Jump to content
IGNORERAD

En klassiker, vad tycker ni om att vara i byn!


Snucke

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Visst kan man göra mycket på landet också. Men alla tycker om att göra olika saker.

Man kan ju t.ex gräva en grop, bara för att sedan fylla igen den i en by utanför Buriram. Kan däremot vara ganska svårt att gräva en grop i mitten av Sergelstorg, om man inte har en bra spade

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    19

  • Baa

    15

  • Sek Losos uncle

    13

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Åhå Juha det är till dessa trakter man vill flytta senare, du har det säkert bra där uppe. :great: Maitan. :drinks:

Kom och halsa pa.

Jag skall just till och kopa fem+2 rai til.

Jah skall upp till Loy Kratong.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs också på landet. Alltså 1 mil från Pattaya. Där kan jag sitta i lungn o ro o lukta på blommorna. Sen kan jag på 10 minuter sticka till Maitan (eller något annat trevligt ställe) o dricka en kall öl, snacka o ha sköj. På det sättet får jag det underbara liv jag vill ha. Vill andra leva långt ute på landet med bara Thailändare eller inne i Pattis med mycket trafik, liv o rörelse så är det naturligtvis upp till dom. Man lever bara en gång (tror jag) så då ska man ta vara på den tiden med sånt man verkligen vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag trivs också på landet. Alltså 1 mil från Pattaya. Där kan jag sitta i lungn o ro o lukta på blommorna. Sen kan jag på 10 minuter sticka till Maitan (eller något annat trevligt ställe) o dricka en kall öl, snacka o ha sköj. På det sättet får jag det underbara liv jag vill ha. Vill andra leva långt ute på landet med bara Thailändare eller inne i Pattis med mycket trafik, liv o rörelse så är det naturligtvis upp till dom. Man lever bara en gång (tror jag) så då ska man ta vara på den tiden med sånt man verkligen vill göra.

Det låter som ett optimalt boende.

Men att behöva en sherpa från Nepal eller en helikopter för att ta sig hem...

Så länge man har tillgång till bil, tuk-tuk eller annat färdmedel för att ta sig till civilisationen, så är det ok. Speciellt om det bara tar 10 minuter

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska en sådan viktig och fin tråd som denna dö ut?

Den har potential till att bli årets tråd, vilket inte säger så mycket på detta forum där det snackas thaipolitik så t.o.m. Toxin hade blivit trött redan efter sju inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag mycket svårt för att må riktigt bra i tjejens by. Ok 1-3 dar går bra sen orkar jag bara inte mer. Pga språkproblem, kulturskillnader, lappsjuka,utnyttjande,uttråkad,ut-tittad,söndersupen,jobbiga byfyllon, känner sig ensam(för att man inte förstår eller är annorlunda),Resor till Lotus och Big C och bara jag ska betala,Höra historier och visa fina hus som bra o rika Faranger har byggt till tjejerna ,mor och far. Skita i Thaitoa, Äta halvkass mat. Skitdålig TV och tvprogram. ingen aircon, obekväma sängar, svårt att sova pga ylande hundar,galande tuppar, onormalt hög musik kl 06.00 och annat oljud som vräks ut i by högtalarna. Inte bara få rå om sig själv (helt enkelt ensamhet för en stund). Var man än gör eller går så är man under uppsikt. Och oftast är nog det mesta på gummans villkor! Sist men inte minst sist jag var där förra gången hade jag vatten upp till fotknölarna när jag vaknade och ställde mig på golvet, så kan det va i september fick jag till svar. Visst man kan se allt detta som charmigt och spännande annorlunda, ja ok då, men då bara för 1-3 dar, sen räcker det för mig !!!

Jag har levt med två thaidamer och från två vitt skillda byar men mycket lite har skilljt dom åt! Ska väl vara vattnet till fotknölarna då!

Ja vad tycker ni? Jag vet av erfarenhet av vänner att så ser deras påtvingade semester ibland ut efter 1-flera års sparande . Kanske får dom efter lite tjat 1-3 dar i Bangkok eller några dar på nån semesterort i kombination med detta.

Nu vet jag självklart att vi alla är olika och att vissa har egna hus i byarna så då trivs man nog hyfsat bra. Dessutom är väl endel grabbar säkert till åren kommna och då helt enkelt njuter av att ligga som "Al Bundy" i en hängmatta, dricka grogg och dela ut pengar och göra vad den yngre damen säger.

Och självklart i endel fall då man kan språket blir ju allt något trevligare!!

Vad anser ni, och vad har ni för erfarenheter??

Snucke :crazy:

Snucke; Tycker det var både bra och intressant skrivet!

Roligt att du delar med dig och det krävs inte mycket för att förstå att det finns lite ironi i det du skriver och att du bara tar med eländet, avsiktligt.

Det är intressant för en annan att få höra om vilka saker som kan vara jobbiga och vad man kan reta upp sig på.

Har du bilder från området vore det också skoj.

Tack för att du delar med dig och trist att tråden har tenderat spåra ur..

Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker att reta upp sig på, man försöker vara med på ALLT som händer för att inte bara ligga som en solande orm i hängmattan och dricka chang. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var för evenemang men TGF berättar lyriskt på dagen att imorgon då händer något ovanligt som ALLA i byn kommer gå på! Man försäkrar att man vill följa med och deltaga. Dagen efter så vaknar man vid nio, vid tre på dagen undrar man när evenemanget ska dra igång? TGF säger i förbifarten att det var i morse 07 på morgonen. Man försöker att inte brusa upp och undrar försiktigt varför i hela fridens man inte blev väckt?

"faranger kan inte vakna så tidigt. det vet ju alla?" och så tittade hon på mig som om att det var lika självklart som om att solen skulle gå upp imorgon med. Vad kan man svara på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker att reta upp sig på, man försöker vara med på ALLT som händer för att inte bara ligga som en solande orm i hängmattan och dricka chang. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var för evenemang men TGF berättar lyriskt på dagen att imorgon då händer något ovanligt som ALLA i byn kommer gå på! Man försäkrar att man vill följa med och deltaga. Dagen efter så vaknar man vid nio, vid tre på dagen undrar man när evenemanget ska dra igång? TGF säger i förbifarten att det var i morse 07 på morgonen. Man försöker att inte brusa upp och undrar försiktigt varför i hela fridens man inte blev väckt?

"faranger kan inte vakna så tidigt. det vet ju alla?" och så tittade hon på mig som om att det var lika självklart som om att solen skulle gå upp imorgon med. Vad kan man svara på det?

Om du ville delta i evenemanget så vore det väl naturligt att fråga när det hela skulle äga rum eller ? Kommunikation löser

en massa icke existerande problem :dance1:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ville delta i evenemanget så vore det väl naturligt att fråga när det hela skulle äga rum eller ? Kommunikation löser

en massa icke existerande problem :dance1:

Ja så kan man ju se det :) men efter att man sagt att "säg till mig när det är så går vi" så förväntar man sig ju som blåögd farang att så kommer ske :)

Link to comment
Dela på andra sajter

"faranger kan inte vakna så tidigt. det vet ju alla?" och så tittade hon på mig som om att det var lika självklart som om att solen skulle gå upp imorgon med. Vad kan man svara på det?

Thailändarna underbygger detta resonemang med kvantitativa undersökningar utförda utanför 7/11 Naklua, Pattaya som visar att falanger sover lång skönhetssömn under morgonen. :drinks:

Svårt att argumentera mot sådana vetenskapliga fakta framförda av tgf! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så kan man ju se det :) men efter att man sagt att "säg till mig när det är så går vi" så förväntar man sig ju som blåögd farang att så kommer ske :)

Då har du jo definitivt gjord ditt , jag ber om ursäkt för mitt i det läget förhastade svar :diablo:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna underbygger detta resonemang med kvantitativa undersökningar utförda utanför 7/11 Naklua, Pattaya som visar att falanger sover lång skönhetssömn under morgonen. :drinks:

Svårt att argumentera mot sådana vetenskapliga fakta framförda av tgf! :)

Är det ett samarbete med BTT University ? :rotfl::rotfl:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar av ca en vecka sen blir det för långtråkigt för mig.

Först ville jag inte åka dit för det var en "skit i ett hål i golvet toalett" men det åtgärdade jag genom att betala för en redig toa. Det var det värt!

Brukar låna svärfars moppe och köra runt i sakon nakhon och kolla in naturen och krocka med diverse insekter som tycker om att krashlanda i mitt ansikte.

Detta går att göra några dagar, sen blir det för långa turer och då tröttnar jag.

Ett stort problem är att jag inte kan thai och släktingarna inte kan engelska så jag är helt beroende av frugan för att översätta men hon har inte alltid tid att sitta och översätta. Däremot kan jag läsa svärfars frustration över att han inte kan prata med mig. Jag känner likadant.

Dom gör alltid allt för att jag ska känna mig hemma så gästvänligheten finns absolut inget att anmärka på.

En vanlig företeelse är att dom pratar thailändska med mig. Jag gestikulerar att jag inte förstår vad dom säger. Då säger dom samma sak fast i ultrarapid och tror att jag förstår det bättre då. :suicide:

Sen känner jag mig väldigt uttittad och att alla pratar öppet om mig och skrattar. Dom menar säkert inget illa men den där blygsamheten finns inte. Samma sak som när man är i Thailand så får man höra att man är tjock. I sverige ser man ju inte lika snällt på sådana kommentarer men det är bara att skaka av sig och inse att vi har olika sätt.

Däremot gör familjen allt för att man ska känna sig hemma och bekväm men samtidigt längtar jag tillbaka till det lite mer moderna boendet utan skorpioner och rabiestokiga tuppar som tycker att det är kul att gala klockan 4 på natten.

Summan av kardemumman är att jag föredrar att bo där det är lite mer modernt samtidigt som jag kan uppskatta ett litet avbräck för att träffa familjen med allt vad det innebär. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att bygga ett hus där uppe och bo där nån längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

-out -

En vanlig företeelse är att dom pratar thailändska med mig. Jag gestikulerar att jag inte förstår vad dom säger. Då säger dom samma sak fast i ultrarapid och tror att jag förstår det bättre då. :suicide:

Sen känner jag mig väldigt uttittad och att alla pratar öppet om mig och skrattar. Dom menar säkert inget illa men den där blygsamheten finns inte. Samma sak som när man är i Thailand så får man höra att man är tjock. I sverige ser man ju inte lika snällt på sådana kommentarer men det är bara att skaka av sig och inse att vi har olika sätt.

I Sverige snackas det bakom ryggen istället.

Värderingar är olika. I Afrika är det ju fint att vara mycket överviktig.

Och allting är relativt. Thailändare tycker nog nästan alla faranger är tjocka. "Min" thailänska tycker hon själv är tjock, och hon väger 47 kg :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige snackas det bakom ryggen istället.

Värderingar är olika. I Afrika är det ju fint att vara mycket överviktig.

Och allting är relativt. Thailändare tycker nog nästan alla faranger är tjocka. "Min" thailänska tycker hon själv är tjock, och hon väger 47 kg :)

Exakt! I början tog jag åt mig för jag är trots allt lite rund kring magen och det känns inte så kul att få höra det men man vänjer sig och inser att det är en sån där grej som man "får" säga i Thailand. Vi har ju andra saker vi gör här i sverige som inte funkar där nere.

Kommer ihåg att jag gjorde bort mig ett par gånger själv.

Svärfar körde ikull med moppen och brött nyckelbenet. Vi åkte till sjukhuset med honom och när han låg där på sängen så klappade jag honom på benet så där som man gör här hemma och sa "krya på dig". Det var tydligen respektlöst att göra så. Kände mig jävligt korkad just då.

Samma när jag typ klappade honom på överarmen nån annan dag och sa hej hej typ. Det skulle man heller inte göra.

Kände mig återigen totalt vilse i sed och bruk djungeln och hade en kväll med frugan om seder i Thailand så att jag inte skulle göra fler fadäser. Som tur var så förstod dom att jag inte kunde känna till allt och frugan fick väl ta smällen för att hon inte hade lärt den korkade farangen hur man förde sig där hähä

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

- out -

Kände mig återigen totalt vilse i sed och bruk djungeln och hade en kväll med frugan om seder i Thailand så att jag inte skulle göra fler fadäser. Som tur var så förstod dom att jag inte kunde känna till allt och frugan fick väl ta smällen för att hon inte hade lärt den korkade farangen hur man förde sig där hähä

:)

Asiater i allmänhet är inte så förtjusta i beröringar utom mellan man, hustru och barn. "Frugan" tyckte det var kul då jag sa att vi kunde bygga "kramramper" längs väggarna för att kompensera för den stora längdskillnaden :)

Det är extra fult att klappa på huvudet (men det är ju nedsättande i Sverige också)

och ha fötterna mot någon annan. Eftersom mina knän varken gillar att sitta på huk, eller att vika in benen under mig, så frågade jag hur jag då skulle sitta om en grupp sitter på golvet och pratar. Om man bara pratar, så skulle jag kunna ligga på mage, och ha fötterna ut genom dörren :) men om man äter går det inte så bra att ligga på magen. Men jag fick svaret att det inte är så allvarligt med fotplaceringen - eller så gäller det bara om felet görs av faranger, för många thai räkna med att vi faranger inte fattar sånt här :)

Sådana här kulturskillnader kan man också sysselsätta sig med att försöka begripa under byvistelser.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jämföra lite äpplen och päron när vi ändå är igång.

Hur kul tror ni att ni hade haft i en skogskoja utan vatten och avlopp i skogen utanför Vuogatjolme där alla snackar samiska och bara vill åt dina renar?

Skulle bli att leta upp första bästa giertiesijjie eller girdingjeddi (tror jag) som dom säger utanför Enontekiö i norra finland

:whoco5::rotfl: Nej, där hade inte jag haft roligt iaf! :rotfl:

Antag att du är en idi*t. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det räcker väl med att man yttrat några patetiska fraser på thai, och sen tror byborna att man förstår allt de säger.

Sitter man då med när de gör nya planer för morgondagen finns det ingen anledning att informera farangen på hans språk...

Håhåjaja ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju också tänka mig ett antal teorier till varför fru Chang verkar totalt obekymrad över att jag blir överraskad över nya planer:

1. Det föll henne inte in att jag inte förstod vad som diskuterades (mycket sannolikt).

2. Hon trodde jag förstod diskussionen (osannolikt).

3. Hon trodde att jag inte skulle protestera så mycket om jag ställdes inför nästan fullbordat faktum (möjligt).

4. Hon skiter fullkomligt i vad jag tycker, släkten är viktigast (mycket möjligt i hembyn).

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju också tänka mig ett antal teorier till varför fru Chang verkar totalt obekymrad över att jag blir överraskad över nya planer:

1. Det föll henne inte in att jag inte förstod vad som diskuterades (mycket sannolikt).

2. Hon trodde jag förstod diskussionen (osannolikt).

3. Hon trodde att jag inte skulle protestera så mycket om jag ställdes inför nästan fullbordat faktum (möjligt).

4. Hon skiter fullkomligt i vad jag tycker, släkten är viktigast (mycket möjligt i hembyn).

Herr Chang har talat.

Hej Hr Chang.

Stämmer detta även idag?

(kan förstå i början för alla thai-swe förhållanden) Jag menar att efter några år i Sverige efter att ha lärt sig våra seder och bruk i allmänhet och dina behov i synnerhet, borde underlätta vistandet i byn. Hon bör ju också rimligtvis ha intresse av att du trivs så gott som möjligt där uppe i norr så att när hon hör talas om utflykter etc. måste säga -stopp och belägg, jag ska prata med min husband innan vi bestämmer något. Familjen får väll respektera sen att man inte hade lust till precis allt.

Där tror jag det är viktigt att kvinnan måste förklara för familj med anhängare hur vi "funkar" eftersom det är väldigt främmande för de som knappt lämnat provinsen (läs;varit utanför 70-skylten) hur våran s.k kultur, seder fungerar.

Snackas mycket i många trådar om hur vi ska förstå och respektera allt men när vi välvilligt gör det bör vi ju också kunna säga nej och stopp och jag äter helst inte myrägg även om det är delikatessen i byn. Idag åker vi in till stan och äter stek eller idag går jag och handlar köttet och grillar utan att bekymra sig för att någon ska ta illa upp.

Denna fantastiska hänsyn tar vi ju inte för folk här hemma?(i.o.f.s för att vi vet vad de flesta vill och kan alla seder och bruk, lättsamt) I Thailand verkar ju de som kärar ner sig bli helt förbytta. Anledningen förbryllar mig.

Måste väll kunna existera som den personlighet man är utan att för den skull ge avkall på umgänge med thaifamilj och härliga anhängare.

Många gånger är det nog så att de vill visa gästvänlighet precis som vi här hemma och då kan det lätt bli ett snabbt tempo.

Hade svägerskans dotter här i Sthlm två veckor i sommar. Så intensivt och ambitiöst har jag aldrig vistat Stockholm någonsin. Det var båtresor och bilresor till Dalhalla och turistbåtar utomskärs och inomskärs. Hon var bergis dödstrött när hon väl kom hem. Jag märkte tydligt hur gärna hon sov när hon väl fick chansen.

ps. som ngn skrev tidigare, två år i Sverige i ett nytt land och inte kunna bjuda på/stå ut med två veckor hemma hos hennes familj, schämmes tammefan. ds

Svaret blev till Dig annars i största allmänhet för tråden.

Scooping Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sixten,

Nej, det stämmer väl inte riktigt idag. Jag spetsade till det lite ;)

Fru Chang har förvisso blivit lite försvenskad... med medföljande för och nackdelar!

Jag kan ju dock konstatera att hon inte är särskilt pigg på att tillbringa mer än en dag med mina föräldrar. Varför skulle jag då stanna två veckor med hennes far och mor?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag väl lägga till att fru Chang icke kräver att jag ska vara två veckor i hembyn. Nu är det tydligen OK att jag istället ensam kör mitt race med forumstollarna i Bangkok/Pattaya/Jomtien..

En Thailandsresa ter sig mer lockande ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker spontant att det är konstigt att hon inte vill umgås med dina föräldrar, samt förmodligen lite tråkigt för dig. Borde inte dessa gamla människor i din familj vara viktiga för henne? Såsom hennes gamla är antar jag?

Ömsesidighet är väll ledordet ända sen Malenas tid via YlvaMariaThomsontillnumeraLinn-Heed.

Ska ju inte sitta och ifrågasätta erat förhållande men hon borde ju älska de dina som hon anser att man ska respektera de sina (gamla) eller?

Tråkigt att höra att hon inte vill vara med dina gamla.

Om din mor var döende, vad skulle hända då?

Min mamma dog nämligen förra vintern och kan bara säga att utan min tjej hade det varit ett helvete. Jag antar att din fru bryr sig en hel del men att du låter en del eller har jag fel?

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, fru Chang har inga problem att umgås med mina föräldrar, men blir lite rastlös efter ett tag... antagligen samma känsla jag får efter några dagar i Isaan. Hon känner sig lite utanför...

Min mor älskar sin trädgård med alla växter, och fru Chang beundrar henne för hur snyggt hon arrangerat allt. Hon vill ha likadant i vår lägenhet ;) Det är inga problem vad gäller sådant.

Vi får ju betänka att det är olika kulturer, och vid längre umgänge blir det mer och mer tydligt.

Mina föräldrar har bara varit en gång i Thailand, och kan inte förväntas förstå thailändare, om ens jag gör det. Fru Changs föräldrar har icke varit utanför Thailand, och ska väl då inte väntas förstå farang.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...