Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

andersbangkok

Är det inte bättre för mänskligheten att du går i moln.Eller varför inte konvertera

Var inte bitter för att du bara får slå på spika enligt andras direktiv. En del är skapta att bara göra som andra säger.ni behövs också :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En militär sköt dom väl, han var väl tom en general denne Seh Daeng?

Inte ens det lyckades dom med

En säker källa har friat militären och istället anklagat en hög polis som ansvarig för mordet

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej

Håller med fullständigt, en PM som använder militära prickskyttar mot sin egen befolkning är ovärdigt en demokrati och naturligtvis helt oacceptabelt, en sån person borde sinnesundersökas och om han bedöms vara mentalt frisk fängslas, alternativt ges mentalvård.

Mvh Isan Lover

En ledare som uppmuntrar demonstranter att ta med bensin till en fredlig demonstration, vilken undersökning rekommenderar du för honom? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Främlingslegionen är väl knappast det vi diskuterar i varken Thailand eller Sverige ?

Om man jobbar som militär och polis INGÅR det i arbetet att lära sig när, hur, var och varför man skall använda vapen och mot vad

Annars blir det väldigt svårt att sköta sitt arbete när de man skall möta använder dödligt våld mot dig eller den du är satt att skydda

Och varken polis eller militär skjuter på folk som inte först begår mycket grova våldsbrott och inte utan föregående varningar, varningsskott, icke-dödligt våld etc först. Vapen är ALLTID en sista utväg när inga andra metoder fungerat trots att man testat först.

Hej

Vad är då din förklaring till att reportrar, sköterskor, volontärer , kvinnor och barn drabbades dessa kan ju knappast ha utgjort något hot mot en välbeväpnad militär t.ex prickskytt på långt avstånd?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sadister, våldsbenägna och översittare är överrepresenterade inom det militära, ja många kriminella dras också ditåt, men för den skull ska man inte klandra ned alla militärer.

Även inom polisväsendet (ja inom alla myndigheter) förekommer det en viss övervikt av lite mer (udda) personligheter, många gånger får de också möjlighet att utnyttja sina "färdigheter", dessutom utan risk för repressalier.

Hej

Håller med dig, det är tyvär är en stor risk i alla länder att folk som är olämpliga för såna här tjänster just söker sig till dom, det visar nog alla rättegångar efter deras insatser jorden runt där inte sällan obeskrivliga illdåd har begåtts, själv skulle jag t.ex garanterat inte kunna skjuta på folk bara för att någon annan vill det, det skulle jag bara kunna förmå mig att göra om mitt land attackerades av annant land, i försvar av min familj eller i självförsvar av mig själv om mitt liv var direkt hotat, inte i förebyggande syfte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilken yrkesgrupp kan mest påverka att det inte blir krig i sitt eget land ?

Hej

Politiker och andra ledare med makt, både valda och självutnämda, och inte minst uniformerade .

Nästan alla såna situationer hade gått att undvika om inte dessa hade trott sig tjäna på ett litet krig eller insats som lösning istället för dialog och kompromissvilja till lösningar som båda parter kan acceptera.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja inte är det folk med blommor i håret, sjungande kärleks melodier som söker till det militära.

Hej

Nej fredsvänner och pacifisiter är nog klart underrepresenterade.

Söker man såna jobb riskerar man ju faktiskt att få skjuta sin egen civil befolkning eller andras i många länder, och det är ju en situation som många av naturliga skäl vill undvika att hamna i, då kan man ju hellre välja att jobba i någon internationell hjälporganisation eller liknande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du kanske missade att de röda inte ville kompromissa

Hej

Motgångar i förhandlingar kan man bemöta genom att komma med nya bud och fortsatta förhandlingar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Håller med dig, det är tyvär är en stor risk i alla länder att folk som är olämpliga för såna här tjänster just söker sig till dom, det visar nog alla rättegångar efter deras insatser jorden runt där inte sällan obeskrivliga illdåd har begåtts, själv skulle jag t.ex garanterat inte kunna skjuta på folk bara för att någon annan vill det, det skulle jag bara kunna förmå mig att göra om mitt land attackerades av annant land, i försvar av min familj eller i självförsvar av mig själv om mitt liv var direkt hotat, inte i förebyggande syfte.

Mvh Isan Lover

Jag håller med dig i det du skriver men tyvärr är det lite svårt att ta dig på allvar när man läst dina inlägg om WOD. Då är det ju tydligen inget fel med att polisen agerar både domare och bödel i förebyggande syfte.

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om alla bud förkastas eller om dem uppfylls,ska man då bara kräva nya saker hela tiden?Är det så ni fackliga får lära er så förstår jag att ni är ett utdöende släkte.De röda fick ju sina villkor uppfyllda men krävde då mer och mer. De ökade våldet som svar.Inte speciellt pacifistiskt med mitt sett att se det

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad är då din förklaring till att reportrar, sköterskor, volontärer , kvinnor och barn drabbades dessa kan ju knappast ha utgjort något hot mot en välbeväpnad militär t.ex prickskytt på långt avstånd?

Mvh Isan Lover

Det är tyvärr så att oskyldiga inte alltför sällan hamnar i skottlinjen vid strider mellan terrorister och polis/militär. Särskilt om terroristerna använder barn och annat som sköldar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Politiker och andra ledare med makt, både valda och självutnämda, och inte minst uniformerade .

Nästan alla såna situationer hade gått att undvika om inte dessa hade trott sig tjäna på ett litet krig eller insats som lösning istället för dialog och kompromissvilja till lösningar som båda parter kan acceptera.

Mvh Isan Lover

Vad tror du politiker kan göra för att undvika krig utan militär bakom sig ?

Och i Thailand var den en sida som erbjöd och den andra sidan som tvärvägrade och höjde kraven eftersom de fick sina krav igenom .

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Motgångar i förhandlingar kan man bemöta genom att komma med nya bud och fortsatta förhandlingar.

Mvh Isan Lover

Grundläggande i en förhandling är att båda parter är beredda att kompromissa så man möts i mitten. Inte att enbart den ena sidan skall ändra sig och dessutom lägga till nya krav eftersom ena sidan ger dom allt dom vill ha.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller med dig i det du skriver men tyvärr är det lite svårt att ta dig på allvar när man läst dina inlägg om WOD. Då är det ju tydligen inget fel med att polisen agerar både domare och bödel i förebyggande syfte.

Hej

Jag är glad att du åtminstone håller med om det som inte rör WOD, vad det gäller WOD och massakrerna i Bangkok så ser jag som sagt inga egentliga politiska likheter, i fallet med massakrer på demonstranter så var det ju bara en fortsättning på militärkuppen och säkerställandet av makten till en regering som både PAD, Kungliga rådgivarna och dom ledande generalerna ville ha.

WOD handlade inte om politisk makt utan var en kampanj mot landets drog industri och dess handel som orsakar befolkningen stora problem och inte minst mänskligt lidande och död, men jag håller med om att antalet döda var alldeles för många även om dödsfall i kamp mot denna industri är vanliga jorden runt när regeringar tar upp kampen mot den organiserade brottsligheten, och jag tror att det blir omöjligt att göra på samma sätt igen i framtidens Thailand, förhoppningsvis har både kungen, politikerna och polisen lärt sig något av detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är tyvärr så att oskyldiga inte alltför sällan hamnar i skottlinjen vid strider mellan terrorister och polis/militär. Särskilt om terroristerna använder barn och annat som sköldar

Hej

Enligt mig tyder det på att man har använt mer våld än vad situationen krävde, med dessa välutbildade prickskyttar borde det ha varit en lätt sak att identifiera dom svartklädda männen som var beväpnade och oskadliggöra dessa, men inte en enda av dessa lyckades man träffa trots att dom promenerade runt helt öppet bland demonstranaer och reportrar, istället sköt man mot oidentifierade personer som bevisligen var både obeväpnade och ibland visade sig jobba som reportrar och sköterskor?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig tyder det på att man har använt mer våld än vad situationen krävde, med dessa välutbildade prickskyttar borde det ha varit en lätt sak att identifiera dom svartklädda männen som var beväpnade och oskadliggöra dessa, men inte en enda av dessa lyckades man träffa trots att dom promenerade runt helt öppet bland demonstranaer och reportrar, istället sköt man mot oidentifierade personer som bevisligen var både obeväpnade och ibland visade sig jobba som reportrar och sköterskor?

Mvh Isan Lover

Skönt att se att du kan så mycket om hur det är att vara polis eller militär i sådana här situationer ...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skönt att se att du kan så mycket om hur det är att vara polis eller militär i sådana här situationer ...

Hej

Att identifiera svartklädda beväpnade män i en samling med rödklädda obeväpnade människor låter väl som en rimligt nåbar uppgift t.o.m för militärer.

Och vi har ju gott om jägare i Sverige som blir upplärda till att inte skjuta om man inte är säker på vad det är man har framför geväret, ett tydligt och identifierbart mål innan eld avges i en samling innehållande både civila, hjälparbetare och media borde väl vara ett rimligt krav?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att identifiera svartklädda beväpnade män i en samling med rödklädda obeväpnade människor låter väl som en rimligt nåbar uppgift t.o.m för militärer.

Och vi har ju gott om jägare i Sverige som blir upplärda till att inte skjuta om man inte är säker på vad det är man har framför geväret, ett tydligt och identifierbart mål innan eld avges i en samling innehållande både civila, hjälparbetare och media borde väl vara ett rimligt krav?

Mvh Isan Lover

Allt är så enkelt i teorin om man lever i en ljusblå våld där allt är svart eller vitt (eller i ditt fall rött eller gult)

Ändå är det vanligt att oskyldiga drabbas vid stora kaotiska strider i ohomogena miljöer med ej uniformerade kombattanter på ena sidan

Är det för att alla i uniformer med vapen är klantiga idi*ter enligt din naiva syn på allt ?

Eller kan det faktisk vara som så att det är inte så lätt som du påstår att försöka upprätthålla lag och ordning i totalt kaos med folk som skjuter på en ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Jag är glad att du åtminstone håller med om det som inte rör WOD, vad det gäller WOD och massakrerna i Bangkok så ser jag som sagt inga egentliga politiska likheter, i fallet med massakrer på demonstranter så var det ju bara en fortsättning på militärkuppen och säkerställandet av makten till en regering som både PAD, Kungliga rådgivarna och dom ledande generalerna ville ha.

WOD handlade inte om politisk makt utan var en kampanj mot landets drog industri och dess handel som orsakar befolkningen stora problem och inte minst mänskligt lidande och död, men jag håller med om att antalet döda var alldeles för många även om dödsfall i kamp mot denna industri är vanliga jorden runt när regeringar tar upp kampen mot den organiserade brottsligheten, och jag tror att det blir omöjligt att göra på samma sätt igen i framtidens Thailand, förhoppningsvis har både kungen, politikerna och polisen lärt sig något av detta.

Mvh Isan Lover

:rotfl: Som jag skrev, du är ju inte direkt konsekvent. För mig är det aldrig rätt att bruka dödligt våld mot någon som är obeväpnad och/eller inte utgör en direkt fara för någons liv, oavsett om det gäller en demonstrerande sjuksköterska eller en knarkare som blir skjuten i ryggen när han försöker springa från polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rotfl: Som jag skrev, du är ju inte direkt konsekvent. För mig är det aldrig rätt att bruka dödligt våld mot någon som är obeväpnad och/eller inte utgör en direkt fara för någons liv, oavsett om det gäller en demonstrerande sjuksköterska eller en knarkare som blir skjuten i ryggen när han försöker springa från polisen.

I WOD sköts dessutom en massa människor ihjäl som varken var knarkare eller ens i närheten av skyldiga utan blev ofta skjutna av andra bakomliggande anledningar eller lite på måfå

Konstigt att det skall vara så svårt att bara skuta på de skyldiga .

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Allt är så enkelt i teorin om man lever i en ljusblå våld där allt är svart eller vitt (eller i ditt fall rött eller gult)

Ändå är det vanligt att oskyldiga drabbas vid stora kaotiska strider i ohomogena miljöer med ej uniformerade kombattanter på ena sidan

Är det för att alla i uniformer med vapen är klantiga idi*ter enligt din naiva syn på allt ?

Eller kan det faktisk vara som så att det är inte så lätt som du påstår att försöka upprätthålla lag och ordning i totalt kaos med folk som skjuter på en ?

Hej

Såna här situationer är inte lätta att hantera militärt och därför bör man försöka undvika detta och t.o.m lagstifta emot det.

Men just prickskyttarna som beskylls för många av dödsfallen var ju inte hotade personligen , dom befann sig ganska långt ifrån händelsernas centrum och i bra skydd på högt belägna platser med bästa tänkbara utrustning, därför är jag speciellt besviken och kritisk mot dessa och deras val av mål.

Och det finns nästan alltid bättre alternativ än våld det visar inte minst mänsklighetens historia, men ändå ser vi samma misstag begås år efter år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Såna här situationer är inte lätta att hantera militärt och därför bör man försöka undvika detta och t.o.m lagstifta emot det.

Men just prickskyttarna som beskylls för många av dödsfallen var ju inte hotade personligen , dom befann sig ganska långt ifrån händelsernas centrum och i bra skydd på högt belägna platser med bästa tänkbara utrustning, därför är jag speciellt besviken och kritisk mot dessa och deras val av mål.

Och det finns nästan alltid bättre alternativ än våld det visar inte minst mänsklighetens historia, men ändå ser vi samma misstag begås år efter år.

Mvh Isan Lover

Men hade det varit polis som sköt och polisens prickskyttar som sköt hade det varit ok och skall inte stiftas lagar mot det ?

Har du fortfarande inte fattat att världen i övrigt funkar inte som i Sverige där polis och militär separeras i uppgifterna ?

Militär är enbart ett sätt att förstärka polisen i resten av världen eftersom polis saknar tunga resurser i världens länder just eftersom militären har den rollen där

I Sverige tvingas polisen sätta upp egna tunga resurser med pansrade specialfordon, insatsstyrkor, egna prickskyttar etc etc etc bara för en lag som orsakades av en enskild händelse 1931 och vi skattebetalare får leva med alla dessa dubbla statliga kostnader i alla år som följd.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men hade det varit polis som sköt och polisens prickskyttar som sköt hade det varit ok och skall inte stiftas lagar mot det ?

Har du fortfarande inte fattat att världen i övrigt funkar inte som i Sverige där polis och militär separeras i uppgifterna ?

Militär är enbart ett sätt att förstärka polisen i resten av världen eftersom polis saknar tunga resurser i världens länder just eftersom militären har den rollen där

I Sverige tvingas polisen sätta upp egna tunga resurser med pansrade specialfordon, insatsstyrkor, egna prickskyttar etc etc etc bara för en lag som orsakades av en enskild händelse 1931 och vi skattebetalare får leva med alla dessa dubbla statliga kostnader i alla år som följd.

Hej

Dom kostnaderna ska vi nog ta om vi kan spara liv eftersom militären med all tydlighet visade 1931 att dom inte var lämpliga för denna uppgift i vårt land..

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Men hade det varit polis som sköt och polisens prickskyttar som sköt hade det varit ok och skall inte stiftas lagar mot det ?

Har du fortfarande inte fattat att världen i övrigt funkar inte som i Sverige där polis och militär separeras i uppgifterna ?

Militär är enbart ett sätt att förstärka polisen i resten av världen eftersom polis saknar tunga resurser i världens länder just eftersom militären har den rollen där

I Sverige tvingas polisen sätta upp egna tunga resurser med pansrade specialfordon, insatsstyrkor, egna prickskyttar etc etc etc bara för en lag som orsakades av en enskild händelse 1931 och vi skattebetalare får leva med alla dessa dubbla statliga kostnader i alla år som följd.

Hmm, så du menar att du tycker att fram tills nyligen så skulle värnpliktiga 19-20 åringar satts in istället för Nationella insatsstyrkan vid behov av tyngre eldkraft i brottsbekämpningen i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...