Jump to content
IGNORERAD

Väggmaterial?


Tom

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kilroy

    14

  • Tallviking

    11

  • Tom

    5

  • Bengt-Erik

    4

Mest aktiva i denna tråd

Mitt pågående bygge skall ha Q-con blocks

Q-con hemsida

Fördelar är att det isolerar mycket bättre mot värme (håller kylan inne också) samt isolerar bättre mot ljud

Dessutom är det lättare att bygga med men alla byggare i Thailand har inte erfarenhet av att använda det så det är inte säkert dom vet hur man gör

Med traditionella små röda tegelstenar i väggarna går det också åt en hel del armeringsjärn och cement/puts samt dom väggarna är inte i sig bärande

Med Q-con använder man inga armeringsjärn inne i väggarna, samt använder specialcement/puts som bara är 1 cm mot normalt 3 vid vanliga tegelstenar. Q-con väggar är i sig bärande, men knappast några arkitekter eller byggare skulle våga eller kan bygga hus enbart med dessa material utan övriga bärande balkar tror jag.

Kompletterar man dessutom med dubbla glas i fönstren får man bra isolerande väggar i huset som håller värme ute, kyla inne och ljud ute.

Följ mitt husbygge så ser du inom ett par veckor hur dom börjar bygga mina vägar med Q-con-blocks på Husets hemsida

Bedömer att priset för Q-con-väggar på 15 cm tjocklek kostar ca det dubbla gentemot standard tegel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking

Det är just sådana här svar som vi nyfikna, framtida byggare vill ha. Du förklarar det vi vill veta på rätt sätt.

Det lutar åt Q-cons när jag skall bygga.

Mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Superblocks och Q-con blocks är samma avseende pris, fördelar och skillnader mot hederliga små röda tegelstensväggar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Ska följa ditt bygge med största intresse! :great:

Så även om själva materialet blir dubbelt så dyrt

(men även bättre på många sätt än tegel, ljudisolerande, håller värme, lättarbetat, lättare, hållfastare)

så borde det gå betydligt snabbare att bygga med dem eftersom blocken är hela 20x60?

Dvs också billigare arbetskraft? :morgon:

Vilken bredd ska man använda på blocken

för resp, ytter, inner och bärande väggar? :yipi:

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisskillnaden är för totalkostnaden för väggarna

Traditionellt är byggt av små brända håliga tegelstenar i rött med vanlig cement och armeringsjärn mellan

Q-con/superblocks är enbart stenarna samt specialcement/puts

Ytterväggarna bör man göra 15-20 cm och innerväggarna 10 (totalmått)

Standardväggar är ca 12 cm

De pelare som gjuts i huset är normalt 20x20 cm så gör man 20 cm väggar slipper man få utstickande pelare längs väggarna på insidan och det blir mer lättmöblerat med släta inneväggar.

Eftersom blocken är stora, kan sågas med vanlig såg, väger mindre så går det åt mindre tid och arbetare men sådant kostar ju knappt något. Det är materialet som kostar.

Ett tips jag fick var att vattenbegjuta blocken ordentligt vid montering så specialcementen inte spricker för dom suger en hel del och vanliga arbetare är normalt inte kunniga på att bygga med sådant

Även när dom sätter upp dom gör dom ofta som med vanliga stenar, slabbar på lite cement bara och trycker dit en sten till.

Med blocken är det viktigt att man fyller hela kontaktytan med en tunn fyllning så inga luftfickor blir kvar för då spricker det lätt sedan.

När man skall skruva upp möbler/tavlor får man vara lite försiktig. Blir lite som gips så man får plugga för att minska risken för sprickor.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Tallviking,  Du skriver om dom här betongpelarna i husen som sticker ut om man inte gör tjockare väggar,

varför har man inte den utstickande pelaren på utsidan av husen,  jag har frågat många om detta, men det är ingen som vet ,  vet du de,

och det är som du skriver det blir mer lättmöblerat,  jag fick ju problem med detta när jag skulle sätta vårt kök,  det kan man se på ett foto

här på forumet

                                  MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför ingen gör det. Det är nog mer slentrian och gammal vana misstänker jag

Ritar man sitt hus så eller talar om för arkitekten att man vill ha det så blir det ju så (förhoppningsvis)  :neutral:

Men jag tror ärligt talat inte jag sett någon bygga så. Hade själv tankar på det men för mig föll det på att jag dels inte tycker utsidan blir särskilt snygg då och dels att det bara blir några centimeter eftersom mina väggar är tjockare än normalt

Men det blir 2 st hörn (badrummet och köket) som kan skapa problem med skåpen och duschhörnan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
andrejsdenruskige

Quote

Hejsan Tallviking,   Du skriver om dom här betongpelarna i husen som sticker ut om man inte gör tjockare väggar,

varför har man inte den utstickande pelaren på utsidan av husen,  jag har frågat många om detta, men det är ingen som vet ,  vet du de,

och det är som du skriver det blir mer lättmöblerat,  jag fick ju problem med detta när jag skulle sätta vårt kök,  det kan man se på ett foto

här på forumet

                                  MVH Stefan

I Thailand ær det kanske viktigare med utsidan. Det ær ju den sidan alla grannar kommer att se :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Undrar :morgon:

Ni som använt tegelstenar i väggarna

Har ni använt er av två rader med ev. någon sorts isolering/fyllning och armeringsjärn?

eller bara en rad? Räcker det med en rad bara?  :neutral:

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Tallviking,   Du skriver om dom här betongpelarna i husen som sticker ut om man inte gör tjockare väggar,

varför har man inte den utstickande pelaren på utsidan av husen,  jag har frågat många om detta, men det är ingen som vet ,  vet du de,

och det är som du skriver det blir mer lättmöblerat,  jag fick ju problem med detta när jag skulle sätta vårt kök,  det kan man se på ett foto

här på forumet

                                  MVH Stefan

Har släta väggar på insidan. Så här ser det ut på utsidan.

DSC00127.JPG

DSC00127.JPG

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej King Kong,  Mycket bra,  hur lyckades du med detta,  var du med under byggtiden

eller lyckades du förklara för dom som byggde huset hur du ville ha det,

dessutom så tycker jag inte att det ser illa ut heller

                             MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Har släta väggar på insidan. Så här ser det ut på utsidan.

Ser helt ok ut! Att "stolparna" sticker ut på utsidan. Bættre det æn ett svårmøblerat hus med många vråer som samlar damm dessutom

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu har dom börjat bygga väggarna på mitt hus och eftersom dom använder Q-con blocks som är ganska tjocka blir det inte så stora skillnader med stolparna

Kolla nya bilder jag la in idag på byggets hemsida under "plan1" och "08-18"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om man har lite extra pengar kan man ju istället ha dubbla väggar med luftspalt.

Kanon för både utseende samt för att hålla kylan inne. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vilket som är bäst. Q-con/Superblocks eller dubbla väggar

Tänkte på aspekter som

- Pris

- Vikt på väggarna

- Isolerförmåga för värme och ljud

Undrar om inte Q-con/Superblocks är bättre än dubbla väggar

Dubbla väggar blir ju väldigt tungt för grunden att hålla upp och eftersom en Q-con vägg är ungefär dubbelt så dyr som en standardvägg blir ju en dubbel standardvägg ungefär samma pris som en Q-con vägg som dessutom väger en bråkdel av tegelväggen

Q-con är ju dessutom självbärande och saknar armeringsjärn i sig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu med dessa moderniteter så är det garanterat billigare och bättre med Superblocks.

Nåt som också är populärt i vissa delar av Thailand är ju dessa "lerblock" eller legoblock som ser ut som större tegelstenar.

Tycker det blir kanonfint med ett sånt hus. (Om de som bygger kan bygga med dessa lerstenar).

Man slipper ju då putsfasaden och sparar den kostnaden.

Det viktigaste när man bygger då är ju att grunden är 100.0% plan... Kanske ett problem ibland. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

varför gjuter man golvet en bit ovanför marken ,

sedan lägger långa plattor & armerar, sen gjuter igen :crazy:

Varför inte kasta singel direkt på marken sen armera & gjuta :oh:

Får man inte lite svalare golv & inne temperatur då :yipi:

Elr gör man på detta vis,så man kan ta med huset när man flyttar  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar jag ser hur mycket kunskap och tanke manga har, typ Tallviking, lagger ner i sina husbyggen far jag nastan angest. Jag har och hade total 0-koll pa allt det ni diskuterar nar vi bestamde oss for att bygga hus i slutet pa 2004. Vi kopte lite "husmagasin" for inspiration och efter att bestamt pa ett ungefar vad vi ville ha sa ritade frugan en skiss som vi skickade till den byggherre svarmor valt ut. Nar bygget borjade bodde vi i Hong Kong sa vi flog hem kanske en gang i manaden och tog en titt och diskuterade andringar. Nar vi flyttade hem till Thailand sa var bygget nastan klart och pa det stora hela ar jag nojd sa har 4 ar senare. Om det beror pa att jag har laga krav, att vi hade tur eller nagot annat later jag vara osagt  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Undrar :morgon:

Ni som använt tegelstenar i väggarna

Har ni använt er av två rader med ev. någon sorts isolering/fyllning och armeringsjärn?

eller bara en rad? Räcker det med en rad bara?  :neutral:

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort höjden av 2 anledningar på mitt hus:

1. Om det blir översvämning/kladdigt/fukt etc minskar risken att jag får in/upp något i huset. Eftersom jag själv ofta inte är det känns det tryggare. Minskar även mögelrisken i husets nedre delar och minskar kraftigt risken att bottenplattan spricker då marken under rör sig mellan torra och våta perioder då marken ändrar sin densitet/fuktighet

2. Under golvet lägger vi ett antal plaströr som fylls med bekämpningsmedel som spärrar termiterna från att krypa upp den vägen. Rören läggs så att man kan pumpa in nytt medel en gång om året utifrån i rören dessutom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...