Jump to content
IGNORERAD

Vad ska hon ha med sig till Sverige?


aroom2let

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • aroom2let

    10

  • andrejsdenruskige

    6

  • hayes

    6

  • JohanB

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Min Tjej kommer snart med ett 90 dagars visa. Hon har aldrig varit har, frågan är vad ska hon ha med sig? Chilles givet vis, men det måste vara något mer hon borde ha med sig? Tips

"Let no one be slow to seek wisdom when he is young nor weary in the search of it when he has grown old." Epicurus

Det viktigaste är att hon är försäkrad under sin vistelse här i Sverige.

Varför ska hon ta med sig medecin? Trodde det fanns på Apoteket ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att hon är försäkrad under sin vistelse här i Sverige.

Varför ska hon ta med sig medecin? Trodde det fanns på Apoteket ?

"MEN det måste ha thai text på förpackningarna annars är det inte samma." Stoney's inlägg Untitled-1.gif

Försäkrad är hon med AXA. Någon som har erfarenhet med Axa?

Jag tror att om hon skulle bil mindre sjuk eller har ont, skulle hon i första hand helst bara gå till skåpet och ta fram något som hon vet funkar. Sen när hon är frisk kan kan man gå igenom och jämför dem olika produkter som finns, och hur och var man kan köpa dem nu för tiden.

Hon är 38år och har aldrig lämnat Thailand, jag ville göra hennes första resa så smart fri som möjligt för oss båda.

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyller på föregående inläggen.

Preventivmedel är bra att ta med om man inte planerar barn.

Som JohanB skriver så är det bra med nödvändiga mediciner. Det underlättar mycket.

Om hon tycker om att läsa kan en skön bok vara bra att ha med.

:::

Mvh

Magrood

Haller med. Se till att hon koper med sig p-piller, garna for sex manader om ni forlanger visumet. Att skaffa p-piller i Sverige blir bade dyrt och krangligt.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

En korkad fråga kanske, men vad har hon för klädsmak? Folk tenderar ju döma andra efter utseende, rätt eller fel så är det. Du kanske ska säga åt henne att inte ta med så mycket kläder alls, utan ta med henne och shoppa lite sånt ganska omgående så hon smälter in på ett bra sätt.

Nu kanske detta låter ytligt, men att smälta in gör oftast allt mycket enklare och trevligare, som sagt folk tenderar döma andra mycket efter utseende och kläder. Vilket ju är trist. Jag har lite erfarenhet av detta själv (dock inte Thailändska) och ibland måste man hjälpa varandra med sånt här med tanke på stora kulturskillnadet/social och ekomoniska skillnader i bakgrund osv och man har ett ansvar (i min ögon iaf) att göra allt för att underlätta för varandra i sina respektive samhällen.

Men detta kanske inte är relevant alls för din partner, iså fall så strunta bara i vad jag säger :great:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

En korkad fråga kanske, men vad har hon för klädsmak? Folk tenderar ju döma andra efter utseende, rätt eller fel så är det. Du kanske ska säga åt henne att inte ta med så mycket kläder alls, utan ta med henne och shoppa lite sånt ganska omgående så hon smälter in på ett bra sätt.

Nu kanske detta låter ytligt, men att smälta in gör oftast allt mycket enklare och trevligare, som sagt folk tenderar döma andra mycket efter utseende och kläder. Vilket ju är trist. Jag har lite erfarenhet av detta själv (dock inte Thailändska) och ibland måste man hjälpa varandra med sånt här med tanke på stora kulturskillnadet/social och ekomoniska skillnader i bakgrund osv och man har ett ansvar (i min ögon iaf) att göra allt för att underlätta för varandra i sina respektive samhällen.

Men detta kanske inte är relevant alls för din partner, iså fall så strunta bara i vad jag säger :great:

om tjejen ar smavaxt och smal sa ar det definitivt lage for henne att kopa med sig en del klader. min tjej har stora problem med att hitta klader som passar. manga ganger har vi gatt igenom affarer i ett oandligt antal timmar utan att kopa nagot. oftast med anledning av att de klader som tjejen gillar inte finns i XS. ibland ar aven XS for stort. farangkvinnor har sannerligen annourlunda kroppsform.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

om tjejen ar smavaxt och smal sa ar det definitivt lage for henne att kopa med sig en del klader. min tjej har stora problem med att hitta klader som passar. manga ganger har vi gatt igenom affarer i ett oandligt antal timmar utan att kopa nagot. oftast med anledning av att de klader som tjejen gillar inte finns i XS. ibland ar aven XS for stort. farangkvinnor har sannerligen annourlunda kroppsform.

Neil

Barnavdelningen brukar vara bäst, att leta på vuxenavdelningarna fungerar ju inte så bra alla gånger. Idag är ju barnmodet precis som det vuxna. Det fungerade iaf bra för oss i Sverige ganska ofta. Garderoberna här hemma är fyllda med " for 11-12 years olds", vilket fungerar bra på kontoret om man väljer noga. Många kedjor har ju även Petite avdelningar numera. Det är inte bara Thailändskor som är små.

Men visst jag tipsade bara, att shoppa kläder ganska man inte vill lägga tid på när man bara har 90 dagar ändå. Dock tror jag det kan vara mer viktigt än man tror för att få en bra upplevelse att man smälter in. Men det kanske är jag som är cynisk, samt detta är ju inte alls relevant för alla på något sätt.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

En korkad fråga kanske, men vad har hon för klädsmak? Folk tenderar ju döma andra efter utseende, rätt eller fel så är det. Du kanske ska säga åt henne att inte ta med så mycket kläder alls, utan ta med henne och shoppa lite sånt ganska omgående så hon smälter in på ett bra sätt.

Nu kanske detta låter ytligt, men att smälta in gör oftast allt mycket enklare och trevligare, som sagt folk tenderar döma andra mycket efter utseende och kläder. Vilket ju är trist. Jag har lite erfarenhet av detta själv (dock inte Thailändska) och ibland måste man hjälpa varandra med sånt här med tanke på stora kulturskillnadet/social och ekomoniska skillnader i bakgrund osv och man har ett ansvar (i min ögon iaf) att göra allt för att underlätta för varandra i sina respektive samhällen.

Men detta kanske inte är relevant alls för din partner, iså fall så strunta bara i vad jag säger :great:

Inte alls korkad, och tyvärr allt för sant. Med alla fördomar som finns, ett bra första intryck är guld värt.

"och man har ett ansvar (i min ögon iaf) att göra allt för att underlätta för varandra i sina respektive samhällen." instämmer helt

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips vad gäller att handla i Sverige-Handla dom sakerna tillsammans...

Annars kanske du köper fel modell av mortel eller riskokare eller vad ni nu ska ha för grejer.

Tänk omvänt.om du ska till henne i Thailand och hon köper en massa grejer som hon tror farangen vill ha...

Så fel det kan bli.

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bufflar mår prima. Med mig är det annat med.

Just nu tycker jag att det är "buffalo season" och vill förmedla det till resten av gänget biggrin.gif

MVH

Buffel & båg AB

Hahaha tror alla här känner igen buffel tricket dom kör med, plus alla andra trix i boken. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sin syster.

Magrood, du har alltid min fulla uppmärksamhet när du skriver något, men jag undrar om det inte är smartare att skaffa preventivmedel här?

Många thailändska kompisar har berättat om hur tjejerna byter ppiller sins emellan ungefär som vi snubbar bjuder varandra på snus med ny smak.

Det känns inte riktigt seriöst.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sin syster.

Magrood, du har alltid min fulla uppmärksamhet när du skriver något, men jag undrar om det inte är smartare att skaffa preventivmedel här?

Många thailändska kompisar har berättat om hur tjejerna byter ppiller sins emellan ungefär som vi snubbar bjuder varandra på snus med ny smak.

Det känns inte riktigt seriöst.

:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha tror alla här känner igen buffel tricket dom kör med, plus alla andra trix i boken. :clapping:

Vi har bytt ut buffeltricket mot svärmorstricket, fast nu är det slut för kärringen med att gå till "doktorn" och spela bort 3000 bath den 25 varje månad. :diablo:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi har bytt ut buffeltricket mot svärmorstricket, fast nu är det slut för kärringen med att gå till "doktorn" och spela bort 3000 bath den 25 varje månad. :diablo:

Svärmorstricket genomskådar man ganska lätt.

Först kör dom buffeltricket och efter ett tag svärmorstricket.

Lösning på problemet följer.

Slakta alla eventuella bufflar (d.v.s om det någon gång existerade sådana) och säg att dom blev för dyra i drift. Där av slakten. Om det bara är "luft bufflar" så kan man hota med att man bör slakta djuren.

Sedan tror jag flickstackarn inte vågar skylla på att svärmor är sjuk, behöver silikonbröst, benprotes eller annat vanligt

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

:dance1: Varför så negativ :dance:

Allt kostar

Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Min fru skrattade åt mig när jag tyckte att hon skulle köpa strumpor(varma) innan hon kom till Sverige. Nu vet hon att man behöver dom även på sommaren.

Alltså mitt tips är strumpor, fryser man om fötterna så fryser hela kroppen. Och självklart är torkad krossad chilli.

//Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Ska kolla vad hon har för storlek för skör + strumpor (fryser man om fötterna, händer eller huvud så fryser hela kroppen, bör i STO nu men är mest hemma i KRN ), riskokare har haft i minst 18 år ( tycker hon inte om den för vi köpa ett ny). Mortel har jag bad henne att ta med så det bli rätt. P Piller var ett givet ta med men tack för tips om 180 dagar.

För hon visum kommer hon 16 juli, så det finns tid för hon att köpa och för mig att städa.

Kan MM fixa ett översättning av Thai körkort har eller måste man göra det i Thailand?

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

En korkad fråga kanske, men vad har hon för klädsmak? Folk tenderar ju döma andra efter utseende, rätt eller fel så är det. Du kanske ska säga åt henne att inte ta med så mycket kläder alls, utan ta med henne och shoppa lite sånt ganska omgående så hon smälter in på ett bra sätt.

Nu kanske detta låter ytligt, men att smälta in gör oftast allt mycket enklare och trevligare, som sagt folk tenderar döma andra mycket efter utseende och kläder. Vilket ju är trist. Jag har lite erfarenhet av detta själv (dock inte Thailändska) och ibland måste man hjälpa varandra med sånt här med tanke på stora kulturskillnadet/social och ekomoniska skillnader i bakgrund osv och man har ett ansvar (i min ögon iaf) att göra allt för att underlätta för varandra i sina respektive samhällen.

Men detta kanske inte är relevant alls för din partner, iså fall så strunta bara i vad jag säger :great:

Jag tycker detta om kläder är ett mycket bra tips! Damen frågade mig senast idag vad hon ska ta med sig för kläder när hon kommer hit. Så jag skickade några länkar till svenska klädkedjors hemsidor (t.ex H&M) så att hon kan se modet här. Hon kommer att köpa några plagg i "svensk" stil och ta med sig hit. Hon är inte så sugen på att lägga 1500 THB på en klänning i Sverige om hon kan köpa en liknande i Thailand för 150 THB.

Marlon

Ps. Har sett kläder från H&M (eller var det Lindex?) på en outlet i Thailand. Så "samma" grejor finns där till bra pris.

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Ska kolla vad hon har för storlek för skör + strumpor (fryser man om fötterna, händer eller huvud så fryser hela kroppen, bör i STO nu men är mest hemma i KRN ), riskokare har haft i minst 18 år ( tycker hon inte om den för vi köpa ett ny). Mortel har jag bad henne att ta med så det bli rätt. P Piller var ett givet ta med men tack för tips om 180 dagar.

För hon visum kommer hon 16 juli, så det finns tid för hon att köpa och för mig att städa.

Kan MM fixa ett översättning av Thai körkort har eller måste man göra det i Thailand?

Stora mortlar finns annars att köpa på thaibutikerna inne i stan. Kostar inte mkt.

Jag köpte en vanlig på Coop men det märktes direkt att den var för liten.

Kläder uppskattar hon nog mest att få handla själv, spelar nog ingen roll hur stor koll vi killar kan ha på mode =)

Håller tummarna för visumet, min tjej har en biljett till den 14e Juli, så vi är i väntans tider vi med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass, pengar, pillett är viktigt.Ett glatt humör och stringtrosor livar upp. Badring och paraply ifall det blir soligt och varmt. Thailändska serietidningar och några gosedjur för att inte få tråkigt. Lite pla raa och några torkade fiskar kan vara bra ifall hon skulle tröttna på svensk husmanskost som köttbullar och pizza. Lonely Planets guidebok om sverige, en svensk vägkarta och en thai-svensk ordbok för att inte missa några sevärdheter. Silvertejp. fickkniv och myggnät för strapatser i de svenska skogarna. Självklart också en kompaktkamera (gärna digital)

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Kläder uppskattar hon nog mest att få handla själv, spelar nog ingen roll hur stor koll vi killar kan ha på mode =)

Nu var ju rådet att köpa det tillsammans, inte åt henne.

Men Marlon har ju funnit en perfekt lösning ändå med att ge länkar till Svenska sidor så hon kan kolla själv och köpa där nere för en billigare peng, väldigt smart gjort måste jag säga :great:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju rådet att köpa det tillsammans, inte åt henne.

Men Marlon har ju funnit en perfekt lösning ändå med att ge länkar till Svenska sidor så hon kan kolla själv och köpa där nere för en billigare peng, väldigt smart gjort måste jag säga :great:

Iom att du skrev att du skulle kolla upp skostorlek så antog jag att du hade för avsikt att köpa åt henne, men jag ber om ursäkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Om nu våran omprovning på avslag går vägen imorgon så kommer hon ju snart hit.Vad hon vill packa ner i sin väska bestämmer hon själv givetvis.Jag föreslog att hon ska ta med lite kryddor,thai/issan musik och thaifilmer.Troligtvis blir det mest kläder i packningen men det mesta får finns ju att hitta här.Enda grejen hon bett om är att jag ska fixa badlakan och handukar och sen undra hon ju om jag har en riskokare ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan MM fixa ett översättning av Thai körkort har eller måste man göra det i Thailand?

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan MM fixa ett översättning av Thai körkort har eller måste man göra det i Thailand?

Om du menar internationellt körkort så gissar jag att det är bäst att fixa det i Thailand.

Jag vet inte hur mycket packning hon ska ha med sig med en mortel väger ganska mycket. Finns att köpa i Sverige, precis som chili i olika former och det mesta för redigt god thaimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...