Jump to content
IGNORERAD

En klassiker, vad tycker ni om att vara i byn!


Snucke

Recommended Posts

Snälla P3.

Kan Du inte lägga en omvandlare versaler/gemena som Du aktiva på alla gaphalsar typ SVEN55 så att hela meddelandet istället blir med små bokstäver.

Förvisso hjälper det inte mot det torftiga innehållet, men det ser trots allt bättre ut.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    19

  • Baa

    15

  • Sek Losos uncle

    13

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

JA DET VERKAR SOM NI AR MELLAN 70 OCH DODEN ALLIHOP, OCH ATT FA EN KICK AV FORUM TJAFS DET AR VAL ATT TA I, BITTERHET VAR JU INTE EFTERFRAGAN, DET VAR JU I ARLIGHETENS NAMN, VAD VI TYCKTE OM BYLIVET. ELLER?? LEVE FRAMTIDEN OCH INTE MASSA BAKATTANKANDE

Hej

Själv har jag mestadels vistats på den Thailändska landsbygden ca 3-4 månader ända sedan jag var 25 år och nu är jag 52 år.

Dom första 10 åren tillbringade jag i en liten by i Petchabun och dom första 5 åren träffade jag i princip inte några utlänningar alls eftersom det inte fanns några, men faktum är att jag blev så väl bemött och omhändertagen av byborna att jag inte saknade falanger alls, jag kände mig aldrig utnyttjad eller lurad på något sätt och tillvaron där var både rolig och äventyrlig.

Jag betalde inte heller högre priser än andra bybor för det jag köpte och det gällde även omkringliggande byar och städer.

Jag har många vänner där och har varit inbjuden på kalas både till dom flesta byborna och även till distriktets "borgmästare", polistationer, brandstation, militärförläggningen i Petchabun, sjukhus, skolor m.m

Så jag har inget dåligt att säga om någonting egentligen, minnena är nästan bara positiva.

Och när jag träffade min nuvarande fru som är ifrån Nong Khai så besökte vi tillsammans mina vänner i phetcabun provins och det var lite av en "eriksgata" för mig och min nuvarande fru som då var min flickvän och hon blev väldigt överraskad av hur många som jag kände, och hur jag blev bemött, och dom omdömmen folk gav och hon förstod att hon hade träffat en lite ovanlig utlänning, men det hade hon nog anat ändå.

Och dom senaste 12 åren har jag tillbringat i en liten by i Nong Khai provins och jag är helt såld på det liv som levs där, människorna är lika vänliga och generösa som dom var i Petchabun men dom lever ett ändå mer naturnära och traditionellt liv, med jakt, fiske och insamlande av rötter, växter, insekter, skaldjur, svampar och kräldjur, allt i naturen går nästan att använda till något.

Och det är samma här jag känner mig som en av alla andra och känner mig inte utnyttjad eller lurad på något sätt, utan snarare tvärtom.

Jag skulle tveklöst kunna stanna där resten av mitt liv och glädjas åt varje ny dag.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa, det går att göra men, jag tänker inte göra det.

Dels pga att skriptet gör Stockholm till stockholm och dels för att det enklaste alternativet är att SVEN tycker på kapslokk.

Vi får helt enkelt stå ut med SVEN 55s versaler, tror jag. Tvivlar på att en sån trevlig person som SVEN 55 skulle kunna skriva med vanliga gemener.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SVEN 55 ja tycker du skall sticka ut hakan oftare här på forumet, det behövs så är det bara. :great: Maitan.

Knappast va? :kort:

Har man så egotrippad inställning att man behöver stora bokstäver för att höras...Njaaaääää :whistle:

Möjligen för att trigga andra (trevligare) medlemmar, annars klarar vi oss fan så mycket bättre utan Messershmittar som ser det som sin livsuppgift att berätta hur duktig man är. MED STORA BOKSTÄVER... B)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker hem till Thailand 27 september och blir väl där till sista veckan av Maj nästa år och jag lär väl tillbringa minst 7 månader i byn och jag trivs alldeles förträffligt där även om min gode vän "SVEN55" tycker annorlunda.Det är ju så skönt att bara sitta njuta och bara va i tysthetens Isaan.

Nu skulle det finnas en avissmiley! :) Jag vill dit med! Vara i byn och mysa med familjen... Ljuva tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriver med stora bokstäver skriker man??? hur kan man höra bokstäver???

Det är bara så man talar inom data världen.

Data världen är inte alltid logisk,tex tryck på start för att stänga din dator?

Det kan kanske vara så att någon kanske inte ser så bra med små bokstäver,vad vet jag.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriver med stora bokstäver skriker man??? hur kan man höra bokstäver???

Det är bara så man talar inom data världen.

Data världen är inte alltid logisk,tex tryck på start för att stänga din dator?

Det kan kanske vara så att någon kanske inte ser så bra med små bokstäver,vad vet jag.

Om man vill skriva med större bokstäver kan man göra det.

Detta handlar inte om logik utan något som kallas netikett :)

Självklart är det inget krav, men liksom etikett ska man inte förvånas om man går omkring i verkliga livet utan någon som helst etikett, så bör man inte bli förvånad om vissa tycker det är otrevligt att skriva med endast versaler i "data världen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast va? :kort:

Har man så egotrippad inställning att man behöver stora bokstäver för att höras...Njaaaääää :whistle:

Möjligen för att trigga andra (trevligare) medlemmar, annars klarar vi oss fan så mycket bättre utan Messershmittar som ser det som sin livsuppgift att berätta hur duktig man är. MED STORA BOKSTÄVER... B)

Ja ger upp, skulle aldrig ha skrevet detta. Skall sitts med hatten i knät nästa gång, och bara lyssna. :whoco5: Maitan.

Ändrades av Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

JA JA HALLER MED DIG, AMNET FRAN BORJAN VAR JU LANDSBYGDSIDYLLEN, NU AR DET JU NAGON DATANORD SOM SKALL VARA DUKTIG OCH LARA OSS ALLA CAPS LOCK O NETIKET,OPPNA EGET FORUM SA KAN DU TJOTA MER. FORSTAR ATT DET INTE FINNS SA MYCKET FOR NORDEN ATT GORA AN ATT SITTA OCH TJOTA PA NATET MED EN MASSA LOJLIGA ASIKTER, SA AR JU BYLIVET. FO SER LASER MAN UTMARKT NAR STOR BOKSTAVER ANVANDS

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir enkelte rasande för att andra uttrycker sitt gillande om bylivet ? Det spelar väl ingen roll om

jag gillar att bo på landet, det är väl bara att uttrycka sitt eget gillande av stadsliv eller ?

Och att säga att "jag har bott här så och så länge " ändrar väl inget, jag har gillat att bo på landet

i hela mitt liv och har gjort det till stora delar.

Det håller inte att säga att Thai i byn är ute efter dina pengar o vill lura alla faranger, isåfall är det väl

samma sak i städerna eller hur ? Jag har inte upplevt det så, men om någon har erfarenheten att allt är bara

skit med Thaimäniskor så borde dom kanske inte vistas bland dom.

Bara några tankar jag har ärligt svårt att forstå den upprördhet vissa visar när "byn" kommer på tal, kan

det ha något med egna misslyckanden att göra ? :huh:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vi kan konstatera att vi har olika smak av hur vi gillar att vara i byn och är ju ungefär vad jag trodde. Endel skriver att jag måste ta kontroll över mitt eget liv där och lära mig språket. Jo jävligt lätt bara att lära sig språket. finns fan inte många svenskar jag har träffat som kan föra en normal diskution på thai. Självklart vore det bra att tala thai. Men lättare sagt än gjort.

Jag vidhåller att för att trivas någorlunda i en liten thaiby under mer än en vecka krävs eget boende med allt vad det innebär med olka sysslor och privatliv, bra kunskaper i thailändska språket, ålder och leverne som passar detta livet. Och en underbar dam och en bra mamma pappa o släkt. Då möjligtvis kan man stå ut under en längre tid. Men att bo under thaifamiljens tak tilltalar åtminståne inte mig. Men visst även jag ställer ju upp för damen så jag stannar där några dagar för artighetens skull. Och hon förstår mig faktiskt. Och jag förstår henne när vi besöker min släkt hon vill inte stanna där så länge heller ser jag på henne fast hon vidhållet att allt är ok. Och även jag är nöjd efter ett par dar hos min släkt . Jag trivs bäst i mitt hem och på platser där jag får bestämma själv när jag vill vara social eller inte. Och i en by i Thailand har man inte så stort val, detta gillar jag inte . Men visst finns positiva stunder även i byn. Och det är ju kul att ni finner er bekväma i att vara i tjejens by. Men jag gör det inte i dagens läge. Inte min stil helt enkelt!

Det är en stor förmån att ha så bra självinsikt som du har. Tack vare den kommer du inte att göra misstaget att binda dig fast i bylivet förrän du är mogen för det, om du ens blir det. Eftersom du har en förstående gf som är på samma våglängd kommer du i framtiden att få många trevliga vistelser i Thailand. Du gör absolut rätt som lyssnar på råd, men provar och söker det som passar dig till sist. Sedan har de flesta av oss olika faser i livet där vi utvecklas och lär oss trivas med andra saker än tidigare.

Att bo i svärföräldrarnas hus är nog det sämsta alternativet om man ska bo i en by. Att bygga eget är ett nästan lika dåligt alternativ om man inte vet att man trivs med bylivet. Jag har alltid trivts uppe i byn så jag visste att det var rätt beslut att bygga eget. Du måste försöka hitta din grej, det som känns rätt nu, behöver du inte fastna med hela livet, det finns massor med alternativ.

<A href="

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt eget rekord ute i bushen är 3 timmar och 28 minuter. Jag skojar inte alltså. Hade kolla på varenda sekund. Haha. Persoligen är jag grymt imponerad på de människor som faktiskt bor och trivs ute på landet. Tyvärr är det nog väldigt många genomsnälla människor som INTALAR sig att det är så genuint thai och trevligt att bo så för att vara sin partner till lags. Har själv träffat en uppsjö människor genom åren som vaknat upp ur dimman och insett att det kanske är dags att tänka liiiite på sig själv också.

Många har kanske glömt varför vi kom hit. I grund och botten för att ha det bra misstänker jag.

www.infinita.biz - Grafik och webb i Thailand

www.infinitaonline.se - Grafik och webb i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt hus uppe i Chiang Mai, Amphur Chiang Dao.

14 km fran gransen till Burma.

Ca 100 hus, tempel och skola, desutom regionens polisstation.

Ingen 7-11, ingen bankomat, alla gar och lagger sig kl 10 och upp 05.30.

Byn ligger i en dalgang omgiven av en nationalpark.

I byn finns centrumet for nationalparken precis vid vattenfallen

1,5 km bort finns heta kallor man kan bada i

5-6 skordar om aret och allt kan odlas.

Eftersom jag ar fodd i en mindre hala i Tornedalen har jag inga problem, jag alskar bergen och det friska vattnet fran bergen.

Jag betalar samma som lokalbefolkningen.

1 kg potatis = 5 baht.

1 kg morotter = 5 baht.

1 kg Avocado = 20 baht.

1 nubbe Lao Khao = 8 baht. :thumbsup:

Alltid skont att komma ivag fran stressen har pa Koh Samui

Lite bilder fran min by och omgivningarna.

Pha dang National Park

Vart hus.

post-7652-002388500 1284199014_thumb.jpg

post-7652-002388500 1284199014_thumb.jpg

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har mitt hus uppe i Chiang Mai, Amphur Chiang Dao.

14 km fran gransen till Burma.

Ca 100 hus, tempel och skola, desutom regionens polisstation.

Ingen 7-11, ingen bankomat, alla gar och lagger sig kl 10 och upp 05.30.

Byn ligger i en dalgang omgiven av en nationalpark.

I byn finns centrumet for nationalparken precis vid vattenfallen

1,5 km bort finns heta kallor man kan bada i

5-6 skordar om aret och allt kan odlas.

Eftersom jag ar fodd i en mindre hala i Tornedalen har jag inga problem, jag alskar bergen och det friska vattnet fran bergen.

Jag betalar samma som lokalbefolkningen.

1 kg potatis = 5 baht.

1 kg morotter = 5 baht.

1 kg Avocado = 20 baht.

1 nubbe Lao Khao = 8 baht. :thumbsup:

Alltid skont att komma ivag fran stressen har pa Koh Samui

Lite bilder fran min by och omgivningarna.

Pha dang National Park

Vart hus.

post-7652-002388500 1284199014_thumb.jpg

Norr eller söder om Niskanpää

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt hus uppe i Chiang Mai, Amphur Chiang Dao.

14 km fran gransen till Burma.

Ca 100 hus, tempel och skola, desutom regionens polisstation.

Ingen 7-11, ingen bankomat, alla gar och lagger sig kl 10 och upp 05.30.

Byn ligger i en dalgang omgiven av en nationalpark.

I byn finns centrumet for nationalparken precis vid vattenfallen

1,5 km bort finns heta kallor man kan bada i

5-6 skordar om aret och allt kan odlas.

Eftersom jag ar fodd i en mindre hala i Tornedalen har jag inga problem, jag alskar bergen och det friska vattnet fran bergen.

Jag betalar samma som lokalbefolkningen.

1 kg potatis = 5 baht.

1 kg morotter = 5 baht.

1 kg Avocado = 20 baht.

1 nubbe Lao Khao = 8 baht. :thumbsup:

Alltid skont att komma ivag fran stressen har pa Koh Samui

Lite bilder fran min by och omgivningarna.

Pha dang National Park

Vart hus.

post-7652-002388500 1284199014_thumb.jpg

Åhå Juha det är till dessa trakter man vill flytta senare, du har det säkert bra där uppe. :great: Maitan. :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

NU AR DET JU NAGON DATANORD SOM SKALL VARA DUKTIG OCH LARA OSS ALLA CAPS LOCK O NETIKET,OPPNA EGET FORUM SA KAN DU TJOTA MER.

Ironi eller idi*ti? Skillnade är hårfin...

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Norr eller söder om Niskanpää

Norr, Rattosjarvi pa finska sidan.

Fodd i Pello.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt eget rekord ute i bushen är 3 timmar och 28 minuter. Jag skojar inte alltså. Hade kolla på varenda sekund. Haha. Persoligen är jag grymt imponerad på de människor som faktiskt bor och trivs ute på landet. Tyvärr är det nog väldigt många genomsnälla människor som INTALAR sig att det är så genuint thai och trevligt att bo så för att vara sin partner till lags. Har själv träffat en uppsjö människor genom åren som vaknat upp ur dimman och insett att det kanske är dags att tänka liiiite på sig själv också.

Många har kanske glömt varför vi kom hit. I grund och botten för att ha det bra misstänker jag.

Stämmer ganska bra med mina erfarenheter av endel av mina bekanta. Kan inte säga ett ont ord om byn så gumman hör, då tar det hus i helvete. Så för husfridens skull snällt hålla käften och tillbringa största delen av semestern i byn och drömma sig bort därifrån. Men när damen inte är närvarande så kryper sanningen fram.

Säger inte detta gäller alla men en hel del.

Och jag är också grymt imponerad av er som VERKLIGEN trivs bra i bymiljön, då menar jag först och främst er som inte kan föra ett samtal på thai och inte har ett eget boende där.

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker inte jag. Gaphalsig och allmänt otrevlig verkar denne SVEN 55 vara. (mitt inlägg som medlem)

Som moderator, ber jag dig, SVEN 55, trycka på CAPS LOCK knappen en gång till.

Även om du inte tycker det själv, så är det inte trevligt att läsa inlägg med endast versaler, enligt de flesta.

Vem vet, man kanske till och med skulle kunna ta det du skriver på allvar, om du skrev ordentligt.

Regeln om respekt för och den om Inlägg endast till för att förödmjuka andra medlemmar

är ju bägge lite luddiga, så plus ska du ha och har fått för detta klargörande exempel.

Att inlägget (precis som detta) är något lite off-topic och kanske bättre lämpat för ett PM gör inte exemplet sämre :-) ;-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeln om respekt för och den om Inlägg endast till för att förödmjuka andra medlemmar

är ju bägge lite luddiga, så plus ska du ha och har fått för detta klargörande exempel.

Att inlägget (precis som detta) är något lite off-topic och kanske bättre lämpat för ett PM gör inte exemplet sämre :-) ;-)

En bamsekram till dig GD, som OT kung är du ohotad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt behov av inkomst gör att jag tvingas bo i en stad, men min lediga tid tillbringar jag hellre på landsbygden. Att det skulle finnas mer att göra i stan är ju bara snack, enda skillnaden är att det man gör i stan bara är annorlunda jämfört med det man gör på landet. Jag har jag inga problem att fylla min tid varken på landet eller i stan. Såväl i Sverige som i Thailand.

Vad gäller uppväxtmiljö för mina barn så anser jag landet vara att föredra alla dagar i veckan. Stan lämpar sig nog egentligen bättre för trevliga weekendresor än för vardagen, synd bara att det är i stan mammon måste inbringas.Jag skulle absolut föredragit att bo på landet.

I Thailand tycker jag variation förnöjer, skulle aldrig ha ro att bara vistas på en enda plats. När dagarna börjar likna den föregående då vet man att det är dags att dra vidare. Basen har vi dock i en liten by på landsbygden och det är alltid lika skönt att komma hem till en plats där alla vet vem man är, där det vimlar av nära och kära och där man varit med så länge att man hunnit se barn växa upp, bli vuxna, gifta sig och få egna barn. En plats där man inte längre är en främling.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Allt det där du beskriver kan man väl göra i en storstad eller i dess närhet också. Plus fan så mycket mer därtill!!

snucke

Det var det som var min poäng :) d v s man kan göra en massa även om man bor på landet.

Jag listade bara exempel på vad jag gillar själv att göra. Det finns mycket mer att göra både hemma och inom några kilometer.

Men en sak, som man kan göra på landet, men inte kan i stan :) är att kunna gå ut i naturen och s g s veta att man inte kommer att möta en enda människa, då man vill vara ifred.

Jag håller med dig om problemet att få komma avskilt om man inte har egen bostad. Därför vill jag bygga eget :) och tillräckligt långt utanför byn för att inte en massa har "vägarna förbi", för då träffar jag folk då jag själv vill.

Andra, som redan har byggt eget inne i någon by, har skrivit om att thai inte kliver in i andras hus oinbjudna, och då går det ju att komma undan även inne i byn. Men för egen del vill jag bo tillräckligt långt ifrån grannar för att kunna veta att om jag hör någon prata, så är det till mig/min familj.

Ja, för att trivas på sikt så behöver man nog kunna göra sig förstådd på thai - men man behöver knappast kunna prata bra, för om man säger en del fel, så blir det ju lustigt lättare :)

---

Iofs blir det nog fler och fler som passar i bylivet med högre ålder, men jag bestämde redan då jag var 10 år att jag vill bo enskilt i skogen. Alltså för att då kan man träffa folk då man vill.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...