Joints Inlagd Juni 29, 2010 Dela Inlagd Juni 29, 2010 Från dagens DN. Låter som ett intressant extraknäck. Många kinesiska företag är villiga att betala stora pengar bara för att ha en vit person som går omkring eller sitter lite vid ett skrivbord på kontoret. ”White guy window dressing” har blivit ett sätt för arbetslösa skådespelare och modeller från väst att försörja sig i Kina, det skriver CNN. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nissefisk1 Inlagd Juni 29, 2010 Dela Inlagd Juni 29, 2010 Från dagens DN. Låter som ett intressant extraknäck. Många kinesiska företag är villiga att betala stora pengar bara för att ha en vit person som går omkring eller sitter lite vid ett skrivbord på kontoret. ”White guy window dressing” har blivit ett sätt för arbetslösa skådespelare och modeller från väst att försörja sig i Kina, det skriver CNN. Hehe sikket guldjobb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UDON-CHARLIE Inlagd Juni 29, 2010 Dela Inlagd Juni 29, 2010 Här finns ett jobb till: http://www.arbetsformedlingen.se/platsbanken?url=-123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsannonsUtomlands.aspx%3Fq%3Ds%2528%2521ld%2528199%2529v%25285%2529%2529a%252820%2529sp%252865%2529sr%25281%2529c%2528971549A9%2529%26ids%3D10116203%26o%3D5%26k%3D0%26ps%3D&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171 U-C Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 30, 2010 Dela Inlagd Juni 30, 2010 Jag har nu pratat med Kina och paxat jobbet eller jobben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 2, 2010 Dela Inlagd Juli 2, 2010 Jobbar / bor aldrig mer i Kina, inte ens för 500 000 Yuan netto i månaden! Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 2, 2010 Dela Inlagd Juli 2, 2010 Jobbar / bor aldrig mer i Kina, inte ens för 500 000 Yuan netto i månaden! Ha en bra dag! Får man vara nyfiken och fråga varför? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Acid_Crow Inlagd Juli 2, 2010 Dela Inlagd Juli 2, 2010 Får man vara nyfiken och fråga varför? Herr Chang har talat. For att det e sa mycket kineser dar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 4, 2010 Dela Inlagd Juli 4, 2010 Får man vara nyfiken och fråga varför? Herr Chang har talat. Jodå, blev trött på Mainland Kineser som trodde dom kunde lura en hela tiden i affärer. Om det ändå hade varit på ett smart sätt så kunde jag stå ut med det och t.om respektera det, men att stå och ljuga en rakt upp i ansiktet med helt otroliga historier blev för mycket. Det sista halvåret slutade jag att vara "smidig" och konfonterade dom istället, med kommentarer som "tror du jag är dum i huvudet som går på dina lögner, ljug istället på ett trovärdigt sätt". Enda nöjet var att dom fick "lost face" och dom visste inte vad dom skulle svara. Efter en "avslöjade lögn" försöktes det på alla sätt att mutas, allt från pengar i fickan till gratis KTV kvällar med gratis tjejer till rummet. Jag har jobbat i i stort sett hela Asien (Japan, Malaysia, Phillipnes, Singapore, Indonesien, Malaysia, Korea, Taiwan, Hong Kong och Thailand) under många år, och bott i Japan samt Malaysia i totalt 7 år samt nu i Thailand. Hade aldrig några problem med att göra affärer med dessa länder, men kan bara inte med Mainland Kineser och deras dåliga lögner. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Juli 4, 2010 Dela Inlagd Juli 4, 2010 Jodå, blev trött på Mainland Kineser som trodde dom kunde lura en hela tiden i affärer. Om det ändå hade varit på ett smart sätt så kunde jag stå ut med det och t.om respektera det, men att stå och ljuga en rakt upp i ansiktet med helt otroliga historier blev för mycket. Det sista halvåret slutade jag att vara "smidig" och konfonterade dom istället, med kommentarer som "tror du jag är dum i huvudet som går på dina lögner, ljug istället på ett trovärdigt sätt". Enda nöjet var att dom fick "lost face" och dom visste inte vad dom skulle svara. Efter en "avslöjade lögn" försöktes det på alla sätt att mutas, allt från pengar i fickan till gratis KTV kvällar med gratis tjejer till rummet. Jag har jobbat i i stort sett hela Asien (Japan, Malaysia, Phillipnes, Singapore, Indonesien, Malaysia, Korea, Taiwan, Hong Kong och Thailand) under många år, och bott i Japan samt Malaysia i totalt 7 år samt nu i Thailand. Hade aldrig några problem med att göra affärer med dessa länder, men kan bara inte med Mainland Kineser och deras dåliga lögner. Ha en bra dag! Låter ju tråkigt med alla lögner och lurendrejeri. Men nog skulle jag kunna jobba för 500,000 yuan netto i månaden. Är beredd att göra några hundår för att tjäna pengar. Var och i vilken branch hittar jag jobb med den lönen? Vad kan man tjäna som ingenjör i Kina? Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rob Inlagd Juli 4, 2010 Dela Inlagd Juli 4, 2010 Jag har jobbat i i stort sett hela Asien (Japan, Malaysia, Phillipnes, Singapore, Indonesien, Malaysia, Korea, Taiwan, Hong Kong och Thailand) under många år, och bott i Japan samt Malaysia i totalt 7 år samt nu i Thailand. Hade aldrig några problem med att göra affärer med dessa länder, men kan bara inte med Mainland Kineser och deras dåliga lögner. Ha en bra dag! Det var en gedigen meritlista ifrån Asien må jag säga. Du tröttnar aldrig periodvis på Asien? Vad tycker du om Phillipinerna jämfört med Thailand? Är lite småsugen på att kolla in stället i framtiden. On topic : Jo visst skulle jag kunna tänka mig en anställning som skyltdocka på ett företag i Kina. Iaf ett år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 5, 2010 Dela Inlagd Juli 5, 2010 Låter ju tråkigt med alla lögner och lurendrejeri. Men nog skulle jag kunna jobba för 500,000 yuan netto i månaden. Är beredd att göra några hundår för att tjäna pengar. Var och i vilken branch hittar jag jobb med den lönen? Vad kan man tjäna som ingenjör i Kina? Marlon En lokal Kinesisk ingenjör i Shanghai tjänar ca 25 000 Yuan / Mån. Som expat med "unika" kunskaper tjänar en bra ingenjör 50 000 - 80 000 i månaden, sen blir det skatt / bostad / etc. på detta, inte mycket kvar. Har ett flertal bekanta som ångrat sig, eftersom efter alla kostnader betalda inte mycket kvar. Det bästa är att bli "utsänd" av något företag från EU / US med garanterad nettolön och bostad / försäkringar / pensioner betalda. Ha en bra dag! Det var en gedigen meritlista ifrån Asien må jag säga. Du tröttnar aldrig periodvis på Asien? Vad tycker du om Phillipinerna jämfört med Thailand? Är lite småsugen på att kolla in stället i framtiden. On topic : Jo visst skulle jag kunna tänka mig en anställning som skyltdocka på ett företag i Kina. Iaf ett år Tröttnar aldrig på Asien, föredrar Thailand att verka i.. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Juli 5, 2010 Dela Inlagd Juli 5, 2010 Jobbar / bor aldrig mer i Kina, inte ens för 500 000 Yuan netto i månaden! Ha en bra dag! Nu tror jag allt du överdriver lite. 500,000 RMB netto i månaden blir ju ändå nästan 7 miljoner SEK om året och för den summan skulle jag nog kunna jobba på månen, eller till och med i Malmö, 1 år. Jag har dessutom spenderat 1-2 arbetsveckor per månad i Kina i över 10 år nu, tänk vad rik jag vore om jag haft de pengarna . Jag tycker faktiskt att Kina är ett av de lättare och bättre länderna att jobba i men förmodligen beror det på vad man jobbar med. Indien är ofantligt mycket värre på alla sätt och både Japan och Sydkorea är svårare och tråkigare. Mitt favoritland är Taiwan och Kina går nog ditåt på lång sikt. Jag har aldrig direkt jobbat i Thailand men bland de ex-pats jag känner så hävdar nästan alla att Thailand är Asiens sämsta land att jobba i men ganska många tycker, av diverse anledningar, att fritiden väger upp de nackdelarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 5, 2010 Dela Inlagd Juli 5, 2010 Nu tror jag allt du överdriver lite. 500,000 RMB netto i månaden blir ju ändå nästan 7 miljoner SEK om året och för den summan skulle jag nog kunna jobba på månen, eller till och med i Malmö, 1 år. Jag har dessutom spenderat 1-2 arbetsveckor per månad i Kina i över 10 år nu, tänk vad rik jag vore om jag haft de pengarna . Jag tycker faktiskt att Kina är ett av de lättare och bättre länderna att jobba i men förmodligen beror det på vad man jobbar med. Indien är ofantligt mycket värre på alla sätt och både Japan och Sydkorea är svårare och tråkigare. Mitt favoritland är Taiwan och Kina går nog ditåt på lång sikt. Jag har aldrig direkt jobbat i Thailand men bland de ex-pats jag känner så hävdar nästan alla att Thailand är Asiens sämsta land att jobba i men ganska många tycker, av diverse anledningar, att fritiden väger upp de nackdelarna. Hej Atom, Skulle inte jobba för 500 000 SEK/månaden i Kina tro mig, men skulle nog överväga jobba i Malmö för dom pengarna, om det var tidsbestämmt till max 4 månader.. Det är nog precis som du skriver att det beror helt på vad man jobbar med, te.x Japan var för mig kanonbra att både jobba (4 år) och leva i, rankar Japan som #1 att jobba i, och man var väldigt uppskattad av Japanerna, till och med så mycket att fritiden tillbringades tillsamans med arbetskollegorna. Det blev många öl, grillhelger, skidåkning, Onsen, MC-åkande samt familjeträffar. Ha en bra dag! PS! Fritid när man jobbar i Thailand!? Brukar vara på jobbet 05:30 - 18:30 och desutom jobba en del lördagar, inga fritids problem här inte. Måste köpa en grill!! Vill grilla nu!! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Juli 5, 2010 Dela Inlagd Juli 5, 2010 Rent a White Guy in China. Är man en arbetslös vit skådespelare så kan man alltid åka till Kina, och där bli inhyrd som vit tjänsteman eller chef på olika företag. Allt är teater och fejk och farangen är bara till för att visas upp som ett exotiskt inslag, vilket i kina ska tyda på att det kinesiska företaget är rikt och framgångsrikt. "Face, we say in China, is more important than life itself. Because Western countries are so developed, people think they are more well off, so people think that if a company can hire foreigners, it must have a lot of money and have very important connections overseas. So when they really want to impress someone, they may roll out a foreigner." http://edition.cnn.com/2010/BUSINESS/06/29/china.rent.white.people/index.html?fbid=y5TcqZZDmYc http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/07/rent-a-white-guy/8119/ Lycka till ni som vill prova på skådespelaryrket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.