Jump to content
IGNORERAD

En klassiker, vad tycker ni om att vara i byn!


Snucke

Recommended Posts

Nja, fru Chang har inga problem att umgås med mina föräldrar, men blir lite rastlös efter ett tag... antagligen samma känsla jag får efter några dagar i Isaan. Hon känner sig lite utanför...

Min mor älskar sin trädgård med alla växter, och fru Chang beundrar henne för hur snyggt hon arrangerat allt. Hon vill ha likadant i vår lägenhet ;) Det är inga problem vad gäller sådant.

Vi får ju betänka att det är olika kulturer, och vid längre umgänge blir det mer och mer tydligt.

Mina föräldrar har bara varit en gång i Thailand, och kan inte förväntas förstå thailändare, om ens jag gör det. Fru Changs föräldrar har icke varit utanför Thailand, och ska väl då inte väntas förstå farang.

Herr Chang har talat.

Helt rätt, det är dock i mitt sätt att se detta ett annat ord som gör sig påminnt och det är "respekt".

Respekt för andras kultur, respekt för andra sedvanor e.t.c. och där tror jag att vi västerlänningar med vår mer breda skolutbildning borde föregå med gott exempel, vilke jag förmodar att majoriteten gör, dock kan man skönja viss intolerans mot detta vilket förvånar mig en smula, vi har ju själva valt att leva med en partner från en annan kultur, då ska vi väl inte heller klanka ner på den??

Ingen kritik mot någon enskild men en känsal som infinner sig stundtals... :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    19

  • Baa

    15

  • Sek Losos uncle

    13

  • Khemmarat

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Tja, det räcker väl med att man yttrat några patetiska fraser på thai, och sen tror byborna att man förstår allt de säger.

Sitter man då med när de gör nya planer för morgondagen finns det ingen anledning att informera farangen på hans språk...

Håhåjaja ;)

Herr Chang har talat.

Detta känner man igen.

Har varit med om det hemma i Sverige också.

Helt plötsligt fick man skäll av frugan för att man inte hade duschat och bytt om. Då stod man där som ett frågetecken.

Hon hade ju tydligen pratat med sina kompisar i telefon och planerat en hel del. Men telepati är inte min starka sida.

Nu fungerar det mycket bättre och jag får besked i god tid. :great:

Jag kan ju också tänka mig ett antal teorier till varför fru Chang verkar totalt obekymrad över att jag blir överraskad över nya planer:

1. Det föll henne inte in att jag inte förstod vad som diskuterades (mycket sannolikt).

2. Hon trodde jag förstod diskussionen (osannolikt).

3. Hon trodde att jag inte skulle protestera så mycket om jag ställdes inför nästan fullbordat faktum (möjligt).

4. Hon skiter fullkomligt i vad jag tycker, släkten är viktigast (mycket möjligt i hembyn).

Herr Chang har talat.

Ja, helt plötsligt är vi i Thailand och det planeras utflykt, fest eller andra saker. Och då pratar vi nutid.

I Thailand funkar det tydligen inte att meddela farangen om diverse händelser. Nej, i Thailand får man skäll för att man inte har duschat och bytt om.

Även om farangen är i Thailand så har han fortfarande inte lärt sig telepati och inte heller thai för den delen.

I Sverige funkar det med kommunikation medans den blir så gott som bortblåst i Thailand.

Könstigt :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag väl lägga till att fru Chang icke kräver att jag ska vara två veckor i hembyn. Nu är det tydligen OK att jag istället ensam kör mitt race med forumstollarna i Bangkok/Pattaya/Jomtien..

En Thailandsresa ter sig mer lockande ;)

Herr Chang har talat.

:drinks: Herr Chang om detta blir av skulle va trevlikt att svingga några bägare Beer Chang, å toppa med några sommarlätta.

Och titta på solnedgången hos Fröken Chang :whoco5::great::drinks: Mvh Maitan. Plus smörstekt potatis. :whistle:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, det är dock i mitt sätt att se detta ett annat ord som gör sig påminnt och det är "respekt".

Respekt för andras kultur, respekt för andra sedvanor e.t.c. och där tror jag att vi västerlänningar med vår mer breda skolutbildning borde föregå med gott exempel, vilke jag förmodar att majoriteten gör, dock kan man skönja viss intolerans mot detta vilket förvånar mig en smula, vi har ju själva valt att leva med en partner från en annan kultur, då ska vi väl inte heller klanka ner på den??

Ingen kritik mot någon enskild men en känsal som infinner sig stundtals... :wai:

Håller med dig! Men jag har även märkt en annan sida av respekt. Respekt ligger nära förståelse, om man inte förstår någon kan det vara svårt med respekten. I och med att de äldre är de som respekteras mest och att i byn har de äldre oftast inte varit utanför provinsen. Detta gör att det blir ett litet vacum.

Jag har märkt att dessto mera som thailändarna lär sig om yttervärlden dessto mera respekt får även falangerna. Thailändarna hör t.ex talas om att (håll i er nu) en del falangmat kan vara god. Fler och fler blir nyfikna på att smaka. Vår 15'åriga dotter gör tårtor och pannkakor i byn och thailändarna blir mer och mer intreserade av att prova falangmat. Jag har gjort en hel del grejor i byn och eftersom jag gör det på falangvis, blir jag ibland idi*tförklarad. Efter en stund ser de dock att det kanske inte är så dumt att göra en del saker på falangvis. Många skulle aldrig erkänna det så att någon annan hör. Men det pratas mer och mer.

Detta visar att respekt också är något man förtjänar. Och förstår man inte varandra är det svårt att förtjäna respekt! Vilka är då vi som kan dömma ut thailändarnas kultur? Dömmer vi ut deras kultur visar det kanske hur mycket vi förstår!

Baa, jag siterar din sista mening igen.

"Ingen kritik mot någon enskild men en känsla som infinner sig stundtals... :wai: " :wai:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Som man bäddar får man ligga som en skrev tidigare, Man kan ju aldrig skylla på någon annan än sig själv om man har tråkigt i byn.

Jag skulle aldrig sova över hemma hos en thai (I byn då alltså) eller tjejens familj för den delen heller. bekvämlighet (Aircon samt redig jävla toa) och att kunna få vara ifred en stund är det viktigaste för mig i alla fall.

Tycker om att träffa tjejens familj och släkt och trivs med deras sällskap även om man inte fattar jota samt gillar livet i byn och strosa runt, Men tror det nog beror mest på att man sover bekvämt samt man kommer ifrån dom en del av dagen.

Därför bokar jag upp resan med hotell innan jag åker till Thailand, Då åker man inte på nån överraskning samt om tjejen skulle få några idéer kan man lätt skylla på "Vi har ju redan bokat och betalat"

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar jag ar i byn lagar jag mat varje dag medan alla ar ute och arbetar.

Da vet jag att det finns något jag kan ata.:whistle:

Min mat brukar ta slut forst.

Man tager vad man haver, jag maste beställa potatis pa marknaden (Fran "kinesiska byn")

Ibland har slaktaren ledigt osv, osv.

Köttsoppa och korvgryta ar latta att gora.

Fisk i folie ar en annan som de lart sig att gora själva. (Bananblad istället for folie)

Nar jag lagar mat pa samui kan jag gora lite mer avancerade ratter eftersom jag har ugn.

Laxpudding, Janssons (om jag har fatt min ansjovis), köttbullar ar gamla favoriter.

Senaste överraskningen var att hon älskade rödbetssallad.

En sak med att laga mat i byn ar att chilli fungerar med all mat. fry.gif

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

Tack igen för att det blev en så mångfaldig respons på mina åsikter om att befinna sig i byn. Jag har läst allt med omsorg och respekterar alla era åsikter.

Vissa har några bra tips hur man ska trivas där och andra hittar ingen bra anledninga till att vara där. Och några älskar att vara där och några hatar att vara där. Så det är väl härligt att vi alla är olika.

Men min åsikt är att än så länge är det inget för mig. Det är inte där jag vill tillbringa mina semestrar mer än ett par dagar då och då!!

Ni som kan språket , har ett mer privat boende, gillar ett annorlunda lantliv och de som börjar komma upp i åren tror jag har mest glädje i att befinna sig på bonnlandet i Thailand. Och ska väl tillägga ni som är morgonpigga och gillar att lägga er tidigt och tar det lugnare med nattligt nöjesliv. Vilket många gånger sammanfaller med åldern.

.Och visa av er sitter där helt enkelt för att att ni inte vågar ifrågasätta damen!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Snucke.. Gillar inte heller lantlivet.. Har visserligen inga större erfarenheter av lantislivet i Thailand.. Men de jag har är inte positiva.. Har ju mitt lilla äventyr från Issan..

Sen måste jag fråga dig om det här med nutrilett :)(läste om det någonstans och Jonny D har skvallrat) Åker du till Thailand och intar nutrilett? En bra början till att gå ner i vikt är ju annars att bära in de transferväskor du ska leverera till Ö-vik flighten själv och inte besvära en gammal trött Nordic anställd med det :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Snucke.. Gillar inte heller lantlivet.. Har visserligen inga större erfarenheter av lantislivet i Thailand.. Men de jag har är inte positiva.. Har ju mitt lilla äventyr från Issan..

Sen måste jag fråga dig om det här med nutrilett :)(läste om det någonstans och Jonny D har skvallrat) Åker du till Thailand och intar nutrilett? En bra början till att gå ner i vikt är ju annars att bära in de transferväskor du ska leverera till Ö-vik flighten själv och inte besvära en gammal trött Nordic anställd med det :whoco5:

Jaså har han skvallrat.. he ..he. Jo det är sant. jag har ju svårt att äta när jag festar på några dar så nutrilett håller mig uppe. Men jag håller med dig om byarna har faktiskt ganska bra erfarenheter av att vara i byar i Thailand efter att ha levt ihopt med två längre förhållanden med thaitjejer. Byarna är inte mycket att eftersträva! Hur väl man än vill sin älskade!. Sen går eller åker jag alltid in med foppaväskorna. Vem är du?

snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Din berättelse om by besöket är underbar och redan en klassiker tycker jag.

Förresten min gumma åkte business med TG idag. Fan va glad hon va !!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa inlägg bör tas via PM. Tack.

Men så ofta som trådar spårar ur och förstörs här så tycker jag inte det var så stort övertramp!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så ofta som trådar spårar ur och förstörs här så tycker jag inte det var så stort övertramp!

Snucke

Nja, men det är viss skillnad mot uppenbarligen personliga meddelanden.

Hur som helst, åter till ämnet!

Fru Chang har ju inköpt mark i hembyn i Isaan och lagt mer jord på den som man brukar göra. Nu är hon dock tveksam till att bygga hus på denna mark. Chiang Mai ter sig mer lockande!

För mig är det uppenbart att hon numera ej eftertraktar den dagliga påfrestelse det blir att få släkten på besök. Hon liksom jag vill nog välja själva när vi ska träffa hennes eller min släkt.

Är fru Chang försvenskad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, men det är viss skillnad mot uppenbarligen personliga meddelanden.

Hur som helst, åter till ämnet!

Fru Chang har ju inköpt mark i hembyn i Isaan och lagt mer jord på den som man brukar göra. Nu är hon dock tveksam till att bygga hus på denna mark. Chiang Mai ter sig mer lockande!

För mig är det uppenbart att hon numera ej eftertraktar den dagliga påfrestelse det blir att få släkten på besök. Hon liksom jag vill nog välja själva när vi ska träffa hennes eller min släkt.

Är fru Chang försvenskad?

Herr Chang har talat.

Hej

Det är inte omöjligt, vi har flera par i vår bekantskapskrets där kvinnan resonerar likadant, dom kanske helt enkelt har lärt sig uppskatta att få vara lite mer i fred och ser fördelar med det, min fru ville inte bygga i byn ifrån början men jag övertalade henne och nu funkar allt perfekt och hon trivs med det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...