Jump to content
IGNORERAD

Hur fungerar det?


ITOY

Recommended Posts

Ja, det är ju också en konst. Stämmer ju för övrigt att ångan måste ut någonstans om man inte har en tryckkokare. I UK har alla kastrullock ett litet hål för ändamålet. Förstår inte riktigt syftet eftersom ångan kommer ut ändå.

HaHa!! Det är för att inte locket ska ligga och klappra när det småkokar!!.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    8

  • Joints

    8

  • GammalDansken

    6

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Sammantaget verkar det ändå finnas en hel del köksutrustningskompetens här

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa!! Det är för att inte locket ska ligga och klappra när det småkokar!!.

Jaha, var det roligt det. Har aldrig märkt någon skillnad själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Attt Jive ger sig in i en riskokardebatt var lite överraskande, men jag gillar att bli överraskad :great::drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju också en konst. Stämmer ju för övrigt att ångan måste ut någonstans om man inte har en tryckkokare. I UK har alla kastrullock ett litet hål för ändamålet. Förstår inte riktigt syftet eftersom ångan kommer ut ändå.

Det behöver inte betyda någonting. I UK drar man avloppen på utsidan av fasaden "om dom skulle frysa", så deras tekniska finesser känns lite tveksamma...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte betyda någonting. I UK drar man avloppen på utsidan av fasaden "om dom skulle frysa", så deras tekniska finesser känns lite tveksamma...

Ja, de är lite efter i det mesta, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Bra tumregel - förlåt pekfingerregel.

Det bästa sättet att koka ris om man inte har en riskokare är, att värma upp vattnet med riset till strax under kokpunkten och om man då har elplattor, så lägger man sedan några mynt under kastrullen för att vattnet skall hålla sej under kokpunkten och så ett lock för att förhindra avdunstningen.

Ett litet tips kan också vara att kolla om det inte finns en¨grej du kan vrida eller trycka på som man justerar värmen med. Det brukar vara samma man sätter igång/stänger av med(jag trodde först du hade vedspis)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, var det roligt det. Har aldrig märkt någon skillnad själv.

Det roliga var att någon överhuvudtaget orkade fundera på varför det var "hål" i locken.:dance:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

jupp så var det enligt wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Rice_cooker

Måste säga att jag fortfarande ite riktigt fattar det hela.

Vattnet värms upp tills tempen nått kokpunkten, sedan slår värmningsläget 65 grader på. Är då riset klart redan när vattnet kokat upp? Vattnet kokar ju upp fort och sedan så står det ju och puttrar ett bra tag innan det är klart.

Jag tror att hela sanningen inte kommit fram här...

Med den här teorin så skulle jag kunna sätta på en kastrull på plattan snabbt koka upp och sedan är det klart.

Eller ska riset sedan stå på 65 grader ett tag?I så fall hur länge? Enklare riskokare verkar dessutomsakna 65 gradersläget och slår direkt av när kokpunkten är nådd. Jag tror inte riktgt på Wikipedias teori..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga var att någon överhuvudtaget orkade fundera på varför det var "hål" i locken.:dance:

Men att orka kommentera det gick ju bra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Men att orka kommentera det gick ju bra :)

Vilket ditt inlägg illustrerar på ett utmärkt sätt ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ditt inlägg illustrerar på ett utmärkt sätt ;)

Herr Chang har talat.

Och ditt. Är det någon mer som vill vara med? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt. Är det någon mer som vill vara med? :)

För all del, har inget speciellt för mig just nu ändå.

Men för att tillföra frågan något, vattnet i riskokaren förångas samt upptages i riset, om man har för mycket vatten överkokas riset och blir vattnigt, har man för lite blir det torrt, samma sak i såväl kastrull som kokare, tror efter att ha laborerat med min kokare igår kväll att den helt enkelt har ett termostat som känner av temperaturen (kokpunkten) och då slår ner på eftervärmen. Om man läser på paketet så står det ju att riset skall "efter uppkokning hållas på svag värme c:a 20 minuter". Det är väl detta kokaren fattat!! :crazy:

Risnovis Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För all del, har inget speciellt för mig just nu ändå.

Men för att tillföra frågan något, vattnet i riskokaren förångas samt upptages i riset, om man har för mycket vatten överkokas riset och blir vattnigt, har man för lite blir det torrt, samma sak i såväl kastrull som kokare, tror efter att ha laborerat med min kokare igår kväll att den helt enkelt har ett termostat som känner av temperaturen (kokpunkten) och då slår ner på eftervärmen. Om man läser på paketet så står det ju att riset skall "efter uppkokning hållas på svag värme c:a 20 minuter". Det är väl detta kokaren fattat!! :crazy:

Risnovis Baa

Nja, ditt inlägg var inte tillräckligt meningslöst för att hålla samma klass som sidospåret jag sparkade igång.

Men för att kommentera dina intressanta analyser, eftervärmen slår väl till när riset är klart? Det stämmer ju att riset ska kokas på låg värme, annars bränner det fast. Det kanske finns ett mellanläge som går igång när vattnet först börjar koka?

Fortsättning följer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ditt inlägg var inte tillräckligt meningslöst för att hålla samma klass som sidospåret jag sparkade igång.

Men för att kommentera dina intressanta analyser, eftervärmen slår väl till när riset är klart? Det stämmer ju att riset ska kokas på låg värme, annars bränner det fast. Det kanske finns ett mellanläge som går igång när vattnet först börjar koka?

Fortsättning följer...

...Fortsättning..

Ett ämnes kokpunkt är den temperatur när ämnet börjar koka. För vatten inträffar detta fenomen vid 100 gr C och vid 960 mg Hg.

Har du lägre temperatur på vattnet vid nämnda tryck, så kokar inte vattnet och det är heller inte meningen när man skall få riset att absorbera vatten för att uppnå lämplig ätbarhet.

Förstått?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ditt inlägg var inte tillräckligt meningslöst för att hålla samma klass som sidospåret jag sparkade igång.

Men för att kommentera dina intressanta analyser, eftervärmen slår väl till när riset är klart? Det stämmer ju att riset ska kokas på låg värme, annars bränner det fast. Det kanske finns ett mellanläge som går igång när vattnet först börjar koka?

Fortsättning följer...

Appropå sidospår så käkar jag mest potatis i Svedala. :dance:

Min kokare har efter noggranna studier visat sig ha två lägen, termostat eller manuellt styrda.

Kokläget som man startar med och som automatiskt går ner på sjudar eller värmeläge, same, same.

Vill man som hustrun då och då värma riset använder hon bara värmeläget. Finns förmodligen dyrare och bättre? kokare än våran på Ica inköpta, men f-n tror att riset skulle smaka annorlunda, och klart blir det.

Tänk vad en enkel pryl kan förnöja...

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad en enkel pryl kan förnöja...

Baa

De kan (nästan)förstöra också.

Frugan ringde precis och var skapligt skärrad, hade hon inte varit uppmärksam så hade man kanske varit utan både hus och fru nu...

Sladden började brinna när hon satte igång dagens balja ris..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara för henne hur viktigt det är att kontakten är rättvänd. Så får hon lite att fundera på.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Förklara för henne hur viktigt det är att kontakten är rättvänd. Så får hon lite att fundera på.

- och att sladden inte hamnat under kokarn!

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Förklara för henne hur viktigt det är att kontakten är rättvänd. Så får hon lite att fundera på.

En audiofil (ej jag!) vet förstås hur viktigt det är att kontakten är rättvänd, samt att man har kabel där det står åt vilket håll strömmen ska gå ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En audiofil (ej jag!) vet förstås hur viktigt det är att kontakten är rättvänd, samt att man har kabel där står åt vilket håll strömmen ska gå ;)

Herr Chang har talat.

Gäller likströmsriskokare och de är inte sååå vanliga

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på ett elschema för en riskokare så kan man lista ut att funktionen är sådan att värmeslingorna kopplas in med full spänning vid start för att när en viss temperatur uppnåtts bryta den kretsen och istället köra värmeslingorna i serie med ett motstånd som tar upp en del av spänningen/strömmen. Vilket kommer medföra att värmeslingornas effekt minskar.

Hur mycket effekten går ner beror på motståndets och slingornas resistans, en uppgift som inte framgår av elschemat.

Vid vilken temperatur termostaten bryter den direktkopplade kretsen framgår inte heller av schemat.

Men det är alltså temperaturen som avgör när kokaren går från kokläge till värmehållningsläge och denna omställning sker bara en gång under en koksession. Så förmodligen är det så att temperaturen stiger ganska kraftigt just när vattnet riset ligger i tar slut.

http://www.merxteam.se/docs/products/sv/90065/90065%20Elschema.JPG

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kass ritning. Visar inte var man stoppar riset. :)

Finns det ingen bastugalen finne här som kan hjälpa buzzen

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Kass ritning. Visar inte var man stoppar riset. :)

Jamen, den är ju avsedd för thailändare! Att faranger inte vet var man stoppar riset är väl ingen förvånad över ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...