Jump to content
IGNORERAD

bankkonto


erkki

Recommended Posts

Tja,

Kan man ha ett gemensamt bankkonto i Thailand, så kan andra parten fritt ta ut pengar därifrån.

Alternativt kan man lösa det på ngt annat sätt?

Gäller både mig och frun som har egna konton i Thailand.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    5

  • erkki

    4

  • pigge01

    4

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tja,

Kan man ha ett gemensamt bankkonto i Thailand, så kan andra parten fritt ta ut pengar därifrån.

Alternativt kan man lösa det på ngt annat sätt?

Gäller både mig och frun som har egna konton i Thailand.

Erkki

Varför ska ni ha gemensama konton när ni har egna :crazy:

Ska själv öppna eget om det går för sig när jag kommer till Thailand i sep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Kan man ha ett gemensamt bankkonto i Thailand, så kan andra parten fritt ta ut pengar därifrån.

Alternativt kan man lösa det på ngt annat sätt?

Gäller både mig och frun som har egna konton i Thailand.

Erkki

Japp de kan man...gumman o jag har det

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Plätten,

Vi vill gärna kunna ta ut från respektives konto eftersom vi har delad ekonomi.

Det kan ju också gå så illa att en av oss dör.

Tack för svaret Thaifiskaren, då ska jag fixa det när vi kommer dit.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och Alisa har delat konto hos SCB.

ps. väntar med spänning på en domedagsprofetia från U-C angående detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Plätten,

Vi vill gärna kunna ta ut från respektives konto eftersom vi har delad ekonomi.

Det kan ju också gå så illa att en av oss dör.

Tack för svaret Thaifiskaren, då ska jag fixa det när vi kommer dit.

Erkki

Delad ekonomi kan man ha, men skulle själv föredra 2 st konton pga. bättre säkerhet mot "kidnappning" av kortet. (skimming)

Är annars enkel att föra över via internet bank om det skulle skiljas några Baht på kontona

Konto inför den dagen någon dör skulle jag föredra Sverige. pga det man läser om dyl. att falangen inte har så mycket rätterheter i Thailand som en Thailändare har i Sverige.

I Sverige kan du testamentera pengarna till vilken som helst men i Thailand ?? tror inte det

Mvh. Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Plätt,

Antal konton är inte problemet vi har flera stycken.

Våra pengar ligger på ett sparkonto utan kort, så skimmning skall ej var möjligt.

Pengarna skall vara på thailändsk konto, men eftersom det går att ha gemensamt konto skall det väl inte vara några problem.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Delad ekonomi kan man ha, men skulle själv föredra 2 st konton pga. bättre säkerhet mot "kidnappning" av kortet. (skimming)

Är annars enkel att föra över via internet bank om det skulle skiljas några Baht på kontona

Konto inför den dagen någon dör skulle jag föredra Sverige. pga det man läser om dyl. att falangen inte har så mycket rätterheter i Thailand som en Thailändare har i Sverige.

I Sverige kan du testamentera pengarna till vilken som helst men i Thailand ?? tror inte det

Mvh. Plätt

Så som jag förstått det så ärver man sin fru i Thailand även som farang, sedan har man väl ett år på sig att ordna över mark (om det finns sådan) på någon annan i och med att man som utlänning inte kan ärva mark!!

För övrigt tycker jag det är ett jävla trams att det nästan skall vara omöjligt att äga mark och företag i Thailand, har de så dåligt självförtroende så de inte vågar konkurrera med utlänningar?

Hoppas det kommer en ledare i Thailand snart som skippar denna löjliga lag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det så ärver man sin fru i Thailand även som farang, sedan har man väl ett år på sig att ordna över mark (om det finns sådan) på någon annan i och med att man som utlänning inte kan ärva mark!!

För övrigt tycker jag det är ett jävla trams att det nästan skall vara omöjligt att äga mark och företag i Thailand, har de så dåligt självförtroende så de inte vågar konkurrera med utlänningar?

Hoppas det kommer en ledare i Thailand snart som skippar denna löjliga lag!

Tja BaBoo, jag har skrivit liknande flera gånger och fått kritik för att jag är negativ mot Thailand.

Man jag vidhåller att jag inte kommer att investera en satang i Thailand så länge man har dessa lagar.

Det är naturligtvis upp till thailändarna hur de vill ha saker och ting, men dom kan glömma investeringar från min sida. Vilket sannolikt inte bekymrar dom. Det finns obekymrade farangidi*ter så det räcker och blir över. Jaja...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja BaBoo, jag har skrivit liknande flera gånger och fått kritik för att jag är negativ mot Thailand.

Man jag vidhåller att jag inte kommer att investera en satang i Thailand så länge man har dessa lagar.

Det är naturligtvis upp till thailändarna hur de vill ha saker och ting, men dom kan glömma investeringar från min sida. Vilket sannolikt inte bekymrar dom. Det finns obekymrade farangidi*ter så det räcker och blir över. Jaja...

Herr Chang har talat.

Nja låter min fru investera i Thailand istället :)

Vår gemensamma son får väl förmodligen ärva i framtiden :)

Man lever ju bara en gång så man får väl passa på att ha lite kul då :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det så ärver man sin fru i Thailand även som farang, sedan har man väl ett år på sig att ordna över mark (om det finns sådan) på någon annan i och med att man som utlänning inte kan ärva mark!!

För övrigt tycker jag det är ett jävla trams att det nästan skall vara omöjligt att äga mark och företag i Thailand, har de så dåligt självförtroende så de inte vågar konkurrera med utlänningar?

Hoppas det kommer en ledare i Thailand snart som skippar denna löjliga lag!

Detta kan med hjälp av i Malaysias regisserat bolag ägas av oss Faranger.

Den Asiatiska fria ekonomin.

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja låter min fru investera i Thailand istället :)

Vår gemensamma son får väl förmodligen ärva i framtiden :)

Man lever ju bara en gång så man får väl passa på att ha lite kul då :)

Lycka till säger jag bara, tank på att ha kul kostar några % hur du ska ha råd med det :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Plätt,

Antal konton är inte problemet vi har flera stycken.

Våra pengar ligger på ett sparkonto utan kort, så skimmning skall ej var möjligt.

Pengarna skall vara på thailändsk konto, men eftersom det går att ha gemensamt konto skall det väl inte vara några problem.

Erkki

Klokt, dessutom har bankerna i Thailand även internet så man kan vid behov flytta pengar från sparkontot till "arbetskontot"(även kallat blåskontot av somliga). :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt, dessutom har bankerna i Thailand även internet så man kan vid behov flytta pengar från sparkontot till "arbetskontot"(även kallat blåskontot av somliga). :whistle:

Hoppas själv på att få öppna konto i Thailand i sep. :whistle:

Annars får man köra med mitt Svenska blåskonto :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas själv på att få öppna konto i Thailand i sep. :whistle:

Annars får man köra med mitt Svenska blåskonto :drinks:

Är nog inga problem!

Efter ett par tre besök på olika banker så gick det till slut bra att öppna kont på Kasikorn Bank, jag hade bara turistvisum då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt, dessutom har bankerna i Thailand även internet så man kan vid behov flytta pengar från sparkontot till "arbetskontot"(även kallat blåskontot av somliga). :whistle:

Tja,

Inte i mitt fall sparkontot har ej anslutning till internet sidorna för de "vanliga" kontona.

Jag litar inte på mitt omdöme, pengar har en förmåga att flytta sig när jag konsumerar alkohol..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar inte på mitt omdöme, pengar har en förmåga att flytta sig när jag konsumerar alkohol..

Puss

Erkki

En polare till mig får alltid för sig på fyllan att flyga till andra länder, han har flera gånger vaknat på platser där han måste fråga i vilket land han befinner sig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja Plätt,

Antal konton är inte problemet vi har flera stycken.

Våra pengar ligger på ett sparkonto utan kort, så skimmning skall ej var möjligt.

Pengarna skall vara på thailändsk konto, men eftersom det går att ha gemensamt konto skall det väl inte vara några problem.

Erkki

Inga problem att ha gemensamt konto som flera skriver.

Ang. sparande så sa just Abhisit på tv att regeringen vill uppmuntra folks sparande. De jobbar nu på ett projekt där regeringen tänker gå in och sponsra sparandet med 5-10%. Alltså sätter man in 100 baht, i statlig bank, så lägger staten till 5-10 baht vilket kan vara intressant. Mer detaljer skulle komma nästa år.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan med hjälp av i Malaysias regisserat bolag ägas av oss Faranger.

Den Asiatiska fria ekonomin.

Pigge01

Pigge, menar du att man kan äga mark i Thailand genom ett Malaysia registrerat bolag, eller att man kan ha ett bolag i Malaysia och verka i Thailand?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag har ett gemensamt konto i Thailand(ej kortkonto)där vi båda måste skriva på om vi ska göra ett uttag(se Erkki)Pengarna är avsatta för ett kommande husköp som jag hoppas kommer att ske snart.Vi har även egna konton(jag har på Kasikorn och Bangkok bank)och det är mina fyllereservpengar och dom behöver ständigt fyllas på av någon konstig anledning(frugan har aldrig några uttag där)Ha det Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge, menar du att man kan äga mark i Thailand genom ett Malaysia registrerat bolag, eller att man kan ha ett bolag i Malaysia och verka i Thailand?

MVH Tommy

Man kan via att ha Malaysia registrerat bolag med säte i Malaysia

Äga bolag i Thailand och i dessa bolag äga mark.

Det Malaysiska bolaget har du aktierna själv.

I Thailand äger "bolaget" aktierna!!

Ett sätt att kringgå denThailanska Diskrimineringen av Faranger

pigge01

Mitt inlägg 1100.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan via att ha Malaysia registrerat bolag med säte i Malaysia

Äga bolag i Thailand och i dessa bolag äga mark.

Det Malaysiska bolaget har du aktierna själv.

I Thailand äger "bolaget" aktierna!!

Ett sätt att kringgå denThailanska Diskrimineringen av Faranger

Hm, men kan det Malaysiska bolaget vara 100% ägare i det Thailändska bolaget och att du därmed kontrollerar allt själv till 100% ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt, dessutom har bankerna i Thailand även internet så man kan vid behov flytta pengar från sparkontot till "arbetskontot"(även kallat blåskontot av somliga). :whistle:

Tror du att Internet bank är säkert så vit jag förstår är det väldigt lätt att bli blåst 0 säkerhet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan via att ha Malaysia registrerat bolag med säte i Malaysia

Äga bolag i Thailand och i dessa bolag äga mark.

Det Malaysiska bolaget har du aktierna själv.

I Thailand äger "bolaget" aktierna!!

Ett sätt att kringgå denThailanska Diskrimineringen av Faranger

pigge01

Mitt inlägg 1100.

Tack för det Pigge01!

Låter intressant, klart värt en koll, kanske kan bli intressant nån gång i framtiden för mej, och antagligen intressant för många andra redan idag.

Grattis till 1100 inlägg :clapping:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...