Jump to content
IGNORERAD

En klassiker, vad tycker ni om att vara i byn!


Snucke

Recommended Posts

har sovit från 21.15 det räcker så.men får väll krypa ner bakom å ge darlingen morgonkramen snart ;):o

sluta skriva om era privata grejer idi*ter!!! I dessa trådar annars kan man ju lika väl lägga ner att skriva på Mai pen rai!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    19

  • Baa

    15

  • Sek Losos uncle

    13

  • Khemmarat

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Eller är de ett forum för inbördes beundran

Jepp eller bekanta.Ursäkta sidospåret tillbaka till byn

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

SEn ska jag väl tillägga att inga av mina tjejer har tvingat mig att vara i byn mer några dagar då o då, dom jag har träffat förstår eller åtminstone verkar förstå problemet.. Detta är mer en reflektion av mina erfarenheter. Om inte annat så brukar dom få mer förståelse efter nån vecka hos min släkt när vi har varit o hälsat på dom på Öland! :friends::ironi:

Snucke

Ja så jävla kul e väl inte släkten egentligen så varför måste tjejens släkt ofta va så jävla kul oc bra!?

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör dom som vantrivs uppe i byn så här gör vi tvärt om. Hennes familj kommer hit till oss i Pattaya då och då i stället. Farsgubben blir som barn på nytt när han får vältra sig i havets vågor :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa...

Snucke skriver knappast några possitiva åsikter i sitt inlägg, och sen blir han sur när han får medhåll. :whistle:

Men jag håller med om det mesta Snucke skriver om bylivet, men, jag tyckte det var rätt charmigt, i 4 år..sen har jag ju inga alkoproblem så jag slapp vakna bakis till tuppjäklarna och den förbenade nyhetsuppläsaren, det hjälpte kanske att finna den sköna morgonluften tilltalande att vistas i tidigt på morgonen.

Nu var det lite andra omständigheter som gjorde att jag flyttat på mig, men minns forfarande tiden i byn som ett ganska lärorikt liv, dock utan tiggerier och snikna släktingar, det bidrog förmodligen till trivseln.

För egen del, det var nog de 2,5 milen in till stan var och varran dag som tog ut sin rätt, annars vete fan om man inte blitt kvar i risby.

Lantisen Baa

Fyra år utan mental stimulans, ditt liv är ett forum?

Antingen är du en väldigt stark människa eller bara dum.. Utan framtidsplner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag mycket svårt för att må riktigt bra i tjejens by. Ok 1-3 dar går bra sen orkar jag bara inte mer. Pga språkproblem, kulturskillnader, lappsjuka,utnyttjande,uttråkad,ut-tittad,söndersupen,jobbiga byfyllon, känner sig ensam(för att man inte förstår eller är annorlunda),Resor till Lotus och Big C och bara jag ska betala,Höra historier och visa fina hus som bra o rika Faranger har byggt till tjejerna ,mor och far. Skita i Thaitoa, Äta halvkass mat. Skitdålig TV och tvprogram. ingen aircon, obekväma sängar, svårt att sova pga ylande hundar,galande tuppar, onormalt hög musik kl 06.00 och annat oljud som vräks ut i by högtalarna. Inte bara få rå om sig själv (helt enkelt ensamhet för en stund). Var man än gör eller går så är man under uppsikt. Och oftast är nog det mesta på gummans villkor! Sist men inte minst sist jag var där förra gången hade jag vatten upp till fotknölarna när jag vaknade och ställde mig på golvet, så kan det va i september fick jag till svar. Visst man kan se allt detta som charmigt och spännande annorlunda, ja ok då, men då bara för 1-3 dar, sen räcker det för mig !!!

Jag har levt med två thaidamer och från två vitt skillda byar men mycket lite har skilljt dom åt! Ska väl vara vattnet till fotknölarna då!

Ja vad tycker ni? Jag vet av erfarenhet av vänner att så ser deras påtvingade semester ibland ut efter 1-flera års sparande . Kanske får dom efter lite tjat 1-3 dar i Bangkok eller några dar på nån semesterort i kombination med detta.

Nu vet jag självklart att vi alla är olika och att vissa har egna hus i byarna så då trivs man nog hyfsat bra. Dessutom är väl endel grabbar säkert till åren kommna och då helt enkelt njuter av att ligga som "Al Bundy" i en hängmatta, dricka grogg och dela ut pengar och göra vad den yngre damen säger.

Och självklart i endel fall då man kan språket blir ju allt något trevligare!!

Vad anser ni, och vad har ni för erfarenheter??

Snucke :crazy:

Hade jag upplevt en tredjedel av det Snucke nämner så hade jag också dragit efter 1 dag eller två, finns ju ingen anledning att stanna längre än vad en anständig nivå av artighet kräver om man vantrivs.

Själv trivs jag bra i byn och bodde där på heltid i 3 år, heltid för mig är förvisso sällan mer än 10 dagar per månad. Frugans hemby är dock bara en dryg timme från Bkk och kan väl egentligen inte kallas by utan mer en mindre stad där i stort sett allt finns.

Att prata hyfsad thailändska och ha vettiga in-laws är dock en förusättning för att trivas när den första entusiasmen lagt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Snucke,

Jag har väl besökt fru Changs hemby sex gånger tror jag. Står icke ut mer än fyra dagar, och lustigt nog står fru Chang inte ut längre heller. I vart fall när jag är med ;)

Det blir för enformigt och primitivt, men thaisläkten och byfolket har jag inget mot. De är mycket vänliga, men vi har just inte mycket gemensamt.

Givetvis blir det fler korta besök! Men att bo där en längre tid... knappast.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Snucke

Jag själv hade också lite svårt att anpassa mig till bylivet i början, jag ogillade alla insekter och kryp som kom in överallt och en del bet mig,

jag förstod inte vad folk sa och visste inte om dom var arga eller vilka dom var, vad skulle jag kunna äta utan att bli sjuk, alla nya ljud störde sömnen,

människor överallt inget privatliv alls, konstiga toaletter, dusha med en skopa och vatten i stora lerkrukor samtidigt som man skulle ha ett skynke runt sig,

hur skulle man bete sig o olika situationer, hur skulle jag svara när folk frågade för mig ovanliga saker, var dom lösspringande hundarna farliga,

finns det blodiglar och ormar i vattnet, o.s.v det var många saker att lära sig och vänja sig vid.

Men man lärde sig och numera är inget av detta något problem, och det tror jag att nästan alla kan om dom ger det en chans.

För mig är byn nu lite av ett paradis på jorden, massor av vänliga människor i alla åldrar som umgås på ett naturligt och okonstlat sätt och har tid för varandra, och jag känner mig inte det minsta utnyttjad snarare tvärtom att folk är ovanligt generösa mot just mig.

Och jag lämnar ogärna byn och dess lugna tillvaro för att t.ex åka till badorterna vid havet, vart jag än åker så saknar jag mina vänner i byn och det naturliga liv som levs där, man går upp med tuppen och äter lagad mat tillsammans på morgonen kaanske kör några barn till skolan sedan börjar dagens arbete,

kanske i skogen, på fälten, en fisketur eller ett byggprojekt.

Man arbetar oftast många tillsammans både män, kvinnor och ungdomar alla pratar och skojar med varandra så att jobbet blir roligt, och mitt på dagen tar vi paus under ett träd eller liknande och äter dagens andra måltid med klibbris och kanske några fiskar som någon har fångat i närmaste bäck eller damm som grillas över öppen eld.

Sedan arbetar man tills klockan blir ungefär 4-5 då man avslutar dagen med lite lao kao innan man åker hem.

Där dushar man och ibland tar vi mopeden eller bilen till närmaste marknad och handlar lite färdig lagad mat som grillad bläckfisk eller kräftor (och alla handlar och betalar själva), eller spelar lite fotboll med barnen, sedan äter vi lagad mat tillsammans igen, efter detta brukar männen sätta sig utanför affären eller hemma hos någon (ibland hemma hos oss)och prata om vad dom gjort och vad som ska göras i morgon samtidigt som man dricker lite öl eller lao kao (och alla bjuder varandra), kvinnorna brukar samlas i grupper och skvallra lite under mycket skratt.

Sedan drar man tillbaka för lite TV innan det är dags att sova och det gör man riktigt gott efter att ha arbetat med kroppen.

Så kan en normal dag se ut, men ganska ofta är det någon fest någonstans i samband med bröllopp, begravning, någon som ska bli munk, någon buddistisk högtid och då blir det kalas som inte går av för hackor.

Vissa dagar gör vi utflykter tillsammans i en pick up eller två fulla med folk till Udon Thani, Phon Phisai eller Nong Khai där vi går på marknad, äter och dricker gott och har roligt tillsammans.

Jag skulle kunna stanna där resten av livet utan att sakna något speciellt därför att jag blir så väl mottagen och behandlad, och för att jag älskar bylivet.

För mig är det uppenbart att det är så här människan är skapt att leva, i naturen utan stress och tillsammans med alla generationer i grupp.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja by och by Nonthanburi ett stenkast från Bangkoks centrum.

Jag brukar spendera några dagar på nerresan samt några på hemresan.

Funkar bra varvid svärmor bott i Svedala och pratar lite svenska samt att

tantens kusiner och en bror pratar någorlunda engelska.

Trivs bra vi brukar göra dom sista inköpen på Nonthaburi Market innan hemresan.

Sen har vi alltid en stor utekväll på Kareoke Restaurang Nonth skitbra ställe

med både kareoke samt liveband och bra käk till humana priser.

Nä längtar alltid efter dessa dagar :) '

Mvh Svampen :wai:

Nedan Nonthanburi Party!! :great:

post-4567-053502400 1283584755_thumb.jpg

post-4567-053425500 1283584782_thumb.jpg

post-4567-053502400 1283584755_thumb.jpg

post-4567-053425500 1283584782_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

På Snuckes story så låter det som att han helt enkelt behöver ta kontrollen över sin egen situation när han vistas på landet. Gjorde han det skulle han nog trivas bra mycket bättre.

Kan inte vara kul att ledas hit och dit utan att fatta något annat än att han är den givna plånboken.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svamp, du leker ju på civiliserade marker i Nothaburi-tror det är en viss skillnad ,Nothaburi är ju kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag känner igen mig i Snuckes upplkevelser så var det de första gångerna jag var i byn. Men sen får man ta tag i det, skaffa nya vänner det finns säkert ett antal faranger i närheten. Det blir inte roligare än man gör det.

Jag har byggt hus som jag räknar med att flytta till när jag blir "pensionär".

Hus före

Hus efter

post-3174-080672500 1283587814_thumb.jpg

post-3174-087660800 1283587841_thumb.jpg

post-3174-080672500 1283587814_thumb.jpg

post-3174-087660800 1283587841_thumb.jpg

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Själv har jag mycket svårt för att må riktigt bra i tjejens by. Ok 1-3 dar går bra sen orkar jag bara inte mer. Pga språkproblem, kulturskillnader, lappsjuka,utnyttjande,uttråkad,ut-tittad,söndersupen,jobbiga byfyllon, känner sig ensam(för att man inte förstår eller är annorlunda),Resor till Lotus och Big C och bara jag ska betala,Höra historier och visa fina hus som bra o rika Faranger har byggt till tjejerna ,mor och far. Skita i Thaitoa, Äta halvkass mat. Skitdålig TV och tvprogram. ingen aircon, obekväma sängar, svårt att sova pga ylande hundar,galande tuppar, onormalt hög musik kl 06.00 och annat oljud som vräks ut i by högtalarna. Inte bara få rå om sig själv (helt enkelt ensamhet för en stund). Var man än gör eller går så är man under uppsikt. Och oftast är nog det mesta på gummans villkor! Sist men inte minst sist jag var där förra gången hade jag vatten upp till fotknölarna när jag vaknade och ställde mig på golvet, så kan det va i september fick jag till svar. Visst man kan se allt detta som charmigt och spännande annorlunda, ja ok då, men då bara för 1-3 dar, sen räcker det för mig !!!

Jag har levt med två thaidamer och från två vitt skillda byar men mycket lite har skilljt dom åt! Ska väl vara vattnet till fotknölarna då!

Ja vad tycker ni? Jag vet av erfarenhet av vänner att så ser deras påtvingade semester ibland ut efter 1-flera års sparande . Kanske får dom efter lite tjat 1-3 dar i Bangkok eller några dar på nån semesterort i kombination med detta.

Nu vet jag självklart att vi alla är olika och att vissa har egna hus i byarna så då trivs man nog hyfsat bra. Dessutom är väl endel grabbar säkert till åren kommna och då helt enkelt njuter av att ligga som "Al Bundy" i en hängmatta, dricka grogg och dela ut pengar och göra vad den yngre damen säger.

Och självklart i endel fall då man kan språket blir ju allt något trevligare!!

Vad anser ni, och vad har ni för erfarenheter??

Snucke :crazy:

Jag tycker att är ni t.e.x 4 veckor i Thailand så får du stå ut med 2 veckor i hennes by och göra det bästa av det och försöka hitta på ngn vettig sysselsättning och hon får acceptera att ni stannar 2 veckor någon annanstans.

Själv har vi byn i centrala Bangkok så jag klarar mig riktigt bra men jag brukar ändå se till att det blir ett par veckolånga utflykter + några veckoslut på andra platser.

/mvh

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

hej snucke!

är ju inte så rutinerad på Thailand då jag varit där en gång, men vi for till hennes hemby i norra Thailand UbonThani till en kommun som heter Khemmarat, samma sak där med tuppar och hundar musik det blev en natt sov ingenting. Men folket mycket trevliga och om man anstränger sig och lär sig lite thai så man kommer in in umgänget så får man nog ut mycket mera av sin tillvaro. Det är mycket upp till en själv hur man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hålla med Snucke att bylivet är inget för mig. Brukar vistas där varje år i en liten by i Surin, men det räcker med högst 4-5 dagar

sen börjar jag få myror i benen och bara vill därifrån. Husen i byn ligger glest och det finns bara två nära grannar varav den ene är

min frus bror. Finns inget att göra och om man sitter utanför huset under dan så ser man kanske tre personer gå förbi på vägen.

Man kan ta en promenad genom byn där det mest spännande är tågstationen där tågen passerar tre gånger om dan.

Det är dåligt med faranghus och under dom senaste tre åren har jag endast träffat en man från Norge under den lilla söndagsmarknaden i byn.

En del tycker säkert att man låter negativ nu, är ju inte alla som har denna möjlighet att vistas i en sån här miljö långt bort från alla måsten

stress och folksamlingar. Men att vistas i en by endast omgiven av risfält utan grannar och med 15 min med bil in till närmaste affär är verkligen

inte någon miljö där jag lockas av att bo i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Eftersom din thaidam samt släkt ej har intresse i dig som person förutom din plånbok så är det väl så att plånboken är trevligare än vad du är.

Det har inget med åldersskillnad att göra, utan din uppfostran i unga år.

Försök att göra något själv, att sitta i ett hörn och säga att alla är dumma passar inte en vuxen karl.

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs i byn och har nog blivit bjuden på mer än jag har bjudit.Grannarna har tagit med mej på fiske på Mekong ,picnic med sina vänner o familj ,middagar

och umgänge i stort. Alldrig att jag har känt mej som en vandrande ATM ,det enda som rätar mej är att om man nån gång gör nåt för familjen så tackas det aldrig

det tas som en självskriven grej,så av den anledning görs det inte så mycket heller. Däremot har jag köpt några datorer och skrivare till skolan och andra grejor

för barnen i byn och då har man fått se verklig tacksamhet.Jag kommer att om 5 år bosätta mej i "byn " och det är något jag verkligen ser fram i mot. Man

har jo möjligheten att ta sej därifrån om det blir för enehanda på samma sätt som man idag åker på semester ibland för att se och gjöra något annat :dance1:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyra år utan mental stimulans, ditt liv är ett forum?

Antingen är du en väldigt stark människa eller bara dum.. Utan framtidsplner.

Eftersom jag inte känner mig särskilt dum. så tackar jag för berömmet, ensam är stark... :great:

Framtidsplaner, jo, att få ha goda vänner som tycker det är otroligt skönt att ha just goda vänner.annars är det rätt behagligt att ta dan som den kommer och njuta av vad resterande tid här på jorden har att ge.

Atleten Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte känner mig särskilt dum. så tackar jag för berömmet, ensam är stark... :great:

Framtidsplaner, jo, att få ha goda vänner som tycker det är otroligt skönt att ha just goda vänner.annars är det rätt behagligt att ta dan som den kommer och njuta av vad resterande tid här på jorden har att ge.

Atleten Baa

Jag skriver mycket tänkvärt på fyllan. :)

Kan väl bara önska dig lycka till, tro det finns en liiiten del av dig som gillar bylivet och du försöker vända en situation som du inte trivs med till något bra.

Kudos till dig, jobba på! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Snucke kan bli förbannat tråkigt i byn, ja drar ner till kvarters krogen när det är som värst.Maitan. :great:

Det bästa med byn är som du säger by krogen :drinks:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag blir lite fascinerad av att man tar en kvinna och flyttar henne 800 mil hemifrån.

Ni tycker att skall acceptera det svenska, men kan inte stanna i hennes by 3 dagar,

Jag kommer nog att bli avstängd ig:diablo: en """ e ni dumma i huvet"""

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl för en gång skull beredd att hålla med IL, även om han som vanligt vill utmåla bylivet i ett alltför romantisk rosenrött skimmer. Frugan och jag är lika gammla, 51:or så sexnollan står runt hörnet, så med ålderns rätt har jag rotat mej i byn och trivs förbaskat bra där, även om de allra första besöket känndes som att det skulle gå hundrafemtio minuter på timmen, kunnde inte förstå ett ord vad som sades inte något att göra, sitta och titta på när Jai och hennes mor och syster rensade vitlök hela dagen och efter tre dar var jag färdig att tugga på väggarna, aldrig mer upp hit.

Året därpå lovade hon att vi skulle åka runt och titta på omgivningarna om jag ville följa med upp, sakt och gjort, bil med förare skakades fram och vi åkte bla till tadtone fallet, pa hin ngaam nationalparken och piimai ruinerna och några ställen till, varpå jag fick upp ögonen för att det kanske inte är så tokigt i risbyn ändå.

Nu många resor senare har vi ett hus i hennes by och det var jag som ville bygga, utan att ha blivit påverkad av varken frun eller hennes familj. Marken fick vi av hennes mor och en systerson har byggfirma så det var bara att köra igång, detta var för tio år sedan och eftersom huset har fått lite puts och förbättringar och språkkunskaperna blir lite bättre för var resa vi gör så trivs jag bara bättre och bättre för var gång vi är hemma.

Även om jag inte leker risbonde som IL känner jag att jag är istort sett accepterad av by folket, efter tio år så har nyfikenheten lagt sig och bytiggaren fick sig en näsbränna för sex år sedan, han kom in och beklagade sig att han hade haft en olycka med motorcyckeln och visade upp några ärr på armen, frugan som var mycket god vän med hans mor tyckte att du kan väl ge honom en hundring, ja en gång men aldrig mer.

Tre dagar senare kommer han igen och flinande visar upp sina ärr och vill ha pengar, visst tyckte jag du får två hundra när du har hackat upp rabatten så jag kan sätta blommer där.

Det sista jag såg av honom var dammolnet när han rusade iväg från det hemska ödet att behöva göra något för sina laokao pengar.

Den 28:e oktober åker vi hem igen, till risbyn och tanken är att förhoppningsvis kunna stanna för gott denna gången, det enda kravet är att jag måste ha ett fordon, det är c:a sex-sju kilometer in till centrala chayjaphum och fem till big-C och macro, lite mat, öl och ris måste ju hem och så vet jag av erfarenhet att jag behöver åka iväg ibland, hur mycket jag än älskar min lilla by så visst kan det hända att lappsjukan slår till och då finns det ingen annan bot än att dra någonstans där det finns turister och liv och rörelse, det brukar ta tre eller fyra dar så står det mej upp ihalsen och jag har fått nog och kan åka hem till lugnet i byn igen.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi vara positiva så kan man säga till Snucke att ditt byliv just nu låter så tråkigt att det kan knappast bli sämre. Du har alltså bara förbättringar att se fram emot. Håller med om att byfyllona är förbaskat tröttsamma. Håll dig därför borta från dom. I fall du vill dricka finns det trevligare folk att supa med än byfyllona. Vill inte TGF visa dig runt så låna en moppe och undersök omgivningarna på egen hand. Hitta någon trevlig ungdom som pratar lite engelska och börja lär dig lite thai. Titta på fruntimren när de lagar mat. Var frågvis så att du lär dig något.

Efter de stegen började jag åka med folk på deras jobb. Ganska spännande att se hur folk arbetar. Ibland tröttnar man på att titta på när folk jobbar, då har du en utmaning i att ta dig hem igen på egen hand. Lär dig åka songtell så blir du friare i ditt val av shopingställen. Förrutom detta finns en hel del att göra i byn och dess omgivningar, fiske kan vara ett alternativ annars kanske du får ta på dig rollen som koskötare. Mindre glamoröst i Thailand än att vara cowboy i USA, men ett viktigt jobb ändå.

Nu verkar det som jag börjar spåra ur så det är bäst jag slutar.;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...