Jump to content
IGNORERAD

Skakar du hand med en thailändare i Sverige?


Herr Chang

Lite kulturkrock, men något måste man ju göra  

116 röster

  1. 1. Hur gör du när du möter en thailändare första gången i Sverige?

    • Inga handgester överhuvudtaget
      1
    • Erbjuder handskak, om ej accepteras gör jag wai
      13
    • Väntar på vad thailändaren gör, och anpassar mig efter det
      45
    • Waiar alltid
      19
    • Det är bara handskakning som gäller
      21
    • Vet ej
      2
    • Träffar aldrig thailändare i Sverige
      8
    • Annat, förklarar närmare i denna tråd
      7


Recommended Posts

Scandinaviancorner

Man ser utlänningar som waiar unga som gamla i Thailand , ge fan i det ni gör bara bort er Thailändarna ser ju för fan att ni är utlänningar ett hallo räcker

och naturligtvis är det handskakning som gäller i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Baabar

    5

  • korp

    3

  • Tujtuj

    2

Mest aktiva i denna tråd

I Thailand så waiar jag bara min frus släkt.

I Sverige så är det handslag som gäller och en liten kram om man lyckas komma så nära ;)

En bekant som är gift med en thaikvinna envisas med att waia min fru fast han är dubbelt så gammal.

Märker på min fru att hon tycker det är märkligt och lite obekvämt och fast han blir tillsagd att det inte är nödvändigt så fortsätter han :whoco5:

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser utlänningar som waiar unga som gamla i Thailand , ge fan i det ni gör bara bort er Thailändarna ser ju för fan att ni är utlänningar ett hallo räcker

och naturligtvis är det handskakning som gäller i Sverige

Nja, det beror på väl vem man träffar i Thailand. Det skulle aldrig falla mig in att waia hotell, restuarang eller barpersonal där. Eller annan servicepersonal, oavsett om dom waiar mig vilket dom för all del inte alltid gör.

Däremot är jag noga med att waia de i fru Changs släkt som är äldre än mig. De som är yngre får waia mig först, och i så fall besvarar jag wai.

Det är ju faktiskt så att en del vill göra både och, dvs först wai och sen handslag eftersom de möter en farang. Kanske oftast i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "waiar självklart mina vänner i t-land när vi inte setts på ett tag, äldre likadant självklart beroende på sammanhang

i Swe så gör jag likadant, waiar om man inte träffats och sen tonar man ner det, distinktionen vad det gäller äldre och yngre är hur högt jag håller waien i kombination med att tex böja huvudet lite om det är nån äldre eller en munk

sen så "startar jag nog inte waien i swe lika ofta som i t-land, pga av att jag talar hyffsad thai så blir jag nog waiad lite oftare i swe än genomsnittet :whistle:

"felet många gör är att man waiar varje dag osv, det räcker att waia vid ankomst och sen kan man nog lugna ner det.

Vet att i min "Buriramfamilj så va ena brorsan djupt störd av att ena syrrans farang waiade i tid och otid, då farangen dessutom var äldre och ihop med hans äldre syrra så blev det fel.

det är väl upp till var och en hur man väljer att göra men titta på hur thaiarna gör om ni vill lära er "vett & etikett :blah:

Ändrades av Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...