Jump to content
IGNORERAD

Damm på skannade foton


andersbangkok

Recommended Posts

andersbangkok

Jag håller på att skanna in massor av gamla fotografier. Det väcker mängder av roliga minnen!

Nu; hur mycket jag än dammar av fotona och skanningsplattan innan jag skannar in dem så blir det små vita prickar av damm här och där. Lite irriterande!

Helst vill jag använda en automatfunktion dvs. jag vill helst inte behöva manuellt redigera fotona efter att jag skannat in dem.

Jag har provat med både Paint.net och Gimp men jag kan inte finna någon sådan funktion.

Någon som har tips om hur att göra detta på ett effektivt sätt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar finnas en funktion för detta i scanningsprogrammet. Jag har HP:s och det ser ut så här på inställningarna:

post-3139-080151400 1280052858_thumb.jpg

post-3139-080151400 1280052858_thumb.jpg

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Aha! Jag har en Canon MX610 och den funktionen finns inte i deras program. Ska kolla på deras web och se om dom har en tilläggsmodul eller så.

Tack för tipset!

Edit; jag hittade dessa funktioner under advanced..funkar perfekt! Igen; tack för tipset!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...