Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar till Thailand.


Quicksilver

Recommended Posts

vänner

...lite skämmigt att ställa frågan men...jag har dålig koll...

Vi behöver föra över 100.000 THB till Thailand...

Dom har ett Skandiabankenkort vilket innebär 5 uttag a´ 150 THB = 750 THB i avgift...dock hyfsad växelkurs...

Om jag via Skandiabanken eller Nordea skickar summan till hennes syster som har Bangkok Bank, ingen aning om växelkurs...

vad ska jag välja?

Så vad är bäst:

1. Att mottagaren betalar eller jag betalar avgiften?

2. Tror ni att det blir billigare att ta ut 5 ggr och acceptera uttagsavgiften...

Fridens.

/Q

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

tror väl att företagen som för över cash åt en tar en % avgift av summan, så växla och ta ut skiten i 500 euro sedlar och ta en resa ner och växla på plats.

PS: via nordea kan du inte skicka till Thailand.

Ändrades av honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

tror väl att företagen som för över cash åt en tar en % avgift av summan, så växla och ta ut skiten i 500 euro sedlar och ta en resa ner och växla på plats.

PS: via nordea kan du inte skicka till Thailand.

Jo det går bra att skicka med nordea , och skickar du via bank så se till att det blir i svenska kronor du skickar och det är det mest

ekonomiska sättet att göra på

kontantväxling på plats är det näst sämsta förutom forex

Link to comment
Dela på andra sajter

vänner

...lite skämmigt att ställa frågan men...jag har dålig koll...

Vi behöver föra över 100.000 THB till Thailand...

Dom har ett Skandiabankenkort vilket innebär 5 uttag a´ 150 THB = 750 THB i avgift...dock hyfsad växelkurs...

Om jag via Skandiabanken eller Nordea skickar summan till hennes syster som har Bangkok Bank, ingen aning om växelkurs...

vad ska jag välja?

Så vad är bäst:

1. Att mottagaren betalar eller jag betalar avgiften?

2. Tror ni att det blir billigare att ta ut 5 ggr och acceptera uttagsavgiften...

Fridens.

/Q

Blir billigare att sända över svenska kronor bättre kurs än ATM. Mina kostnader hos Nordea är 30kr Thaibank 300 bht. Har gjort så i åratal fungerar perfekt tar 3 dagar.
Link to comment
Dela på andra sajter

låt motagaren betala sitt

jag kollade forut (2år sedan)

forex=4,10

ATM= 4,20 utan 150 Bth

till bankkonto=4,30 motagaren betalade sitt

alla avgifter innräknade

detta innom 3 dag så ingen storre skillnad i vxl-kurs

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar via Postbanken i Norge, jobbar i Norge och har konto dar. Brukar forst valja overforingsvaluta: Baht, och fa deras summa i Nkr. Sen valjer jag att skicka pengarna i Nkr istallet for att den norska banken vaxlar forst och skickar sen. Dessutom sa valjer jag att bade avsandare och mottagare delar pa betalningen. Har alltid lonat sig for mig.

Som exempel, helt utan riktiga valutakurser:

Knappar in skicka 25,000 baht

-5,148Nkr

Knappar in skicka 5,148Nkr

-Mottagaren far 26,250 baht

Bara som exempel som sagt. Verkar som att Thailandska banker har battre valutakurser an vi har, enligt min erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, helt rätt att skicka svenska kronor och låta thailändsk mottagare betala för överföringen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är bäst att kolla upp detta någongång i framtiden med tanke på

det trixande som vissa bankers atm maskiner har börjat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är bäst att kolla upp detta någongång i framtiden med tanke på

det trixande som vissa bankers atm maskiner har börjat med.

Öppna konto på bank i Thailand näst gång du är nere. Inte någon gång i fram tiden. Vad som är bra med detta är ju att du kan sända pengar när det är gynnsam kurs.
Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna konto på bank i Thailand näst gång du är nere. Inte någon gång i fram tiden. Vad som är bra med detta är ju att du kan sända pengar när det är gynnsam kurs.

Tjenare, har thaibanken ionternetbank? kan vara bra om man vill ha lite koll eller sätta in lite pengar ifall det skulle bli nåt över.

En annan tanke som slog mig, hur ska svägerskan göra med sin blåbärspengar, växla här eller växla där, kommer inte ihåg hur svärmor gjorde förra året, och nu sover dom små liven, så kanske man kan få svar här.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det går bra att skicka med nordea , och skickar du via bank så se till att det blir i svenska kronor du skickar och det är det mest

ekonomiska sättet att göra på

kontantväxling på plats är det näst sämsta förutom forex

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

har man personlig service hos dom, så är det bara att ringa dit.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

Va? :huh:

Jag skickar pengar till BKK bank iblamd, inga problem med Nordea, kostar 30 spänn.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

Vad då inte över Internet går hur bra som helst. Eller har jag missuppfattat ditt inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

vänner

...lite skämmigt att ställa frågan men...jag har dålig koll...

Vi behöver föra över 100.000 THB till Thailand...

Dom har ett Skandiabankenkort vilket innebär 5 uttag a´ 150 THB = 750 THB i avgift...dock hyfsad växelkurs...

Om jag via Skandiabanken eller Nordea skickar summan till hennes syster som har Bangkok Bank, ingen aning om växelkurs...

vad ska jag välja?

Så vad är bäst:

1. Att mottagaren betalar eller jag betalar avgiften?

2. Tror ni att det blir billigare att ta ut 5 ggr och acceptera uttagsavgiften...

Fridens.

/Q

Det bästa är som andra säger. Skicka bank till bank. Om du nu litar på systern.

Och du bör nog skicka från Nordea då Skandiabanken inte har alla val man vill ha.

Skicka som alla skriver pengarna som SEK och låt växlingen ske i Thailand. (detta kan man inte välja på Skandiabanken)

Låt mottagaren betala mottagarens avgifter (1% max 500 thb/min 200 thb på Bangkok Bank)

Kursen blir enligt http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Web%20Services/Rates/Pages/FX_Rates.aspx

Kolumn TT.

Kom dock ihåg att växlingen sker när pengarna kommer till Thailand. Så skickar du ex Måndag förmiddag. Så dyker dom troligen upp onsdag morgon. Och då växlas pengarna med den kurs som gäller på onsdag morgon. (välj update 1 på sidan när du tittar).

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

Jo då går bra på internet också men tror du måste vara pluskund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...löser nog detta idag...

//Q

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men över internet går de inte, måste gå ner till deras bankkontor och då är ju deras internet bank helt onödig.

Går alldeles utmärkt att skicka via deras internetbank. Har jag gjort många gånger.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar du pengarna till ett konto i Thailand som inte har visa/mastercard så slipper du uttagsavgiften i Thailand(150 bath)Mvh Måne som skickar i SEK,mottagaren betalar alla avgifter

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...