Jump to content
IGNORERAD

Ursäkta mig!


Fisken

Recommended Posts

Jag ar ledsen mina vanner, jag har en dator inkopt i Thailand.

Saknar darfor bokstaverna "å - ä - ö"

Har hittills kort med klippa-klistra metoden for att fa fram de tre bokstaverna, men fa'n jag orkar inte langre.

Har sett att fler an jag saknar det svenska tangentbordet, sa jag hoppas att ni alla kan ha overseende om jag nu

skriver utan att anvanda bokstaverna "å - ä - ö"... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så kan du ju köra med

ALT + 0229 = å

ALT + 0228 = ä

ALT + 0246 = ö

ALT + 0197 = Å

ALT + 0196 = Ä

ALT + 0214 = Ö

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara fisken. De flesta är nog mer än vana vid att läsa utan å, ä & ö.

Kör på! :dance1:

Antag att du är en idi*t. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ingen fara fisken. De flesta är nog mer än vana vid att läsa utan å, ä & ö.

Kör på! :dance1:

Så enkelt var det att bagatellisera Seraths utmärkta förslag :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så kan du ju köra med

ALT + 0229 = å

ALT + 0228 = ä

ALT + 0246 = ö

ALT + 0197 = Å

ALT + 0196 = Ä

ALT + 0214 = Ö

Lite bökigare om man sitter med en bärbar utan nummerdel dock

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man språkstöd för svenska i sitt operativsystem är det ju bara att växla till svenska i språkmenyn och sedan använda de tecken man völjer för åäö. Jag använder tex. ['; på min laptop. Betydligt mkt enklare än långa sifferkombinationer. Tog mig bara drygt 5 år att få tummen ur och börja använda åäö...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att lägga in svenskt tangentbord i konfigurationen. Jag har inlagt Thai, Svenskt och US-Engelskt och skiftar mellan dem med två mustryck. Gäller bara att komma ihåg (eller klistra lappar, märka) vilka tangenter som är å, ä, ö och några specialtecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Lite bökigare om man sitter med en bärbar utan nummerdel dock

Ja hur gör man då? För det funkar bara om man använder siffrorna på nummerdelen (siffertangenterna till höger om bokstäverna) inte dom ovanför bokstäverna. Det är ganska krångligt att använda den föreslagna metoden det kanske finns ett bättre knep?

Jag tycker att de ovanstående koderna skulle finnas på nåt bra ställe här så man snabbt kan kolla , för när man sitter på ett internetcafe undrar man hur gjorde man nu med Å Ä Ö ? :search: Det går ju inte att använda sökfunktionen :lol: för att hitta.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur gör man då? För det funkar bara om man använder siffrorna på nummerdelen (siffertangenterna till höger om bokstäverna) inte dom ovanför bokstäverna. Det är ganska krångligt att använda den föreslagna metoden det kanske finns ett bättre knep?

Jag tycker att de ovanstående koderna skulle finnas på nåt bra ställe här så man snabbt kan kolla , för när man sitter på ett internetcafe undrar man hur gjorde man nu med Å Ä Ö ? :search: Det går ju inte att använda sökfunktionen :lol: för att hitta.

Man kan trycka på "fn" + "num lk" så aktiverar man en del an tangentbordet till nummerdel. Men som sagt väldigt bökigt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Det spelar väl ingen roll om man har bokstäverna å, ä och ö på tangentbordet? Det går ju att skriva ändå om man väljer svenska i språkfältet. (Man lär sig ju snart var de bokstäverna ligger även om det inte står t ex Å på tangentbordet)

http://pcforalla.idg...a-tangentbordet

wille sa visst samma sak:

Har man språkstöd för svenska i sitt operativsystem är det ju bara att växla till svenska i språkmenyn och sedan använda de tecken man völjer för åäö. Jag använder tex. ['; på min laptop. Betydligt mkt enklare än långa sifferkombinationer. Tog mig bara drygt 5 år att få tummen ur och börja använda åäö...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på som du gör, Fisken! Vi kan behöva lite tanketräning medans vi sitter här och läser. B)

Antag att du är en idi*t. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för överseende och goda råd. :great:

Har testat tidigare, och gör det nu igen, att switcha till Svenska, men av någon konstig anldening

så switchar datorn oftast tillbaka av sig själv.

Att köra klippa-klistra metoden går inte, en inlägg som normalt tar 5 min att skriva, tar med den metoden

minst 20 min - och det är frustrerande...

Jag kör med det här ett tag funkar det, så är det bra, funkar det inte så skriver jag utan å-ä-ö helt enkelt. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för överseende och goda råd. :great:

Har testat tidigare, och gör det nu igen, att switcha till Svenska, men av någon konstig anldening

så switchar datorn oftast tillbaka av sig själv.

Att köra klippa-klistra metoden går inte, en inlägg som normalt tar 5 min att skriva, tar med den metoden

minst 20 min - och det är frustrerande...

Jag kör med det här ett tag funkar det, så är det bra, funkar det inte så skriver jag utan å-ä-ö helt enkelt. :wai:

Tja Fisken, det finns ju ingen forumregel som förbjuder detta. Så det är väl bara att köra på det sätt som passar dig bäst.

Men det är klart att vi uppskattar om man gör sig ansträngningen att få till åäö!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...