Jump to content
IGNORERAD

Bullshit

smilet
 Dela

Recommended Posts

109 SVT Text Torsdag 29 jul 2010

INRIKES Publicerad 29 juli

Pensionärer kan få skattelättnad

Många pensionärer får sänkt pension

nästa år. Alltför många, anser finans-

ministern och överväger ytterligare

skattesänkningar för pensionärerna.

Den så kallade bromsen i pensionssy-

stemet slog till för första gången i

år. Det innebär att inkomstpensionerna

sänks nästa år med 4,3 procent, enligt

Pensionsmyndighetens beräkningar.

Utlovade skattesänkningar för pensio-

närer gör dock att lättnaden blir

mindre än den skulle ha varit. Finans-

minister Anders Borg säger att man

därför kan komma att överväga ytter-

ligare en sänkning i höstens budget.

Dessa politiker själ hela kakan först, för att sedan ge tillbaka en liten del av kakan och "alla" är vi nöjda. utom jag som är långt ifrån den åldern.

Ja, vad tycker ni?

Smilet

Dela på andra sajter

• Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

8

• korp

5

• Nonki

4

• Sek Losos uncle

4

Mest aktiva i denna tråd

109 SVT Text Torsdag 29 jul 2010

INRIKES Publicerad 29 juli

Pensionärer kan få skattelättnad

Många pensionärer får sänkt pension

nästa år. Alltför många, anser finans-

ministern och överväger ytterligare

skattesänkningar för pensionärerna.

Den så kallade bromsen i pensionssy-

stemet slog till för första gången i

år. Det innebär att inkomstpensionerna

sänks nästa år med 4,3 procent, enligt

Pensionsmyndighetens beräkningar.

Utlovade skattesänkningar för pensio-

närer gör dock att lättnaden blir

mindre än den skulle ha varit. Finans-

minister Anders Borg säger att man

därför kan komma att överväga ytter-

ligare en sänkning i höstens budget.

Dessa politiker själ hela kakan först, för att sedan ge tillbaka en liten del av kakan och "alla" är vi nöjda. utom jag som är långt ifrån den åldern.

Ja, vad tycker ni?

Smilet

Tja, vad ska man säga? Lätt att sparka på dem som redan ligger, lär ju inte finnas muskler nog att sparka tillbaka i den folkgruppen som drabbas. :diablo:

Fast jag skulle nog passa på, om jag fick chansen att ge en redig pungspark. :lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Tja, vad ska man säga? Lätt att sparka på dem som redan ligger, lär ju inte finnas muskler nog att sparka tillbaka i den folkgruppen som drabbas. :diablo:

Fast jag skulle nog passa på, om jag fick chansen att ge en redig pungspark. :lol:

Jag förstår inte riktigt något av inläggen...

Vad är det som är Bullshit och vilka är det som ligger ner??

Sen tror jag inte att vi kommer långt i denna tråden innan den stängs eftersom det klart och tydligt handlar om Svensk politik. :kort:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Guest Forden34

Pension är ingen politik det är pengar man får när man blir gammal som man slitit arslet av att få.

Många har mellan 15-20 000 i månaden men när man blir gammal ska man leva på 8-10 i månaden om ens det

Så det får bli husman hårdbröd å kattmat för min del

Dela på andra sajter

Som jag uppfattade det hela är det Bullshit att återigen sänka pensionerna.och mitt svar att det är att sparka på liggande, Tja, vilken power har PRO eentligen, inte tillräckligt tyvärr. Därav lustan till pungsparken... :great:

Dela på andra sajter

Pension är ingen politik det är pengar man får när man blir gammal som man slitit arslet av att få.

Många har mellan 15-20 000 i månaden men när man blir gammal ska man leva på 8-10 i månaden om ens det

Så det får bli husman hårdbröd å kattmat för min del

Så pension är inte politik?? I min bok är den i alla fall politik!

Vänta bara ett par inlägg så skall ni få se...

Man får väl ut den pension man betalat in... Mer rättvist kan det väl inte bli?? (Detta gäller det nya pensionssystemet!)

I det gamla systemet fick man i de flesta fall ut betydligt mer än vad man själv betalat in och det kollapsade såklart så småningom, det säger ju sig själv!

Det nya pensionssystemet utarbetades och godkändes av samtliga riksdagspartier och den så kallade bromsen som nu slår till beror helt enkelt på den finansiella krisen som vi haft de senaste åren... Ungefär som att man sparat i fonder som minskat i värde.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Så pension är inte politik?? I min bok är den i alla fall politik!

Vänta bara ett par inlägg så skall ni få se...

Man får väl ut den pension man betalat in... Mer rättvist kan det väl inte bli?? (Detta gäller det nya pensionssystemet!)

I det gamla systemet fick man i de flesta fall ut betydligt mer än vad man själv betalat in och det kollapsade såklart så småningom, det säger ju sig själv!

Det nya pensionssystemet utarbetades och godkändes av samtliga riksdagspartier och den så kallade bromsen som nu slår till beror helt enkelt på den finansiella krisen som vi haft de senaste åren... Ungefär som att man sparat i fonder som minskat i värde.

/ Joe

Visst är det politik, och inte f-n får jag ut mer än jag betalt in, det har omdirgenterna i alla regeringar sett till, och det är bullshit att ta ifrån gamla, alltså äldre än vad jag är, sina tillgångar som dom så väl behöver, och då menar jag inte såna som haft sådan inkomst att dom sparat privat eller skaffat fastighet som kan avyttras utan majoriteten av arbetarna som slitit hela sitt liv för att få ett så bra liv som möjligt och nu misshandlas på ett grymt sätt, grymt därför att allt går upp i pris och pensionerna ner i samma takt, PUNGSPARK va ordet.

Dela på andra sajter

Att ni bara orkar.

Du blir nog själv pensionär en dag, hoppas dina business går bra så du kan sätta undan tillräckligt, pension är ingen garanti snart, och orkar, visst är man ung o stark så pallar man både det ena o andra, pungsparkar t. ex.

Annars gillar jag ditt inägg, mycket intressant du delger oss. :ironi:

Dela på andra sajter

Börjar man pensionsspara tidigt behöver man ju inte lägga undan så mycket för att det ska bli en hel del. Är inte en del av problemet att det tidigare pensionssystemet var så fördelaktigt att många helt enkelt struntande i att spara privat.

Visst är det inte roligt eller speciellt rättvist, men finns det inga pengar så finns det ju inte. Nu sänks ju skatten för pensionärer iaf.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Du blir nog själv pensionär en dag, hoppas dina business går bra så du kan sätta undan tillräckligt, pension är ingen garanti snart, och orkar, visst är man ung o stark så pallar man både det ena o andra, pungsparkar t. ex.

Annars gillar jag ditt inägg, mycket intressant du delger oss. :ironi:

Jag har mitt på det torra för länge sedan.

Men det var inte det jag syftade på utan det faktum att vi är på ett Thailandsforum.

MVH Nonki

Dela på andra sajter

Ja det e bara att gå å rösta ,(det är vi som bestämmer),och rösta på det parti som står för skattesänkningar och inte skattehöjningar på precis allt,,,,,,,,,,,,,,

Dela på andra sajter

Börjar man pensionsspara tidigt behöver man ju inte lägga undan så mycket för att det ska bli en hel del. Är inte en del av problemet att det tidigare pensionssystemet var så fördelaktigt att många helt enkelt struntande i att spara privat.

Visst är det inte roligt eller speciellt rättvist, men finns det inga pengar så finns det ju inte. Nu sänks ju skatten för pensionärer iaf.

Hej

Jag bara undrar om det är bättre att pensionsspara hos de olika försäkringsbolag några hundra lappar i månaden.

Eller är det bättre att försöka betala av lånet på bostaden så mycket som möjligt och ta med sig pengar när man flyttar till Thailand?

Det låter ju lockande att se siffror hos försäkringsbolag om hur mycket man kan få ut per månad för inte så stora summor varje månad om man börjar spara nu.

Men å andra sidan så borde ju "låneränta" på bostadslånet vara högre än "insättningsränta" på pensionssparande.

:::

Hur resonerar ni?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

1.Så du tror att en fabriksarbetare på 50 talet hade en susning om att spara annat än på banken för dagliga ting typ möbler och ev. semester i Trosa...eler nåt. Det är dom vi nu ska skinna med sänkta pensioner, inte dig och dina jämnåriga, ni har fått utbildning i ekonomi, det fick inte 30 o 40 talisterna som var födda i arbetarkvarteren.

2.Vadå finns inte, det borde nog göras andra justeringar än på pensionerna, men nu blir det för mycket politik och det finns det andra forum till., nöjer mig ned att det är värt en pungspark i alla fall. :whistle:

Dela på andra sajter

1.Så du tror att en fabriksarbetare på 50 talet hade en susning om att spara annat än på banken för dagliga ting typ möbler och ev. semester i Trosa...eler nåt. Det är dom vi nu ska skinna med sänkta pensioner, inte dig och dina jämnåriga, ni har fått utbildning i ekonomi, det fick inte 30 o 40 talisterna som var födda i arbetarkvarteren.

2.Vadå finns inte, det borde nog göras andra justeringar än på pensionerna, men nu blir det för mycket politik och det finns det andra forum till., nöjer mig ned att det är värt en pungspark i alla fall. :whistle:

Du tycks gilla att dela ut pungsparkar.

Dela på andra sajter

Du tycks gilla att dela ut pungsparkar.

Just precis, gäller att var principfast... :dance1:

Dela på andra sajter

Ähh.. nu har pensionärerna knappt två månader av riktiga gulddagar där alla gillar dem o skall höja deras pensioner. Ta med politikernas löfte till nån bank o belåna dem sen är det fyra år då ni är helt bortglömda... :kort:

Dela på andra sajter

Jag vet inte. De kanske såg sina fattiga föräldrar som helt saknade all typ av pension, så när de började tjäna en hel del pengar på 50 och 60 talen, vilket ju var ganska bra tider i Sverige med mycket jobb, så kanske sparandet för sin ålderdom borde varit viktigt också. Men man kanske hade perspektivet "staten fixar allt med sina guld pensioner" varför spara? Men det är väl lika mycket fel av staten att inte riktigt ta sitt ansvar, att lova för mycket och inte våga reformera systemet tidigare. Destå längre man väntar destå värre blev det ju.

Personligen är jag nog lite stenålders, men jag tycker vi borde leva mer med våra föräldrar när de blir äldre. Många helt friska, pigga och glada pensioner bor ensamma eller på ålderdomsboende och mår dåligt, trots att de har massa barn. Varför lever inte vi inte mer i flergenerations familjer? Då skulle de inte vara så ekonomiskt svaga heller. Men det är ju av någon orsak inte ok i Sverige, verkar det som.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Efter viss tvekan låter jag denna tråd ligga kvar och vara öppen.

Som Joe skrev är justeringen av pensionsnivån en följd av en överenskommelse mellan alla dåvarande riksdagspartier, så låt oss undvika blanda in enskilda partier i denna diskussion.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Efter viss tvekan låter jag denna tråd ligga kvar och vara öppen.

Som Joe skrev är justeringen av pensionsnivån en följd av en överenskommelse mellan alla dåvarande riksdagspartier, så låt oss undvika blanda in enskilda partier i denna diskussion.

Herr Chang har talat.

Man får säga att du har en stor toleransnivå, Herr Chang!

MVH Nonki

Dela på andra sajter

Personligen är jag nog lite stenålders, men jag tycker vi borde leva mer med våra föräldrar när de blir äldre. Många helt friska, pigga och glada pensioner bor ensamma eller på ålderdomsboende och mår dåligt, trots att de har massa barn. Varför lever inte vi inte mer i flergenerations familjer? Då skulle de inte vara så ekonomiskt svaga heller. Men det är ju av någon orsak inte ok i Sverige, verkar det som.

Ja, jag som en thailändsk mamma som kommer att uppfostra två barn i Sverige försöker påminna mig att inte hoppas för mycket.

Får räkna med att klara oss själva när vi blir gamla.

Har vi tur så har barnen lite av den thailändska kulturen kvar - att man ska ta hand om sina gamla, trots att vi försöker uppfostra dem på svenskt sätt - att det är vår "skyldighet" att ta hand om dem när vi har valt satt skapa dem.

Lätt att säga nu... men säkert jättesvårt i verkligheten.

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

pansionsspara lonar ! sig BARA om man kommer over brytgränsen 360.000/år

är man under är det bättre att spara i aktier själv

( spar en summa varje månad lägg till evetuell utdelning och kop en gång om året i olika aktier )

forsäkringsbolagen tar ju avgifter på ditt sparande

Dela på andra sajter

Guest Knasen

/ Joe

Gissa vem som kommer rida på denna våg och lova runt och hålla tunt.. Helt utan ansvar.. :crazy:

Dela på andra sajter

/ Joe

Att man i det gamla systemet inte räknat med att gubbarna och kärringarna skulle öka sin medellivslängd i den takt som sker har nog också betydelse.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...