Jump to content
IGNORERAD

Video om gummitappning.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Hittade den här videon om gummitappning, kanske av intresse för någon.

Vet ju att flera har funderat på gummiträds odling.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Intressant!

Jag undrar hur lönsamt det egentligen är med gummiodling?

När min fru tagit upp frågan om att köpa en gummiodling så har vi tillsammans räknat på det.

Varje gång kommer vi fram till att det är en ganska dålig avkastning i förhållande till insatt kapital.

Är det någon som kan se mer än 10% avkastning årligen på insatt kapital?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Jag undrar hur lönsamt det egentligen är med gummiodling?

När min fru tagit upp frågan om att köpa en gummiodling så har vi tillsammans räknat på det.

Varje gång kommer vi fram till att det är en ganska dålig avkastning i förhållande till insatt kapital.

Är det någon som kan se mer än 10% avkastning årligen på insatt kapital?

Tycker du att 10 % avkastning är dåligt??

Det är ju skitbra, tycker jag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tycker du att 10 % avkastning är dåligt??

Det är ju skitbra, tycker jag.

När jag räknat så kommer jag fram till 3-4% per år. Det är därför jag inte fattar om man kan få mer. Kan man nå t.ex 10% så vore det acceptabelt (inte skitbra men ok)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag räknat så kommer jag fram till 3-4% per år. Det är därför jag inte fattar om man kan få mer. Kan man nå t.ex 10% så vore det acceptabelt (inte skitbra men ok)

Dream on, några 10% på investerat kapital får du inte i lantbrukssektorn i alla fall inte när det gäller "bulk" grödor, jo kanske om du kan arrendera ut mark på "slavkontrakt" där du tar en stor del av skörden..

Pengarna får du tjäna genom att jobba med odlingen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

När jag räknat så kommer jag fram till 3-4% per år. Det är därför jag inte fattar om man kan få mer. Kan man nå t.ex 10% så vore det acceptabelt (inte skitbra men ok)

För att få en rättvis jämförelse med andra investeringar så behöver du räkna gummiprocenten PLUS värdeökningen på marken. Ingen aning vad markprisökningen är i snitt, men jordbruksmarkspriserna i Isan har gått upp ganska mycket, för det är många jordbrukare, som har alldeles för lite mark vardera. Jag antar att det är liknande i andra delar av Thailand.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

För att få en rättvis jämförelse med andra investeringar så behöver du räkna gummiprocenten PLUS värdeökningen på marken. Ingen aning vad markprisökningen är i snitt, men jordbruksmarkspriserna i Isan har gått upp ganska mycket, för det är många jordbrukare, som har alldeles för lite mark vardera. Jag antar att det är liknande i andra delar av Thailand.

Njaaa... det tänker jag inte. Som alla investeringar så utgår jag från rörelseresultat på investerat kapital. Om det bara blir 3-4% så kan jag lika gärna ha dem på ett lämpligt sparkonto utan risk (det kan man få om man har mer än 100.000 SEK eller så)

Ev. värdestegring på marken räknar jag inte in i kalkylen då sådan värdestegring först kapitaliseras när/om jag säljer marken. Därför tar jag inte med den den i rörelseresultatet.

Med andra ord; det blir ingen investering i gummiodling för min del då det är för dålig avkastning.

Köpa och sälja mark är en annan affär i mitt sätt att se affärer. Den kanske är bra men lite krånglig. Har gjort några grova missar på markaffärer (blivit erbjuden men avstått. Marken har sedan 10-faldigats i värde efter 2 år :-( ) Sån´t é livet :-(

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Dream on, några 10% på investerat kapital får du inte i lantbrukssektorn i alla fall inte när det gäller "bulk" grödor, jo kanske om du kan arrendera ut mark på "slavkontrakt" där du tar en stor del av skörden..

Pengarna får du tjäna genom att jobba med odlingen..

Hur menar du "jobba med odlingen"? Är det effektivisering eller vad?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Dom flesta familjer som har satsat på gummi har gjort allt arbete själva och även oftast ägt marken tidigare, så dom pengar man har investerat har gått till berednig av marken med maskiner, plantor och konstgödsel.

Och för dessa familjer så är det 6-7 långa år med mycket arbete och lite inkomster innan gummit börjar tappas, men sedan ökar dom dramatiskt.

Dom familjer som satsade på detta redan för 10-15 år sedan är nu relativt rika, och har nya bilar, hus och barnen på universitet.

Men kan man inte få arbetet gjort "gratis" i familjen rekommenderar jag att köpa en färdig odling som är till salu, det är inte så ovanligt att folk säljer, kanske p.g.a att dom inte kan vänta, eller för att dom vill göra sig en hacka och satsa i en ändå större odling.

Men om man ska köpa så gäller det att köpa på en bra plats med fin jord för gummiträden ger bara bra avkastning om förhållandena är dom rätta,

vi har tittat på några som har varit till salu men då har det ofta varit stenig jord som kräver stora mängder konstgödsel varje år och tar ner vinsten, eller så har träden skötts dåligt och ser ut som om dom vore 2 år fast dom egentligen är 4 år.

Men en färdig odling med fina träd och bra jord till ett bra pris är säkert en fin investering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur mycket kan en bra gummiodling ge? Räknar man ton/rai eller..????

Vad menar du IL med en bra investering? Kan man nå 10% avkastning per år?

Jag har som sagt tidigare diskuterat detta med hustru men jag kan inte få ihop kalkylen till "en bra investering"

Vi skulle köpa då vi varken har några som kan arbeta gratis för oss som IL föreslog, ej heller har vi mark.

Med de markpriser jag hört (detta avser södra Thailand) och bedömd avkastning så blir det ruskigt dålig avkastning

Då verkar t.o.m palmoljeodling bättre, även om även det inte når 10%.

Det skulle verkligen vara kul att få edra erfarenheter av detta!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

På tal om gummitappning...

en gång tappade jag mina nyinköpta gummin på Kastrup! Det blev till att köpa nya för ni vet väl hur dålig kvalitet de Thailändska gummina håller. :whistle:

MVH Nonki :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hittade det här på Thaivisa, där uppger en man att han är erbjudden att köpa 40 rai med 8 år gammla träd för 1.5 miljoner baht och inkomsten per månad skulle vara ca 35 000-45 000 baht per månad på dessa 40 rai som han funderar på att köpa, och han fick som svar att hans beräknade avkastning förmodligen var för låg.

Jag förmodar att gummi är det som lönar sig bäst att odla i Thailand, möjligtvis kan palmolja vara lika bra eller bättre, alla andra grödor ger sämre avkastning eller snarare mycket sämre avkastning.

"Has anyone had any experience, or bought in to a rubber plantation.

The situation is this...due to death in my thai wifes family an exisiting rubber plantation of 80 rai with 8 year old producing trees (they produce until they are 30 years old) is up "for sale".

My wifes brother has purchased 40 of the 80 rai. We have been offered the balance of 40 rai.,,,for 1.5m baht.

Plantation workers are readily available to work it for us so we will remain in BKK. The income from the 40 rai is around 35 to 45k baht per month after all expenses have been paid which includes the plantation workers wages. My initial reaction to the amount of income versus investment capital was one of surprise but my wifes parents own a similar sized plantation and I have actually seen the paperwork/receipts/payment schedules for the finished rubber product (slabs of latex sold to a Malaysian company based in Singapore) which seems to point to a good return and confirms the income possibilities.

The plantation is south of Yala on the Thai/Malaysian border...and I have visited it several times."

"The only snag I sniff(more experienced guys than me on this forum will perhaps confirm this or disagree)is that the income you`ve been quoted per month from the 40 rai seems a little low to me."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack för det IL!

Om dessa siffror stämmer så kan det var intressant att köpa. Det skulle bli mer än 20% avkastning (undrar hur mycket som går bort för löner mm?? )

20% är mer än helt ok!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hejsan

På tal om gummitappning...

en gång tappade jag mina nyinköpta gummin på Kastrup! Det blev till att köpa nya för ni vet väl hur dålig kvalitet de Thailändska gummina håller. :whistle:

MVH Nonki :dance1:

Jaa verkligen! Bättre köpa cykelgummin i Sverige än i Thailand. Dom har en tendens att vara torra i Thailand (då menar jag gummina alltså...) :dance1:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Njaaa... det tänker jag inte. Som alla investeringar så utgår jag från rörelseresultat på investerat kapital. Om det bara blir 3-4% så kan jag lika gärna ha dem på ett lämpligt sparkonto utan risk (det kan man få om man har mer än 100.000 SEK eller så)

Ev. värdestegring på marken räknar jag inte in i kalkylen då sådan värdestegring först kapitaliseras när/om jag säljer marken. Därför tar jag inte med den den i rörelseresultatet.

Då "utgår" du fel :)

So what att värdestegringen kapitaliceras senare?! Det gör ju t ex aktieplaceringar också...

(Om du vill räkna extra noga, så kan du räkna om lite för skilnaden att delar av förtjänsten får du innan du säljer marken (=gummit) och delar av förtjänsten får du då du säljer marken (=marken).

För att förtydliga varför du tänker fel, om du räknar, som du gör:

Typ A (=T ex tillverkning med maskiner)/

Utrustningen håller 5 år och är sedan VÄRDELÖS s g s

Investeringsresultat: Såklart behöver den kostnaden räknas bort från resultatet.

Typ B (=T ex gummiträd)./

"Utrustningen" (=marken) kan användas OÄNDLIGT många år (vid bra skötsel) och är värd MER t ex 5 år senare.

Investeringsresultat: Rörelsevinster under innehavstiden PLUS reavinst vid försäljningen.

Om man inte räknar så, kan inte jämförelser bli rättvisa...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Då "utgår" du fel :)

So what att värdestegringen kapitaliceras senare?! Det gör ju t ex aktieplaceringar också...

(Om du vill räkna extra noga, så kan du räkna om lite för skilnaden att delar av förtjänsten får du innan du säljer marken (=gummit) och delar av förtjänsten får du då du säljer marken (=marken).

För att förtydliga varför du tänker fel, om du räknar, som du gör:

Typ A (=T ex tillverkning med maskiner)/

Utrustningen håller 5 år och är sedan VÄRDELÖS s g s

Investeringsresultat: Såklart behöver den kostnaden räknas bort från resultatet.

Typ B (=T ex gummiträd)./

"Utrustningen" (=marken) kan användas OÄNDLIGT många år (vid bra skötsel) och är värd MER t ex 5 år senare.

Investeringsresultat: Rörelsevinster under innehavstiden PLUS reavinst vid försäljningen.

Om man inte räknar så, kan inte jämförelser bli rättvisa...

Njaaaa...

Där tänker du fel :-)

Maskiner skrivs oftast av på 3-5 år beroende på maskin. Denna avskrivning är en bokföringsteknisk fråga just av skälet att utrustningens levnadscykel är mer än ett år och därför skall avskrivningen fördelas över maskinens fastställda levnadscykel.

I bokföringen är detta resultat EBIT (Earnings Before Interest and Taxes)

När det gäller mark så fastställer man värdet en gång per år. Detta läggs in i bokföringen som markvärde. Eftersom markvärdet kan gå upp och ned (se bara på värdet av mark som inom ett par år kommer stå under vatten; där närmar sig värdet 0) så skall det räknas med i bokföringen men jag ser det inte alls som den återbäring jag vill ha.

Om jag nu vill ha minst 10% rörelseresultat så innebär det för mig att jag vill ha minst 10% "cash" på det insatta kapitalet. Alltså pengar att leva för eller göra nya investeringar. Visst kan man se att värdet av bra hanterad mark ökar och därmed möjligheten att belåna densamma men minst 10% "cash" vinst skall det vara, annars inget för mig.

Att ha värden som ev. kan realiseras vid en försäljning; det är inte vad jag vill ha i denna typ av business.

För mig är det en annan affär att spekulera i mark. Kan vara bra men som sagt; jag blandar inte ihop det med affären gummiodling.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...