Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Alarik

Nya hippa ord

Det blir konstig om man översätter från japanska.
  3. L200

Corona dilemma

Min familj går alltid i första hand.
  4. HuaHindinnge

Corona dilemma

Vet inte. Vilket alternativ väljer du?
  5. Peolito

Nya hippa ord

Nej det blir höna om man översätter från engelskan.
  6. L200

Corona dilemma

Och vad skulle du göra?
  7. HuaHindinnge

Nya hippa ord

Är inte "hen" en översättning av "Ladyboy"
  8. frogfish

Nya hippa ord

Isf används ordet fel. Det kan med fördel användas när påståendet inte har nån könstillhörighet, dessutom går det mestadels utmärkt (förutom i söder/vänsterkretsar) bra att använda han/hon. Liksom dig accepterar jag motvilligt ordet. I skrift fyller det ibland en funktion.
  9. Naam kaeng

Nya hippa ord

Får väl erkänna att jag har lite svårt för "hen". Men, okay, jag viker mig för den stora massan och accepterar ordet och dess betydelse. Men jag har svårt för när folk använder det i de fall man beskriver en person med en tydlig könstillhörighet, som inte är obekväm med att bli kallad vid sitt kön. "I morse såg jag hen står i hissen igen". Om det är en kille, som vet att han är kille och är nöjd med att vara kille osv....så kan man väl för tusan säga han/honom? Inte skall väl "hen" bli det nya universella ordet för att beskriva människa och ersätta de tidigare?
  10. Peolito

Nya hippa ord

Killgissa hehe samma skit som hen som är mitt värsta hatord. Får akut hjärnblödning av det ordet.
  11. Today
  12. HuaHindinnge

Corona dilemma

Klassiskt dilemma Och nu menar jag inte att vi ska vara petiga med ord hit och dit samt andra möjliga lösningar på problemet utan det är de förutsättningar som jag skriver och det är rent hypotetiskt och filosofiskt. Din dotter och din mamma är båda dödligt sjuka och kan bara överleva genom en organ donation av njure. Du är den enda tillgängliga donatorn och du kan bara rädda en av dom, om du själv vill överleva. Räddar du båda så dör du. Vad gör du?
  13. frogfish

Nya hippa ord

Det här med att vräka sig med "killgissa" är mestadels en härskarteknik. De som klagar har ofta inget bättre förslag än "killgissningen". Och ibland behövs det en "killgissning" för att driva en situation framåt, så länge man är öppen för att man haft fel och korrigerar. Innan "geriatrikerna" hoppar ur kjolarna, tjejer kan också "killgissa", liksom män (ofta boende på Södermalm) också kan "tjejforska"...
  14. frogfish

Nya hippa ord

Kontra med "tjejforska" (basera sitt påstående på att det "känns bra"). Det brukar vara jättepoppis
  15. Benriach

Nya hippa ord

Värdegrund. Ett av de vidrigaste ord som finns i det svenska språket...
  16. Alarik

Nya hippa ord

Omtag är ett ord som har blivit populärt de sista åren. Ta ett omtag. Göra ett omtag.
  17. frogfish

Svenska kronan VS Thai baht

Trevlig trend
  18. Tallviking

Dagens Humorbild

19. Kötthandlarn

Vad har ni gjort idag?

Så jag följde upp på Samets tips och tog mig till Däckia i Högsbo när de öppnade och jag var först på plats. Blev omhändertagen med en gång. Det var väl tur att jag inte körde vidare på pluggen, för den lagningen var så dåligt gjord att de kunde dra ut den med fingrarna. Kanske kände bärgaren igår på sig det och det var därför jag slapp betala.... Nåväl, 15 minuter senare var däcket lagat, balanserat och monterat för det facila priset av 420:- Då ingår det garanti på lagningen under däckets hela livslängd...... Tusen tack för tipset......
  20. MickeN

Dagens bild

Full fart på byggandet här i Jakan, men jag tycker att dom borde få plats med en kran till.
  21. Herluf

I Coronatider

Tar iallafall in några fler nu...... https://www.nationthailand.com/news/30388935?utm_source=homepage&utm_medium=internal_referral
  22. Soengsang

Nya hippa ord

Exakt, men det används så numera.
  23. Soengsang

I Coronatider

Som sagt, livsuppehållande vård för äldre multisjuka är mer eller mindre borttaget sen länge, inget nytt nu. Jag tror den största missen är att inte äldreboenden skyddades tidigare, tester av personalen där etc.
  24. Baa

I Coronatider

Dom.är likförbannat avlidna till följd av corona, 4500 på ett ungefär är bekräftat coronaoffer, om så bara 20 % hade överlevt med riktig och kraftfull vårdinsats hade 1000 familjer haft sin farfar/mormor kvar att krama om. 1000 familjer..det är rätt många som sörjer.
  25. Tallviking

Nya hippa ord

Återkoppla är ett begrepp från reglertekniken som innebär att information återmatas i systemet som påverkar styrningen av systemet Samma anser man i ledarskap att man ger återkoppling till en person för att påverka hur den personen beter sig genom positiv eller negativ återkoppling eller som det engelska ordet för samma sak Feedback används
  26. Soengsang

I Coronatider

Det var över 60 inrapporterade döda igår, det innebär inte att 60 dog det senaste dygnet, siffran innehåller också rapporter som kommit in under helgen. Den enda som inte fattar det är en efterbliven elj troligen.....
  27. HighWai

Nya hippa ord

Känner mig lite kränkt när någon påpekar det, sa du. Kan också störa mig lite grann, men det är ett jävligt träffande ord.
  1. Load more activity
  • Create New...