Jump to content
IGNORERAD

Longstay alternativ Koh Samui/Lamai


Rob

Recommended Posts

Halloj.

Letar lite smått efter Longstay alternativ på Koh Samui, Lamai. Har tänkt att ta första månaden på ett lägenhetshotell som heter Aum Pai, och sedan under denna månad leta olika alternativ.

De kraven jag har är :

Ok standard (behöver inget exklusivt)

Internet

Gångavstånd till Restauranger/Stranden

C.a 10 000 bath månaden inkl El/Vatten och Internet kostnad (Kan sträcka mig upp till 12 000 bath om det är riktigt shysst boende)

Plus men inget direkt krav :

Tillgång till Pool

Tillgång till Fitness Center

Om någon vet något ställe som stämmer in på ovanstående kravspec så tveka inte att kontakta mig, kan tänka mig hus/lägenhet/bungalow/guesthouse/hotellrum.

Jag stannar 5-6 månader. Anledningen till att jag vill ha gångavstånd till Restauranger/Strand är att jag inte har körkort för motorcykel/moppe, dock är jag en fena på att köra men vet inte hur mycket körkortskontroller det är runt om Samui...

Alla tips och erfarenheter är av intresse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du åka fast så kostar det inte mycket ändå,eller kan du gå till polisen och säga att du tappat ditt körkort så får du nåt papper på det och det kan du köra på :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med försäkringsbolaget om du vurpar/krockar med ett icke giltigt körkort ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp så uthyraren har försäkrat sina moppar, du visar ju aldrig körkort när du hyr ändå.

Han menar nog din egen olycksfallsförsäkring, dvs om du hamnar på sjukhus så kanske den inte gäller om du har kört moppe utan körkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så "kul" resultat det kan bli ibland. Tycker trådrubriken är lite intresant så jag brukar läsa när det kommer nya inlägg. Det är bara det att hela tråden utvecklats till en diskussion om mopedhyra, inte om boende på Koh Samui.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja gst

"Jag stannar 5-6 månader. Anledningen till att jag vill ha gångavstånd till Restauranger/Strand är att jag inte har körkort för motorcykel/moppe, dock är jag en fena på att köra men vet inte hur mycket körkortskontroller det är runt om Samui..."

lite frågor om annat också ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja gst

"Jag stannar 5-6 månader. Anledningen till att jag vill ha gångavstånd till Restauranger/Strand är att jag inte har körkort för motorcykel/moppe, dock är jag en fena på att köra men vet inte hur mycket körkortskontroller det är runt om Samui..."

lite frågor om annat också ;)

Må så vara, men huvudfrågan är väl ändå boendet, och där har inget svar kommit ännu rtfm.gif .

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men huvudfrågan är väl ändå boendet, och där har inget svar kommit ännu rtfm.gif .

/GSt

Nej inte från dig heller,jag har iaf tagit upp en del av frågan han ställde du har inte gjort ett skit utom att försöka göra dig lustig,vilket inte kräver så stor intiligens :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Det finns ett flertal alternativ i prisklassen 7-10000B/mån centralt i Lamai. För 7000B får du ett bra rum med ac, kylskåp, kabeltv, varmvatten osv. För 10000 får du en bungalow med samma utrustning. Oftast får du betala elen utöver.

Hälsningar

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte från dig heller,jag har iaf tagit upp en del av frågan han ställde du har inte gjort ett skit utom att försöka göra dig lustig,vilket inte kräver så stor intiligens :)

Minuskarma för att man försöker få svar på huvudfrågan whistle.gif , samtidigt som min intelligens ifrågasätts av någon som inte ens kan stava till ordet? Jag bör nog känna mig stolt för detta tror jag great.gif. Kan heller inte se vad i mitt inlägg som kan betraktas som att jag skulle försöka göra mig lustig över något, men kan det roa någon så är väl det bra.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Minuskarma för att man försöker få svar på huvudfrågan whistle.gif , samtidigt som min intelligens ifrågasätts av någon som inte ens kan stava till ordet? Jag bör nog känna mig stolt för detta tror jag great.gif. Kan heller inte se vad i mitt inlägg som kan betraktas som att jag skulle försöka göra mig lustig över något, men kan det roa någon så är väl det bra.

/GSt

Kommer fler minus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Soppköket - varför gör du inte en lista, lätt för dej, svårt för oss långt borta i kylan. Du gav mej info om stället mittemot Soppköket nyligen som jag nog ska prova i sommar (kan du få bra månadspris där kan du ju lova dem att göra reklam worldwide och dessutom får du soppgäster), förra vintern var jag på Kulatida, promenad uppför backen, 4500B/mån med kyl och det vanliga + el, bra ställe. Gångavstånd mer eller mindre - jag kan inte köra moppe och går dåligt, med krycka, men det gick, även om jag föredrar att vara närmre stan. Innan var jag flera gånger i samma kvarter som Soppköket, på andra sidan, 8000B/mån, men sista vintern såg det mörkt, dystert och övergivet ut, även om de sa på det närliggande hotellet som äger rummen, att de fortfarande hyrde ut där. Definitivt centralt och prisvärt - för mej var problemet att man måste hoppa över en stenkant som mina dåliga ben inte gillade.

Jag hade också gärna sett en liten lista över andra sådana ställen i prisklassen upp till 10000B/mån, som bungalows på gångavstånd (for future use maybe?), som en spikad artikel i början. Soppköket får väl ha lite commission..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Det finns ett flertal alternativ i prisklassen 7-10000B/mån centralt i Lamai. För 7000B får du ett bra rum med ac, kylskåp, kabeltv, varmvatten osv. För 10000 får du en bungalow med samma utrustning. Oftast får du betala elen utöver.

Hälsningar

Soppköket

Men pool och fitness utöver detta är väl ändå lite svårt att hitta.

Bodde för ett par år sedan på ett riktigt schysst lägenhetshotell några hundra meter norrut från korsningen, på vänster sida och ett par hundra meter in på den soistumpen. Har tyvärr glömt av namnet på det men skulle gärna vilja ha hjälp med det. Där finns en helt ok pool. Stället har nog bara ett par år på nacken och var fullbokat hela förra säsongen. Samma ägare tror jag öppnat ytterligare ett, närmare ringroaden men på höger sida alldeles invid Beachroaden som dock inte alls håller samma klass på rummen samt läget med all trafik som passerar.

Kanske Soppköket vet vilket jag menar och vilket telefonnummer eller ev. mailadress de har?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Det finns ett flertal alternativ i prisklassen 7-10000B/mån centralt i Lamai. För 7000B får du ett bra rum med ac, kylskåp, kabeltv, varmvatten osv. För 10000 får du en bungalow med samma utrustning. Oftast får du betala elen utöver.

Hälsningar

Soppköket

Obs !!!

Kolla ALLTID elpriset då du skall betala den själv, det förekommer tyvärr ett antal som vill ta hutlöst betalt för elen.Tar det som extrainkomster.

Det kostar 3.85 tbh7 KW I GRUNDPRIS + moms.

Om du hyr så kan du få betala upp till 30 tbh/ kw, då du skall flytta. Så fråga alltid och se även till att det skrivs in i kontraktet, man har för vana att glömma vad man sa till farangen ibland.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men pool och fitness utöver detta är väl ändå lite svårt att hitta.

Bodde för ett par år sedan på ett riktigt schysst lägenhetshotell några hundra meter norrut från korsningen, på vänster sida och ett par hundra meter in på den soistumpen. Har tyvärr glömt av namnet på det men skulle gärna vilja ha hjälp med det. Där finns en helt ok pool. Stället har nog bara ett par år på nacken och var fullbokat hela förra säsongen. Samma ägare tror jag öppnat ytterligare ett, närmare ringroaden men på höger sida alldeles invid Beachroaden som dock inte alls håller samma klass på rummen samt läget med all trafik som passerar.

Kanske Soppköket vet vilket jag menar och vilket telefonnummer eller ev. mailadress de har?

Hej Lenno !

Jag tror att du menar det här http://news.samuiexpress.net/clients/aumpai/aumpai.html

Hälsningar

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var precis det jag sökte.

Tack Mats! Om Buddha vill...å puzzelbitarna faller på plats så ses vi över en soppa framöver.

:wai:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sagts tidigare finns det många longstay på Lamai för din budget, dock utan pool-gym.

Angående körkort så kollar polisen det aldrig, inte ens om de tar dig utan hjälm.

Alla uthyrnings moppar har bara trafik försäkring som endast skyddar tredje part.

Du och din moped kommer att vara oskyddade.

Din reseförsäkring gäller enbart för max 55cc.

Kolla också hur länge din reseförsäkring gäller.

Skaffa en reseförsäkring för 6 månader med motorcykel tillägg.

Innan resa skaffa en duoble entry turist visa.

Det ger dig inträde för 60 dagar som du kan förlänga med 30 dagar på immigrations.

Sedan måste du till gränsen för att aktivera din andra turist visa.

Det ger dig inträde för 60 dagar som du kan förlänga med 30 dagar på immigrations.

60+30+60+30=6 månader.

Skicka ett PM till mig om du behöver hyra en moppe.

Passa på att ta körkort på Samui.

Om du misslyckas med prov-uppkörning så behöver du inte betala.

När du klarat det så kostar kortet 135 baht.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Börjar bli dags. Jag och Yui köpte just biljetter ner för 9 juni och två månader, så vi ska göra Soppköket osäkert när vi väl har gjort hennes by nära Saraburi osäker en vecka. Hennes mor har lovat att fixa en toilett över hålet i trädgården så jag kan nyttja eländet trots min stela kropp. Men det blir väl vi som får betala det.

Nån som har provat rummen på baksidan av Soppkökets kvarter? Jag har stannat där flera gånger, senast för 3 år sen och de var på många sätt ok, ett rum med kyl och varmvatten för 8000B/m plus el. Förra vintern såg de dystra ut men sades fortfarande vara i funktion, och det är ju väldigt centralt och bra pris. Nån som passerat nyligen? Ägaren vill ju nu tjäna pengar på det nybyggda hotellet på hörnan i närheten.

Jag tycker fortfarande det är våldsamt dyrt att det inte finns en lista över boställen i Lamai som Soppköket talar om, rum för max 10000B/m och gångavstånd från centrum. De kan inte betala enorma summor till flashiga internetställen men... drar ju ändå turister.

De som har erfarenheter borde skriva här. Förra vintern var jag på Kulatida, uppför backen, no problems om man har normal gångförmåga, 4500B/m, kyl, fläkt, varmvatten, bra service. Nån tusenlapp till för aircon. De har visst fått internet via kabel nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...