Jump to content
IGNORERAD

Dåliga lärare i Thailand


mrco

Recommended Posts

broder tuk tuk

Jag vet inte vilken typ av lärare du jobbade som, men rent spontant kan jag ändå tycka att man som lärare har som uppgift att få sina elever att både analysera och tolka olika saker.

Kan man ge dem en lagom dos av ifrågasättande är det heller inga fel men kanske är det jag som tänker för västerländskt?

Thailändska barn är inte lärda att tänka i abstrakta banor utan är uppfostrade med korvsstoppningstekniken där fakta ska läras in utan att tänka kriitiskt eller ifrågasätta.

Eller att låta kunskapen utgå från elevernas egna behov och förutsättningar.

Nu är det möjligt att mer analys och eget tänkande undervisning kommer in på universitetet.Det vet jag inte men i alla fall på grundskolenivå är det mycket katederundevisning som gäller.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    11

  • Joints

    6

  • Baa

    5

  • Tommy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Thailändska barn är inte lärda att tänka i abstrakta banor utan är uppfostrade med korvsstoppningstekniken där fakta ska läras in utan att tänka kriitiskt eller ifrågasätta.

Eller att låta kunskapen utgå från elevernas egna behov och förutsättningar.

Nu är det möjligt att mer analys och eget tänkande undervisning kommer in på universitetet.Det vet jag inte men i alla fall på grundskolenivå är det mycket katederundevisning som gäller.

BTT

Den meningen skulle man kunna omskriva. "Låta kunskapen utgå från lärarnas egen okunnskap och brist på förutsättningar".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplevde själv det här med lärares dåliga kunskaper i det egna ämnet i Thailand. Damens son går på gymnasiet (eller motsvarande vad det nu heter i Thailand) och jag mötte hans lärare i engelska. En äldre mycket trevlig herre som var mycket pratsjuk. Men det var svårt att hänga med i hans engelska.

Men han var engagerad och försökte så gott han kunde att föra en konversation med mig på engelska och jag ville ju inte vara otrevlig och försökte tala med honom så gott det gick.

Först tyckte jag det var för***vligt att någon med så dåligt engelskauttal kunde få vara lärare i engelska. Men när jag funderat på det ett tag så kom jag fram till att det hela berodde nog på att det inte fanns möjlighet för honom att öva på engelsk konversation med någon med hyfsade kunskaper i engelska.

Så att det talas "dålig" engelska beror nog också på de få möjligheter lärarna ges att öva på det de själva lär ut.

Thailändare får ju heller aldrig chansen att höra engelska på tex TV, vi i sverige matas ju dagligen med engelskspråkiga program på TV, visserligen textade men vi hör ju orginalspråket talas. Så om thailändarna fick bort dubbningen i TV skulle nog engelskakunskaperna öka drastiskt på en generation eller mindre. Det blir ju fler och fler thai som åtminstonde kan läsa hyfsat (thai alltså) så textning av program skulle ju ge en ökad läsförståelse bland thai också.

Men men, detta är ju "att förlora ansiktet" lite, så dessa reformer skulle nog ta många generationer att genomföra. Vi har ju även fenomenet i europa, tex tyskland envisas ju fortfarande med att förstöra filmer och tv-program genom dubbning. Så "stoltheten" över det egna språket är ju ett problem i många länder.

Om nu någon skulle tro det, så är jag ju inte motståndare till andra språk än engelska, kämpar själv med att lära mig thai. Dels för att förstå mer i Thailand och göra mig själv mer förstådd, men också för att det är kul att lära sig fler språk.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Men men, detta är ju "att förlora ansiktet" lite, så dessa reformer skulle nog ta många generationer att genomföra. Vi har ju även fenomenet i europa, tex tyskland envisas ju fortfarande med att förstöra filmer och tv-program genom dubbning. Så "stoltheten" över det egna språket är ju ett problem i många länder.

... cut ...

Mvh

BBJ

jap.gif

Har hört én förklaring till detta: Det blir helt enkelt för långa eller många textrader på tyska.

Tänk dig en situation i en film där någon håller på att bli knivmördad.

När sista delen av mördarens prat kommer upp på skärmen (verb sist, typ sollen werden müssen)

sitter helt andra personer i bild och äter kvällsmat smiley.gif

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört én förklaring till detta: Det blir helt enkelt för långa eller många textrader på tyska.

Tänk dig en situation i en film där någon håller på att bli knivmördad.

När sista delen av mördarens prat kommer upp på skärmen (verb sist, typ sollen werden müssen)

sitter helt andra personer i bild och äter kvällsmat smiley.gif

mvh

Då får dom väl köra rullen i ultrarapid! :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Den meningen skulle man kunna omskriva. "Låta kunskapen utgå från lärarnas egen okunnskap och brist på förutsättningar".

Baa

Håller helt med.

Finns gott om faranglärare i Thailand med falska intyg som är rena katastroferna i klassrummet men så länge skolorna tjänar pengar på att den där blonde vikingen visar sig i klassrummet så är både föräldrar och skolledning nöjda.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört én förklaring till detta: Det blir helt enkelt för långa eller många textrader på tyska.

Tänk dig en situation i en film där någon håller på att bli knivmördad.

När sista delen av mördarens prat kommer upp på skärmen (verb sist, typ sollen werden müssen)

sitter helt andra personer i bild och äter kvällsmat smiley.gif

mvh

55555 Ja det kan ju bli knepigt. laugh.gif

Nä, men det skulle väl bli som med en del av den svenska textningen, de får lära sig att komprimera texten. Ibland blir ju det löjligt när man läser texten och hör vad som sägs, men man förstår att det beror på brist på utrymme. rtfm.gif

Mvh

BBJ

dance.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Finns u även Svennar som ä goa!

Kompis till mig i Florittan Untitled-1.gif Skulle på krogen han kollar klockan!

Varpå Mr Mr säger wasch wasch = tvätta tvätta istället för Watch the Watch?

Görkul om man kommer från Västergötland Untitled-1.gif

Mvh Svampen"Wach Me"!

Hur mycket är klockan heter ju: "How plenty is the bell?". Det kan till och med jag. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket uni läser du på? Finns det många snygga tjejer på din kurs? Mycket fester och sånt? Lättraggat? Finns bilder?

Moget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Moget...

Ingen glimt i ögat där inte. Frågorna var ju helt malplacerade, vilket jag ser klart i efterhand. Det var ju tråkigt eftersom du kanske hade förväntat dig spännande frågor om din utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det här ämnet kanske BTT vet något om.

Han har ju verkat som lärare i Thailand har jag för mig - kanske t.o.m i engelska.

Kan inte hitta länkar just nu men har läst arga insändare i Bangkok Post från folk

som förbannar faranger som tar lärarjobben (mest i engelska) från det stolta Thailändska folket.

Har f.ö. varit med på en enkelt engelska lektion och fick intrycket av att det mest handlar om att lära sig utantill.

Läraren skrev ord och meninger på tavlan och alla skrev likadant i sina häften.

Kvällskurs för trötta arbetare och gratis - men iaf smiley.gif

mvh GD

Kan bara hålla med om di undermåliga engelskakunskaperna hos thailändska lärare.

Det är ju ochså en av anledningarna till att i stort sett vilken backpacker som helst kan gå in på något lärarrekryteringscentrum i Bangkok och få arbete direkt på någon skola nånstans i Bangkok.

Skolledningen och föräldrarna är nöjda så länge snubben är vit och native engelsk och uppför sig någorlunda anständigt.

Är man svensk och har hyfsat engelsk uttal och vokabulär så brukar rekryterarna ljuga och säga att personen ex är skotte eller irländare.

En liten lögn för att tjäna stålar är ju inga problem i Thailand.

Däremot gagnar det knappast elevernas engelskakunskaper att få in en helt outbildad lärare i klassrummet.

Då är det bättre med en thailärare som ändå kan sin pedagogik och metodik.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen glimt i ögat där inte. Frågorna var ju helt malplacerade, vilket jag ser klart i efterhand. Det var ju tråkigt eftersom du kanske hade förväntat dig spännande frågor om din utbildning.

Förlåt, hade en dålig dag och såg inte sarkasmen. Hoppas att du inte tog illa åt dig!

Som jag sade, har inte använt svenska på länge ;)!

Hoppas att du förstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående dåliga lärare.

Mina barn går på Hemspråk och läser då Thailändska förstås och hade gjort det i tre år när dem fick en ny lärarinna. Min son som då var 14 år kunde redan läsa och skriva på Thailändska då han gått skola i Thailand innan han kom hit. Det första hon gjorde var att alla barn från 7 år till 16 år fick börja lära sig alfabetet. När jag påpekade det att min son redan kunde det och ville att han skulle slippa läsa med småbarnen och få svårare övningar, sa hon att jag inte skulle lägga mig i hennes undervisning.

När vi, några föräldrar talade med skolan om situationen sa dem bara att det inte fanns någon lärare att få tag som var utbildad som lärare i Thailand. Nu är det endast ett fåtal elever kvar som läser Thailändska vilket är jävligt irriterande. Skolan och kommunen hoppas väl att alla ska sluta så att dem kan skära ner utgifterna. Min dotter går dock kvar, men in direkt lär hon sig ingenting.

Det ska sägas dock att den första lärarinnan var helt suverän.

I vilken stad?? Jag vet att nuvarande lärarinna i Helsingborg får kritik av frugans dotter.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

I vilken stad?? Jag vet att nuvarande lärarinna i Helsingborg får kritik av frugans dotter.

mvh. Lars

Om du slutar att skriva dem som subjekt så blir du lättare att läsa.

Det heter ex så att de kan sluta att skära ned utgifterna.

Subjekt är den som är aktiv och gör något i en sats, i detta fallet de

predikat är det som de gör, i detta fallet kan sluta

Ordet dem är ett objekt och innebär något som subjektet riktar sig till.

Ex han gav boken till dem

De gav blommorna till dem.

Man kan inte skriva Dem gav blommorna till dem.

Är det ett subjekt så skriv DE och inte DEM.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, hade en dålig dag och såg inte sarkasmen. Hoppas att du inte tog illa åt dig!

Som jag sade, har inte använt svenska på länge ;)!

Hoppas att du förstår!

No worries, I'm still alive. By the way, it wasn't sarcasm. I was genuinely interested in the after hours activities. This is though :D

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Kan bara hålla med om di undermåliga engelskakunskaperna hos thailändska lärare.

Det är ju ochså en av anledningarna till att i stort sett vilken backpacker som helst kan gå in på något lärarrekryteringscentrum i Bangkok och få arbete direkt på någon skola nånstans i Bangkok.

Skolledningen och föräldrarna är nöjda så länge snubben är vit och native engelsk och uppför sig någorlunda anständigt.

Är man svensk och har hyfsat engelsk uttal och vokabulär så brukar rekryterarna ljuga och säga att personen ex är skotte eller irländare.

En liten lögn för att tjäna stålar är ju inga problem i Thailand.

Däremot gagnar det knappast elevernas engelskakunskaper att få in en helt outbildad lärare i klassrummet.

Då är det bättre med en thailärare som ändå kan sin pedagogik och metodik.

BTT

Men det är väll knappast bättre att för eleverna att ha en lärare som är bra på att lära ut något trots det är direkt felaktiga saker som denne lär ut, det rimmar ju lite illa. :kort:

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du slutar att skriva dem som subjekt så blir du lättare att läsa.

Det heter ex så att de kan sluta att skära ned utgifterna.

Subjekt är den som är aktiv och gör något i en sats, i detta fallet de

predikat är det som de gör, i detta fallet kan sluta

Ordet dem är ett objekt och innebär något som subjektet riktar sig till.

Ex han gav boken till dem

De gav blommorna till dem.

Man kan inte skriva Dem gav blommorna till dem.

Är det ett subjekt så skriv DE och inte DEM.

BTT

I mitt inlägg som du hänvisade till har jag inte skrivit varken de eller dem, det verkar som att du har valt fel dag att sluta knarka.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

I mitt inlägg som du hänvisade till har jag inte skrivit varken de eller dem, det verkar som att du har valt fel dag att sluta knarka.

mvh. Lars

Bäste herr Helsingborgsmaxie!!

Ber om ursäkt.

Givetvis är det herr Chawengs ovana att skriva dem som subjekt jag syftar på.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Helsingborgsmaxie!!

Ber om ursäkt.

Givetvis är det herr Chawengs ovana att skriva dem som subjekt jag syftar på.

BTT

Det är helt ok, även solen har sina fläckar.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Men det är väll knappast bättre att för eleverna att ha en lärare som är bra på att lära ut något trots det är direkt felaktiga saker som denne lär ut, det rimmar ju lite illa. :kort:

Nja tror nog att thaibarnen lär sig mer engelska av en organiserad thailärare än av en dialektal,halvlullig engelsk backpacker från Chelsea i London.

Dessutom kan det vara svårt att lära sig någonting överhuvudtaget när kaos råder i klassrummet.

Numera har väl thai ministry of education ändå fattat att lärarna ska ha TEFOL utbildning och BA för att få arbetstillstånd.

Har blivit svårare att bara knalla in och börja undervisa utan di rätta pappiren.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Upplevde själv det här med lärares dåliga kunskaper i det egna ämnet i Thailand. Damens son går på gymnasiet (eller motsvarande vad det nu heter i Thailand) och jag mötte hans lärare i engelska. En äldre mycket trevlig herre som var mycket pratsjuk. Men det var svårt att hänga med i hans engelska.

Men han var engagerad och försökte så gott han kunde att föra en konversation med mig på engelska och jag ville ju inte vara otrevlig och försökte tala med honom så gott det gick.

Först tyckte jag det var för***vligt att någon med så dåligt engelskauttal kunde få vara lärare i engelska. Men när jag funderat på det ett tag så kom jag fram till att det hela berodde nog på att det inte fanns möjlighet för honom att öva på engelsk konversation med någon med hyfsade kunskaper i engelska.

Så att det talas "dålig" engelska beror nog också på de få möjligheter lärarna ges att öva på det de själva lär ut.

Thailändare får ju heller aldrig chansen att höra engelska på tex TV, vi i sverige matas ju dagligen med engelskspråkiga program på TV, visserligen textade men vi hör ju orginalspråket talas. Så om thailändarna fick bort dubbningen i TV skulle nog engelskakunskaperna öka drastiskt på en generation eller mindre. Det blir ju fler och fler thai som åtminstonde kan läsa hyfsat (thai alltså) så textning av program skulle ju ge en ökad läsförståelse bland thai också.

Men men, detta är ju "att förlora ansiktet" lite, så dessa reformer skulle nog ta många generationer att genomföra. Vi har ju även fenomenet i europa, tex tyskland envisas ju fortfarande med att förstöra filmer och tv-program genom dubbning. Så "stoltheten" över det egna språket är ju ett problem i många länder.

Om nu någon skulle tro det, så är jag ju inte motståndare till andra språk än engelska, kämpar själv med att lära mig thai. Dels för att förstå mer i Thailand och göra mig själv mer förstådd, men också för att det är kul att lära sig fler språk.

Mvh

BBJ

jap.gif

Det var ett bra inlägg håller med till fullo

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Nja tror nog att thaibarnen lär sig mer engelska av en organiserad thailärare än av en dialektal,halvlullig engelsk backpacker från Chelsea i London.

Dessutom kan det vara svårt att lära sig någonting överhuvudtaget när kaos råder i klassrummet.

Numera har väl thai ministry of education ändå fattat att lärarna ska ha TEFOL utbildning och BA för att få arbetstillstånd.

Har blivit svårare att bara knalla in och börja undervisa utan di rätta pappiren.

BTT

Ja någon form av standardisering behövs nog så att det inte blir för mycket åt det ena eller andra hållet.

Hmm med de rätta papiren kan man komma långt iaf om det är minst tre nollor i slutet på dom. :crazy:

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja tror nog att thaibarnen lär sig mer engelska av en organiserad thailärare än av en dialektal,halvlullig engelsk backpacker från Chelsea i London.

Dessutom kan det vara svårt att lära sig någonting överhuvudtaget när kaos råder i klassrummet.

Numera har väl thai ministry of education ändå fattat att lärarna ska ha TEFOL utbildning och BA för att få arbetstillstånd.

Har blivit svårare att bara knalla in och börja undervisa utan di rätta pappiren.

BTT

Kan stämma ganska bra, har under resor runt om i världen kunnat konstatera att det enda folk som inte kan engelska är just det engelska folket, så vida man inte träffar någon av den minoritet som talar "queens english" övriga använder bara fyra läten ooik, dooik, nooik och fuck, som man blandar hej vilt dock med den grundregeln att fuck skall användas som vart annat ord eller som vart tredje men då två gånger i följd. En mening på engelska kan altså låta ungefär såhär "ooik ooik fuck fuck dooik fuck ooikk fuck nooik dooik fuck fuck nooik". Försök att förstå det den som kan.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan stämma ganska bra, har under resor runt om i världen kunnat konstatera att det enda folk som inte kan engelska är just det engelska folket, så vida man inte träffar någon av den minoritet som talar "queens english" övriga använder bara fyra läten ooik, dooik, nooik och fuck, som man blandar hej vilt dock med den grundregeln att fuck skall användas som vart annat ord eller som vart tredje men då två gånger i följd. En mening på engelska kan altså låta ungefär såhär "ooik ooik fuck fuck dooik fuck ooikk fuck nooik dooik fuck fuck nooik". Försök att förstå det den som kan.

Gör ett försök wink.gif :

ooik ooik fuck fuck dooik fuck ooikk fuck nooik dooik fuck fuck nooik

nöff nöff dubbelkn***ar donky som kn***ar nöffen kn***ad av nasse åsna dubbelkn***ad av nasse

crazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gif Nä du har rätt clas391, det låter inte bra Untitled-1.gif

Mvh

BBJ

(som behöver en hobby eller få hem damen wink.gif )

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Tallviking,

Varfor bor ett liknande test goras i Sverige? Ligger de svenska kunskaperna lågt internationellt sätt eller vad tänker du på?

Med tanke på alla "obehöriga" lärare som är anställda inom den svenska skolan så kan det nog behövas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...