Jump to content
IGNORERAD

Hjälp med ord och uttryck


Magrood

Recommended Posts

Återgäldar är ett ord som används i det fallet. Har för mig att det finns något annat ord som också används i det fallet och som inte är så högtravande.

 

Tack så mycket!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 354
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    144

  • Wangthong

    16

  • Herr Chang

    14

  • Nicholas

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Herr Chang

Återgälda passar väl bra, man kan också tänka sig gottgöra.

 

Även återbetala eller gengälda.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tacksamhetsskuld ska inte med någon som helst automatik återbetalas.

Den typen av skulder uppstår sällan och möjligheten att återgälda dom likaså.

Men ibland kan ju tillfället ges att återgälda.

Det är ju 'bara" en skuld av tack. Dvs ovärderlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återgälda passar väl bra, man kan också tänka sig gottgöra.

 

Även återbetala eller gengälda.

 

Herr Chang har talat.

Tack. Jag vidarebefordrar ditt svar.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

En tacksamhetsskuld ska inte med någon som helst automatik återbetalas.

Den typen av skulder uppstår sällan och möjligheten att återgälda dom likaså.

Men ibland kan ju tillfället ges att återgälda.

Det är ju 'bara" en skuld av tack. Dvs ovärderlig.

 

Det är är intressant.

 

 

Jag har läst, vet inte om det var Herman Lindqvist eller Fredrik Lindström, som sa att man i Sverige sällan behöver står i tacksamhetsskuld till någon.

Det betyder förstås inte att svenskarna inte är tacksamma, utan att man återgäldar direkt.

T.ex. om man åker bil med någon så betalar man gärna den som kör med lite bensinpeng direkt. Jag har bott i ett litet svenskt samhälle förut och där verkade folk vara extrema med sånt. Äter man tillsammans så delar man på notan direkt.

 

Medan man i Thailand inte återbetalar direkt.

Och sådana uttryck om tacksamhetsskuld och återgälda osv används flitigt i Thailand, men inte i Sverige.

:::

 

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är intressant.

 

 

Jag har läst, vet inte om det var Herman Lindqvist eller Fredrik Lindström, som sa att man i Sverige sällan behöver står i tacksamhetsskuld till någon.

Det betyder förstås inte att svenskarna inte är tacksamma, utan att man återgäldar direkt.

T.ex. om man åker bil med någon så betalar man gärna den som kör med lite bensinpeng direkt. Jag har bott i ett litet svenskt samhälle förut och där verkade folk vara extrema med sånt. Äter man tillsammans så delar man på notan direkt.

 

Medan man i Thailand inte återbetalar direkt.

Och sådana uttryck om tacksamhetsskuld och återgälda osv används flitigt i Thailand, men inte i Sverige.

:::

 

 

Mvh

Magrood

Jag skulle nog säga att det är väldigt individuellt. En del folk ställer alltid upp och hjälper till och förväntar sig ingenting i gengäld. Andra däremot räknar alla tacksamhetsskulder och snackar en massa skit om de inte får något i gengäld ganska snart. Där har du skalan på givarsidan.

 

Samma sak gäller på mottagarsidan. En del tycker inte om att stå i någon slags skuld det än må vara och vill återgälda så fort som möjligt. Andra däremot återgäldar aldrig.

 

Naturligtvis är det extremerna som känns jobbiga. Själv så tycker jag att ställer jag upp och hjälper någon så gör jag det för att jag vill och då förväntar jag mig inget i gengäld. Men om man hela tiden ställer upp för någon är det ju roligt om man någon gång får något tillbaka.

 

Ibland känns det inte bra att stå i tacksamhetsskuld till någon och då vill jag helst återgälda så fort som möjligt, i andra fall så ges det alltid något tillfälle senare och det känns bra.  

Link to comment
Dela på andra sajter

En tacksamhetsskuld ska inte med någon som helst automatik återbetalas.

Den typen av skulder uppstår sällan och möjligheten att återgälda dom likaså.

Men ibland kan ju tillfället ges att återgälda.

Det är ju 'bara" en skuld av tack. Dvs ovärderlig.

 

Det är är intressant.

 

 

Jag har läst, vet inte om det var Herman Lindqvist eller Fredrik Lindström, som sa att man i Sverige sällan behöver står i tacksamhetsskuld till någon.

Det betyder förstås inte att svenskarna inte är tacksamma, utan att man återgäldar direkt.

T.ex. om man åker bil med någon så betalar man gärna den som kör med lite bensinpeng direkt. Jag har bott i ett litet svenskt samhälle förut och där verkade folk vara extrema med sånt. Äter man tillsammans så delar man på notan direkt.

 

Medan man i Thailand inte återbetalar direkt.

Och sådana uttryck om tacksamhetsskuld och återgälda osv används flitigt i Thailand, men inte i Sverige.

:::

 

 

Mvh

Magrood

Ja det där är vardagliga saker.

Tacksamhetsskuld är en skuld som inte regleras i pengar utan gentjänster om möjligt.

Tex om någon räddar livet på dig så står du i tacksamhetsskuld.

Svårt att sätta ett pris på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej

 

 

Vilken ålder omfattas av "ålderns höst"?

 

 

Är det efter att man blivit pensionerad?

 

Vänliga hälsningar,

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

 

Var och träffade min svenska föräldrar idag och fick svar.

Jag frågade om 60 var ålderns höst... och de höll på att dö... (de är runt 60 :-)

 

Svaret jag fick var 80.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

 

Var och träffade min svenska föräldrar idag och fick svar.

Jag frågade om 60 var ålderns höst... och de höll på att dö... (de är runt 60 :-)

 

Svaret jag fick var 80.

 

Mvh

Magrood

+hahaa jag skulle nog säga vid pension 67 år och uppåt.vi höjer ju ribban hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hjälpa dig men...man blir förbaskad på juridiksvenskan som detta måste vara. Jurister som svänger sig med ett alldeles eget språk som knappast är korrekt svenska men som får dem att känna sig lite bättre än alla andra. Go figure... :crazy:

 

Jurister är den enda yrkeskåren som tror att det fortfarande finns ett ord som lyder "jämväl" i svenskan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Jurister är den enda yrkeskåren som tror att det fortfarande finns ett ord som lyder "jämväl" i svenskan..

 

Eftersom det finns med i Svenska Akademins Ordlista är det väl OK att använda eller ?

 

För SAOL är ju definitionen på vad som ingår i Svenska språket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är intressant.

 

 

Jag har läst, vet inte om det var Herman Lindqvist eller Fredrik Lindström, som sa att man i Sverige sällan behöver står i tacksamhetsskuld till någon.

Det betyder förstås inte att svenskarna inte är tacksamma, utan att man återgäldar direkt.

T.ex. om man åker bil med någon så betalar man gärna den som kör med lite bensinpeng direkt. Jag har bott i ett litet svenskt samhälle förut och där verkade folk vara extrema med sånt. Äter man tillsammans så delar man på notan direkt.

 

Medan man i Thailand inte återbetalar direkt.

Och sådana uttryck om tacksamhetsskuld och återgälda osv används flitigt i Thailand, men inte i Sverige.

:::

 

 

Mvh

Magrood

 

Är det inte så i Thailand att en tjänst "blir mindre värd" om den återgäldas?

Karmapoängen byter ägare igen så att säga - eller nollställs :-)

 

Jag har inte intrycket att släkten håller koll på om de ligger på plus eller minus som vi ofta gör i Sverige.

Man ger och tar med samma goda hjärta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

 

Var och träffade min svenska föräldrar idag och fick svar.

Jag frågade om 60 var ålderns höst... och de höll på att dö... (de är runt 60 :-)

 

Svaret jag fick var 80.

 

Mvh

Magrood

På ålderns höst känns som ett ganska svävande uttryck.

För 100 år sen skrattade de nog inte om man sa vid sextio år men nu lever vi allt längre.

Jag antar att man menar att det är den tid när man är gammal och inte är så vital längre.

 

Jag får en bild av en äldre farbror sittande på sin veranda i sin gungstol och titta ut mot horisonten.

Men det är min tolkning.

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Det motsvarar nog วัยชรา wai chara på thailändska.

Det är ingen exakt siffra man kan ange heller.

 

:::

När jag först kom till Sverige var jag helt bestämt att jag ville dö vid 60.

Vill inte vara så gammal att jag inte klarar mig själv när jag ska dö.

Efter några år i Sverige har jag ändrat min uppfattning.

Det är ju så många 60+ som är så friska och pigga.

 

Så nu vet jag inte när jag vill dö.

:::

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fibromorsa

Hej

Vad är skillnaden mellan "byggnader förs upp" eller "sätt i stånd"?

Texten är tagen från denna:

Undantaget i åttadagarsregeln gäller inte om arbetet gäller byggverksamhet där byggnader förs upp, sätts i stånd, underhålls, byggs om eller rivs. Då omfattas du av bestämmelserna om betald semester från utstationeringens första dag.

Tack så mycket på förhand.

Mvh

Magrood

 

 

"byggnader förs upp" betyder antingen att de byggs på plats eller monteras ihop på plats. Nya byggnader med andra ord.

"Sätts i stånd" betyder att göra en byggnad beboelig, dvs att göra den klar för inflyttning. Äldre byggnader som renoveras för att sedan någon ska kunna bo där.  Detta kan också gälla även andra typer av byggnader som kontor, ladugårdar eller garage m.m.

Större eller mindre underhållsarbeten görs på redan beboeliga byggnader, t.ex. där det redan bor personer. Eller används på annat sätt!

 

Hoppas detta hjälper dig, förutom allt svammel från killarna här på MPR. :offtopic:

Ändrades av Fibromorsa

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fibromorsa

Tusen tack för er hjälp.

Det uppskattar jag som vanligt väldigt mycket.

:::

Jag har tänkt mycket på att skaffa en ordbok som beskriver skillnader mellan ett par ord. Att man jämför två ord som betyder ungefär samma men används på olika sätt.

Tror ni att det finns en sådan ordbok?

Hittills har jag fått hjälp från er med sånt.

:::

Kram

Magrood

 

 

Det finns en bok jag tror du kan ha mycket glädje och nytta av.

 

"Ordens ursprung" av Bo Bergman. Utgiven av Wahlström & Widstrand. ISBN 978-91-46-21370-3.

Etymologisk ordbok över 2 200 ord och yttryck.

 

Boken tar upp över 2200 enskilda ords och uttrycks historia, användning och betydelse och vänder sig till alla som har intresse för det svenska språket.

Boken beskriver var dessa ord uppstod, hur länge de funnits i det svenska språket och om deras betydelse förändrats över tiden.

 

Själv har jag haft mycket nöje av att läsa mitt exemplar av denna bok. :thumbsup:

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fibromorsa
Det finns en bok jag tror du kan ha mycket glädje och nytta av.

 

"Ordens ursprung" av Bo Bergman. Utgiven av Wahlström & Widstrand. ISBN 978-91-46-21370-3.

Etymologisk ordbok över 2 200 ord och yttryck.

 

Boken tar upp över 2200 enskilda ords och uttrycks historia, användning och betydelse och vänder sig till alla som har intresse för det svenska språket.

Boken beskriver var dessa ord uppstod, hur länge de funnits i det svenska språket och om deras betydelse förändrats över tiden.

 

Själv har jag haft mycket nöje av att läsa mitt exemplar av denna bok. :thumbsup:

 

 

Letar du efter synonymer så finns det en hel del bra länkar på nätet. Med synonymer menas ord som är olika till formen men har närliggande betydelser.

 

Men vill du leta efter synonymer i en bok så skulle jag rekommendera denna. "Nordstedts svenska synonymordbok 196 000 Synonymer."

 

http://cdon.se/b%C3%B6cker/norstedts_svenska_synonymordbok_196_000_synonymer-7024483?gclid=CK-rjP6htrcCFXJ8cAod_FAAkw

 

Lycka till!

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Letar du efter synonymer så finns det en hel del bra länkar på nätet. Med synonymer menas ord som är olika till formen men har närliggande betydelser.

 

Men vill du leta efter synonymer i en bok så skulle jag rekommendera denna. "Nordstedts svenska synonymordbok 196 000 Synonymer."

 

http://cdon.se/b%C3%B6cker/norstedts_svenska_synonymordbok_196_000_synonymer-7024483?gclid=CK-rjP6htrcCFXJ8cAod_FAAkw

 

Lycka till!

 

Synonymer är bra att ha, och en bok underlättar definitivt. Jag innehar både svenska och engelska synonymordböcker.

 

Varför engelska? För att när jag programmerar måste jag ge namn till allt i koden, och om ett namn är upptaget kan jag hitta en synonym.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej igen!

 

Nu är det dags att förbereda mig inför provet till rättstolk i februari.

Puhh...

Jag tror inte jag klarar mig i år.

Men vill göra provet ändå.

När jag överlevde förra provet i februari med både skilsmässan, anmälan till socialen och förkylning så borde jag överleva årets prov också.

 

Och har jag tur så hinner jag lära mig hur bedömaren tänker inom fem år.

:::

 

Så nu kommer jag att komma med mycket hjärngympa eller huvudvärk till er.

:::

 

Det första är:

 

Vad är skillnaden mellan:

Sinnesstämning och Känslor?

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinnesstämning är hur du känner dig vid en specifik tidpunkt, t.ex. " just i dag känner jag mig ledsen".

 

Känslor är hur du känner för något eller någon.

 

 

Ett bra exempel är att du måste träffa någon du inte gillar, du har dåliga känslor för denna person, då kan detta göra att du får dålig sinnesstämning.

 

Hoppas det är förståbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinnesstämning är hur du känner dig vid en specifik tidpunkt, t.ex. " just i dag känner jag mig ledsen".

 

Känslor är hur du känner för något eller någon.

 

 

Ett bra exempel är att du måste träffa någon du inte gillar, du har dåliga känslor för denna person, då kan detta göra att du får dålig sinnesstämning.

 

Hoppas det är förståbart.

 

Tack så mycket!

 

Är sinnesstämning samma sak som emotion?

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

 

Är sinnesstämning samma sak som emotion?

 

Mvh

Magrood

Emotion är känslorelaterat.

Sinnesstämmning är engelska "mood". In a "bad mood" eller "depressed mood" eller "happy mood". 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Emotion är känslorelaterat.

Sinnesstämmning är engelska "mood". In a "bad mood" eller "depressed mood" eller "happy mood". 

Tack så mycket!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

 

Jag sitter och pluggar inför ett prov i mitten av februari.

:::

 

Om en man/kvinna blottar sig framför okända människor som går förbi.

Vad kan det vara för brott?

:::

 

Jag söker namnet på ett brott som har med "oanständighet" /att blotta sig och något sånt att göra.

:::

 

Tack så mycket på förhand!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...