Jump to content
IGNORERAD

Köpa / hyra Internetkafé


Doru

Recommended Posts

Jag har läst om att starta olika verksamhet / företag i Thailand. Har inte hittat så mycket om Internetkaféer dock! Det finns en del till salu (eller hyra). Man kan också bo där i ett rum så man sparar på separat boende. Jag funderar på att hyra t. och börja med och se i ca. 4 månader. Att hyra är inte spec. dyrt men jag vet ej vilka "överraskningar" man kan få i efterhand. Vad skall man tänka på så att det blir OK? Det handlar inte om dom största turistställena, alltså. Ngn. som driver eller drivit Internetkafé? Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Doru

    5

  • Surin P3

    4

  • cimit

    4

  • BaBoo

    3

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

INTERNETKAFFEE FINNS LIKA MYCKE SOM 7/11..ÖÖÖÖÖÖVERALLT

Får en yngling lov att stillsamt föreslå ett extra tryck på CapsLock-tasten.

Lider sedan 20 år tillbaka av tinnitus som inte blir bättre av att du SKRIKER :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst om att starta olika verksamhet / företag i Thailand. Har inte hittat så mycket om Internetkaféer dock! Det finns en del till salu (eller hyra). Man kan också bo där i ett rum så man sparar på separat boende. Jag funderar på att hyra t. och börja med och se i ca. 4 månader. Att hyra är inte spec. dyrt men jag vet ej vilka "överraskningar" man kan få i efterhand. Vad skall man tänka på så att det blir OK? Det handlar inte om dom största turistställena, alltså. Ngn. som driver eller drivit Internetkafé? Tack!

Finns en trevlig man vid namn Mats, tror han är medlem i MPR, som gjort affärside av att hålla kostnaderna nere.

Internet är i och för sig gratis hos honom, men han säljer öl och lättare tilltugg i sitt kök/bar.

Verkar gå runt då han haft sin verksamhet i en större turisthåla i ganska många år.

Om jag inte minns helt fel så är hans hyra 7000/månad, affärslokal med bostad ovanpå.

Så med rätt lokal,bra läge och bra pris, så kan nog det mesta i businessväg funka. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en trevlig man vid namn Mats, tror han är medlem i MPR, som gjort affärside av att hålla kostnaderna nere.

Internet är i och för sig gratis hos honom, men han säljer öl och lättare tilltugg i sitt kök/bar.

Verkar gå runt då han haft sin verksamhet i en större turisthåla i ganska många år.

Om jag inte minns helt fel så är hans hyra 7000/månad, affärslokal med bostad ovanpå.

Så med rätt lokal,bra läge och bra pris, så kan nog det mesta i businessväg funka. :great:

Tack! Det här låter uppmuntrande och väldigt likt det jag har i tankarna... Mera sånt, eller annat, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det här låter uppmuntrande och väldigt likt det jag har i tankarna... Mera sånt, eller annat, tack!

Bör kanske nämnas att det är stor skillnad på att överleva och att leva ett bra och behagligt liv.

Men, det är just där som vi alla är så olika, i vara krav och förväntningar på "ett bra liv".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör kanske nämnas att det är stor skillnad på att överleva och att leva ett bra och behagligt liv.

Men, det är just där som vi alla är så olika, i vara krav och förväntningar på "ett bra liv".

...jag måste nog tillägga att jag ser ett ev. OK inkomst från resp. verksamhet som "bara" en del av pengarna jag skall spendera, åtminstone i början. Jag hoppas ta med mig lite annat jobb jag kan fixa på avstånd via Internet vid sidan om. Eller snarare, Internetkaféet skall vara vid sidan om.Det räcker alltså med att jag har någonstans att bo och få ihop lite pengar också "på köpet"...

Problemet är att jag vet ingenting om allt annat kring uthyrning (köp) av kaféet, etc. ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du arbetstillstånd? Annars kan Du räkna med rätt stora "extrautgifter" till lokalpolisen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har läst om att starta olika verksamhet / företag i Thailand. Har inte hittat så mycket om Internetkaféer dock! Det finns en del till salu (eller hyra). Man kan också bo där i ett rum så man sparar på separat boende. Jag funderar på att hyra t. och börja med och se i ca. 4 månader. Att hyra är inte spec. dyrt men jag vet ej vilka "överraskningar" man kan få i efterhand. Vad skall man tänka på så att det blir OK? Det handlar inte om dom största turistställena, alltså. Ngn. som driver eller drivit Internetkafé? Tack!

Hej

Internetkaféer verkar vara ungefär som Beerbars, dom byter ägare och kursar på löpande band med vissa undantag.

Konkurensen verkar vara mördande och inkomsterna små, så att hyra ett internetkafé som är till salu och prova några månader är nog en bra ide innan man satsar egna pengar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

GAMMELDANSKEN...MEN JA HAR DÅLIG HÖRSEL Å DÅ SKRIKER MAN!!!!

Var som sagt bara ett stillsamt förslag.

Jag har inga problem med dina alster. Det lär finnas en särskild profilinställning att ta till

om man, som jag, är känslig för höga ljudnivåer :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Här uppe i Surin finns ett par ställen som OK pengar på, inte internet, men spel för ungdomar.

Det finns som sagt hur många internet butiker som helst, utspridda runt om i varje stad.

De som tjänar större pengar, som jag ser det i Surin är de som faktiskt har fler än 10-20 datorer.

Det finns här i stan 2 ställen som jag vet drar in en hel del.

Det de har gemensamt är:

Båda är moderna, trevliga lokaler.

Båda har över 100 datorer.

Båda ligger på 100% rätt ställe. Inte centralt, men rätt.

Med priser som 10 Baht per timme och garanterat fullt i minst 3 timmar om dagen, drar de in en bra summa pengar per månad.

De andra butikerna med färre datorer...? Ja, det är väl bara att räkna själv. 10 datorer x 10 Baht i timmen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog väldigt svårt att tjäna några pengar på ett Internetcafé. Starta bara om du värderar att vara boss och att ha något att göra. Du kommer nog med 90% sannolikhet att förlora pengar på projektet. Om du ändå vill ha ett Internetcafé så fundera på hur du kan nischa dig och tänk på att konkurrenter kommer att försöka kopiera dig om de tror det går bra för dig. Ta även med i beräkningarna att fler och fler har med sig egna datorer och har Internetaccess på hotellet. Spel för unga thailändare är som sagt populärt, men deras köpkraft är inte så stor. Hoppas att jag inte låtit allt för negativ men konkurrensen är mördande i Thailand (p.g.a. de låga lönerna så vill nästan alla starta eget).

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

För varje år tillkommer det fler fria internetmöjligheter att tillgå på pubar, hotell, etc.

Mats som har Soppköket i Lamai, som nämndes tidigare hade t.o.m. vänligheten att placera en router i huset vi hyrde, riktad mot hans mottagning. Hur det nu gick till.

Så sorry to say verkar rena Internetställen vara ett utdöende släkte över tid. Man behöver nog kombinera det med minst en annan verksamhet som t.ex. resebyrå och eller bra café/bar.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

När man väljer verksamhet, så bör man tänka

"Vad kan jag (d v s du) göra så mycket bättre än thailändarna att jag kan tjäna minst (4*) gånger mer än dem?"

*Beroende på vilka thailöner man jämför med, och hur mycket man vill tjäna minst.

(((Om du absolut vill ha en verksamhet, som får besökare - F ö kostar en karaokeutrustning mycket mindre än en bunt datorer :) Det är populärt.)))

Är det inte bättre att satsa på bara din planerade huvudsysselsättning? Då behöver du ju inte utrymme till mer än dig själv. Det går att bo inuti/i anknytning till kontor också :)

(((För egen del blir det verksamhet VIA Internet, men jag planerar att bygga kåk med både bostad och kontor för egna behovet.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har läst om att starta olika verksamhet / företag i Thailand. Har inte hittat så mycket om Internetkaféer dock! Det finns en del till salu (eller hyra). Man kan också bo där i ett rum så man sparar på separat boende. Jag funderar på att hyra t. och börja med och se i ca. 4 månader. Att hyra är inte spec. dyrt men jag vet ej vilka "överraskningar" man kan få i efterhand. Vad skall man tänka på så att det blir OK? Det handlar inte om dom största turistställena, alltså. Ngn. som driver eller drivit Internetkafé? Tack!

Hej

Jag känner en Thailändare som drev Internetkafe tidigare, men han har gått över till att köra språkutbildning på sina datorer.

Det finns ganska många barn som vill lära sig mer och bättre engelska än vad den vanliga grundskolan kan erbjuda och förädrarna är ofta beredda att satsa pengar på just detta om dom har ekonomiska möjligheter.

Det verkar gå relativt bra för honom med detta, kanske vore det något att kombinera ihop med någon annan verksamhet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag det blir fel att tänka som SLU säger.

Det går inte att göra nåt bättre och tjäna 4 ggr mera.

Tänket som jag ser det, är mera: hur kan jag göra exakt samma som den som tjänar pengar, på exakt samma sätt och helst i samma hus.

För det är det som är det svåra... Om jag är först på ett ställe, kommer det garanterat flera likadana företag, med samma idé som din att ploppa upp runt omkring samma område.

Frågan är alltså som alltid: Finns det en marknad stor nog för min verksamhet (och mina framtida företags-grannar)?

I alla fall ser jag det inte som de flesta är ute efter kvalitet (oavsett verksamhetsområde) utan bara funktionalitet för stunden. Ju billigare desto bättre, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med att utrustningen behöver bytas regelbundet är det något jag har lärt mig så är det att folk inte är försiktiga med andras grejer och Thailändare mer än andra,en fransman i byn som har ett internet cafe får tuppjuck titt som tätt när han ser hur utrustningen hanteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Personligen tror jag det blir fel att tänka som SLU säger.

Det går inte att göra nåt bättre och tjäna 4 ggr mera.

Tänket som jag ser det, är mera: hur kan jag göra exakt samma som den som tjänar pengar, på exakt samma sätt och helst i samma hus.

För det är det som är det svåra... Om jag är först på ett ställe, kommer det garanterat flera likadana företag, med samma idé som din att ploppa upp runt omkring samma område.

Frågan är alltså som alltid: Finns det en marknad stor nog för min verksamhet (och mina framtida företags-grannar)?

I alla fall ser jag det inte som de flesta är ute efter kvalitet (oavsett verksamhetsområde) utan bara funktionalitet för stunden. Ju billigare desto bättre, alltså.

Såklart det kan gå att tjäna mer än thailändare om man lyckas utnyttja resurser, som inte så många thailändare har.

((Dels kan man ha finansieringsfördelskapacitet, men det kan ju finnas andra thailändare, som kan vilja finansiera åt dem även om de inte vill göra det jobbet själva.))

Men det jag tänkte på i första hand är kunskapsfördel. Då tänker jag mest på då kunderna är västerlänningar, för då har ju faranger normalt stor fördel mot thailändarna både då det gäller språk och vana med västerlänsk affärskultur.

Med hjälp av Internet har möjligheterna ökat betydligt att kunna jobba på distans från t ex Thailand till nordeuropa. T ex översättningar, webbsideskötsel, dataprogramsproduktion, webbproduktion, korsordsproduktion, design...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som SLU föreslog karaoke. Med karaoke kommer också försäljning av brännda och destilerade drycker. Där har du mycket bättre avans än på mycket annat. Men grannar kommer ej att bli glada över oväsendet. Polisen vill också ha en stor del av kakan för att inte stänga igen när grannarna klagar. Så där har du stora möjligheter att gå back. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart det kan gå att tjäna mer än thailändare om man lyckas utnyttja resurser, som inte så många thailändare har.

((Dels kan man ha finansieringsfördelskapacitet, men det kan ju finnas andra thailändare, som kan vilja finansiera åt dem även om de inte vill göra det jobbet själva.))

Men det jag tänkte på i första hand är kunskapsfördel. Då tänker jag mest på då kunderna är västerlänningar, för då har ju faranger normalt stor fördel mot thailändarna både då det gäller språk och vana med västerlänsk affärskultur.

Med hjälp av Internet har möjligheterna ökat betydligt att kunna jobba på distans från t ex Thailand till nordeuropa. T ex översättningar, webbsideskötsel, dataprogramsproduktion, webbproduktion, korsordsproduktion, design...

Ja, nu jämförde jag alltså liknande verksamheter. Eftersom vi nu pratar om internetkafé.

Att man sen som du säger kan tjäna pengar på verksamheter av olika slag, är ju sant. Bra att du nämner det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, nu jämförde jag alltså liknande verksamheter. Eftersom vi nu pratar om internetkafé.

Att man sen som du säger kan tjäna pengar på verksamheter av olika slag, är ju sant. Bra att du nämner det...

Mitt första svar till Duri var en avrådan från att skaffa ett sådant Internetkafe´ som han funderar på,

och sedan övergick jag till att ge honom några andra idéer :)

och min grundtanke är alltså att försöka välja något annat än något thailändarna ganska lätt kan göra själva.

Duri verkade vilja vara på samma ställe i jobbet.

Andra, som tycker det är OK att resa mycket inom Thailand i jobbet, kan kanske hitta jobb som ombud åt (mindre*) västerlänska importörer, som vill ha någon på plats på deltid, för att kolla leverantörer/leveranser. Sedan kan man ha flera sådana uppdrag, så att man kan samordna uppdragen till en heltid.

*De större fixar nog sådant själva, eller startar egen fabrik i något lågprisland, så därför tror jag det är störst chans att få uppdrag åt mindre företag, så slipper de åka till Thailand själva varenda gång de vill ha koll.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknade för skoj skull på det där en gång. Utan hyra att betala och modest antal datorer så skulle byns alla unga behöva sitta halva dagen och skrota framför datorerna. Dag ut och dag in. Skulle även behöva bo i verksamheten för anställda var inte att tala om ifall man önskade betala sina investeringar under två år.

Lägger man sen på AC kostnader, rep kostnader, sjukdagar, pröjsa någon som kan allt om alla thaispel alt

kan förklara hur spelen funkar på thai så blir det svårt att leva utöver samma standard som en 200baths arbetare.

Turister som kan betala "överpris" eller mervärdestjänster är nog det som krävs. Hjälpa thaikvinnor att skriva

på engelska på datingsiter? :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ det var många som skrev negativa saker... har haft mitt internet cafe i phuket nu i snart 1 år med polare.. inga större vinster med svenska kronan men lätt duktigt för min tjej som styr det och få det runt.. vi har spel m.m.. tänk på allt ska vara lagligt... ett par internetcafe som har åkt ditt och då blir det inte billigt...

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...