du funderar.

Tänk efter! Varför får just du detta erbjudande? Det finns got om penningstinna thailändare över allt, både på landet och i stan. Varför är inte detta "fantastiska erbjudande" redan taget???

Svaret är givet. Därför att det inte är ett särskilt bra erbjudande.

Det finns massor av människor som vill åt dina pengar. Både här och där. Håll i slantarna och kom ihåg att om någon erbjuder dig något, tänk efter!!!!

Om det är så bra, varför erbjuder de just dig detta???

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Instämmer helt med Nonki.

Stor risk för problem i framtiden.

Vad finns det egentligen för anledning för en svensk att ge sig in på denna typ av affärer i Thailand?

Vill man ta chanser för att få värdeökning på sina pengar i Thailand tror jag nog att Börsen i Bangkok är ett bättre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är Nonki kanske lite cynisk...

Men jag håller med. Thailändare kommer sannolikt aldrig att erbjuda en farang en bra affär. Det finns inte...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är Nonki kanske lite cynisk...

Men jag håller med. Thailändare kommer sannolikt aldrig att erbjuda en farang en bra affär. Det finns inte...

Herr Chang har talat.

Liksom en relativt underbemedlad Svensson sannolikt ej skulle erbjuda en Wallenbergare en god affär.

Inget konstigt alls, snarare fullt förståeligt.

Nu får du snart ge dej, HC, i din kritik över thailändare i allmänhet!

Antingen kommer du hit och bor här ett antal år för att få en nyanserad bild, eller så slutar du helt enkelt med dina enfaldiga, kritiska kommentarer i tid och otid!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Liksom en relativt underbemedlad Svensson sannolikt ej skulle erbjuda en Wallenbergare en god affär.

Inget konstigt alls, snarare fullt förståeligt.

Nu får du snart ge dej, HC, i din kritik över thailändare i allmänhet!

Antingen kommer du hit och bor här ett antal år för att få en nyanserad bild, eller så slutar du helt enkelt med dina enfaldiga, kritiska kommentarer i tid och otid!

Själv har jag aldrig blivit erbjuden en bra affär i Thailand. Och sedan min fru träffade mig så har inte hon heller blivit erbjuden en bra affär.

Måttot "friskt vågat, hälften vunnet" är ganska vanligt.

Frugan har fått ganska måna "roliga" affärsförslag de senaste åren. Men det beror inte på att alla vill vara snälla med henne.

Denna åkermarks historia påminner mig om 18-20 åringar i Sverige som först får en bil av sin mor och far. Efter ett tag tryter pengarna och ungdomen, hör och häpna, säljer sin bil som dom fått gratis, till...just det, mor och far. Då är bilen kvar i familjen och mor och far har betalat 2 ggr för bilen. Nu har ungdomen både bil och pengar!

Det är bara ungdomen i familjen som brukar bilen...

Sedan får ju mor och far stå för driftskostnaden på köpet, men vad gör man inte för att göra andra människor glada

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Liksom en relativt underbemedlad Svensson sannolikt ej skulle erbjuda en Wallenbergare en god affär.

Inget konstigt alls, snarare fullt förståeligt.

Nu får du snart ge dej, HC, i din kritik över thailändare i allmänhet!

Antingen kommer du hit och bor här ett antal år för att få en nyanserad bild, eller så slutar du helt enkelt med dina enfaldiga, kritiska kommentarer i tid och otid!

Enfaldiga kommentarer?

De är väl knappast enfaldiga, men förvisso kritiska. Och inbilla dig inte att jag kommer att sluta bara för att det stör dig.

Det förvånar mig hur många föredrar att se Thailand och thailändare i ett rosenrött sken...

Det må ju vara hänt att Thailand är ett mer "predator" samhälle än Sverige. Men varför skulle jag bara acceptera det? Jag får väl klaga bäst jag vill, även om det inte har någon effekt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, nu är Nonki kanske lite cynisk...

Men jag håller med. Thailändare kommer sannolikt aldrig att erbjuda en farang en bra affär. Det finns inte...

Herr Chang har talat.

Hej

Så skulle jag nog inte uttrycka mig, enligt mig har vi precis samma chans eller bättre än dom flesta Thailändare att göra bra affärer på by nivå under förutsättning att man vet värdet och kan bedömma möjligheterna för marken rätt.

Man kan låta folk i byn och byarna runt omkring veta att man vill köpa mark, man får då oftast gott om erbjudanden varje gång man besöker byn,

skillnaden för oss utlänningar som är ingifta i byn är att vi har det bra ställt även när det är lågkonjuktur, vid lågkonjuktur slår det direkt på t.ex mark priserna, eftersom gummipriset, eucalyptuspriset m.m halveras är det oftast inte många i byn som vågar investera i mark under sådana omständigheter och då kan man "hjälpa" folk som vill sälja genom att köpa deras mark, låne affärer har vi avstått.

Vi har köpt mark riktigt billigt två gånger, vid ena tillfället var det en familj som flyttade till Korat och till varje pris ville sälja i en tid när ingen ville köpa, och en gång var det en som påstod att han hade en skuld men vad vi hörde så gällde det en muta för att hans bror skulle slippa ett fängelsestraff, och hyfsat pris en gång när vi köpte mark av en man som skulle köpa en tröska, den mannen är nu anställd av oss och vi kommer mycket bra överens, så han sköter om all vår mark numera.

Men vi har bara köpt tre markbitar av dom ca 30 erbjudanden vi har fått, i övriga fall har marken varit alldeles för dyr, för dålig, oklara ägarförhållanden, en i släkten vill sälja och syskon behålla, marken översvämmas, inga riktiga papper, marken var belånad o.s.v

I ytterligare ett fall köpte vi en väldigt fin bit mark med fri tillgång på vatten och man odlade ris där två gånger om året, men vi lyckades få reda på att det ev. kunde finnas syskon till dom som inte ville sälja marken och därför skrev vi frugans inrådan in i köpekontraktet att om markaffären skulle få problem och gå tillbaka så skulle vi som köpare kompenseras med 30 000 baht, och mycket riktigt dök en bror som var polis i Bangkok upp och ville häva köpet eftersom han var lika stor ägare som säljaren, och vi fick till vår förvåning dom 30 000 bahten betalda till oss när vi lämnade tillbaka köpekontraktet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Så skulle jag nog inte uttrycka mig, enligt mig har vi precis samma chans eller bättre än dom flesta Thailändare att göra bra affärer på by nivå under förutsättning att man vet värdet och kan bedömma möjligheterna för marken rätt.

Man kan låta folk i byn och byarna runt omkring veta att man vill köpa mark, man får då oftast gott om erbjudanden varje gång man besöker byn,

skillnaden för oss utlänningar som är ingifta i byn är att vi har det bra ställt även när det är lågkonjuktur, vid lågkonjuktur slår det direkt på t.ex mark priserna, eftersom gummipriset, eucalyptuspriset m.m halveras är det oftast inte många i byn som vågar investera i mark under sådana omständigheter och då kan man "hjälpa" folk som vill sälja genom att köpa deras mark, låne affärer har vi avstått.

Vi har köpt mark riktigt billigt två gånger, vid ena tillfället var det en familj som flyttade till Korat och till varje pris ville sälja i en tid när ingen ville köpa, och en gång var det en som påstod att han hade en skuld men vad vi hörde så gällde det en muta för att hans bror skulle slippa ett fängelsestraff, och hyfsat pris en gång när vi köpte mark av en man som skulle köpa en tröska, den mannen är nu anställd av oss och vi kommer mycket bra överens, så han sköter om all vår mark numera.

Men vi har bara köpt tre markbitar av dom ca 30 erbjudanden vi har fått, i övriga fall har marken varit alldeles för dyr, för dålig, oklara ägarförhållanden, en i släkten vill sälja och syskon behålla, marken översvämmas, inga riktiga papper, marken var belånad o.s.v

I ytterligare ett fall köpte vi en väldigt fin bit mark med fri tillgång på vatten och man odlade ris där två gånger om året, men vi lyckades få reda på att det ev. kunde finnas syskon till dom som inte ville sälja marken och därför skrev vi frugans inrådan in i köpekontraktet att om markaffären skulle få problem och gå tillbaka så skulle vi som köpare kompenseras med 30 000 baht, och mycket riktigt dök en bror som var polis i Bangkok upp och ville häva köpet eftersom han var lika stor ägare som säljaren, och vi fick till vår förvåning dom 30 000 bahten betalda till oss när vi lämnade tillbaka köpekontraktet.

Mvh Isan Lover

Ja, det är inte helt omöjligt att göra en bra affär i Thailand. Men deras övertro om farang och hans stinna bankkonto gör att det kommer många guldkantade förslag.

Tror inte att jag hör till topp 100.000 i förmögenhet eller inkomst i Korat, men i kvarteret i Sverige ligger jag säkert på topp 3.

Sedan vad Thailändarna TROR om min ekonomi och hur jag använder den är en annan sak. Men oftast vet ju just Thailändarna och speciellt de mindre bemedlade hur farangen bör använda sina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja IL,

Det går säkert att göra bra affärer i Isaan, även för farang. Min enda poäng är att man bör vara lite mer skeptisk än man hade varit i Sverige.

Se där ja, nu snackade jag skit om Thailand igen!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man göra den här "affären" så bör ju anledningen vara att just hjälpa personen i fråga som är i akut behov av pengar, Bruka marken i 2 år och sen hoppas att det inte blir problem med återbetalning.

Att låna ut pengar privat är alltid en risk, Men har man marken så har man ju åteminstone påtryckningsmedel i framtiden och eftersom värdet på marken är mycket högre än ditt lånade belopp så är chansen stor han man får pengarna åter.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man göra den här "affären" så bör ju anledningen vara att just hjälpa personen i fråga som är i akut behov av pengar, Bruka marken i 2 år och sen hoppas att det inte blir problem med återbetalning.

Att låna ut pengar privat är alltid en risk, Men har man marken så har man ju åteminstone påtryckningsmedel i framtiden och eftersom värdet på marken är mycket högre än ditt lånade belopp så är chansen stor han man får pengarna åter.

Javisst, men nu bortser du från den sociala biten i Thailand. Släkten ska värnas till varje pris, oavsett hur dom gör bort sig!

Enough said.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja IL,

Det går säkert att göra bra affärer i Isaan, även för farang. Min enda poäng är att man bör vara lite mer skeptisk än man hade varit i Sverige.

Se där ja, nu snackade jag skit om Thailand igen!

Herr Chang har talat.

Hej

Det håller jag med om, fällorna är många fler i Thailand både för Thailändarna och falangerna och därför är det faktiskt ett bra alternativ att köpa mark och fastigheter via en bank eller på exekutiv auktion, på landsbygden är dom ofta förvånansvärt billiga t.o.m. jämfört med att köpa direkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Enfaldiga kommentarer?

De är väl knappast enfaldiga, men förvisso kritiska. Och inbilla dig inte att jag kommer att sluta bara för att det stör dig.

Det förvånar mig hur många föredrar att se Thailand och thailändare i ett rosenrött sken...

Det må ju vara hänt att Thailand är ett mer "predator" samhälle än Sverige. Men varför skulle jag bara acceptera det? Jag får väl klaga bäst jag vill, även om det inte har någon effekt?

Herr Chang har talat.

Du menar alltså att bara för att man inte kritiserar Thailand och thailändare så fort man får den minsta chans, så ser man Thailand i ett rosenrött skimmer? Märklig slutsats.

Ja ja, ta inte åt dej av min kritik. Fortsätt du i samma enkelspåriga stil, som börjar likna "hets mot folkgrupp".

Om inte jag kan få dej att inse vad du håller på med, så kanske någon av dina moderatorkollegor kan hjälpa till.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du menar alltså att bara för att man inte kritiserar Thailand och thailändare så fort man får den minsta chans, så ser man Thailand i ett rosenrött skimmer? Märklig slutsats.

Ja ja, ta inte åt dej av min kritik. Fortsätt du i samma enkelspåriga stil, som börjar likna "hets mot folkgrupp".

Om inte jag kan få dej att inse vad du håller på med, så kanske någon av dina moderatorkollegor kan hjälpa till.

Nu var det inte till mig citatet var riktat, men jag skriver också en hel del negativt om Thailand så jag känner mig manad att svara.

Går det inte att applicera något som är dåligt på Thailand? Fina stränder och kokosnötter vet alla att det finns.

Visst, även min fru är från Thailand och även hon kan vara less på mentaliteten där borta, vilket sker väldigt ofta. Hon blir väldigt frustrerad och förbannad ofta i Thailand.

Thailand för mig är mestadels semester och några måsten och jag kan erkänna att jag i dagsläget inte skulle vela bo där. Passar mig perfekt med några veckor per år.

Men i dettafall kanske du kan ta och köpa åkermarken. Det var ju trots allt ett bra erbjudande, eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att bara för att man inte kritiserar Thailand och thailändare så fort man får den minsta chans, så ser man Thailand i ett rosenrött skimmer? Märklig slutsats.

Ja ja, ta inte åt dej av min kritik. Fortsätt du i samma enkelspåriga stil, som börjar likna "hets mot folkgrupp".

Om inte jag kan få dej att inse vad du håller på med, så kanske någon av dina moderatorkollegor kan hjälpa till.

Så ja, Jive.lugn nu.

Hets mot folkgrupp var väl lite att ta i.tror du inser det själva.

Ha lite distans till livet så går allt lättare.

Allt gott.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ja, Jive.lugn nu.

Hets mot folkgrupp var väl lite att ta i.tror du inser det själva.

Ha lite distans till livet så går allt lättare.

Allt gott.

MVH Nonki

Distans till livet??

Jag är ju mitt uppe i det.

Nä, men jag har distans till mej själv och det önskade jag att fler hade.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd detta...

Alla är väl intresserad av att äga mark...i Thailand eller i Sverige.

I Sverige kan jag äga mark...och frugan också!!! I Thailand kan "bara" hon äga...visst är det lite bittert... men om hon vill köpa mark (för sina pengar) som en pensionsförsäkring så är det väl ok... även jag vill köpa viss mark här hemma (istället för att satsa allt på aktier) ...och hon kommer då att äga hälften av den svenska marken...rättvist??? nej...men så är det...

Jag ids inte fundera hur mycket som helst på detta.man måste känna efter vad man vill...

Ibland köper vi land när släktingar behöver pengar, ibland hyr vi land under några år...men faktum är att vi aldrig lagt mer än 30 000 Kr på varje deal.

Den största insatsen där vi inte äger något var traktorn...en handpenning på 60 000 THB.men det var en gåva i form av "hjälp till självhjälp".

Jag håller nog med er alla...*smile*...men vi ska nog bara satsa det vi kan förlora.

//Q

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

Distans till livet??

Jag är ju mitt uppe i det.

Nä, men jag har distans till mej själv och det önskade jag att fler hade.

Jag menade nog att man inte skall ta livet för allvarligt...och inte låta sig bli upprörd allt för mycket.av vissa saker...som tex en forumsmedlems inställning till affärer i Thailand. Så till den milda grad att kalla det för hets mot folkgrupp..Det verkar aningen hysteriskt och får mig att tänka på ungdomens dagars protestaktioner inom politiken...

Och du, Jive, har väl passerat det stadiet, om jag inte misstar mig. Så därför blev jag aningen förvånad när du blev så upprörd ett tämligen tamt inlägg...

Som jag känner dig så har jag för mig att du, åtminstone tidigare, förfasade dig över thailändarnas, i dina ögon, tokiga handlande och du undrade över hur de var funtade som kunde göra si eller så...osv. Och du hyllade farangernas sätt att göra saker och tyckte att thailändarna var helt av banan.

Men, men, visst kan man ändra sig och dessutom, mitt minne kan ha fel... :whistle:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag förstår inte heller Jives upprördhet över mina tidigare uttalanden om att jag aldrig skulle investera en satang i Thailand.

Det är väl mitt beslut, som jag dessutom borde ha rätt att kommunicera på detta forum?

Jag kräver inte att alla ska göra som mig, var och en får förstås göra som dom vill med sina pengar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade nog att man inte skall ta livet för allvarligt...och inte låta sig bli upprörd allt för mycket.av vissa saker...som tex en forumsmedlems inställning till affärer i Thailand. Så till den milda grad att kalla det för hets mot folkgrupp..Det verkar aningen hysteriskt och får mig att tänka på ungdomens dagars protestaktioner inom politiken...

Och du, Jive, har väl passerat det stadiet, om jag inte misstar mig. Så därför blev jag aningen förvånad när du blev så upprörd ett tämligen tamt inlägg...

Som jag känner dig så har jag för mig att du, åtminstone tidigare, förfasade dig över thailändarnas, i dina ögon, tokiga handlande och du undrade över hur de var funtade som kunde göra si eller så...osv. Och du hyllade farangernas sätt att göra saker och tyckte att thailändarna var helt av banan.

Men, men, visst kan man ändra sig och dessutom, mitt minne kan ha fel... :whistle:

MVH Nonki

Ja, jag kan förstå att du blir förvånad när du ser min indignation över detta - och endast detta, men du får se det som "droppeneffekten".

Jag har inte ändrat min uppfattning nämnvärt sedan vi träffades senast. Tycker fortfarande att det finns mycket att kritisera i Thailand, men till skillnad från HC, så blandar jag negativt med positivt.

Det finns faktiskt en hel del här som inte är helt fel och en del av detta tar det lite tid att inse och upptäcka.

Jag får nog säga att jag beklagar min överreaktion på ett enstaka exempel, i stället borde jag förklarat min reaktion på ett mera sansat och balanserat sätt.

Jag ser absolut inte Thailand i ett rosenrött skimmer utan ger både ris och ros.

Tror faktisk inte att vi skiljer oss så värst mycket i våra uppfattningar. Skillnade är väl att jag bor här och du där.

Ha de gott

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...