Jump to content
IGNORERAD

Blir ni serverade det ni beställt?


smilet

Recommended Posts

Mat kryddar man för att lyfta fram resp råvarors (kött, fisk etc) karaktär och inte för att döda upplevelsen av en god råvara.

Thaiarna börjar i fel ände. Först gör de en kryddblandning, sedan tillsätter de lite "mat" för att bli mätta.

All thaimat smakar i princip likadant och är i princip lika slafsig.

Kulturen i Thailand kring intagande och tillagande av mat är bedrövlig.

Jaga är beredd att instämma, om icke till 100% så i varje fall mestadels, man smackar ihop en massa krydd o grönsaker och tillsätter sedan vad som beställts som bas, fast det blir ju liksom åt fel håll när kryddningen blir bas istället för sovlet.

Sen finns det visst bra restauranger, men det är inte alltid lätt att få vad man beställt ändå, i synnerhet inte om man envisas att traggla på Thai, då kan det bli vad som helst.men oftast hyfsat ätbart.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    22

  • Joints

    12

  • conservator

    12

  • Jive

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mat kryddar man för att lyfta fram resp råvarors (kött, fisk etc) karaktär och inte för att döda upplevelsen av en god råvara.

Thaiarna börjar i fel ände. Först gör de en kryddblandning, sedan tillsätter de lite "mat" för att bli mätta.

All thaimat smakar i princip likadant och är i princip lika slafsig.

Kulturen i Thailand kring intagande och tillagande av mat är bedrövlig.

Det gäller nog samma för svenskar också. Matkulturen börjar försvinna. Idag köps det färdigmat på affärerna istället för råvaror.

Börjar bli lika i Thailand också. Folk lär sig inte laga mat från grunden.

Frugan gör ofta sina egna såser och kryddblandningar. I den orginella thaimatlagningen är det en väldig procedur hur du lagar

rätterna, kryddblandningar och mat och kryddor ska dit i en väl utprovad ordning för att smaken hos de olika kryddorna och råvarorna

ska framträda och balanseras på rätt sätt.

Snabbmatställena förstör detta då de förbereder för att sälja så fort som möjligt, inte så gott som möjligt. Det som är synd är att gamla

matkulturer försvinner. De som jobbat i ett snabbmathak tror nog i många fall att de kan laga mat och sprider den matlagningskonsten

vidare helt baserad på fel förutsättningar för matlagning.

Sen visst är stark kryddning beroendeframkallande. I början innan frugan fick PUT var abstinensen stor många ggr. Nu finns det alltid

chili i frysen så problemet är inte av samma karaktär längre. Numera är det inte styrkan utan kvaliten på maten som är problemet när

frugan inte är hemma!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

All thaimat smakar i princip likadant och är i princip lika slafsig.

Kulturen i Thailand kring intagande och tillagande av mat är bedrövlig.

Hej

Att all thaimat smakar likadant stämmer inte med mina erfarenheter, enligt mig har dom förmodligen den mat i världen som skiljer sig mest åt

smakmässigt i otaliga kombinationer av det söta, starka, syrliga och salta, och slafsig tycker jag inte heller att den är, och oftast är maten både

färgrik och snyggt upplagd.

Jag själv rankar Thaiköket i topp tre i världen tillsammans med Italien och Frankrike.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att all thaimat smakar likadant stämmer inte med mina erfarenheter, enligt mig har dom förmodligen den mat i världen som skiljer sig mest åt

smakmässigt i otaliga kombinationer av det söta, starka, syrliga och salta, och slafsig tycker jag inte heller att den är, och oftast är maten både

färgrik och snyggt upplagd.

Jag själv rankar Thaiköket i topp tre i världen tillsammans med Italien och Frankrike.

Mvh Isan Lover

Hej IL!

Nu riskerar du att bli portad i Italien och Frankrike.:)

Kan hända att man måste vänja sej vid kryddningen för att känna smaken och den chansen har jag aldrig givit thaimaten.

I min mun smakar maten egentligen ingenting - det bara brinner utav h-te.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL!

Nu riskerar du att bli portad i Italien och Frankrike.:)

Kan hända att man måste vänja sej vid kryddningen för att känna smaken och den chansen har jag aldrig givit thaimaten.

I min mun smakar maten egentligen ingenting - det bara brinner utav h-te.;)

Hej

Prova massor av olika rätter, ibland med den milda ostronsåsen, lite starkare med paneng, grön curry och röd curry ibland tillsammans med cocosmjölk.

Varför inte lite mat ifrån t.ex Chiang Mai som har goda inte allt för starka rätter, som är lite speciella för regionen.

Jag är säker på att du hittar dina egna favoriter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om starkt kryddad mat, men jag vill även kunna smaka om det är kyckling, gris eller nötkött i rätten.

Vilket är svårt om man överdoserar med chili för att imponera på Svenne Banan eller någon annan nolla för att visa hur starkt man klarar av att äta.

Har alla samma smak som dig eller är det möjligt att övertyga dig om att olika människor tycker om olika mat och olika styrka? Tycker du är ganska förolämpande. För övrigt tror jag du är en mes när det kommer till chili :whistle:

Mat kryddar man för att lyfta fram resp råvarors (kött, fisk etc) karaktär och inte för att döda upplevelsen av en god råvara.

Thaiarna börjar i fel ände. Först gör de en kryddblandning, sedan tillsätter de lite "mat" för att bli mätta.

All thaimat smakar i princip likadant och är i princip lika slafsig.

Kulturen i Thailand kring intagande och tillagande av mat är bedrövlig.

Etnocentrism. Det är väl inget nytt att du är nedvärderande i din syn på thaimat men man kan ju inte förstå hur någon kan tycka att all thaimat smakar likadant. Jag skulle vilja säga att matkulturen skiljer sig åt ganska rejält. Använder man enbart svenska glasögon kanske det ser märkligt ut med den till synes frånvarande bristen på ordning. Men jag föredrar thailändsk matkultur fem dagar i veckan. Den största motiveringen till det är framförallt att man alltid äter av allt som står på bordet (av det man tycker om alltså). Maten delas av alla och det är inte vad som helst som beställs fram utan alla smaksättningar och råvaror kompleterar varandra på ett mycket sofistikerat vis.

Har man en gång vant sig vid det ser det väldigt torftigt ut när en del personer bevakar sin egen tallrik och endast äter en huvudrätt. Skillnaden är enorm. Har man vant sig vid thailändsk matkultur finns det ingen väg tillbaks. Ibland när jag har suttit på en restaurang i något turistområde och skådat hur ett par enbart beställer in thaimat till sig själv (ibland samma rätt!!) utan att dela tycker jag uppriktigt synd om dem. Tänk vad de missar mycket. Sedan så tycker jag även synd om mig själv. Skolorna i Thailand må vara skit i generella drag men som elev kan man oftast välja mellan en mängd olika små stånd och maträtter medan när jag gick i skola i Sverige fick vi bara fabrikstillverkad slafsmat som nästan ingen med smaklökar kunde tvinga i sig.

Det gäller nog samma för svenskar också. Matkulturen börjar försvinna. Idag köps det färdigmat på affärerna istället för råvaror.

Börjar bli lika i Thailand också. Folk lär sig inte laga mat från grunden.

Jag håller inte med. Jag skulle nog vilja påstå att intresset för matkultur och svensk matkultur stiger för varje år som går. Den senaste trenden inom svensk restaurangnäring är ju att allt ska vara så närproducerat som möjligt. Gäster ställer högre krav osv. Synd att det ska vara så svårt att locka svenskar till restaurangerna i vårt eget land. Ett systemfel, enligt mig. Håller dock med om mycket annat du skrev.

Hej

Att all thaimat smakar likadant stämmer inte med mina erfarenheter, enligt mig har dom förmodligen den mat i världen som skiljer sig mest åt

smakmässigt i otaliga kombinationer av det söta, starka, syrliga och salta, och slafsig tycker jag inte heller att den är, och oftast är maten både

färgrik och snyggt upplagd.

Jag själv rankar Thaiköket i topp tre i världen tillsammans med Italien och Frankrike.

Mvh Isan Lover

Vi har nog ganska mycket gemensamt ändå du och jag :D

Thaiköket har under de senaste 20 åren gjort världssuccé som inget annat land. Knappast en slump. Det som thailändare har gemensamt med bla fransmän och italienare är det minst sagt fanatiska intresset för mat. Ett intresse som vi svenskar inte kommer i närheten av än. Men det börjar se bättre ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints!

Blir du lyckligare om jag säger att det thailändska köket iaf slår det engelska?:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints!

Blir du lyckligare om jag säger att det thailändska köket iaf slår det engelska?:)

:D:D

Jag fick mig ett gott skratt iaf. Tycker du inte om sunday roast? Lammfilé med Yorkshire pudding och mintsås?

Link to comment
Dela på andra sajter

:D:D

Jag fick mig ett gott skratt iaf. Tycker du inte om sunday roast? Lammfilé med Yorkshire pudding och mintsås?

:D

Visst är det så - bättre garva tillsammans istf ensam.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad bra uttryckt Joints, håller med till 100%. Har tyvärr slut karma för några timmar framåt.

Visst är det så att thaiköket blivit berömt världen över för att det är allt annat än slafs.

Gillar också din beskrivning av höjdarn att alla äter från en mängd gemensamma rätter mitt på bordet istället för, som oftast i Sverige, en rätt i taget på sin egen tallrik. Ger en mängd smaker och matintryck vid varje enskild måltid. Behöver inte ens handla om 10 rätter, dyra måltider eller i stort sällskap som det visserligen blir ibland. En enkel vardagsmåltid för två på gatan, som den på bilden nedan kostar nog inte mer än runt 150 baht. inklusive öl och vatten. Jättegott och varierande i sin vardagliga enkelhet.

Vill man ha en snabb enkel tallrik mat till sig själv och är ensam så beställer man det "rat kao" (över ris), är man istället två så blir det 2-3 rätter "jääg" (delat från riset) som man äter tillsammans. Bara det att äta tillsammans av samma mat ger ju en extra social kick till måltiden som man inte upplever med svenskar vid matbordet.

jaeg.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad bra uttryckt Joints, håller med till 100%. Har tyvärr slut karma för några timmar framåt.

Visst är det så att thaiköket blivit berömt världen över för att det är allt annat än slafs.

Gillar också din beskrivning av höjdarn att alla äter från en mängd gemensamma rätter mitt på bordet istället för, som oftast i Sverige, en rätt i taget på sin egen tallrik. Ger en mängd smaker och matintryck vid varje enskild måltid. Behöver inte ens handla om 10 rätter, dyra måltider eller i stort sällskap som det visserligen blir ibland. En enkel vardagsmåltid för två på gatan, som den på bilden nedan kostar nog inte mer än runt 150 baht. inklusive öl och vatten. Jättegott och varierande i sin vardagliga enkelhet.

Vill man ha en snabb enkel tallrik mat till sig själv och är ensam så beställer man det "rat kao" (över ris), är man istället två så blir det 2-3 rätter "jääg" (delat från riset) som man äter tillsammans. Bara det att äta tillsammans av samma mat ger ju en extra social kick till måltiden som man inte upplever med svenskar vid matbordet.

jaeg.jpg

Jag håller med om att det finns spännande delikatesser i den thailändska buffén, kycklingbitarna t ex.

Skall benfragmenten fastna i halsen eller skall en tand gå av?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det finns spännande delikatesser i den thailändska buffén, kycklingbitarna t ex.

Skall benfragmenten fastna i halsen eller skall en tand gå av?

Broskbitarna i lederna, inälverna samt fötterna är ju det godaste på kycklingen, bröstfilén kan man nästan slänga. I alla fall om man är thai. ;)

Håller dock med dig om att det blir lite småjobbigt när kycklingen hackas i bitar med ben i, än värre är det när man äter groda.

Grillade räkor, eller räkor i soppa med stjärtskalet kvar är också ett lite småjobbigt typiskt thaimatfenomen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad bra uttryckt Joints, håller med till 100%. Har tyvärr slut karma för några timmar framåt.

Visst är det så att thaiköket blivit berömt världen över för att det är allt annat än slafs.

Gillar också din beskrivning av höjdarn att alla äter från en mängd gemensamma rätter mitt på bordet istället för, som oftast i Sverige, en rätt i taget på sin egen tallrik. Ger en mängd smaker och matintryck vid varje enskild måltid. Behöver inte ens handla om 10 rätter, dyra måltider eller i stort sällskap som det visserligen blir ibland. En enkel vardagsmåltid för två på gatan, som den på bilden nedan kostar nog inte mer än runt 150 baht. inklusive öl och vatten. Jättegott och varierande i sin vardagliga enkelhet.

Vill man ha en snabb enkel tallrik mat till sig själv och är ensam så beställer man det "rat kao" (över ris), är man istället två så blir det 2-3 rätter "jääg" (delat från riset) som man äter tillsammans. Bara det att äta tillsammans av samma mat ger ju en extra social kick till måltiden som man inte upplever med svenskar vid matbordet.

jaeg.jpg

Din bild säger mer än min text. Sådär brukar en vanlig middag se ut för mig och frugan också. Cirka 3-4 rätter på ett enkelt ställe. Det roliga med thaimat är ju att maten kan vara minst lika god på gatan som på den finaste stjärnkrog. Visst, inga dukar på bordet och riktiga bestick och porslin lyser med sin frånvaro. Istället svajiga stolar, plastallrickar och bestick av absolut billigaste och sämsta sort och istället för doften av blommor på bordet får man i sig lite avgaser och oljud..men maten gör man inget avkall på.

Det är väldigt sällan som jag gått hungrig, besviken eller fattig från ett sådant ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din bild säger mer än min text. Sådär brukar en vanlig middag se ut för mig och frugan också. Cirka 3-4 rätter på ett enkelt ställe. Det roliga med thaimat är ju att maten kan vara minst lika god på gatan som på den finaste stjärnkrog. Visst, inga dukar på bordet och riktiga bestick och porslin lyser med sin frånvaro. Istället svajiga stolar, plastallrickar och bestick av absolut billigaste och sämsta sort och istället för doften av blommor på bordet får man i sig lite avgaser och oljud..men maten gör man inget avkall på.

Det är väldigt sällan som jag gått hungrig, besviken eller fattig från ett sådant ställe.

Hej

Vi verkar vara överens även i denna fråga, för jag håller med om att det är lättare att hitta bra mat på gatan än på resturanger med fina möbler och

dukar på bordet.

Dom flesta s.k bättre resturangerna serverar oftast bättre kines än thaimat, och nöjdast blir man på gatan eller längs vägarna på enkla ställen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Broskbitarna i lederna, inälverna samt fötterna är ju det godaste på kycklingen, bröstfilén kan man nästan slänga. I alla fall om man är thai. ;)

Håller dock med dig om att det blir lite småjobbigt när kycklingen hackas i bitar med ben i, än värre är det när man äter groda.

Grillade räkor, eller räkor i soppa med stjärtskalet kvar är också ett lite småjobbigt typiskt thaimatfenomen.

Lite jobb får man räkna med. Kyckling blir helt klart godast om det tillagats med både skinn och ben. Filé är både torrt och tråkigt och dessutom dyrt. Lustig kombination. Förr brukade jag tycka att det var lite halvjobbigt med stjärtskal på räkan men nu ser det tråkigt ut om det fattas. Man vänjer sig antar jag. Sedan så är det lite trevligt att sitta och småpilla med maten och man drar ut på nöjet så att säga. Thaimat tillagas fort men ätes långsamt.

Jag kanske blir lite småjobbig i mina superlativ av den thailändska maten men faktum är att jag tycker mig ha lärt mig så mycket om matkultur från thailändare att jag även lärt mig att uppskatta svensk mat mer än förut.

Har länkat till den här bloggen förut men gör det igen. Den bästa matblogg jag känner till, alla kategorier Austin Bush

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det mycket som är underbart med Sverige men till och med skattetrycket och novembervädret är bättre än maten. Vilken 25 bahtsrätt som helst på en underdimensionerad plaststol med speedande lastbilar som bakgrund slår svensk mat. Som någon skrev, det är inte bara att thailändsk mat är så mycket mer varierad och smakrik än svensk, att få sin egen tallrik med sin torra köttbit utan att kunna välja olika rätter förtar ju hela vitsen med att äta tillsammans med vänner, så totalt asocialt. När jag var i Sverige senast, för kanske 2 månader sedan, var jag bara där i 3 dagar (6 måltider). Det blev japanskt 2 gånger, thailändskt, indiskt och kinesiskt en gång vardera samt italienskt en gång; närmare pannbiffar med kokt potatis än så vågade jag inte gå .

Nästa vecka blir det dock Tibroansk ala morsan och det är en helt annan sak :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Jag har mina thairätter som jag direkt är beroende av och som jag saknar skarpt om jag inte har fått dem på ett tag, men visst finns det massor av god svensk mat också!

Man måste ju inte välja sida utan det kan ju faktiskt vara väldigt gott med både svensk o thailänsk mat. Men håller med att det är fint att kunna välja mellan diverse rätter även om jag snabbt finner mina två favoriter ibland de 4-5 rätterna och sedan håller mig till dem !

Sedan finns det väl även rätter i Thailand som var och en har sin tallrik eller som Joints kallar det (plastallrickar)

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att de simplare matställena har den godare thaimaten.

Håller också med om att Thailändsk matkultur och mat slår det svenska.

För mig personligen är det iaf ingen snack om vad jag helst äter.

Det enda negativa med Thailändsk mat hittar man om man kolhydratbantar.

Försök att leta upp det ställe som serverar mat utan att använda glutamat eller socker i maten. :)

Och plockar du sedan bort alla ris, nudel eller panerade rätter så finns inte så många kvar.

Som tur är så är ju maten väldigt billig så det är ju inga problem att strunta i riset och bara beställa "gap"

med en extra tallrik grönsaker eller dyligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att en gemensam måltid är mycket bättre än västerländsk sed med en tallrik för var och en.

Mat äter hur mycket man vill utan att det så tydligt syns hur mycket man ätit. Säger jag som skäms över att sällan kunna äta upp min portion, fråga Drivern ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att en gemensam måltid är mycket bättre än västerländsk sed med en tallrik för var och en.

Mat äter hur mycket man vill utan att det så tydligt syns hur mycket man ätit. Säger jag som skäms över att sällan kunna äta upp min portion, fråga Drivern ;)

Herr Chang har talat.

Smör stekta potatisar går alltid ner Herr Chang.eller :ironi: Mvh Maitan. :great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ni serverade det ni beställt?

Kan väl utan att fara med osanning säga: vet inte till 100%, hur ska man vara säker på om det är t.ex. kyckling eller groda? När kryddning och grönsaker lagts ihop med köttet så är det rätt svårt att veta säkert.

Kvack,Kvack.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL!

Nu riskerar du att bli portad i Italien och Frankrike.:)

Kan hända att man måste vänja sej vid kryddningen för att känna smaken och den chansen har jag aldrig givit thaimaten.

I min mun smakar maten egentligen ingenting - det bara brinner utav h-te.;)

Visstkan det vara så men då snackar vi snabbmatshak eller simpla restauranger. Gå på en fin thairestaurang med en duktig kock och fina råvaror så är det en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han som äter starkast, han är bäst! :)

U-C

Ungefär lika smart som fullast vinner ! :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...