Jump to content
IGNORERAD

Stänga av eller inte


Joints

Recommended Posts

Är verkligen 2.5 HDD så mycket mer känslig än den större 3.5? Idag sitter ju tex 2.5 i alla Xbox och PS3 och där används de ju otroligt mycket, jag har aldrig hört att 2.5 skulle vara mer känslig. Men jag kan ju ha missat det. Det är intressant dock, har du någon länk till info? Jag laddar ner mycket på min Macbook Pro så detta är högst relevant för min del, jag har inte möjlighet att ha en stationär dator för tillfället, finns inte plats för en så min laptop är min primära dator till allt.

Jag har ingen länk till min info om detta nu men kan se om jag kan hitta en. Det jag vet är att den beräknade livslängden på 2.5 HDD är lägre en på en 3.55 HDD. Dels pga mindre och klenare delar samt sämre kylning. Nu är inte detta en total sanning men enkelt förklarat. Men det är en större skillnad mellan vilket interface man har på sin hårddisk. I stort kan man gradera interfacen i denna ordning från botten och upp, SDD, ATA(IDE), SATA, SCSI och i topp SAS. Sedan är det en stor skillnad mellan märken och moddeler.

När det gäller att ladda ner på en vanlig PC/laptop så beror det mycket på hur man laddar ner. Om man bara laddar ner med en vanlig torrent klient och standard inställningar så får hårddisken slita/jobba mer än en standard disk på en server på ett normal stort företag.

Hårdvara i all ära. Varför håller servrarna så länge när dom nästan aldrig slås AV/PÅ

Nu kan jag inget om bilar, men jag vet att det är en stor kvalitets skillnad mellan en Mercedes och en Skoda. Samma sak är det med dator delar. På pappret har de samma prestanda men i verkligheten är det jätte skillnad mellan dem. I en server skulle man aldrig drömma om att sätta in samma delar som man har i en PC. Detta gäller allt från moderkort till minnen, processorer, fläktar och diskar, ja allt. Men om man skulle bygga en PC med server delar, iofs med viss specifikations skillnader, så skulle man få en jävligt dyr dator som låter som fan, men den skulle hålla i många år.

Servrar har en helt annan nivå på sin kylning. Bättre och stabilare kraftaggregat och sitter i kylda miljökontrollerade utrymmen som innehåller lite damm och smuts bl.a

Just kylning är en av de vanligaste problemorsakerna särskilt på laptops och särskilt i varma länder

Bor man vid havet i Thailand är även salthalten i den höga luftfuktigheten ett problem för datorer som inte är motsvarande problematiskt i Sverige

Förr i tiden sas att man inte skulle stänga av och på datorer för då uppstod "chipcreap" vilket var att kretsarna "kröp ur" sina hållare eftersom benen böjdes fram och tillbaka med termokrafterna vid nerkylning och uppvärmning

Detta existerar inte idag där alla kretsar är lödda istället för monterade i hållare

Jag ser personligen ingen "nytta" att lämna datorn på om man inte använder den mer än att den är snabbare att komma igång med från sov-läge än från helt avstängd

Kan bara hålla med! :wai:

Till sist vill jag bara göra ett litet inlägg i diskussionen om SDD diskar. De har fortfarande lite problem med att de inte klarar hur många omskrivningar som hellst, så ta det lugnt om ni tankar film på dem.

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    7

  • Joints

    6

  • Lemmy

    6

  • BND

    4

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

... cut ...

Nu kan jag inget om bilar, men jag vet att det är en stor kvalitets skillnad mellan en Mercedes och en Skoda. Samma sak är det med dator delar. På pappret har de samma prestanda men i verkligheten är det jätte skillnad mellan dem. I en server skulle man aldrig drömma om att sätta in samma delar som man har i en PC. Detta gäller allt från moderkort till minnen, processorer, fläktar och diskar, ja allt. Men om man skulle bygga en PC med server delar, iofs med viss specifikations skillnader, så skulle man få en jävligt dyr dator som låter som fan, men den skulle hålla i många år.

... cut ...

/BND

Tur jag inte visste det som köpt in HP-servrar för 1998 kr (inkl 2 år på platsen garanti)

Enda tillsatsen för att "nedgradera" en sådan till en PC var lite mera hårddisk

då modellen bara hade 250 Gb med för det priset.

Servrar är relativt billiga. Men stora - och för ibland lite för mycket oväsen.

Men de går och går och ska bara startas om för att Windows mjukvaran egentligen är kass smiley.gif

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu kan jag inget om bilar, men jag vet att det är en stor kvalitets skillnad mellan en Mercedes och en Skoda. Samma sak är det med dator delar. På pappret har de samma prestanda men i verkligheten är det jätte skillnad mellan dem. I en server skulle man aldrig drömma om att sätta in samma delar som man har i en PC. Detta gäller allt från moderkort till minnen, processorer, fläktar och diskar, ja allt. Men om man skulle bygga en PC med server delar, iofs med viss specifikations skillnader, så skulle man få en jävligt dyr dator som låter som fan, men den skulle hålla i många år.

Till sist vill jag bara göra ett litet inlägg i diskussionen om SDD diskar. De har fortfarande lite problem med att de inte klarar hur många omskrivningar som hellst, så ta det lugnt om ni tankar film på dem.

/BND

Helt klart medveten om att omgivning och kvalitet spelar stor roll.

Det samma gæller æven laptopar.

Xeon processor ær bættre æn en sketen celeron oavsett hur man jæmfør.

Det jag ville komma fram till tidigare ær att temperaturen ær vældigt avgørande, men jag kan inte se någon førdel med att slå av datorn mer æn att man kan spara lite strøm.

Stænger av min laptop 2 ggr per månad (HP8440), Jobbdator endast vid uppgradering av något (HP Z600), Mac mini 1 gång i månaden, iMac 27" 1 gång i månaden.

Sedan har jag en gammal ASUS laptop som jag helst inte slår på crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur jag inte visste det som köpt in HP-servrar för 1998 kr (inkl 2 år på platsen garanti)

Enda tillsatsen för att "nedgradera" en sådan till en PC var lite mera hårddisk

då modellen bara hade 250 Gb med för det priset.

Servrar är relativt billiga. Men stora - och för ibland lite för mycket oväsen.

Men de går och går och ska bara startas om för att Windows mjukvaran egentligen är kass smiley.gif

Jag tror vi har väldigt olika bild av vad en server är du och jag.

Jag har sett annonser från ett stort amerikanskt data företag som säljer server från 1.499:-

Man kan ha en arbetsstation som "server" om man nu vill snåla in och bara behöver en "filskyfflare".

De flesta mindre företag som köper en server har egentligen inte behov av en server, så vist kan man använda en PC som man kallar för server. De företag skulle även klara sig med vanlig fildelning och har egentligen ingen användning av ett server operativsystem.

Nu ska vi inte ha hårklyveri av ord och gå in på ords betydelse. Då skulle vi kunna ha diskussionen var går gränsen mellan server och PC, är ett NAS en server?

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror vi har väldigt olika bild av vad en server är du och jag.

Jag har sett annonser från ett stort amerikanskt data företag som säljer server från 1.499:-

Man kan ha en arbetsstation som "server" om man nu vill snåla in och bara behöver en "filskyfflare".

De flesta mindre företag som köper en server har egentligen inte behov av en server, så vist kan man använda en PC som man kallar för server. De företag skulle även klara sig med vanlig fildelning och har egentligen ingen användning av ett server operativsystem.

Nu ska vi inte ha hårklyveri av ord och gå in på ords betydelse. Då skulle vi kunna ha diskussionen var går gränsen mellan server och PC, är ett NAS en server?

/BND

Du missade två bokstäver...: HP.

Inte jag som hittat på att kalla dom servrar.

Inga monsterservrar iofs, inte till det priset, men jag kan försäkra dig om att de fyller sin funktion i serverparken.

För 3 året - och de stängs aldrig av, men startas om då och då (mest p.g.a. Wndows)

Nu var ju inte detta en diskussion om servrar - jag ville bara visa att servrar inte behöver vara så dyra

och du får mycket prestanda och livslängd för små pengar.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade två bokstäver...: HP.

Nej, jag utelämnade 4 för jag gillar inte att svära! :ironi:

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Människor mår bra av att sova, så även datorer.

Skärpta och organiserade människor kan vara igång längre utan att sova, medans

oorganiserade typer mår mycket bättre av regelbunden vila och omstart.

Och detsamma gäller datorer.

System med taskigt skrivna program som läcker minne mår bra av att startas om.

Stabila system med enkla och väl kontrollerade processer behöver inte startas om av samma skäl.

Vad gäller bärbara så är fläkt och HD det som jag upplevt behöver bytas vid omfattande användning

men det är inte så dyrt. Så själv stänger jag nästan aldrig av min laptop utan sätter den bara i viloläge.

Byter å andra sidan laptop ungefär vart annat år.

Utom just den enda HP jag haft. Den höll bara i ett år innan strömkontakten på moderkortet gick.

Efter detta kunde den inte längre dra ström när den var ansluten till elnätet och fungerade bara

på batteri. Otroligt irriterande, och det var lika dyrt att laga som att köpa ny, så jag slängde den. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tror vi har väldigt olika bild av vad en server är du och jag.

Jag har sett annonser från ett stort amerikanskt data företag som säljer server från 1.499:-

Man kan ha en arbetsstation som "server" om man nu vill snåla in och bara behöver en "filskyfflare".

De flesta mindre företag som köper en server har egentligen inte behov av en server, så vist kan man använda en PC som man kallar för server. De företag skulle även klara sig med vanlig fildelning och har egentligen ingen användning av ett server operativsystem.

Nu ska vi inte ha hårklyveri av ord och gå in på ords betydelse. Då skulle vi kunna ha diskussionen var går gränsen mellan server och PC, är ett NAS en server?

/BND

Ja dom där jävla nasarna crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

En laptop skulle jag stänga av om jag inte använde den. De har oftas mycket dålig kylning. Har man en kylplatta under den så funkar det bättre. All elektronik är känslig för värme och får kortare livslängd. Om datorn blir för varm kan den börj bete sig det vore något fel på den.

I Thailand utan aircon mår den inte alls bra.

Friståend dator i svala rum är det bättre de står på. Så värmen runt datorn är av stor betydelse.

Sen kan man slå av datorn enbart för att spar ström, populärt vara miljömedveten :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man slå av datorn enbart för att spar ström, populärt vara miljömedveten :)

En mycket bra poäng :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nog ingen generell regel för vad som är bäst map livslängden, använder man datorn en halvtimme var annan dag eller 12 timmar per dag, är det en server byggd för 24 timmars drift eller en billig netbook, har disken en spinnup/spinndown funktionalitet aktiverad osv är parametrar som spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag brukar kassera mina datorer innan dom hunnit gå sönder trots otaliga omstarter och grov misshandel. Dom blir helt enkelt föråldrade innan dom ger upp. :)

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

En dator åldras inte när den är avstängd. Värme är elektronikens värsta fiende. Att stänga av korta stunder sliter dock en del. Främst då HDD som ska retarderas och accelereras. Nya hårddiskar är dock väldigt bra, och med backup är du alltid säker.

Datorn kan ej infekteras eller användas för ändamål du inte vill, när den är avstängd.

Du sparar energi. Stand-by grejor är bland de största energiförbrukarna i elnäten. Till vilken nytta, egentligen!

Inget skit på elnätet kan förstöra datorn om den är frånkopplad.

Nu över till något helt annat. Hur mår batterierna i er bärbara när de är inkopplade hela tiden. De flesta batterier i bärbara dör snabbare än vad som skulle behövas pga överladdning. Det är helt inte nyttigt för batterierna att ständigt vara inkopplade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog inte säga rent generellt att en dator mår bäst av att aldrig stängas av. Jag jobbar själv på ett IT-företag och diskuterade just detta med en av dom ansvariga för vår serverpark. Han var ju helt av den åsikten att en vanlig std arbetsstation mår bäst av att få vila när den inte används, om man då sätter den i Hibernate läge eller stänger av den eller vad man gör hade ingen direkt betydelse, dock viktigt att med hyfsat jämna mellanrum starta om den för tyvärr är ju inte alla program som körs i datorn direkt duktiga på att rensa upp efter sig, varken i RAM-minne eller på disk.

En server däremot, en server av lite klass då, är ju i sin tur utrustad med helt andra komponenter, både vad gäller minnen o diskar. Det sitter ju t.ex inte 500 Gigabytes diskar för 500 spänn i en företagsserver, det handlar snarare om 20 - 30.000 för en sån disk enl honom för vanliga std diskar skulle fått bytas konstant och skulle inte erbjuda nån direkt säkerhet.

Så man ska nog inte riktigt jämföra Laptoppen man köpt för 4000 spänn med en server som t.ex står hos Google B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man ska nog inte riktigt jämföra Laptoppen man köpt för 4000 spänn med en server som t.ex står hos Google B)

Vadå 4k? Vill man ha kvalitet köper man Apple, min kostade närmare 20k :drinks:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå 4k? Vill man ha kvalitet köper man Apple, min kostade närmare 20k :drinks:

Jaha då fick du det sagt... :great: det jag menar är rent generellt, jag vet inte vad det sitter för diskar i din mac, men inte fan tror jag det är high-end diskar av samma typ som sitter i en server av kvalitet. Sen kan det mycket väl va bättre diskar än i en 4000kr laptop från NetOnNet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då fick du det sagt... :great: det jag menar är rent generellt, jag vet inte vad det sitter för diskar i din mac, men inte fan tror jag det är high-end diskar av samma typ som sitter i en server av kvalitet. Sen kan det mycket väl va bättre diskar än i en 4000kr laptop från NetOnNet.

hehe, jag borde få provision från Apple tror jag :) Det som verkligen sitter i en Apple är nog förvånande ofta samma saker som sitter i en Win laptop misstänker jag.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av gammal vana av min netbook. Dessutom drar jag ur sladden o laddar den inte när jag inte är hemma, det lär ju varit en villa som brann ned för ett antal månader sedan där man lämnat en avstängd laptop men på laddning i soffan. Det blev för varmt och hela huset brann ned. Dessutom har man läst för mycket om överhettade och andra defekter på batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jag borde få provision från Apple tror jag :) Det som verkligen sitter i en Apple är nog förvånande ofta samma saker som sitter i en Win laptop misstänker jag.

Du får kontakta Steve Jobs :)

Men faktum är att det som ofta gör prisskillnaden är kvaliten på komponenterna, så ska man köpa en dator för t.ex kommersiellt bruk eller om man använder den för att lagra viktiga dokument o annat, så kan det va värt att betala lite extra. Sen e de ju aldrig direkt dumt att ta backuper :dance: Själv tar jag alltid backup när jag tankat in bilder från kameran, eller gjort nåt annat som jag anser viktigt eller så, plus att jag alltid tar en årsbackup till DVD, och när jag tar årsbackupen, så kontrollerar jag alltid tidigare årsbackuper och brukar bränna om sådana som är mer än fem år gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Har förstått att alla mac användare är väldigt nöjda med sina köp.. Säkert med all rätt, men varför detta snudd på fundamentalistiska propagerande för denna produkt? Har småsyrror som fan kan mindre än mig om datorer men nog fan får man höra från dom varje gång man träffas om vilken oöverträfflig produkt denna dator är.. Min dator har nog ett totalpris på 5000 kr med skärm och allt medan syrrorna har någon macbook som kostar mer än det dubbla. Jag använder datorn mer än dom, jag fildelar och porrsurfar ibland :) har en crackad win 7 kopia i som uppdaterar sig själv.. Men jag använder inget antivirusprogram.. :surprised: Brandväggen har hittills stått emot trojaner och annat..

En gång under de 5 1/2 år som jag ägt dator så har jag fått virus och det var i min gamla dator med xp (fortfarande i liv hos en kompis) och det var efter ett besök på en suspekt thaisida som jag råkade klicka in mig på, en annan gång blev det virus på min hotmailadress efter att jag på fyllan klickade på en länk som jag kanske inte skulle ha gjort i nyktert tillstånd.. Samt att moderkortet lade av i den gamla datorn som var av det superkända märket Medion eller nåt.. Men eftersom jag redan hade ett extra nätverkskort i så var det bara att stoppa i sladden där och surfa vidare.. Den datorn har snart hållit ihop i 6 år och den fick jobba hårt när jag hade 100/10 lina och stod och seedade 24/7 ca 1 år..

Nu kommer säkert alla "dataproffs" kalla mig för idi*t för att jag inte använder virusskydd och må så vara, själv kan jag inte mycket, men jag kan i alla fall boota om datorn om den kraschar och det räcker för mig.. Backup på extern hdd av det som är viktigt typ foton och liknande.. Allt annat finns ju gratis :P

Och anledningen till att jag inte använder mig av något virusskydd är för att en polare som har någon universitetsutbildning i dataprogrammering eller nåt har förklarat för mig vad, hur och varför jag inte behöver ha det och vilka fördelar/nackdelar det innebär, fattar inte så mycket av vad han pratar om men litar till 100% på vad han säger till skillnad från alla råd man fått från självlärda världsmästare.. Den senaste som var här och utan min tillåtelse lade in ett "antivirusprogram" i min dator resulterade i att jag fick boota om den då programmet segade ner datorn något oerhört.. Och inte gick det att avinstallera heller, hmm kanske är antivirusprogrammen som är boven i dramat om man nu vill bli lite konspiratorisk.. :crazy:

Nä det enda problemet jag har för tillfället är ett segt internet ute på landet som blir ännu segare när man använder vpn men det är ingenting jag kan påverka eller kan utveckla utan att komma in på något otillåtet diskussionsämne.. :drinks:

Och vad gäller topic så har jag ingen aning, men min dator står på dygnet runt varannan vecka.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

En dator åldras inte när den är avstängd. Värme är elektronikens värsta fiende. Att stänga av korta stunder sliter dock en del. Främst då HDD som ska retarderas och accelereras. Nya hårddiskar är dock väldigt bra, och med backup är du alltid säker.

Datorn kan ej infekteras eller användas för ändamål du inte vill, när den är avstängd.

Du sparar energi. Stand-by grejor är bland de största energiförbrukarna i elnäten. Till vilken nytta, egentligen!

Inget skit på elnätet kan förstöra datorn om den är frånkopplad.

Nu över till något helt annat. Hur mår batterierna i er bärbara när de är inkopplade hela tiden. De flesta batterier i bärbara dör snabbare än vad som skulle behövas pga överladdning. Det är helt inte nyttigt för batterierna att ständigt vara inkopplade.

Det må vara hänt om man köpt en billig skräp PC...

Seriösa leverantörer har mycket sofistikerad programvara som avgör om batteriet ska laddas eller ej, oavsett om man kopplat datorn till strömuttaget. Allt för att maximera batteriets livslängd. Det finns batterier som har inbyggd processor och minne för att hålla koll på alla laddningar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara hänt om man köpt en billig skräp PC...

Seriösa leverantörer har mycket sofistikerad programvara som avgör om batteriet ska laddas eller ej, oavsett om man kopplat datorn till strömuttaget. Allt för att maximera batteriets livslängd. Det finns batterier som har inbyggd processor och minne för att hålla koll på alla laddningar.

Herr Chang har talat.

Det stämmer och på min dator så har denna batteriprocessor ett eget batteri som i sin tur har har en processor som har ett eget batteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Det må vara hänt om man köpt en billig skräp PC...

Seriösa leverantörer har mycket sofistikerad programvara som avgör om batteriet ska laddas eller ej, oavsett om man kopplat datorn till strömuttaget. Allt för att maximera batteriets livslängd. Det finns batterier som har inbyggd processor och minne för att hålla koll på alla laddningar.

Herr Chang har talat.

HC, jag har nog köpt en i dina ögon skräp PC (bärbar).. Köpte denna för 1490:- Min länk Den ska användas i huvudsak när jag har semester som surfdator samt att tömma minneskortet till kameran på.. Kan du motivera mig att betala ca 9-10000 mer för en bärbar dator att använda till dessa ändamål?

Har ju tyvärr dessa apple fan girls i familjen också.. Tok less på propagandan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

HC, jag har nog köpt en i dina ögon skräp PC (bärbar).. Köpte denna för 1490:- Min länk Den ska användas i huvudsak när jag har semester som surfdator samt att tömma minneskortet till kameran på.. Kan du motivera mig att betala ca 9-10000 mer för en bärbar dator att använda till dessa ändamål?

Har ju tyvärr dessa apple fan girls i familjen också.. Tok less på propagandan...

Hej Knasen,

Nej, jag klandrar dig inte. Hävdar dock bara att man i regel får det man betalar för.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej Knasen,

Nej, jag klandrar dig inte. Hävdar dock bara att man i regel får det man betalar för.

Herr Chang har talat.

Det är ju sant.

Och att Apple är dyra...på den svarar vi båda ja och nej.

Min HP som jag har gick på 25000 när jag köpte den och en Mac Book Pro på 24500. Då var det 15" skärmar på 1920 x 1200 upplösning på bägge och ganska likvärdiga specar.

Jag hade kunnat köpa en dator för 5000:- men man får oftast det man betalar för.

Det finns mycket dyrare datorer än Apple men dom saknar det operativsystemet som jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...