Jump to content
IGNORERAD

Grand Theft Auto IV förbjuds i Thailand


janne_h

Recommended Posts

Det populära spelet Grand Theft Auto IV har dragits tillbaka från thailändska butiker efter att en tonåring har mördat en taxiförare. Enligt uppgift fick han inspiration från spelet när han begick dådet.

Tonåringen som utförde mordet knivdödade taxiföraren i ett försök att kopiera en scen från Grand Theft Auto IV. Thailands största speldistributör har efter detta sagt åt sina återförsäljare att ta bort spelet från butikerna.

Thailändska tidningar rapporterar att när mördaren arresterades, så åkte han ut från Bangkok med den 54-åriga taxiföraren sittandes död i baksätet. Enligt polisen ville tonåringen testa om det var lika enkelt att råna en taxiförare i verkligheten som det är i spelet. Om en domstol finner att tonåringen är skyldig så kan han dömas till dödsstraff.

Den thailändska kulturministern har sedan tidigare efterlyst tuffare regler kring spel som Grand Theft Auto. Sannolikt kan vi räkna med att landet så småningom inför hårdare lagar för dessa spel.

Källa: BBC News

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Det måste ju varit något galet med yngligens hjärna initialt.

Tragisk historia och tragiskt med föräldrar som låter sina ungar sitta hela eftermiddagarna och kvällarna och spela. Och tragiskt att jag börjar låta som socialsekreterare :sneaky:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det mesta att skylla på föräldrarna! Dator och tvspel är inga uppfostringsrobotar som vissa barnafödare kan tro. Vi har sett det i USA och i Sverige, nu även i Thailand. :kort:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag har funderat på är alla 5-10 åringar  (med föräldrar) som man ser inne i biosalongerna när dom visar action/vålds filmer.

Dessa filmer är i Sverige barnförbjudna, även i föräldrars sällskap.

Har Thailand åldersgränder för film och spel?

Samt hur tänker föräldrarna när man tar med sin små barn till en film som i Sverige har en åldersgräns på 15.

I stället för att förbjuda spel eller filmer kanske dags att införa åldersgräns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samt hur tänker föräldrarna när man tar med sin små barn till en film som i Sverige har en åldersgräns på 15.

De kanske inte vet att filmerna är barnförbjudna i Sverige? Å andra sidan cencureras alla scener som är skadliga för befolkningen, ung som gammal, så som sex och munkar som spelar fotboll och liknande som har en skadlig inverkan på moral och thailändska värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom censurerar även munkar som spelar gitarr, munkar som leker, läkare som hånglar på jobbet.

Kolla Kobra om Thailand på svt.se/Thailand

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger BÄ

Inte spelets fel att ungarna går ut på stan och snor bilar och dödar folk. Det är lilla mammas o pappas fel som aldrig lärt dom vad som är rätt lr fel.

Detta är juh inget som just gäller för Thailand utan detta händer juh i alla länder.

Sen kommer ungarna som vill ha spelet ändå få tag i det på andra sätt :na:

Tack gode gud för internet  :great::great:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En sak som jag har funderat på är alla 5-10 åringar  (med föräldrar) som man ser inne i biosalongerna när dom visar action/vålds filmer.

Dessa filmer är i Sverige barnförbjudna, även i föräldrars sällskap.

Iof. har vi aldrig vart på bio i Los tjejen & jag , varken med el. utan ungar men hennes ungar får ju glo på vad som helst på TV el. om falangen (jag) har köpt nåt smaskig splatter rulle tex.!

Den minsta är nu 5 bast & jag tycker det helt enkelt inte passar sig att han/dom sitter uppe & glor på "sånt där" halva nätterna med oss men se då förklarar tjejen att hon har "förklarat" för sina barn att det inte är farligt & på riktigt det som visas på film!

Vad säger man .. ? .. Up To You kanske men här i Gamla Svedala kommer det bli andra bullar av! hehehe :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad visar de på nyheterna i Thailand?

Finfina olyckor, helst med så mycket blod som möjligt. Det är OK, eller?

Ang. killen som härmade GTA, så tror jag som CT... Något initialt fel är ett måste för att detta ska hända.

Lägger upp en youtube-video som visar hur ungdomar blir efter ett par minuters datorunderhållning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lägger upp en youtube-video som visar hur ungdomar blir efter ett par minuters datorunderhållning.

Inga namn nämnda men ja skulle kunna tänka mig det ser ut ungef. så där hos många medlemar här på forumet åxå nuförtiden med tanke på  dom vilda diskutioner som har vart!  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...