Jump to content
IGNORERAD

Ris är inte bra? Vitt ris ökar risken för åldersdiabetes.


Jojje

Recommended Posts

Det är så jag har fått lära mig i skolan.

Men jag undrar om inte alla vanliga Rång Sii nu för tiden enbart kan producera vitt ris.

Jag vet inte säkert hur det är i praktiken med processen.

:::

Lite mer om råris - http://www.recepthjalpen.se/raris.html

och på thai - http://th.wikipedia.org/wiki/ข้าวกล้อง

:::

För typ 10-15 år sen blev det populärt med en speciell diet som heter Cheewajit ชีวจิต och en av de punkterna som är viktig i denna är råris.

Då fick råris högre status.

Om jag minns rätt så hade råris sämre status förr i tiden eftersom det gavs till fångar. Det kallades då Khao Daeng ข้าวแดง (rött ris).

Vanliga människor ska minsann inte äta samma typ av ris som fångar, typ.

Men det är bara var jag har hört. Har inte läst om det.

:::

Mvh

Magrood

Ok, tackar för dina expertkommentarer samt extrainfo. Alltid lika intressant att läsa det du beskriver från Thailand. :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    8

  • Joints

    6

  • Kim

    5

  • erik-sson

    5

Mest aktiva i denna tråd

På tal om ris så är jag väldigt kräsen.

Det ska vara ris från thai eller kinabutiker.

Den där kräsna ovanan har jag säkert ärvt från min mormor.

:::

Har fått lära mig från mormor att det bästa Klibbriset är Khaoniew kiaw-ngoo ข้าวเหนียวเขี้ยวงู . Den typen odlar inte mina släktingar i Isaan. Men jag tycker deras klibbris smakar minst lika bra som den bästa sorten klibbris.

Khao-jao, det riset som inte är klibbigt som äts i Thailand finns olika klasser. Den bästa är Jasminris.

Men det är inte ofta man får det på restauranger i Thailand faktiskt.

Mormor förklarade att jasminris sväljer mindre dvs att det går åt mer ris per portion. Det sitter inte kvar i magen lika länge som ris av sämre klass. Det är därför arbetare föredra icke-jasminris.

:::

Jag märker att thailändska matprodukter som säljs i thai eller asiatiska butiker brukar vara av den bästa kvaliteten från Thailand.

Men thailändska matvaror som säljs i vanliga svenska livsmedelsbutiker som ICA och Coop kan vara av varierande kvaliteter. Tror det beror mest på kunskap.

Inte så konstigt när thaimatvaror är bara en del av deras tusentals sortiment. Då kan de inte lägga hur mycket resurs som helst för att välja fram de bästa sakerna, medan thai och asiatiska butiker har just thai/asiatisk mat som sin specialitet.

Sen spelar feedback från kunder stor roll i val av produkter också.

:::

Har läst en gång att Thailand ville lansera 100 procentigt jasminris till utlandet.

Men det var ett litet problem där eftersom kunder i utlandet redan har vant sig med blandris dvs janminris blandat med annan sort ris i åratal. Fast det kallas för jasminris (kanske 95% jasminris och 5% annat ris).

Det kanske är en förklaring till varför jag tycker janminris från svenska livsmedelbutiker smakar mindre gott än det från thaibutiker.

:::

Mvh

Magrood

-storätare-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar för dina expertkommentarer samt extrainfo. Alltid lika intressant att läsa det du beskriver från Thailand. :great:

Tro inte för mycket på vad jag skriver.

Jag bara skrapar det från minne. Har oftast inget akademiskt underlag för det... :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

du skrev i inlägg 12

Inlagd 25 June 2010 - 20:38

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

finns inget ris som är hälsosamt. endast mindre skadligt för hälsan

Link to comment
Dela på andra sajter

du skrev i inlägg 12

Inlagd 25 June 2010 - 20:38

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

finns inget ris som är hälsosamt. endast mindre skadligt för hälsan

Begriper fortfarande inte vart du vill komma.

Förklara gärna mer, tack.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

t.ex rökning är ju skadligt för hälsan

Då kan ju aldrig en light-cigarett med mindre nikotin o tjära tungmetaller bli hälsosammare utan den är då mindre skadlig för kroppen.

ca. 80 procent av ris är ju ren stärkelse. Jag tror knappast du skulle lägga upp samma mängd socker på

mattallriken o tycka du är hälsosam

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du tog dig tid att försöka förklara.

Du citerade min text skriven ur en personlig erfarenhet och synpunkt.

Magrood, den 25 June 2010 - 20:38, sade:

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

Om jag minns rätt så fick vi lära oss i skolan redan när jag var på mellan eller högstadiet.

:::

Den typen av ris som man oftast får/äter skalas flera gånger än Khao Klong ข้าวกล้อง (tror det är det som kallas råris i Sverige). Man tycker att det ser vitare ut och är godare, men man förlorar mer fiber och näring.

Jag tror att om man först bara skala bort det hårda gula sträva skalet blir riset - råris. Det finns att köpa i butiker. Riskorn ser bruna ut och det tar längre tid att koka. Det är hårdare att tugga.

Om man däremot låter riskornen gå igenom fler skalprocesser så skalar man både bort den bruna fiberdelen och att risnosen จมูกข้าว (där riskorn samlar näring för att gro som ny risplanta) brukar gå sönder och hamnar tillsammans i restprodukter. De vita fina riskornen blir mat för människor medan den bruna delen och risnosen tillsammans med en del av det gula skalet blir något som heter Ramm รำ som blir mat åt grisar och andra djur. Man har lite Ramm i plara också om jag minns rätt.

:::

Klibbigt ris är sötare än jasminris och är ej att rekommenderat för de som har diabetes.

När barn tuggar ris längre hinner saliven smälta stärkelsen till socker, speciellt klibbigt ris. Det är många barn som gillar att ha riset kvar i munnen länge.

:::

Mvh

Magrood

Och skrev så här:

det gäller o tolka rätt, något som är mindre ohälsosammare kan aldrig vara hälsosamt.

utan mindre skadligt för hälsan.

tänkte mest på ditt yrke

Det jag inte förstår är:

1. Var har jag tolkat fel.

2. Fel ur vad? Din personliga tolkning och slutsats att ris är skadligt?

3. Om jag inte håller med att ris är skadligt och skriver utifrån den utgångspunkten. Är det fel tolkning, eller är det "annorlunda" syn på saken?

4. Det jag absolut inte fattar är var den här texten är tagen ifrån: något som är mindre ohälsosammare kan aldrig vara hälsosamt och baseras på vad?

Och vad det har med mitt yrke att göra.

:::

Jag kanske har missförstått något.

Eller så har du missförstått något.

Jag är inte så prestigefylld (tror jag i alla fall).

Vill bara veta vilken del jag har missförstått saker och ting.

I mitt arbete är jag absolut prestigelös eftersom mitt "jag" ska varken synas eller höras.

Har hänt att jag missuppfattat något t.ex. könet på personen. Då sa jag bara till tolkanvändaren att tolken hade uppfattat fel. Det var en man och inte en kvinna det handlade om.

Skämdes inte för att erkänna mitt eget fel, inte ens under mitt jobb.

Sen har jag lärt mig olika knep att undvika samma fel.

Är du intresserad och vill fördjupa dig i mitt yrke kan du läsa på min blogg.

http://thaitolken.blogspot.com/

t.ex rökning är ju skadligt för hälsan

Då kan ju aldrig en light-cigarett med mindre nikotin o tjära tungmetaller bli hälsosammare utan den är då mindre skadlig för kroppen.

ca. 80 procent av ris är ju ren stärkelse. Jag tror knappast du skulle lägga upp samma mängd socker på

mattallriken o tycka du är hälsosam

Den här delen förstår jag.

Men jag förstår inte det jag citerade tidigare.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

från inlägg nummer 1

Välj fullkornsris istället för vitt ris om du vill slippa diabetes. En ny stor amerikansk studie visar att personer som äter mycket vitt ris löper större risk att bli diabetessjuka.

Forskarna, knutna till bland annat Harvard School of Public Health i Boston, har studerat hur kosthållning hör ihop med sjukdomar hos nästan 40 000 män och över 157 000 kvinnor.

Nya resultat från studien visar att hög konsumtion av vitt ris ökar risken att få typ 2-diabetes, så kallad åldersdiabetes. För personer som slevar i sig mer än fem portioner vitt ris i veckan är risken att insjukna i diabetes förhöjd med 17 procent, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Archives of internal medicine.

Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

enl första meningen står det

Välj fullkornsris istället för vitt ris om du vill slippa diabetes.

budskapet är ju du slipper diabetes om du äter fullkornsris.

men det kan ju inte stämma om då allt ris förhöjer risken att få diabetes

Link to comment
Dela på andra sajter

från inlägg nummer 1

Välj fullkornsris istället för vitt ris om du vill slippa diabetes. En ny stor amerikansk studie visar att personer som äter mycket vitt ris löper större risk att bli diabetessjuka.

Forskarna, knutna till bland annat Harvard School of Public Health i Boston, har studerat hur kosthållning hör ihop med sjukdomar hos nästan 40 000 män och över 157 000 kvinnor.

Nya resultat från studien visar att hög konsumtion av vitt ris ökar risken att få typ 2-diabetes, så kallad åldersdiabetes. För personer som slevar i sig mer än fem portioner vitt ris i veckan är risken att insjukna i diabetes förhöjd med 17 procent, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Archives of internal medicine.

Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

enl första meningen står det

Välj fullkornsris istället för vitt ris om du vill slippa diabetes.

budskapet är ju du slipper diabetes om du äter fullkornsris.

men det kan ju inte stämma om då allt ris förhöjer risken att få diabetes

Och???

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej faktiskt inte. Inte för att det är något fel på riset vi äter hos svärföräldrarna, men inte håller det lika hög klass som det thailändska jasminris vi köper här i Sverige.

I alla fall vad smaken beträffar. vilket som är nyttigast törs jag inte uttala mig om. Har flera ggr hört frugan berätta för släktingar i byn om

Går att köpa flera klasser av ris även i Thailand och det skiljer verkligen i smak har jag lärt mig. Det som exporteras till Sverige är nog bara den bästa klassen tror jag.

Dessutom så skiljer det i kvalité på det egna riset från år till år, t ex den näst senaste skörden blev, pga regn vid skörden, riktigt dålig. Enligt den då bekymrade svärfar så blev riset sönderfördelat, kornen höll m a o inte ihop som dom skulle efter skalning. Och det alltså pga att riset, slaget men ännu inte tröskat blev blött av regn där det låg på fälten i väntan på att samlas ihop, tröskas och läggas i risboden.

Ja, det var väl en lite dum fråga från mig. Givetvis är det skillnad på ris och ris. Jag tror, från egen erfarenhet, att den bästa sortens ris finns att köpa i Thailand och att den håller bättre kvalitet än det som säljs till Sverige. Men då kostar den också ganska mycket - cirka 60-70 baht per kilo om jag kommer ihåg rätt och finns inte att köpa överallt. Men annars så håller jag nog med om att riset man köper i Sverige håller en högre lägstanivå än det som man vanligen blir serverad i Thailand. Något som är trist eftersom jag gärna betalar lite extra för att äta så gott ris som möjligt. Det absolut värsta riset jag ätit var på KSR vilket inte alls är förvånande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var väl en lite dum fråga från mig. Givetvis är det skillnad på ris och ris. Jag tror, från egen erfarenhet, att den bästa sortens ris finns att köpa i Thailand och att den håller bättre kvalitet än det som säljs till Sverige. Men då kostar den också ganska mycket - cirka 60-70 baht per kilo om jag kommer ihåg rätt och finns inte att köpa överallt. Men annars så håller jag nog med om att riset man köper i Sverige håller en högre lägstanivå än det som man vanligen blir serverad i Thailand. Något som är trist eftersom jag gärna betalar lite extra för att äta så gott ris som möjligt. Det absolut värsta riset jag ätit var på KSR vilket inte alls är förvånande.

Jovisst finns det jättebra kvalité av ris till salu även i Thailand. Mina svärföräldrar har ju affär och säljer även ris på säckar. Inte eget ris utan säckar som vi köper hos grossist i Prasat 38 km bort och sedan säljer vidare i byn några baht dyrare.

Var själv och fyllde på förrådet av rissäckar till affären i höstas och valde då att även ta en säck av förstaklassriset till oss själva att äta samt ett antal säckar andraklassris att sälja. Och visst var det bästa riset lika bra som det vi köper/äter i Sverige.

Och med tanke på vad Magrood skrev om thaiaffärer och ris så vill jag poängtera att jag glömde skriva att vi uteslutande handlar vårt ris i 20 kilos säckar på just thaiaffärer och bara av absolut bästa sort. Jasminriset som finns på ICA kan jag inte ha någon uppfattning om kvalitén av eftersom det är minst 8-9 år sedan jag köpt någont sådant. Så mitt yttrande om det ris av superkvalité vi äter hemma i Sverige handlade alltså inte om det som finns på Konsum.

Var förresten så sent som igår och inköpte en säck "Kao Hom Mali" Jasminris (har jag för mig det heter), 319 kr var priset för 20 kg.

Lite kul är att jag, när jag berättar hur dyrt det är i Sverige vid samtal med t ex granngubbarna i byn i Thailand så frågar dom alltid hur mycket riset kostar. Då brukar jag räkna om i huvudet vad 320 kr blir i baht och tala om det varefter dom oftast utbrister i ett -Åh, vad dyrt, eller liknande. Men då brukar jag alltid fylla på med att det handlar om priset för ris av absolut högsta kvalité. Och tala om att det inte finns något ndraklassris att köpa i Sverige. Men där kanske jag har fel? Kanske man kan hitta det på ICA eller Konsum, och definitivt på Ö&B, Willys etc.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan som är enormt kräsen när det gäller mat åt till en början endast ris som var inköpt i thaiaffärer och det gick ju bra så länge vi bodde i Sthlm. när vi sedan flyttade till landet och hade 12 mil till närmsta thaiaffär blev det genast besvärligare. Hon gick igenom alla rissorter som fanns på coop och ICA och hittade till sist en sort som hon inte bara godkände utan även tyckte var riktigt gott och det var ICA`s eget märke. Efter det har vi aldrig behövt åka till thaiaffär för risets skull och nu när vi bor i Thailand är det ju inga problem, men även jag har lärt mig att en del ris smakar bättre än andra, trodde alltid förr att ris som ris, är väl samma alltihopa.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

Ja det är en härlig mening. :suicide:

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Undrar vilket som är nyttigast -

Vanligt kokt ris eller det där omhuldade ”klibbriset”?.

Jag själv har märkt av det, och en hel del thailändare som jag har pratat med klagar ofta på att ”klibbriset” gör dem trötta och dåsiga efter måltiden. Förmodligen därför att det fortsätter att svälla i magen och

för att det är mer energikrävande för matsmältningen än vad vanligt kokt ris är.

Näringsvärdet när riset väl har nått fram till tarmen borde

dock vara likvärdigt för både vanligt kokt ris och "Klibbriset".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid lärt mig att ju klibbibare ris dessto mera stärkelse/socker, vilket ju verkar stämma med resonemanget här också.

Men förhållande råris, vitris, processat ris och paraboilt ris skulle nog behöva mera genomlysning. Förmodligen får man nog det om man läser

rapporten, vilket jag är för lat till!

Undra om det kommer en liknanande undersökning som utreder hur risken med olika potatisberedning? Potatis var ju ohälsosamt för en massa

år sedan! Och när får vi se en liknande jämförelse med läsk jämfört med rent vatten?

Lagom är bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men där kanske jag har fel? Kanske man kan hitta det på ICA eller Konsum, och definitivt på Ö&B, Willys etc.

Det finns eller iaf fanns så kallat (på göteborska) brötet ris. Små slamsor av ris, inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...