Jump to content
IGNORERAD

hjälp med genomströmingsvärmare


la69

Recommended Posts

Hej på er! Ny användare här och första posten!

Flyttade till Cha Am januari 2008 8)

Scenario: Min värmare, en panasonic dh-3dl3 lägger av i badrummet. Elb-lampan lyser inte alls längre och det verkar inte komma någon ström till den. Jag hade tidigare en värmare som funnits i huset i rätt många år tydligen men som också gick sönder så jag bytte till denna för ett drygt halvår sedan. Den nya slutade att fungera vid ett par tillfällen men efter första teknikerbesöket lärde jag mig hur man resettar brytaren som finns inne i boxen. Så vid ett tillfälle för någon vecka sedan fungerade det inte med att reseta switchen. Tekniker tillkallades och efter ett tag fick de igång strömmen till den. Dock funkade det bara en dag innan den återigen blev strömlös. Teknikerna föreslog att det kan bero på att vatten kommit in i värmaren bakifrån, dvs via outletuttaget. Tester jag gjort konfirmerar att det är möjligt (om än lite luddigt då det är ett ganska svagt tryck som borde övermannas av vattentrycket som pumpas ut). Så jag har några frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig med =)

1. Har genomströmningsvärmare en backventil eller inte i outlet-uttaget?

2. Vad händer med värmaren om det blir lite "backflow" i vattnet? Vad jag menar är om det kommer in vatten i värmaren från outlet-uttaget?

3. Jag har sett att det är möjligt i vissa fall (se nedan) att det blir en backflow men vattentrycket från inlet, via värmaren, till outlet verkar vara mycket större än den lilla backflow som kan ske så är detta isf något som kan skapa problem enbart då totala vattentrycket är lågt?

Det är nämligen kopplat på följande sätt i mitt hus:

Från vattenkällan kommer vattnet via ett rör in i huset. Någonstans delar sig detta rör till två rör. Det ena röret levererar kallvatten till duschens beredare. Det andra röret leverar kallvatten till värmaren via inlet uttaget. Det vattnet går därefter via värmarens outlet ner till duschens beredare. Med andra ord så är det bara ett rör från början som levererar vatten till både duschberedare och värmare. Öppnar jag beredaren för att släppa till enbart kallvatten så blir det såklart ingen backflow då röret till varmvattnet är blockerat men öppnar jag beredaren för att släppa till varmvatten så kan det hända att trycket från kallvattnet (som inte gått vägen via värmaren) är större än det från varmvattnet och därför trycker upp vatten till värmarens outlet uttag och därifrån, om backventil saknas, går in i värmaren från fel håll. Detta händer självklart bara när trycket är lågt över huvudtaget. Jag har sett att vid inställning för fullt vattenflöde så är trycket ut från värmaren mycket större än vad kallvattnet förmår trycka upp eftersom en del kallvatten också går till duschen så i det fallet borde inte något vatten komma in i värmaren bakifrån.

Så vad säger ni? Kan en backflow få en värmare att sluta fungera alls? Jag har ingen ström alls i den. Brytaren är resetad. Hur vanligt är det att värmare i så liten

storlek har backventil i outlet? Finns det i större värmare kanske?

Jag vet inte riktigt vad jag har för strömkapacitet till den. Har sett att dryga 20A behövs för en 11kw värmare så jag borde ha tillräckligt för en 3.5kw värmare, tror jag.

Hälsningar

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Var många svängar där, måste nog läsa om några ggr för att förstå exakt vad du menar. Men tills dess, en 3,5 kW värmare drar ca 16 A vid full effekt och jag tror inte det finns någon backventil i värmarna. Kopplar man värmarna fel, dvs inkommande vatten där utgående ska vara så kommer det fortfarande vatten men värmaren går elektriskt aldrig på.

Det absolut vanligaste felet för att värmaren inte startar är dock att vattentrycket/flödet helt enkelt är för lågt. Ungefär 10% av alla hotell man bott på i Thailand har haft detta problem och när många gäster duschar på eftermiddagarna så får man inget varmvatten.

Så jag gissar att du antingen har för lågt tryck på inkommande vatten alternativt som du skriver har ett för högt mottryck bakifrån. Men eftersom det är en gammal installation som fungerat tidigare så gissar jag på för lågt inkommande vattentryck.

I övrigt, välkommen på forumet! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

tror samma som kim, prova att vika duschslangen lite så trycket höjs i beredaren, när man viker slangen så hörs ett litet klick en microbrytare som startar-stänger elen till värmeelementet, en säkerhet som säkerställer att inte värmaren brinner upp om för litet vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset!

Jo, lite mycket text men tänkte att mycket info kanske vore bra 8)

Lustigt nog så funkade den precis igen. Tog en dusch efter diverse husarbete och den gick igång. När den slutade senast så var trycket ganska lågt så det är nog sannolikt att ert förslag är korrekt.

Den gamla värmaren funkade länge men sedan dess har jag installerat två vattenfilter i huset. Jag gissar att en hel del tryck försvann där eftersom de är på bottenvåningen med rätt så stora rör och duschen finns på övervåningen. Det är nog det enda som ändrats jämfört med gamla installationen.

Skall testa vattenslangstricket nästa gång.

8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...