Jump to content
IGNORERAD

Åkermark


SSS

Recommended Posts

Hej!

Har blivit erbjuden att köpa 15 Rai prima åkermark för 100.000 baht ,säljarna är i desperat behov av pengar. Vad tycker ni ska man slå till om inte annat så för att glädja familjen.Priset uppfattar jag som väldigt förmånligt vad tycker ni.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • Herr Chang

    7

  • Jive

    5

  • Maitan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Nog måste man vara desperat om man säljer 15 Rai prima åkermark för 100.000 baht .

Priset är så lågt att man kan befara att något är konstigt. Känner du till dom som säljer är det nog ok annars skulle jag kolla upp först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läst om att det finns olika kategorier av mark. Någon av dessa kan man inte sälja eller köpa.

Det kan vara värt att kolla upp vilka papper det finns på marken så att man inte får någon obehaglig överraskning senare.

De olika kategorierna är det säkert någon annan som har bättre koll på och kan skriva något om.

De flesta här är eniga om att det är ett riktigt bra pris för marken, men låter det för bra för att vara sant, så är det oftast det.

Är det "Landoffice" som har papperen på mark?

Ett tips är att låta en advokat ta en titt på dem innan ni bestämt er.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, köp,

om det verkligen är ägande av marken, och inte bara nyttjanderätt e d, så kolla först, som Welder sa.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt som Welder säger kolla upp marken och papperna, med en jurist, eftersom det priset gör att varnings klockorna börjar att ringa, men om allt är just så för fasen köp innan det går dej ur händerna. Frugan köpte i vintras 2 rai av sin syster, på så vis får hon 6 rai sammanhängande landområde mycket prima åkermark, som dessutom är väldigt strategiskt placerad, eftersom det byggs från två håll och marken kommer att ligga emellan. Hon fick ett bra förmånligt pris på totalt 60000baht baserat på kvalitet och läge.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läst om att det finns olika kategorier av mark. Någon av dessa kan man inte sälja eller köpa.

Det kan vara värt att kolla upp vilka papper det finns på marken så att man inte får någon obehaglig överraskning senare.

De olika kategorierna är det säkert någon annan som har bättre koll på och kan skriva något om.

De flesta här är eniga om att det är ett riktigt bra pris för marken, men låter det för bra för att vara sant, så är det oftast det.

Är det "Landoffice" som har papperen på mark?

Ett tips är att låta en advokat ta en titt på dem innan ni bestämt er.

Mvh Welder

Det finns 4 olika typer av "land papper"

"Rätt till marken" (i brist på annan namn)

Man har rätt till att bruka marken.

Nor Sor 3

Marken har ännu inte mätts upp av lantmäteriet och gränserna samt storleken för marken är lite luddiga.

Marken kan mätas upp och får då Nor Sor 3 Gor titeln.

Nor Sor 3 Gor

Marken har mätts upp och man vet exakt var gränsen går och hur stor landytan är.

Denna mark kan säljas, belånas osv.

En ansökan kan lämnas in till lantmäteriet för att få titeln Chanote

Nor Sor 4 (Chanote)

Den "bästa av mark papper".

Äganderätten är fullständig och man får i princip göra vad man vill med denna tomt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 4 olika typer av "land papper"

"Rätt till marken" (i brist på annan namn)

Man har rätt till att bruka marken.

Nor Sor 3

Marken har ännu inte mätts upp av lantmäteriet och gränserna samt storleken för marken är lite luddiga.

Marken kan mätas upp och får då Nor Sor 3 Gor titeln.

Nor Sor 3 Gor

Marken har mätts upp och man vet exakt var gränsen går och hur stor landytan är.

Denna mark kan säljas, belånas osv.

En ansökan kan lämnas in till lantmäteriet för att få titeln Chanote

Nor Sor 4 (Chanote)

Den "bästa av mark papper".

Äganderätten är fullständig och man får i princip göra vad man vill med denna tomt.

Chanote är det viktigaste man skall ha, ja tror att det skall ståpå Tjejen. Maitan-

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det inte som så viktigt med papper egentligen.

Vi äger t.ex. en halv rai i centrala Surin, som endast har "So Ko 1", alltså bara äganderätt.

Men detta köp är registrerat och ingen kan ta ifrån oss denna mark.

Vi kan sälja marken, om detta är lagligt kan man ju undra, men praxis säger (i alla fall här i djungeln) att det går alldeles utmärkt att sälja och köpa denna sorts mark.

Vi sitter nu och väntar på att alla rättegångar ska bli klara och marken får en Nor Sor 4 (Chanote) titel.

Alltså direkt ifrån Äganderätt till Chanote, men då går man via rättegång och alla som har ägenderätt till denna sorts mark i samma område gör gemensam sak av rättegången och till slut hoppas man på ett domslut som gynnar oss.

Processen är ganska seglivad och har väl pågått i några år redan. Men ska enligt rykten snart vara avklarad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det inte som så viktigt med papper egentligen.

Vi äger t.ex. en halv rai i centrala Surin, som endast har "So Ko 1", alltså bara äganderätt.

Men detta köp är registrerat och ingen kan ta ifrån oss denna mark.

Vi kan sälja marken, om detta är lagligt kan man ju undra, men praxis säger (i alla fall här i djungeln) att det går alldeles utmärkt att sälja och köpa denna sorts mark.

Vi sitter nu och väntar på att alla rättegångar ska bli klara och marken får en Nor Sor 4 (Chanote) titel.

Alltså direkt ifrån Äganderätt till Chanote, men då går man via rättegång och alla som har ägenderätt till denna sorts mark i samma område gör gemensam sak av rättegången och till slut hoppas man på ett domslut som gynnar oss.

Processen är ganska seglivad och har väl pågått i några år redan. Men ska enligt rykten snart vara avklarad.

SurinP3 en fråga om det finns nu en chanote på marken tjejen skall köpa, är det inte det då det bästa i så fall??????

Mvh Mait6an.

Ändrades av Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag ringt och hört hur det ligger till, saken är den att ägarens mamma har åkt in på sjukhus och han behöver pengar.Tanken är att ett lånekontrakt ska skrivas där ägaren till marken lämnar över den under två år till frugans syster som får lov att bruka den eller hyra ut den.Är pengarna ej återbetalade inom den tiden övergår ägandet till frugans syster och till frugan.Marken kostar normalt mellan 20-30.000bath per rai ligger precis utmed vägen så läget är perfekt.Inte första gången hon kommer över mark på detta sättet så hon vet mycket väl var pappren ska skrivas.Är det värt att ge sig in i det ,det värsta som kan hända är att marken brukas hyrs ut av familjen under 2 år men hoppas givetvis att vi kommer över den efter 2 år.Har ni några tankar kring upplägget så vill jag gärna veta,pappren på marken är där inga problem med där finns papper dvs den är registrerad på land office.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag ringt och hört hur det ligger till, saken är den att ägarens mamma har åkt in på sjukhus och han behöver pengar.Tanken är att ett lånekontrakt ska skrivas där ägaren till marken lämnar över den under två år till frugans syster som får lov att bruka den eller hyra ut den.Är pengarna ej återbetalade inom den tiden övergår ägandet till frugans syster och till frugan.Marken kostar normalt mellan 20-30.000bath per rai ligger precis utmed vägen så läget är perfekt.Inte första gången hon kommer över mark på detta sättet så hon vet mycket väl var pappren ska skrivas.Är det värt att ge sig in i det ,det värsta som kan hända är att marken brukas hyrs ut av familjen under 2 år men hoppas givetvis att vi kommer över den efter 2 år.Har ni några tankar kring upplägget så vill jag gärna veta,pappren på marken är där inga problem med där finns papper dvs den är registrerad på land office.

Du Lånar ut på 0% ränta då om han betalar tillbaks allt inom 2 år.

Om marken är värd 300,000 så är det ju inget som hindrar han gör likadant om 2 år (Eller säljer) och betalar tillbaks ditt lån. för varför skulle han ge bort land som är värt mycket mer

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, helt plötsligt blev det en aaaningens sämre affär.

Ang. räntefritt så är det väl inte riktigt det. Under dessa två år får de ju bruka marken, det blir alltså lite ris-pengar över som får ses som ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

SurinP3 en fråga om det finns nu en chanote på marken tjejen skall köpa, är det inte det då det bästa i så fall??????

Mvh Mait6an.

Jo, en chanote är guld värd. :) Och det bästa alternativet när man ska köpa mark i Thailand.

Men nu kan man ju oftast inte välja och då är det bra att veta vad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntan är inte 0% du kan bruka marken och få inkomst den vägen eller hyra ut marken och på så sätt få ränta men jag hör vad du säger,det är där jag tvekar är det verkligen värt besväret att låna ut pengarna för den förtjänst du kan få in på att hyra ut marken och chansen att du kan få ägandet om han inte kan betala.Det känns som ett nej men jag får ta mig en funderare och något mer samtal ner om vi inte kan se till att få köpa en bit för ett rabaterat pris.För det är som du säger vad hindrar honom från att ta ett nytt lån för att betala lånet till oss,så kan han hålla på år ut och år in och ensam få ta del av värde ökningen själv utan att igentligen ta någon risk själv.Fan ju mer jag skriver desto surare blir jag vilket jävla upplägg om man tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i min "ungdom" lånat ut pengar med mark som pant.

Och även hamnat i den situationen att de inte kan betala tillbaka lånet.

Problemet blir då; vad ska man göra? Norpa åt sig marken och bara må bra eller?

Om marken är i byn och du snor åt dig marken pga en petitess som obetalt lån, kan du kanske anses som lite elak.

Det är lätt för utomstående (t.ex. rikt folk från grannbyn) att göra detta, men ska man umgås i byn i framtiden, så kan det bli lite knepigt. Lite pinsamt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på. Som farang kan det säkert lätt bli så att man skulle ses som lånehaj om man tog marken.

Fråga frugan vad en thai skulle göra i samma situation i just eran by?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har i min "ungdom" lånat ut pengar med mark som pant.

Och även hamnat i den situationen att de inte kan betala tillbaka lånet.

Problemet blir då; vad ska man göra? Norpa åt sig marken och bara må bra eller?

Om marken är i byn och du snor åt dig marken pga en petitess som obetalt lån, kan du kanske anses som lite elak.

Det är lätt för utomstående (t.ex. rikt folk från grannbyn) att göra detta, men ska man umgås i byn i framtiden, så kan det bli lite knepigt. Lite pinsamt liksom.

Hej

Jag håller med dig i denna fråga, att låna ut pengarna och odla på den i två år är inga problem, men ska man ta över den så kan det bli problem med denna familjs släkt i byn och detta är inte ovanligt både med eller utan inblandning av en falang.

Och ett säkert sätt att skaffa sig ovänner är det säkert.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att låna ut pengar med mark som pant har även jag blivit "drabbad" av,inget jag förespråkar,kan få omätliga konsekvenser om det är i byn.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag ringt och hört hur det ligger till, saken är den att ägarens mamma har åkt in på sjukhus och han behöver pengar.Tanken är att ett lånekontrakt ska skrivas där ägaren till marken lämnar över den under två år till frugans syster som får lov att bruka den eller hyra ut den.Är pengarna ej återbetalade inom den tiden övergår ägandet till frugans syster och till frugan.Marken kostar normalt mellan 20-30.000bath per rai ligger precis utmed vägen så läget är perfekt.Inte första gången hon kommer över mark på detta sättet så hon vet mycket väl var pappren ska skrivas.Är det värt att ge sig in i det ,det värsta som kan hända är att marken brukas hyrs ut av familjen under 2 år men hoppas givetvis att vi kommer över den efter 2 år.Har ni några tankar kring upplägget så vill jag gärna veta,pappren på marken är där inga problem med där finns papper dvs den är registrerad på land office.

Se till att en advokat är med och upprättar ett riktigt kontrakt. Det är väl däri fallgropen kan ligga i detta fall.

Är ni inte hemma på att bruka den själv brukar det inte vara några bekymmer att hyra ut den. Ska man ta över den sedan får man ha lite fingertopskänsla.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att en advokat är med och upprättar ett riktigt kontrakt. Det är väl däri fallgropen kan ligga i detta fall.

Är ni inte hemma på att bruka den själv brukar det inte vara några bekymmer att hyra ut den. Ska man ta över den sedan får man ha lite fingertopskänsla.

Det spelar egentligen ingen roll om du har en advokat med i spelet eller inte.

Konsekvenserna blir de samma ändå, om man en dag får för sig att behålla marken om lånet inte betalas tillbaka.

Det här handlar ju mera om det personliga planet än om huruvida man kan lagmässigt göra det eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...